بهترین شیوه کوتاه کردن ناخن‌ها

بهترین شیوه کوتاه کردن ناخن‌ها

گفتگو با دکتر مریم یوسفی متخصص پوست و مو
بهترین وسیله برای کوتاه کردن ناخن چیست؟ سوهان کشیدن ناخن ضرر دارد یا خیر؟ از وسایل مانیکور و پدیکور باید چگونه استفاده کرد؟ قبل و بعد از مانیکور و پدیکور باید به چه نکاتی توجه کرد؟ هنگام گرفتن ناخن‌ بچه‌ها باید به چه نکاتی توجه کنیم؟رشد ناخن‌های دست و پا چه فرقی با هم دارند؟ بهتر است ناخن‌ها را گرد کوتاه کنیم یا صاف؟ اینها پرسش هایی است که خیلی ها درباره کوتاه کردن ناخن دارند.

*برخی از افراد از قیچی برای کوتاه کردن ناخن استفاده می‌کنند، نظر شما چیست؟
نحوه کوتاه کردن ناخن‌ها بسیار مهم است. برخی از افراد از قیچی برای این کار استفاده می‌کنند اما کوتاه کردن ناخن‌ها با قیچی برای همه افراد ممکن نیست و نیاز به مهارت ویژه‌ای دارد. در این روش به دلیل اینکه سرعت بریده شدن صفحه ناخن پایین است، خطر شکنندگی و غیرصاف بریده شدن ناخن‌ها افزایش می‌یابد. این نقاط تیز گاه می‌توانند موجب بریدگی پوست صورت شوند. استفاده از ناخن‌گیر مناسب برای کوتاه کردن ناخن‌ها بهتر است.

*یک ناخن گیر خوب چه خصوصیتی دارد؟
اندازه ناخن‌گیر باید متناسب با اندازه ناخن باشد. برای ناخن‌ها و انگشتان درشت بهتر است اندازه ناخن‌گیر بزرگ‌تر باشد تا قدرت اهرمی آن افزایش یابد و بتوان با یک ضربه، ناخن را برید و کوتاه کرد. برای کودکان و ناخن‌های کوچک ناخن‌گیرهای کوچک‌تر مناسب هستند.
هنگام خرید ناخن‌گیر باید توجه کنید که تیغه‌های آن کاملا تمیز باشند. تیغه‌های کند که قادر به بریدن صفحه کراتینی ناخن با یک ضربه نیستند، باعث شکسته شدن لبه ناخن و وارد آمدن فشار به صفحه ناخن می‌شوند.

*بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن چه زمانی است؟
بهترین زمان برای کوتاه کردن ناخن‌ها بعد از استحمام است زیرا تماس ناخن با آب گرم آن را نرم و مرطوب و آماده کوتاه شدن با حداقل فشار به صفحه ناخن می‌کند. قسمت جلوی ناخن بهتر است حالت هلالی داشته باشد اما گوشه‌ها باید صاف باشند تا مانع فرو رفتن ناخن در گوشت شوند. این نکته به خصوص در مورد ناخن شست پا صدق می‌کند.
بهترین شیوه کوتاه کردن ناخن‌ها

*سوهان ناخن چطور؟ آن را تایید می کنید؟
برای صاف کردن لبه‌های ناخن به خصوص بعد از کوتاه کردن آنها، می‌توان از سوهان ناخن استفاده کرد. برای این کار بهتر است سوهان کشیدن را در یک جهت انجام دهید تا به صفحه و ریشه ناخن آسیب نزنید.

*مانیکور و پدیکور شامل چه مراحلی است؟
مانیکور عبارت است از مراقبت‌ها و کارهای آرایشی که برای ناخن‌های انگشتان دست انجام می‌شوند. منشأ این کلمه از ریشه لاتین manus به معنی «دست» و Cura به معنی «مراقبت» است. در مورد پاها به جای مانیکور از اصطلاح «پدیکور» استفاده می‌شود. «مانیکور» شامل کوتاه کردن صحیح ناخن است به‌گونه‌ای که لبه جلویی حالت گرد داشته باشد و گوشه‌های آن کوتاه نشود تا استحکام داشته باشد و داخل گوشت فرو نرود، صاف کردن لبه ناخن با سوهان ناخن، مراقبت از کوتیکول (یعنی چین پوستی قسمت قاعده ناخن که حفاظت از آن بسیار مهم است) و استفاده از جلادهنده‌های ناخن برای زیبایی و پوشاندن لکه‌های روی آن و تقویت ناخن‌های ضعیف است. جزء اصلی این جلادهنده‌ها «نیتروسلولز» است و پس از تبخیر حلال، لایه نازکی روی ناخن می‌ماند که حالت سخت، براق و ضدآب دارد.

*در آرایشگاه ها از وسایل مشترک برای مانیکور و پدیکور استفاده می شود، این کار بهداشتی است؟
وسایل مانیکور و پدیکور باید کاملا استریل و برای هر کس اختصاصی باشند زیرا از طریق این وسایل خطر انتقال بیماری‌های عفونی مانند هپاتیت، ایدز (در صورت بی‌دقتی فرد انجام‌دهنده و خون‌ریزی در زمان انجام مانیکور یا پدیکور) و ویروس زگیل وجود دارد. باید توجه داشت که زگیل‌های دور ناخن بسیار مقاوم به درمان هستند.
اگر فرد مانیکورکننده به کوتیکول ناخن آسیب برساند یا هر نوع زخمی در پوست اطراف ناخن ایجاد کند، بعد از تماس با آب امکان عفونت‌های میکروبی و قارچی وجود خواهد داشت که درنهایت می‌تواند باعث درد و بدشکل شدن ناخن شود.

*ناخن کودکان و نوزادان را چگونه کوتاه کنیم؟
در بچه‌ها باید از ناخن‌گیرهای مناسب و کوچک‌تر استفاده کنید و هنگام گرفتن ناخن‌، دست آنها را ثابت نگه دارید تا کاملا مسلط باشید و فقط ناخن را کوتاه کنید. در غیر این صورت خطر بریدگی پوست دور ناخن وجود دارد. برای نوزادان بهتر است زمانی که خواب هستند ناخن‌های آنها را کوتاه کرد. در بچه‌های بزرگ‌تر بعد از حمام که ناخن‌ها نرم شده‌اند، بهترین زمان کوتاه کردن ناخن است.

*از کجا متوجه شویم رشد ناخن هایمان خوب است؟
ناخن‌های دست معمولا هر ماه 3 تا 4 میلی‌متر رشد می‌کنند و این سرعت در دست غالب بیشتر از دست دیگر است. ناخن‌های پا معمولا رشد آهسته‌تری دارند (معادل 40 درصد ناخن‌های دست). سرعت رشد ناخن‌ها در آب و هوای گرم زیاد می‌شود. در بارداری نیز سرعت رشد ناخن‌ها افزایش می‌یابد و بالاخره رشد ناخن در افراد جوان بیشتر از افراد مسن است.

*ناخن در یک نگاه
ناخن‌ها اعضای مهمی از وجود آدمی هستند که معمولا تا زمانی که مشکلی پیش نیاید، توجهی به آنها نداریم. برخی مشکلات شایع ناخن شامل شکنندگی و لایه‌لایه شدن، عموما با رعایت برخی نکات عملی قابل پیشگیری هستند اما گاهی آسیب وارد شده به ناخن دائمی است…
مثلا بیماری «لیکن پلان» می‌تواند ناخن را برای همیشه بدشکل و بیمار کند. بنابراین توجه ویژه‌ای به سلامت ناخن داشته باشید و در صورت بروز هرگونه مشکل به متخصص پوست مراجعه کنید.
باید توجه کرد که صفحه ناخن که اجازه مشاهده بستر ناخن را به فرد و پزشک می‌دهد، مانند دریچه‌ای به سوی درون انسان است و با مشاهده آن می‌توان به برخی بیماری‌ها از جمله کم‌خونی پی برد.
اگر فردی یک نوار تیره‌رنگ روی ناخن خود مشاهده کرد که چند ماه از ظهور آن می‌گذرد، باید به سرعت به متخصص پوست مراجعه کند و در اغلب اوقات نیاز به انجام نمونه‌برداری از ناخن است.
اگر ناخن تغییر رنگ کدر پیدا کرد یا ضخیم شد، شاید متخصص پوست برای فرد مبتلا درخواست آزمایش قارچ‌شناسی بدهد. معمولا بیماری‌های قارچی ناخن برای درمان نیاز به ماه‌ها مصرف داروی خوراکی یا موضعی دارند.
باید از ناخن‌های خود مراقبت کرد نه اینکه به آنها به عنوان یک ابزار مثلا برای باز کردن در یک قوطی نگاه کنید. احتمال شکستن ناخن‌های بلند که از لبه‌های انگشتان فراتر می‌روند، بیشتر است. تماس مکرر با آب، باعث خشکی و آسیب به صفحه ناخن می‌شود آن را شکننده می‌کند. سعی کنید برای شست‌وشوی ظروف یا لباس‌ها از دستکش استفاده و پس از شست‌وشوی دست‌ها با مواد شوینده، دست‌ها و ناخن‌های خود را چرب کنید.
منبع مقاله: هفته نامه سلامت

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید