غذاهایی که به هنگام بیماری سینوزیت باید پرهیز شود

غذاهایی که به هنگام بیماری سینوزیت باید پرهیز شود

بیماری سینوزیت باعث سردرد و ناراحتی‌های بسیاری می‌شود. یکی از بهترین راهها برای درمان سینوزیت، حذف برخی غذاها در رژیم غذایی است. در زیر تعدادی از غذاها که باید پرهیز شوند آورده شده است.
شاید شما شنیده باشید که بعضی می‌گویند: ” درد سینوزیت مرا می‌کشد ” اگرچه این حرف در معنای لغوی صحت ندارد اما این بیماری واقعاً ناراحت کننده است. بینی گرفته، خلط غلیظ و سردرد پیشانی از علائم این بیماری است.

سینوزیت چیست؟
با التهاب سینوسهای شما، سینوسهایتان با مایع پر شده و مسدود می‌شوند. سینوزیت یک بیماری شایع در بین میلیونها نفر است. سینوسها حفره‌هایی هستند که اطراف چشمها، داخل استخوان گونه و پشت بینی قرار گرفته‌اند. این سینوسها با غشاهای تولید مخاط پوشانده شده‌اند.
در فرد سالم، مخاط درون ورودی‌های سینوسهای بینی و خود بینی حرکت می‌کند. اگر مخاط قادر به حرکت نشود، سینوسها عفونت می‌کنند. اگر سینوسهای مسدود شده مانع ورود هوا شوند، خلأیی ایجاد می‌شود که باعث ایجاد درد می‌شود. در بیشتر مواقع داروهای خانگی نظیر تنفس بخار و هوای گرم، استفاده از اسپری آب نمک به مفابله با سینوزیت کمک می‌کنند. یکی از درمانهای دیگر، پرهیز از غذاهایی است که مشکل را بدتر می‌کنند. در زیر این غذاها آورده شده است.

غذاهایی که باعث وخیم‌تر شدن سینوزیت می‌شوند :
– غذاهایی که باعث برگشت اسید می‌شوند مثل غذاهای تند و ادویه‌دار
بعضی از مردم معتقدند مصرف غذاهای تند و آتشین مثل سس تند با تخم مرغ باعث تمیز شدن سینوسها می‌شود. اگرچه این غذاها به طور موقت مؤثر است و باعث باز شدن مجاری سینوسی می‌شود اما اینها می‌توانند باعث سوزش معده و برگشت اسید شده و در نهایت منجر به سینوزیت شوند. شاید برای شما سؤال باشد که چگونه ناراحتی شکم باعث انسداد سینوسها می‌شود؟ تهوع که در نتیجه برگشت اسید اتفاق می‌افتد باعث التهاب حفره‌های بینی و ملتهب شدن و انسداد سینوسها می‌شود.

– غذاهای بی‌آب کننده و نوشیدنی‌های کافئین دار
از داروهای خوب برای سینوزیت سوپ گرم و انواع چای است. بعضی افراد از نوشیدنی‌های کافئین دار مثل قهوه استفاده می‌کنند. اگرچه گرمای حاصل از قهوه به باز شدن سینوسها کمک می‌کند اما این نوشیدنی‌ها ادرارآور هستند و باعث بی‌آبی غشا و پوسته بینی می‌شوند.
نوشیدنی‌های دیگر مثل نوشابه بدن را بی‌آب می‌کنند و باعث سفت شدن مخاط می‌شوند که این امر موجب التهاب بینی و سینوسها می‌شود. هم چنین این نوشیدنی‌ها علاوه بر آن باعث برگشت اسید و آسیب سینوسهای مسدود می‌شوند.

– غذاهایی که باعث نگهداری مایع می‌شود مثل غذاهای آماده
غذاهای آماده و کنسروی که دارای نمک اضافی هستند باعث نگهداری مایع اطراف سینوسها و دفع کلسیم می‌شوند که در نتیجه باعث وخیم‌تر شدن عفونت می‌شوند. غذاهایی دیگری مثل ماهی، گوشت و پنیر نیز باعث نگهداری آب می‌شوند.

– غذاهای نشاسته‌دار
غذاهای نشاسته‌دار مثل آرد، برنج، ماکرونی، پای‌ها، کیک، شیرینی، بیسکویت و شکلاتها که شامل خمیر مایه و گلوتن هستند باعث رشد باکتری می‌شوند و عفونت را طولانی‌تر می‌کنند. شکر تصفیه شده را با عسل و یا شکر خام جایگزین کنید. هم چنین از نوشیدنی‌های شیرین استفاده کنید. اگرچه نوشیدنی‌های طبیعی و تازه جهت تمیز شدن سینوسها مؤثر و خوب هستند اما اگر این نوشیدنی‌ها شامل مقدار زیادی کربوهیدرات و نگهدارنده باشند، عفونت را بدتر می‌کنند.

– غذاهایی که باعث آلرژی می‌شوند :
آلرژی‌ها، مخصوصاً آلرژی‌های غذایی از عمده دلایل ایجاد سینوزیت هستند. از آلرژی‌های غذایی می‌توان حلزون، تخم مرغ، آجیل و بادام زمینی را نام برد که سینوزیت را تشدید می‌کنند. اگر از آلرژی‌های غذایی خود مطمئن نیستید با متخصص در این مورد صحبت کنید.
برخی افراد معتقدند که محصولات لبنی سینوزیت را تشدید می‌کنند این به این دلیل است که این محصولات، مخاط مسدود کننده سینوس را افزایش می‌دهند و راه ورود هوا به سینوس را می‌بندند در نتیجه باکتری‌ها رشد می‌کنند. اگرچه هنوز مدرکی برای این دلیل یافت نشده است.
اگر جزو افرادی هستید که آخر شب به سراغ یخچال می‌روید، باید وقتی از سینوزت رنج می‌برید از این کار دست بکشید چون غذای آخر شب و دیر وقت باعث برگشت اسید و آسیب سینوسها می‌شود. هم چنین غذاها و آشامیدنی‌های سرد مجاری مسدود بینی را منقبض می‌کنند و هضم غذا را به تأخیر می‌اندازند.
در عوض، از غذاهایی استفاده کنید که شامل امگا 3 اسید چرب مثل ماهی آب سرد و ادویه‌هایی مثل نعناع، ریحان و زردچوبه هستند که خاصیت ضد التهاب دارند و التهاب سینوسها را کاهش می‌دهند. از غذاهای مفید دیگر می توان کلم بروکلی، مارچوبه و جوانه لوبیا که شامل ویتامین c و کلسیم اند، نام برد. مقدار زیادی آب و چای گرم با زنجبیل بنوشید تا درد بینی را کم کند وباعث تخلیه مخاط و خلط شود. با این توصیه‌ها و رژیم غذایی می‌توانید از درد و نارحتی‌های سینوزیت دوری کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید