من اطاع هواه اعطى عدوه مناه
هرکس از هواهاى نفسش پیروى کند به دشمنش ، رسیدن به آرزویش را اعطا کرده است .
الثقه بالله ثمن لکل غال و سلم الى کل عال .
اعتماد به خدا بهاى هر چیز گرانقیمت و نردبان براى نیل به هر بلندى و رفعت است (168).
موت الانسان بالذنوب اکبر من موته بالاجل و حیاته بالبرکه اکبر من حیاته بالعمر .
مرگ انسان بواسطه گناهان بزرگتر از مرگش به سبب اجل است و زندگى با برکت بزرگتر از زندگى با عمر بیشتر است (169).
العلما غرباءلکثره الجهال بینهم .
دانشمندان غریبان جامعه هستند چون جاهلان در بین آنها زیاد هستند(170).
من حسن خلق الرجل کفه ذاه کفه اذاه و من سخائر بره بمن یجب حقه علیه و من کرمه ایثار على نفسه و من علامه صداقته لک کثره موافقه و قله مخالفته و من شکره معرفته احسان من احسن الیه و من تواضعه معرفته بقدره و من سلامته قله حفظه لعیوب غیره و عنایته لصلاح عیوبه .
از خوش اخلاقى فرد جلوگیرى اوست اذیتش را و از سخاوت اوست نیکیش به کسى که حقش بر او واجب است و از کرم اوست ترجیح دادن آن فرد بر خودش و از نشانه صداقت او بر تو زیادى موافقت اوست با تو و کمى مخالفتش و از نشانه هاى فروتنى اوست شناخت او به قدر و منزلت خودش و از نشانه هاى سلامت اوست کم حفظ کردنش عیوب دیگرى را و توجهش به اصلاح کردن معایب خودش (171).
((الصبر على المصیبه مصیبه للشامت ))
شکیبائى در برابر مصیبت ، مصیبتى است بر شمااست کننده (172).
((الفقه ثمن لکل غال و سلم الى کل عال ))
دین شناسى قیمت هر چیز گرانبها و نردبان ترقى براى نیل به هر بلندى و رفعت است (173).
ایاک و مصاحبه الشریر فانه کاسیف یحسن منظره و یقبح اثره .
از دوستى و هم صحبتى فرد شرور بپرهیز، همانا او چون شمشیر است ظاهرش زیبا و تماشایى و اثرش زشت است .
الایام تهتک لک الامر عن الاسرار الکامنه .
گذر ایام براى تو رازهاى پوشیده را آشکار مى سازد(174).
ما عظمت نعم الله على احد الا عظمت الیه حوائج الناس فمن الم یحتمل تلک المؤ ونه عرض تلک النعمه للزوال .
نعمتهاى خدا به فردى افزون نمى شود مگر آنکه نیازهاى مردم به او زیاد شود. پس کسى که از عهده رفع نیازهاى مردم برنیاید آن نعمت در معرض نابودى قرار مى گیرد(175).
ستمگر و کمک کننده به او و راضى به ستم هر سه در ظلم شریک هستند(176).
من امل فاجرا کان ادنى عقوبته الحرمان .
کسیکه به فرد فاجر امیدوار باشد کمترین مجازات او نومیدى خواهد بود(177).
((من استحسن قبیحا کان شریکا فیه ))
هر کس کار زشتى را تحسین نماید در آن کار ناپسند شریک (178) است .
الناس اشکال و کل یعمل على شاکلته و الناس اخوان فمن کانت اخوته فى غیر ذات الله تعالى فانها تعود فانها تعود عداوه و ذلک قوله عزوجل : اخلاء بعضهم لبعض عدو الاالمتقین .
مردم چند دسته اند و هر کدام مطابق سرشت خود عمل مى کنند و مردم برادران همدیگرند هرکس براى غیر خدا دوستى نماید آن دوستیش به دشمنى مى انجامد. و این سخن خداى عزوجل است : دوستان بعضى از آنان دشمن برخى دیگرند مگر افراد با تقوا(179).
ثلاث خصال تجلب بهن المحبه : الانصاف فى المعاشره والمواساه فى الشده والانطواء و الرجوع الى قلب سلیم .
سه ویژگى است که بواسطه آنها محبت جلب مى شود: انصاف درهم نشینى و رفت و آمد و یارى رساندن در سختى و گرفتارى و نرم شدن و بازگشت به قلب سلیم (180).
من عرف الحکمه لم یصبر على الازدیاد منها الجمال فى اللسان و الکمال فى العقل .
کسى که حکمت را شناخت براى زیاد فراگرفتن از آن بى تابى مى کند زیبایى در زبان (بیان ) است و کمال در عقل است (181).
168-انوارالبهیه ص 133.
169-نورالابصار – شیخ شبلنجى معروف به مؤمن ص 288.
170-نورالابصار – شیخ شبلنجى معروف به مؤمن ص 288.
171-احقاق الحق ج 12 ص 431، 430.
172-الفصول المهمه ص 256.
173-بحارالانوار ج 1 ص 67.
174-بحارالانوار ج 75 ص 365، 364.
175-نورالابصار ص 220 – الفصول المهمه ص 255.
176-الفصول المهمه ص 256 نورالابصار ص 256.
177-الفصول المهمه ص 257.
178-نور الابصار ص 221 و الفصول المهمه ص 257.
179-الفصول المهمه ص 256 و نورالابصار ص 221.
180-ثلاثه ائمه – احمد مغنیه ص 75.
181-ثلاثه ائمه – احمد مغنیه ص 72.