آیا مصرف پروتئین وی بدون تمرین باعث افزایش وزن می شود؟

آیا مصرف پروتئین وی بدون تمرین باعث افزایش وزن می شود؟

این احتمال وجود دارد که اگر به طور منظم تمرین نکنید مصرف پروتئین وی باعث افزایش وزن شود. این مقاله به بحث درباره ی این موضوع می پردازد که پروتئین وی هنگامی که برنامه ی روزانه فاقد فعالیت فیزیکی است چگونه می تواند باعث افزایش وزن شود.

protein whey (2)

پروتئین وی و افزایش وزن
اگرچه پروتئین وی می تواند به ساختن عضله کمک کند ولی این اثر هنگامی آشکار می شود که فرد به طور منظم تمرین کند. برای کسانی که به دنبال ساخت عضله نیستند و زمانی را برای تمرین در باشگاه صرف نمی کنند، پروتئین وی تأثیری ندارد. پروتئین وی تولید شده برای ورزشکاران و بدنسازان معمولاً بعد از تمرین مصرف می شود. هر گونه برنامه ی تمرینی باعث وارد شدن صدمات کوچک به عضلات به شکل ریز پارگی می شود. به منظور سرعت بخشیدن به فرآیند ریکاوری عضلات آسیب دیده، نوشیدن یک لیوان پروتئین وی توصیه می شود.
هنگامی که هیچ گونه تمرینی انجام نمی دهید، میزان نیاز به پروتئین کمتر از افرادی است که زندگی فعالی دارند. یک رژیم غذایی معمولی نیازهای افرادی را که درگیر فعالیت فیزیکی نیستند تأمین می کند. پس استفاده از مکمل های پروتئین وی به معنای افزودن پروتئین اضافی به رژیم غذایی است. بدون تمرین کردن این پروتئین اضافی توسط عضلات مصرف نمی شود و به صورت چربی ذخیره می شود. با گذشت زمان ماهیچه ای به وجود نمی آید و تنها انباشت چربی صورت می گیرد که ممکن است باعث افزایش وزن شود.

پروتئین وی- کالری زیاد
این مسئله را نمی توان نادیده گرفت که پروتئین وی دارای مقدار کالری زیادی است. برای مثال یک اسکوپ پودر پروتئین وی دارای 100 کالری است. بدون انجام فعالیت ورزشی به صورت منظم بیشتر این کالری به طور مستقیم به چربی تبدیل می شود. با عدم وجود فعالیت فیزیکی کالری ها به سختی می سوزد و تبدیل به چربی می شود که در نهایت مقدار این چربی افزایش می یابد و ممکن است باعث افزایش وزن و چاقی شود.
آنچه که در بالا بدان اشاره شد ممکن است با آنچه که شنیده اید مغایرت داشته باشد که مصرف پروتئین وی به کاهش وزن کمک می کند. بله همینگونه است. پروتئین وی به چربی سوزی کمک می کند ولی اگر با تمرین منظم همراه باشد. اگر مصرف پروتئین وی با تمرین منظم همراه باشد باعث افزایش توده ی عضلانی و متابولیسم بدن می شود. با افزایش توده ی عضلانی، بدن کالری بیشتری می سوزاند. اگر پروتئین وی با تمرین روزانه و منظم همراه باشد می تواند در کالری سوزی مؤثر باشد.
نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که افزایش وزن با مصرف پروتئین وی توسط مطالعات علمی انجام شده تأیید نشده است. ولی از آنجایی که پروتئین وی کالری بالایی دارد مصرف آن به همراه رژیم غذایی معمولی و عدم تمرین منظم و مناسب مطمئناً می تواند خطر افزایش وزن را افزایش دهد.
در کل اگر می خواهید پروتئین وی مصرف کنید، مطمئن شوید که برنامه ی تمرینی مناسبی دارید تا بتوانید از مزایایی عضله سازی آن بهره مند شوید. تمرین نکردن و مصرف پروتئین وی با کالری بالا مطمئناً خطر افزایش وزن را به دنبال خواهد داشت. به خاطر داشته باشید که پروتئین وی در ایجاد توده ی عضلانی معجزه نمی کند; آن در صورتی مؤثر خواهد بود که با رژیم غذایی و تمرین مناسب همراه باشد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید