تأمین نیازهای جنسی در زندگی زناشویی

تأمین نیازهای جنسی در زندگی زناشویی

نویسنده: علی محمد رفیعی محمدی

انگیزه ی جنسی یکی از اساسی ترین سایق ها در تداوم نسل می باشد که در بین انواع حیوانات متداول و برای انسان نیز کاملاً شناخته شده است. تمایلات جنسی و بروز آن به عنوان یک غریزه ی فیزیولوژیک عمدتاٌ در تعامل روابط خانوادگی آموخته شده و رشد می یابد. زن و شوهر از این غریزه طبیعی جهت تولید مثل و تداوم نسل بهره می جویند این نیروی قوی بدون کنترل های دقیق خانوادگی، اجتماعی و اخلاقی می تواند فرد و جامعه را به تباهی بکشاند.
« در زمینه ی زندگی زناشویی و اخلاقی، علاقه بین زن و شوهر در انواع و اشکال و معانی مختلف تشویق می شود که متمایز با روابط آنان با افراد خارج از خانه است. روابط جنسی در طول سال های زندگی و ارتباطات و پیوستگی های جنسی عشقی بین آنان رشد و عمق می یابد. در زندگی خانوادگی عشق بیش از صِرف هیجانات عاشقانه است و در طی سال ها توجه و علاقه به یکدیگر و تأمین رفاه و آسایش همدیگر آموخته می شود ». (1) غریزه ی جنسی نه تنها بد و منفور نیست. بلکه یکی از غرایز بسیار سودمند می باشد به وسیله ی این غریزه است که نسل انسان باقی می ماند به علاوه ارضای غریزه ی جنسی یکی از لذایذ زندگی و موجب دلگرمی و شور و شوق حیات است. اگر حیات درست هدایت شود زندگی انسان را قرن آرامش و آسایش می کند و زیبا می سازد. (2)

غریزه ی جنسی و لذت بردن
غریزه یعنی لذت ذاتی، مانند میل به غذا، میل جنسی و. . . در بعضی میل ها یا نیازها مانند رفع تشنگی و
گرسنگی، حتی میل جنسی انسان با جانداران دیگر یکسان است. ولی این موضوع هرگز شأن و مقام انسان را پایین نمی آورد. نباید فراموش کنیم که حیوانات غریزه هایشان را به طور فطری و ذاتی بروز می دهند، امّا انسان از روح خدایی برخوردار و اشرف مخلوقات است. لذا نحوه ی بروز غریزه هایش هم باید نشانی از شرافت داشته باشد؛ یعنی لازم است نظم و ترتیب، پاکی، ادب، مصلحت و حیا مراعات گردد.
امام صادق علیه السلام فرمودند:
« بهترین زنان شما کسی است که چون با شوهرش خلوت کند پیراهن حیا را از تن در آورده و چون بپوشد و همراه او باشد زره حیا بر تن کند ». (3)
در قرآن هم در صدر نیازها حُب شهوت را آورده است.
( زٌیّنَ للنّاسِ حُبٌ الشّهَوات منَ النّسَاء وَالَبنینَ و. . ) (4)
« آری! به حقیقت باید گفت که دین اسلام بهترین ادیان است، چرا که حتی برای خواب هم دستوراتی دقیق دارد و معتقد است بهترین زن، زنی است که غریزه ی جنسی اش برای شوهرش زنده و بیدار و در برابر بیگانگان خفته و آرمیده باشد ». (5)

حق تراضی جنسی
« یکی از حقوق اختصاصی زن، ارضای جنسی به وسیله ی همسرش می باشد؛ زیرا ممکن است مرد با برخورداری از زنان مشروع دیگر نخواهد با همسر قبلی خود ارتباط جنسی داشته باشد. فقهای اسلام دستور می دهند که مرد حق ندارد بیشتر از چهار ماه ارتباط جنسی زن را به تعویق بیندازد، خواه همسرش دایمی یا منقطع باشد. رعایت این حق بر مرد واجب است. و ترک آن موجب گناه خواهد بود، مگر آنکه مرد عذر موجهی داشته باشد؛ مثلاً، به مسافرتی رفته که آن مسافرت واجب باشد ». (6)

حق استمتاع مرد
یکی از حقوقی که مرد بر زن دارد، حق آمیزش با وی است، زن حق ندارد از استیفای این حق ممانعت به عمل آورد. در ضمن معلوم است که استیفای این حق محدود به زمان و مکان خاصی نیست، مگر در زمانی که زن دارای عذر شرعی باشد.
« نماز را زیاد طولانی نکنید یکی از وظایف زن، این است که در برابر خواسته ی جنسی مرد هیچ وقت خوداری نکند ». (7)
زنی از رسول خدا صلی الله علیه واله وسلم سؤال کرد: « حق شوهر بر زن چیست؟ »
حضرت فرمودند:
« زن باید خود را به بهترین بوهای خوش معطر کند و بهترین لباسش را بپوشد و خود را به بهترین زینتی که دارد بیاراید و هر صبح و شام خود را بر شوهرش عرضه دارد ». (8)
امام صادق علیه السلام از یاران خود پرسیدند: « بهترین لذت چیست؟ »
اصحاب گفتند: « یابن رسول الله نمی دانیم ».
آنگاه حضرت علیه السلام فرمودند:
« لذت بخش ترین کارها، لذت بردن از زنان است ». (9)

حق مضاجعت زن
یکی دیگر از حقوق واجب زن بر مرد این است که هم بستری همسرش را از چهار شب به تأخیر نیندازد، بدیهی است منظور از هم خوابگی این است که شبی را با او بسر آورده، در خورد و خوراک در خدمت همسرش باشد و در یک بستر با او بخوابد و صبح هم با او باشد، به طور معمول این حقی است که زن بر مرد دارد و مرد موظف به رعایت آن می باشد، مگر آنکه زن با رضایت خاطر از حق خود صرف نظر کند، در حدیث آمده است که علی علیه السلام دو زن داشتند روزی که نوبت یکی بود در منزل دیگری وضوع نمی گرفتند. (10)
پیامبر فرمود:
« هر کار لهوی برای مؤمن نارواست مگر سه عمل؛
1. تربیت اسب 2. تیر اندازی 3. بازی کردن با همسر ». (11)

عشق ورزی، به جای امور جنسی
زنان به عشق و علاقه، مهر و محبت، زمزمه ی عاشقانه و عشق ورزی، بیش از امور جنسی و عشق بازی علاقمندند و این نکته ظریف را مردان جوان باید به خوبی بدانند. روابط جنسی خشک و خالی که بدون مقدمه و مؤخره باشد، روابط جنسی که صورت یک عمل فیزیکی و مکانیکی را به خود بگیرد، هرگز مطلوب زنان نیست. آنان مایل نیستند وسیله ی تخلیه ی تمایلات شهوانی مردان شان قرار گیرند. دریچه ی قلب زن به روی یک زمزمه ی عاشقانه، بهتر باز می شود تا یک رابطه ی جنسی داغ و پر شور، زنان به مهر اصیل و عشق و علاقه چشم دوخته اند، نه تمایلات جنسی مردان. اگر می خواهید در قلب همسرتان جای داشته باشید سعی کنید راه ورود بدان را بیابید.

شور و هیجان جنسی
از سنین 13 تا 16 سالگی شور و هیجان جنسی در نوجوانان به اوج می رسد. در فاصله این سال ها اکثر پسرها با نخستین آثار احتلام آشنا می شوند و تقریباً همه دختران با عادت ماهانه سر و کار پیدا می کنند.
این ها نشانه ی آن است که نوجوانان پسر و دختر قادر به تولید مثل می باشند. میل جنسی که در دوره های کودکی ناچیز بوده. در نوجوانی به کمال رشد می رسد. امّا شدت آن در افراد متفاوت است. بسیاری از روان شناسان معتقدند که بهترین روش برای آموزش جنسی، ارائه برنامه های آموزشگاهی است، زیرا پدران و مادرانی هستند که نمی توانند یا شایستگی آن را ندارند که در این مورد مانند دیگر موارد فرزندان خود را راهنمایی نمایند. این امر یا به علت کمی معلومات و اطلاعات نادرست و یا به سبب حجب و حیای آنان است.
« امروزه در بعضی از کشورها عقیده بر این است که اندکی قبل از ظهور پدیده های جنسی باید نوجوان را با یک رشته آموزش های جنسی آشنا کرد. گروهی دیگر از روان شناسان بر این باورند که اگر آموزش مسایل جنسی به وسیله اولیا از کودکی آغاز شود و در نوجوانی تکمیل گردد موفقیت نوجوانان در مقابله با این گونه مشکلات بیشتر خواهد بود. (12)
در این گروه باید مربیان بهداشت، روان پزشکان، آگاهان علوم دینی و متخصصان امور مذهبی شرکت داشته باشند. در نهایت آموزش بهداشت جنسی چنانچه با مفاد صحیح در جایگاه حساب شده و از طریق درست ارائه نشود مؤثر نخواهد بود و دید جامعه را نیز نسبت به این گونه آموزش های حیاتی در جامعه، منفی خواهد کرد.
آیا می دانید در ایران طرحی برای آموزش جنسی به دختران دانش آموز به اجرا گذاشته شده است؟ به گزارش خبر گزاری جمهوری اسلامی ایران ( ایرنا – ژانویه 2005 ) طرح آموزش بهداشت بلوغ جنسی برای دختران دانش آموز در مدارس راهنمایی استان لرستان شروع شده است. با اجرای طرح 12800 دختر دانش آموز مقطع راهنمایی آموزش های لازم برای ورود به دوره ی بلوغ را فرا می گیرند. هدف این طرح ایجاد اعتماد به نفس، پیشگیری از انحرافات اخلاقی و آشنایی دختران به مسایل بلوغ جنسی عنوان شده است.
طبق گزارش ایرنا، مسؤل مشاوره ی عمومی سازمان آموزش و پرورش استان لرستان گفت. معلمان و والدین نیز در این دوره شرکت کرده اند. (13)

ویژگی های یک رابطه ی جنسی سالم
اشاره کردیم که یکی از عوامل تحکیم خانواده رضایت زن و مرد در روابط جنسی زنا شویی است که متأسّفانه علت حجب و حیای افراطی که در جامعه ی ما وجود دارد پدران و مادران از اینکه فرزندان خود را جهت آشنایی با این مسئله آگاه نمایند و یا کتاب هایی که در این زمینه وجود دارد در اختیار فرزندان خود قرار دهند و از همه بدتر اینکه در مراکز بهزیستی و بهداشتی کشور کلاس هایی برای آموزش روابط جنسی همسران پیش بینی نشده است. لذا دختر و پسری که به عنوان همسران آینده با خطبه ی عقد عاقد محرم می گردند و در خلوت برای تأمین این نیاز در کنار هم قرار می گیرند، نمی توانند پاسخ گوی نیاز جنسی یکدیگر باشند. علی علیه السلام می فرمایند:
« ما من حرکهِ الّا وانت مُحتاجٌ فیها الی معرفته ». (14)
هر کاری را می خواهید انجام دهید نیازمند به آگاهی و اطلاعات است.
دختر و پسری که با عشق و علاقه و نذر و دعا و صرف هزینه های اقتصادی و حیثیتی با هم ازدواج می نمایند چرا پس از مدتی از ازدواج دچار مشکل می شوند. بله، عمده ی مشکل آنان در عدم تأمین این نیاز اساسی است.
پیامبر صلی الله و اله و سلم می فرمایند:
« من عمل علی غیر علمٍ کان ما یُفسدُ اکثرمما یُصلحُ » (15)
اگر کسی کاری را نداند و آگاهی نداشته باشد و انجام دهد فساد آن از اصلاحش بیشتر است.
خانم دباع، از یاران امام راحل قدس سره که سه دوره نماینده ی مجلس شورای اسلامی از تهران بودند، در مصاحبه ی تلویزیونی فرمودند: « در مجلس اول این قانون را تصویب کردیم که هر دختر و پسری می خواهد ازدواج کند باید صد ساعت آموزش قبل از ازدواج ببیند ».
ولی دریغ از یک ساعت آن. دختر و پسر جوانی که به تازگی تشکیل خانواده داده اند از کجا نسبت به این مسئله آگاهی یابند. پیامبر صلی الله و اله و سلم فرمود:
« لاحیاء فی الدّین؛ در بیان مسائل دینی حیا نکنید » (16)
در گذشته در بعضی از قبایل و روستاها رسم بود شخصی به نام ساق دوش این اطلاعات را به عروس و داماد منتقل می کرد. در این بخش با نقل چند روایت روش صحیح تأمین این نیاز را بیان می کنیم.
زن و شوهر هر دو قبل از آمیزش باید خود را آماده کنند. یعنی در حالتی که خوشایند است ( با آراستگی و نظافت ) و هردو آمادگی روحی دارند، با هم روبه رو شوند. این که گفته شد هر دو باید آمادگی داشته باشند مسأله ی مهمی است که در کامیابی هر دو تأثیر دارد. مرد می تواند به سرعت به نقطه ی اوج لذّت برسد. امّا زن فرصت بیشتری لازم دارد.
امام صادق علیه السلام می فرمایند:
« زنان در تمایلات جنسی به مراتب از مردان برترند، امّا خداوند حیاء را بر آن ها مسلط کرده است که اظهار نمی کنند ». (17)
همچنین آن حضرت می فرمایند: « خداوند شکیبایی و صبر زنان را معادل ده برابر مردان قرار داده است.
اما به هنگام تمایل آنها نیز معادل ده برابر مردان خواهند بود ». (18)
لذا در دستورهای دینی بسیار توصیه شده است که قبل از آمیزش، مرد به همسرش مدّتی اظهار علاقه نماید، و بدن زن را لمس و نوازش کند و بدون مقدمه آمیزش را انجام ندهد.
علی علیه السلام می فرماید:
« به هنگام آمیزش مرد باید عجله نکند. زیرا اینگونه عمل کردن، نیاز زن را برآورده نمی کند ». (19)
و پیامبر صلی الله واله وسلم می فرمایند:
« آمیزش باید با مقدّمه و تأمل صورت گیرد و مانند پرندگان با تعجیل نباشد ». (20)
و همچنین آن قدر به این مسأله توجه شده است که فرموده اند:
« اگر مردی قبل از معاشقه و آماده کردن زن، با او نزدیکی کند. این گونه عمل کردن ظلم و ستم به او خواهد بود ». (21)

چند نکته ی مهم
1. قبل از آمیزش سعی کنید با وضو باشید. لااقل جنب نباشید.
2. هنگامی اقدام به آمیزش کنید که از نظر روحی دارای آرامش و آمادگی هستند.
3. با شکم پر آمیزش نکنید.
4. « اول شب ( بلافاصله بعد از غروب )، اول ماه قمری، آخر ماه قمری و نیز شب پانزدهم ماه قمری برای آمیزش که ممکن است به بارداری منجر شود مناسب نیست ». (22)
5. محل مناسبی برای آمیزش در نظر بگیرید که به هیچ وجه امکان دیده شدن یا شنیدن صدای شما و یا ورود سرزده ی کسی نباشد.
6. در روایت نقل شده است که « امام سجاد علیه السلام وقتی می خواست با همسرش عمل جنسی انجام دهد. درب اتاق را می بست و پرده را می انداخت و خدمتگزاران را خارج می ساخت ». (23)
ابو بصیر از امام صادق علیه السلام روایت کرده که فرموده:
« مبادا با همسرت مجامعت کنی در حالی که کودکی به شما نگاه می کند، زیرا رسول خدا صلی الله اله واله وسلم شدید از این کار کراهت داشت ». (24)
7. هنگام نزدیکی نام خدا را ( بسم الله ) را به زبان جاری کنید.
8. تمام توجه خود و همسر خود را متوجه کامیابی خود و طرف مقابل خود کنید.
9. رو به قبله و پشت به قبله همبستر نشوید.
10. از نزدیکی کردن در زمان هایی که مشکلاتی را به دنبال دارد، مثلاً امکان غسل کردن بعد از آن وجود ندارد و یا فرایض دینی ضایع می شود خود داری کنید.
11. هم زن و هم مرد خود را برای آمیزش آماده کنید.
12. توصیه شده است که زن بهترین آرایش و زیباترین شکل لباس و خوشبوترین حالت را داشته باشد و مرد هم پاکیزه ترین و مطبوع ترین وضعیت را فراهم کند.
13. هر دو زن و مرد آمادگی روحی و جسمانی این عمل را در خود داشته باشند. به مردان توصیه می گردد که قبل از نزدیکی رضایت همسران خود را جلب کنید و از اینکه با اجبار این عمل را انجام دهید، پرهیز کنید.
14. زن و مرد حتماً به نظافت شخصی خود توجه نمایند و معطر در کنار هم قرار بگیرند زیرا بوهای بد و تنفر آمیز ناشی از عدم رعایت بهداشت و بوی عرق هر دو طرف را نسبت به عمل جنسی متنفر می سازد.
15. هر کدام یک دستمال مجزا داشته باشید. (25)

شرایط رابطه ی جنسی مؤثر

الف ) هم آغوشی
در آخر شب باشد، از جمله مزاحمت تلفنی نداشته باشند، بچه ها حتماً در اطاقشان خواب باشند

ب ) مکان هم آغوشی
اطاق در بسته، محیط مطمئن که کسی سرزده وارد نمی شود و از دیدها محفوظ است.

ج ) شرایط جسمانی طرفین
1. حداقل 3-2 ساعت بعد از صرف غذا
2. عدم احساس درد و ناراحتی

د ) شرایط روحی طرفین
1. مرد و زن از مساله خاصی رنج نبرد.
2. انتظار برای دریافت یک خبر ناگوار نداشته باشند. ( دلشوره )
3. خستگی بیش از حد نداشته باشند. ( کار زیاد )
4. از باردار شدن نگران نباشند.
5. زن و مرد به هیچ وجه از هم متنفّر نباشند ( قبل از عمل جنسی ذهنیت ها را پاک نمایند. )

مواد غذایی که در افزایش قوه شهوانی باید مصرف کرد
1. شیر و فراورده های لبنی
2. گوشت تازه
3. گوشت تازه برّه برای مرد و گوشت تازه حیوان ماده برای زن
4. تخم مرغ
5. ماهی، خاویار
6. ادویه جات، فلفل، زنجفیل، زعفران، مارچوبه
7. شربت عسل
8. بادام خاکی، پسته زمینی
9. پیاز سفید، خرما، سیر و خربزه

مواردی که عامل کاهش قوه ی شهوانی در مرد است
1. غذاهای قندی و سرخ کردنی
2. ترشیجات
3. پرخوری
4. تخم کاهو، نه کافور
5. شیر خشک
6. برنج و ماش
7. هندوانه
8. انار ترش
9. گل نیلوفر
10. گشنیز
در پایان این قسمت یکی از فرمایشات مقام معظم رهبری را درباره ی تمایلات جنسی انسان یاد آور می شویم.
« در غرب بنیان خانواده متزلزل است. علت این است که آزادی جنسی و بی بند و باری جنسی زیاد است. وقتی بی عفتی زیاد شد، مرد و زن این نیاز غریزی را در جایی دیگر غیر از خانواده تأمین کردند، خانواده بی معنا می گردد. اگر انسان ها رها بودند که هر طور میل داشتند غریزه ی جنسی را اشباع کنند، خانواده تشکیل نمی شد. در هر جا که آزادی جنسی وجود دارد خانواده به همان نسبت ضعیف است. در جایی که دین حاکم است، آزادی جنسی نیست؛ لذا کانون خانواده حفظ می گردد ». (26)

پی نوشت ها :

1. دکتر شکوه نوابی نژاد، خانواده و فرزندان، ص. 137-136.
2. ابراهیم امینی، اسلام و تعلیم و تربیت، ج 2 ، ص 61.
3. وسایل الشیعه، ج 14 ، ص 15.
4. سوره آل عمران، آیه ی 14.
5. علیرضا بهار، مهارت های زندگی در قرآن، ص 46-45.
6. مجید رشید پور، جوان و تشکیل خانواده، کتاب اوّل، ص 102.
7 . وسایل الشیعه، ج 7 ، ص117.
8. همان، ج 14 ، ص 112.
9. وسایل الشیعه، ج 1،ص 10.
10. وسایل ابواب القسم، باب 5، خ 3.
11. الکافی، ج 5 ، ص 50.
12. دکتر محمد نامدار مقدم، ناتوانی بی میلی و سردی جنسی، ص 15-14.
13. دکتر عارف راد، بهداشت جنسی، چاپ سوم، ص 7-6.
14. مستدرک الوسائل ، ج 17 ، ص 267.
15. کافی، ج 1، ص 44.
16. هشام آل قطیط، اکتشفت الحقیقه، ج 3، ص 11 ( از کتب اهل سنت ).
17. وسایل الشیعه، ج 14، ص 10.
18. فروغ کافی، ج 5 ، ص 338.
19. وسایل الشیعه، ج 14، ص 83.
20. شرح من لایحضر الفقیه، ج 8، ص 201.
21. بحارالانوار، ج 75، ص 170.
22. علامه مجلسی رحمه الله، حلیه المتقین، ص 70.
23. وسایل الشیعه، ج 14، 94.
24. وسایل الشیعه، ج 14 ، ص95.
25. محمد مهدی اصفهانی، پیام نیک بختی، وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی، ص 44-43.
26. حاج علی اکبری، عشق، تاریخ 9 \12 \80 .
منبع مقاله :
رفیعی محمدی، علی محمد؛ (1389)، نسیم عشق: عوامل تحکیم و تزلزل خانواده، قم: انتشارات رسول اعظم ( صل الله علیه و آله و سلم )، چاپ هفتم

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید