راهکارهای مدیریت خشم برای مردان

راهکارهای مدیریت خشم برای مردان

خشم می‌تواند شما را مجبور به انجام کارهایی کند که بعداّ از آنها پشیمان شوید، اما زمان می‌گذرد و برای جبران گاهی بسیار دیر می‌شود، خشم در اجرای ترفندهای شوم خود از چیزی دریغ نمی‌کند. تنها راه غلبه بر آن انحام یک بازی منصفانه است. در این مقاله به راهکارهایی می‌پردازیم که از طریق آن‌ها مردان بتوانند بر خشم خود غلبه کنند.
به آرامی شروع می‌شود، شما را تحریک می‌کند، مدام وسوسه می‌شوید، به آرامی و بدون هیچ سایه‌ای از شک و شبهه، همه‌ی اعضای بدن شما را در بر می‌گیرد، مراقب باشید، این حس به گلوی شما می‌رسد تا خود را به بیرون پرتاب کند، بعد از آتش زدن شما همانند یک جنگل آتش گرفته، نقطه‌ی اوج آن، ابراز یک صدای بلند، داد و فریاد و جیغ زدن در برابر هر آنچه فرد را مورد آزار قرار می‌دهد، می‌باشد. در نهایت همانند آرامش پس از طوفان خود را نمایان می‌سازد- خشم.
همیشه این پایان صحنه‌های دراماتیک است که فرد در می‌یابد تمامی اعمال خود را تحت تاثیر خشم انجام داده‌است، متاسفانه اما دیگر دیر شده‌است. درگیری‌های خیاباینی، غفلت از مصالح خانوادگی، شکستن و پرت کردن اجسام، تعرضات فیزیکی، فحش‌و ناسزاگویی، همه و همه اقدامات مشترک یک مرد عصبانی و خشمگین هستند.
راهی که ما برای کنترل خشم انتخاب می‌کنیم ، عواقب این لحظات داغ را مشخص می‌کند، در اکثر مواقع این عدم مدیریت صحیح خشم است که اوضاع را بدتر می‌کند، خشم کنترل نشده همچنین می تواند باعث ایجاد شکافی جبران ناپذیر در روابط، استرس و دیگر عوارض روحی در فرد درگیر شود. مسئله مهم، کاهش عوارض خشم و برخورد عاقلانه با آن می باشد.
در اینجا تکنیک‌هایی را مطرح می‌کنیم که می‌تواند به مردان در کنترل خشم و تبدیل عواقب منفی به نتایج مثبت، کمک نماید.

تکنیک‌های مدیریت خشم برای مردان

خشم یک احساس طبیعی‌ست
احساس خشم یک احساس کاملاّ طبیعی است، هر قدیسی هم قبل از رسیدن به این درجه از تقدس، خشم را تجربه کرده است، به هر حال این مسئله هم مهم است که به خشم از منظر زیبایی‌شناسی نیز بنگریم، بروز خشم و عصبانیت والدین همان تصویر بزرگ شده از قهر و کج‌خلقی‌های کودکان است، با وجود اینکه خشم احساسی طبیعی است اما ابراز یک خشونت شدید می‌تواند عواقب طولانی مدتی را به همراه داشته باشد.

با موقعیت روبرو شوید
خشم راهی است برای بروز نارضایتی فرد، در زمان‌های درماندگی، که تنها به بدتر شدن اوضاع کمک خواهد کرد. برای مثال زمانی که فرزند کوچک شما نمره امتحانش کم شده، و فرزند بزرگتر دائم از شما می‌خواهد که برای او یک دستگاه تلفن همراه بخرید و همسرتان نیز در ماموریت کاری به سر می‌برد، شما به طور همزمان باید چندین کار را باهم انجام دهید، همه این‌ها در پایان یک روز سخت کاری در خارج از منزل، اوضاع را برای خشمگین شدن محیا می‌نماید. اما عصبانی شدن و داد و فریاد نه باعث می‌شود همسرتان به خانه بازگردد و نه کمک می‌کند که فرزند شما، اوضاع را درک کند و دست از پافشاری از خواسته‌اش بکشد.
بجای خشونت، بنشینید، مقدمات یک شام خانوادگی را فراهم کنید و با مسائل به تنهایی دست و پنجه نرم کنید. یک راه‌حل قابل قبول می‌تواند این باشد که به فرزند بزرگ‌تر خود بگویید که اگر به برادر کوچکش در خواندن درس‌های مدرسه‌اش کمک کند ، در مقابل شما می‌توانید برای او تلفن همراه تهیه کنید. با موقعیت‌ها روبرو شوید و برای خود راه‌حل طراحی کنید تا شرایط را به انتظارات خود نزدیک کنید.

خود را نشان دهید
ترس از مورد قضاوت قرار گرفتن اغلب باعث می‌شود که مردان احساسات خود را بروز ندهند، سرکوب کردن خشم یک حرکت شجاعانه است، اگر این لحظه به مکالمه درونی تبدیل شود که دائم شما را میخورد، دیری نمی‌پاید که منفجر شده و موجی از خشم و خشونت را به همراه خواهد داشت. یکی از مهم‌ترین مسائل در مدیریت خشم، توانایی شما در ابراز نظر و عقیده است، اینکه بتوانید خشم خود را مهار کنید و در عوض به بیان عقاید و نظرات خود و اثبات آن‌ها بپردازید، بیان این جمله صادقانه که : ” من عصبانی هستم و از این اوضاعی که بوجود آمده اصلا خوشحال و راضی نیستم”، می‌تواند به خوبی موضع شما را نشان دهد. اگر نمی‌توانید بر ترس از مورد قضاوت واقع شدن رهایی یابید، مرتباّ با خودتان صحبت کنید. این خیلی مهم است که شما راهی را که برای مقابله با احساسات خود برگزیده‌اید را قبول داشته باشید. احساسات سرکوب شده می‌تواند اوضاع را بد و بدتر کند. سعی کنید احساسات خود را کنترل کند.

برای خود زمان تعیین کنید
آیا شما مشاهده کرده‌اید که چگونه بازیکنان یک تیم ورزشی، یک ایست استراتژیک دارند که به بحث در مورد استراتژی بپردازند و سپس به جلو حرکت می‌کنید ؟ تعیین کردن یک مدت زمان می‌تواند راهکاری مشابه به آنچه که در یک تیم انجام می‌دهد باشد، خودتان را از موقعیت دور کنید، به خودتان زمان بدهید، با فردی که بی‌طرف است مشورت کنید، یک چشم‌انداز هدفمند برای خود در نظر بگیرید و سپس دوباره به وضعیت رسیدگی کنید. عقب نشینی کردن در زمانی که بحث بالا می‌گیرد به معنی ترسو بودن شما نیست، بلکه دقیقاّ نشان‌دهنده نوعی شجاعت است که در اوج دعوا و درگیری به چیزی مهم‌تر بیاندیشید.

ورزش کنید
ورزش کردن یک فعالیت انفرادی بسیار مناسب است که به شما کمک می‌کنید با احساس خشم و سرخوردگی خود به شکل سالمی برخورد کنید، روزی سی دقیقه ورزش، با کاهش سطوح استرس در شما، بازده بسیار خوبی برای شما خواهد داشت. تمرینات قلبی مثل دویدن، پیاده‌روی و شنا، ذهن و جسم شما را به آرامش می‌رساند. تکنیک‌های ریلکس شدن مثل یوگا و مدیتیشن را یاد بگیرید و از مزایای بلند مدت آن بهره‌مند شوید. تنها هدف درنظر گرفتن ورزش به عنوان راهی برای غلبه بر استرس این است که دریچه‌ای بروی مشکلات احساسی گشوده شود.

شناخت محرک‌های خشم
برای دست و پنجه نرم کردن با خشم لیستی از تمامی مسائلی که می‌تواند خشم شما را برانگیزد تهیه کنید، مثلا مسائل مربوط به مصالح شغلی و خانوادگی، ترافیک هر روزه‌ی مسیر خانه به محل کار می‌تواند برای اکثر مردان محرک‌هایی برای خشم باشند، راه‌های جدیدی را برای ارتباط با بچه‌ها خلق کنید، روز خود را به نحوی برنامه‌ریزی کنید که بتوانید به هر دو بخش زندگی شغلی و خانوادگی به خوبی زمان اختصاص دهید، یادداشت کردن محرک‌ها می‌تواند به شما کمک کند تا در مواقع بروز خشم سازمان‌یافته‌تر عمل کنید.

خود را رها کنید
طبقه کارگر با مشاغل پر درآمد معمولا در نوعی سبک زندگی مغرورانه‌ی به شدت رقابتی در حوزه پول و شهرت گرفتار شده‌اند. افزایش ساعات کار به افزایش ناامیدی در افراد می‌انجامد، درمان، همان داستان همیشگی صخره‌ها و رود است،” خودتان را رها کنید”. این رها کردن خود کاری است که اغلب مردان از انجام آن عاجزند، با تمایل غریزی سرپرست و تامین‌کننده‌ی خانواده بودن، خود را نابود می‌کنند، و این نتیجه‌ای جز افسردگی و تمایل به خشونت نخواهد داشت. در مورد این افراد همواره یک توصیه وجود دارد و آن هم این هست که هیچ‌وقت دیر نیست، همیشه راهی برای یادگیری و تغییر وجود دارد، هر زمان اتفاق بدی برای شما افتاد، به این فکر کنید که اتفاق خوبی در جایی دیگر برایتان در حال وقوع است، پس در این دنیای فراز و فرودها خود را رها کنید.
خشم خوب است، اگر شما را در مسیرهای مثبت قرار دهد، این تکنیک‌ها را بخاطر بسپارید و تمرین کنید تا خود را از جنبه‌های منفی خشونت دور نگه‌دارید. یکی از جنبه‌های اجتناب‌ناپذیر خشم، درگیری‌های لفظی خیابانی است، به دلیل ترافیک و ..، کارمندان خود را تحت فشار و تنگنا قرار می‌دهید فقط برای اینکه خودتان روز بدی داشته‌اید، کمی فکر کنید، با پرتاب کردن اجسام به این طرف و آن طرف، چه هدفی تامین می‌شود؟ جلب توجه؟ زمانی که خشونت جنبه‌های فیزیکی به خود بگیرد، ضربه‌های جبران‌ناپذیری به روابط می‌زند، بنابراین زمانی که خشونت به سمت شما می‌آید به این فکر کنید که یک شیطان درحال تسخیر کردن شماست، به آن به چشم یک ماه‌گرفتگی یا لرزه‌‌های زلزله نگاه کنید که فقط چند دقیقه‌ای طول می‌کشد و تنها به صبر و شکیبایی شما نیاز است تا بتواندی عاقلانه از پس بحران بوجود آمده برآیید.

مترجم: غزل معتمدی
منبع: راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید