رفع بوی بد دهان

رفع بوی بد دهان

آنچه از آن می رنجید و می رنجانید!
اگر شما هم از بوی بد دهان تان رنج می برید، نکات زیر را فراموش نکنید، شاید مفید واقع شد!
1- بوی بد دهان را جدی بگیرید و در رفع آن کوشا باشید. دیگران اگرچه احتمالاً در بازگو کردن این عیب شما خویشتندار هستند، اما بوی بد دهان تان باعث ایجاد تصویری مخدوش از شما در روابط اجتماعی و ذهن سایرین خواهد شد.
2- بوی بد دهان و حتی طعم تلخ آن در طولانی مدت احتمالاً نشان دهنده بیماری لثه است. حتماً آن را پیگیری کنید.
3- مشکل بزرگ در ایجاد بوی بد دهان، تجمع ذرات باقیمانده از غذا و سپس جمع شدن باکتری ها در دندان هاست. به این منظور مسواک زدن و نخ دندان را هرگز فراموش نکنید.
4- سطح زبان نیز یک مخفیگاه فوق العاده برای باکتری هاست. اگر زبان پاک کن دارید، حتماً‌ زبان تان را با آن هر روز شستشو بدهید. در غیر این صورت آن را مسواک کنید.
5- بوی بد دهان معمولاً ناشی از بیماری های موضعی دهان و دندان است. در اولین مرحله به دندان پزشک مراجعه کنید و فضای دهان و دندان های خود را برای درمان در اختیار او قرار بدهید. اگر بهبودی حاصل نشد و همچنان بوی بد دهان ادامه داشت، به متخصصان گوش و حلق و بینی مراجعه کنید. احتمالاً گره کار شما به دست آنها باز خواهد شد.
6- در صورت تداوم بوی بد دهان، لیستی از خوراکی ها و داروهایی که مصرف می کنید به پزشک نشان بدهید. برخی از داروها چنین عوارضی در پی دارند.
7- افراد خشک دهان، بیشتر مبتلا به بوی بد دهان می شوند. به این گونه افراد توصیه می شود آدامس بدون قند بجوند و از مایعات، بیشتر استفاده کنند.
8- مصرف دخانیات نیز بوی بد دهان را ایجاد یا تشدید می کند. همچنین احتمال ابتلا به سرطان دهان در افرادی که دخانیات مصرف می کنند، بیشتر است.
9-بوی بد دهان در ساعات اولیه صبح و پس از بیدار شدن را نباید زیاد جدی گرفت. این مشکل طبیعی به واسطه کاهش بزاق دهان در طول شب و نیز عدم فعالیت محیط دهان پیش می آید و با یک وعده غذاخوردن یا مسواک کردن مرتفع خواهد شد.
10- به طور کلی جهت کاهش بوی بد دهان باید از سیگار کشیدن، نوشیدن نوشابه های بودار، خوردن غذاهای با ادویه زیاد، غذاهای گوشتی فراوان، غذاهای معطر به پیاز یا سیر و نیز افراط در مصرف مواد چربی دار مخصوصاً کره و روغن های مختلف اجتناب کرد. خوردن میوه های تازه و سبزیجات نیز در کاهش بوی بد دهان مؤثر است.
منبع: نشریه کوچه ما، شماره 8.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید