بنده دختری هستم 29 ساله و با توجه به اینکه سن من بالاست هنوز ازدواج نکردم … و تجرد باعث نا امیدی … شده است لطفاً مرا راهنمایی کنید؟

بنده دختری هستم 29 ساله و با توجه به اینکه سن من بالاست هنوز ازدواج نکردم … و تجرد باعث نا امیدی … شده است لطفاً مرا راهنمایی کنید؟

بنده دختری هستم 29 ساله و با توجه به اینکه سن من بالاست هنوز ازدواج نکردم … و تجرد باعث نا امیدی … شده است لطفاً مرا راهنمایی کنید؟

این که نگران آینده زندگی خود هستید کاملاً طبیعی است. برای فقط بهداشت روانی نمی تواند تا پایان عمر مجرد زندگی کرد و هیچ برنامه ای برای ازدواج خود نداشته باشیم.[1] اساساً یکی از اهداف ازدواج، رسیدن به آرامش روانی و پیشگیری از افسردگی و دیگر اختلالات روانی است.[2] این که چه عواملی باعث شده تا شما نتوانید به موقع ازدواج نمایید، برای خود شما معلوم است، اما توجه داشته باشید که هیچ وقت خودتان را سرزنش نکنید و این احساس منفی در شما ایجاد نشود که شما لیاقت نداشته اید تا کسی به خواستگاری شما بیاید و پیشنهاد ازدواج بدهد شاید مشکلات زندگی و شرایط خانوادگی مانع از ازدواج شما شده و هیچ کسی در این باره تقصیری ندارد. مهم این است که شما وظیفه و مسئولیت خویش را در قبال خانواده به انجام رسانیده و اینک تصمیم ازدواج دارید.
درباره نداشتن خواستگار توجه شما را به مطالب زیر جلب مى‏کنیم:
1. وضعیت اجتماعى ـ فرهنگى و اقتصادى جامعه باعث شده است سن ازدواج دختران و پسران بالا برود بعضى توقعات و انتظارات خانواده‏ها و دامن زدن به فرهنگ تشریفات و نظیر آن، مشکل بیکارى پسران و عدم توانایى آنها براى تأمین نیازمندیهاى زندگى مستقل عواملى است که باعث این مشکل شده بنابراین در چنین فضایى زمینه ازدواج دختران نیز فراهم نمى‏شود در نتیجه دخترانى نظیر شما گمان مى‏کنند اشکال و ایراد در وجود آنهاست. پس یکى از عوامل پدید آمدن این مشکل عاملى است که از اختیار شما و هر کس دیگرى خارج است.
2. گاهى انتظارات بالا و بیش از اندازه خانواده‏ها یا خود دختران به این مشکل دامن مى‏زند که در این صورت این موضوع باید مورد بررسى قرار گیرد و در صورت واقعیت داشتن آن، با تدابیر لازم و مناسب به تعدیل آن پرداخت و بدین وسیله یکى از موانع خواستگارى و ازدواج برطرف شود.
3. گاهى نیز ویژگیهاى شخصیتى و اخلاقى خانواده‏ها ممکن است مانع و سد راهى براى خواستگاران باشد که این امر نیز باید مورد توجه خانواده‏ها قرار گفته و در صورت لزوم تغییرات لازم را در نحوه برخورد و صفات اخلاقى و آداب اجتماعى خود ایجاد نمایند و زمینه ازدواج دختران خود را فراهم نمایند
4. گاهى نیز ویژگیهاى ظاهرى و جسمانى یا صفات اخلاقى و شخصیتى خود دختران است که باعث مى‏شود دیرتر ازدواج کنند و خواستگار کمترى داشته باشند.
پس بعضى عوامل در دست شما یا شخص دیگرى نیست که در این صورت نباید نگران آن باشید و ذهن خود را به آن مشغول نمایید به گونه‏اى که مانع زندگى روزمره و درسى و تحصیلات علمى و دیگر امور شود. زیرا انسان نمى‏تواند تمام شرائط و امکانات را بر وفق مراد خود فراهم نماید ولى مى‏تواند خود را با شرائط موجود وفق دهد و هماهنگ سازد در صورت اول همیشه نگران و ناراحت و غمگین و افسرده خواهد بود و در صورت دوم با ابتکار و خلاقیت و بهره‏مند شدن از دیگر توانمندیهاى خود، شاد و با نشاط زندگى خواهد کرد و فعّال و سر زنده با همان امکانات و شرائط موجود، زندگى را بر خود سهل و آسان خواهد گرفت. بنابراین هیچ گاه نباید این موضوع مانع عمده‏اى بر راه ادامه زندگى و تحصیل و… شود.
علاوه بر این مطمئن باشید اگر به خداوند متعال توکل کنید و تمام امور زندگى خود را به او واگذار کنید، خداوند به بهترین وجه و شکل به آن رسیدگى خواهد کرد زیرا او خیر و صلاح بندگانش را بهتر از خود شما مى‏داند. خداوند در سوره بقره آیه 216 مى‏فرماید: «… و عسى ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم و عسى ان تحبوا شیئا و هو شرٌ لکم و الله یعلم و انتم لا تعلمون؛ چه بسا چیزى را خوش نداشته باشید حال آن که خیر شما در آن است و یا چیزى را دوست داشته باشید حال آنکه شر شما در آن است و خدا مى‏داند و شما نمى‏دانید».
علاوه بر این شما به جاى این که ذهنتان را به کمبودها، نقص‏هاى خود معطوف دارید و از آن رنج ببرید توانایى‏ها و استعدادها و موفقیت‏هاى گذشته و حال خود را به خاطر خود بسپارید و با تکیه بر آنها یأس و ناامیدى را از خود دور کنید و با نگرشى مثبت به زندگى و آینده اجازه ندهید این گونه مسائل جزئى که در نهایت هم حل مى‏شود، زندگى را بر شما تلخ کند. اگر خواستگار ندارید، هزاران هزار نعمت و توانمندى خداوند در وجود شما و اطراف شما قرار داده است و از آن بهره‏مند هستید چه بهتر است به آنها بیاندیشید و به بهره‏بردارى از آن نعمت‏ها فکر کنید و لذت ببرید. رابطه خود را با خداوند متعال و راز و نیاز با او را فراموش نکنید که یاد خدا آرامش‏بخش است.
اگر فردی را می شناسید که از هر لحاظی مورد تأیید شما است، می توانید این خواسته خود را به نحوی به ایشان منتقل کنید. مثلاً فردی (واسطه و غیر مستقیم) به ایشان پیشنهاد کند که به خواستگاری شما بیاید و در عین حال از خصوصیات مثبت فردی و نجابت شما نیز تعریف کند، این زمینه خوبی است که شما معرفی می شوید. البته مادر و دیگر دوستان امین و اقوام صالح و هم کلاسی های امین و متدین هم می توانند نقش مفیدی در این زمینه ایفا نمایند.

نتیجه گیری:
1. راه عقلایی و شرعی این است که هر طور شده طبق توصیه های بالا به فکر ازدواج باشید. بنابراین، تنها بودن و مجرد زندگی کردن به هیج وجه به صلاح نیست. هم از نظر شرعی اشکال دارد و هم از نظر روان شناختی آثار و پیامدهای منفی به دنبال دارد. چه بسا این مشکلاتی که مطرح کرده اید بخاطر عدم ازدواج شما باشد. ازدواج موجب آرامش روان و سعادت و خوشبختی افراد است.
2. از دعا و نماز، توسل به ائمه جهت مهیا شدن امر ازدواج و رفع مشکلات خود کمک بگیرید.
3. شما که در حال تجرُّد به سر می برید و تا کنون ازدواج نکرده اید، بخوبی درک می کنید که تا چه اندازه به همسر و کسی که تکیه گاه و همدم شما باشد، نیاز دارید. خداوند درباره اهمیت ازدواج و نقش آن در آرامش روحی انسان می فرماید:«ِمنْ آیاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَیْها وَ جَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَ رَحْمَهً إِنَّ فِی ذلِکَ لَآیاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ »[3]؛ از آیات و نشانه های حکیمانه خداوند این است که برای شما از جنس خودتان همسرانی قرار داد تا در کنار آنان آرامش یابید و میان شما مهر و محبت و رحمت قرار داد. به تحقیق در این کار خداوند، دلایل حکیمانه ای است برای اندیشمندان و متفکران.
در پایان شاخه گلی از گلستان نبوی به شما هدیه می کنیم: پیامبر خدا(صلى الله علیه وآله) فرمودند: «آنچه از دنیا نصیب تو باشد، اگر ناتوان هم باشى، به تو مى رسد و آنچه به زیان تو باشد، به زور نمى توانى آن را از خود دور کنى. هرکس به آنچه از دستش رفته امید نداشته باشد، آسوده است و هر کس به آنچه خداوند روزى اش کرده، خرسند باشد، شادمان مى گردد.»[4]

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:
1. علی اکبر مظاهری، جوانان و انتخاب همسر، دفتر تبلیغات اسلامی، 1374.
2. احمد لقمانی، همسران، زندگی الگوی بالندگی، انتشارات تربیت، 1380.

پی نوشت ها:
[1] . امینی، ابراهیم، انتخاب همسر، سازمان تبلیغات اسلامی، 1349، ص 17،21.
[2] . مظاهری، علی اکبر، جوانان و انتخاب همسر، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم، 1374، ص16.
[3] . روم/21.
[4] . شیخ صدوق، الامالى، ص 225 و 393

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید