گلچینی از احادیث حج

گلچینی از احادیث حج

1- اهمیت ‏حج

قال على علیه السلام:

الله الله فى بیت ربکم لا تخلوه ما بقیتم فانه ان ترک لم تناظروا.

على(ع) فرمود:

خدا را! درباره خانه پروردگارتان در نظر داشته باشید تا هستید، آن را خالى نگذارید. زیرا اگر حج متروک شود نظر رحمت‏خدا از شما قطع خواهد شد.

بحار الانوار/ ج 96/ 16
2- حج و توجه بسوى خدا

عن ابى جعفر الباقر علیه السلام فى قول الله تبارک و تعالى:

«ففروا الى الله انى لکم منه نذیر مبین‏» (2) قال:

حجوا الى الله.

امام باقر(ع) درباره آیه شریفه «ففروا الى الله انى لکم منه نذیر مبین‏» فرموده است:

منظور از فرار بسوى خدا آن است که آهنگ حج کنید.

معانى الاخبار/ ص 222
3- لبیک و قربانى

عن على علیه السلام قال:

نزل جبرئیل عى النبى صلى الله علیه و آله و سلم فقال:

یا محمد مر اصحابک بالحج و الثلج، فالحج رفع الاصوات بالتلبیه و الثلج نحر البدن.

امام على علیه السلام فرمود:

جبرئیل بر پیامبر فرود آمد و گفت:اى محمد یارانت را به عج و ثج فرمان ده. عج‏یعنى فریاد و لبیک برآوردن و ثج‏یعنى قربانى کردن شتران.

معانى الاخبار/ ص 224.
4- حج اکبر و اصغر

عن معاویه بن عمار، قال:

سئلت ابا عبدالله علیه السلام عن یوم الحج الاکبر فقال: هو یوم النحر و الاصغر العمره.

معاویه بن عمار گوید:

از امام صادق علیه السلام پرسیدم روز حج اکبر چه روزى است؟ حضرت فرمود: روز حج اکبر روز عید قربان است و حج اصغر عمره است.

معانى الاخبار/ ص 295
5- آثار حج

عن الرضا علیه السلام قال:

ما رایت‏شیئا اسرع غنا و لا انفى للفقر من ادمان الحج

از امام رضا علیه السلام نقل شده که فرمود:

هیچ چیزى را بیشتر از حج مداوم، در بى‏نیازى و فقر زدائى مؤثر ندیدم.

بحار الانوار، ج 74، ص 318
6- مرگ در راه حج

عن ابى عبدالله علیه السلام قال:

من مات فى طریق مکه ذاهبا اوجائیا امن من الفزغ الاکبر یوم القیامه.

امام صادق علیه السلام فرمود:

هرکس در راه رفت و برگشت مکه بمیرد از اندوه بزرگ روز قیامت ایمن خواهد بود.

ملاذ الاخیار/ ج 7/ 223
7- حرمت مهمانان خدا

عن ابى عبد الله علیه السلام قال:

الحاج و المعتمر وفد الله ان سالوه اعطاهم و ان دعؤه اجابهم و ان شفعوا شفعهم و ان سکتوا ابتداهم و یعوضون بالدرهم الف الف درهم

امام صادق علیه السلام فرمود:

حاجى و عمره‏گزار مهمان خدایند. اگر چیزى بخواهند به ایشان دهد. اگر او را بخوانند، پاسخ مى‏گوید. اگر شفاعت کنند. شفاعت ایشان را مى‏پذیرد، اگر سکوت کنند، با آنان آغاز سخن مى‏کند و در برابر هر درهمى که خرج کرده‏اند، یک میلیون درهم به آنان مى‏پردازد.

ملاذ الاخبار/ ج 7/ 226
8- آمادگى براى احرام

عن حماد بن عیسى قال:

سئلت ابا عبد الله علیه السلام عن التهیؤء للاحرام، فقال: تقلیم الاظفار و اخذ الشارب و حلق العانه.

حماد بن عیسى گوید:

از امام صادق علیه السلام پرسیدم. براى احرام چگونه باید آماده شد؟ فرمود: با گرفتن ناخن‏ها، کوتاه کردن شارب و تراشیدن موى بالاى شرمگاه.

ملاذ الاخیار، ج 7/ 308
9- نظر به کعبه

عن الباقر علیه السلام:

من نظر الى الکعبه لم یزل یکتب له حسنه و یمحى عنه سیئه حتى یصرف بصره عنها.

امام باقر -علیه السلام- فرمود:

هر کس به کعبه نگاه کند. تا وقتى به آن مى‏نگرد مدام کار نیک برایش نوشته مى‏شود و گناهش پاک مى‏شود تا وقتى دیده از آن برگرداند.

بحار الانوار/ ج 96/ 65
10- نیت‏حج

عن ابى عبدالله -علیه السلام- قال:

الحج‏حجان، حج لله و حج للناس، فمن حج لله کان ثوابه على الله و الجنه و من حج للناس کان ثوابه على الناس یوم القیامه.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:

حج دو گونه است: حجى براى خدا و حجى براى خلق، هر کس براى خدا حج گزارد، پاداشش آنست که خدا که وى را به بهشت درآورد و هر کس براى مردم حج گزارد، پاداش وى روز قیامت‏برعهده مردم خواهد بود.

بحار الانوار/ ج 96/ 24
11- روزه ایام تشریق در منى

سئل الصادق علیه السلام:

لم کره الصیام فى ایام التشریق؟ فقال:

لان القوم زوار الله و هم فى ضیافته و لا ینبغى للضیف ان یصوم عند من زاره و اضافه.

از امام صادق -علیه السلام- سئوال شد:

چرا روزه ایام تشریق «11 – 12 – 13 ذى حجه‏» نامطلوب است. حضرت فرمود: زیرا مردم، زائران خدا و مهمان وى هستند. و شایسته نیست که مهمان در نزد میزبان و کسى که به دیدارش رفته روزه بگیرد.

بحار الانوار/ ج 96/ 34
12- حج‏یا جهاد

عن الصادق -علیه السلام- انه قال:

ما سبیل من سبیل الله افضل من الحج الا رجل یخرج بسیفه فیجاهد فى سبیل الله حتى یستشهد.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:

هیچ راهى از راههاى خدا برتر از حج نیست مگر اینکه مردى شمشیر بردارد و در راه خدا جهاد کند تا شهید گردد.

بحار الانوار/ ج 96/ 49
13- ثواب طواف

عن النبى صلى الله علیه و اله و سلم انه قال:

من طاف بهذا البیت اسبوعا و احسن صلاه رکعتیه غفر له.

پیامبر اکرم -صلى الله علیه و آله- فرمود:

هرکس هفت‏بار به دور این خانه طواف کند و دو رکعت نماز طواف را بخوبى انجام دهد. گناهش آمرزیده شود.

بحارالانوار/ ج 96/ 49
14- حج و تجدید میثاق

قال ابو جعفر علیه السلام:

و الحجر کالمیثاق و استلامه کالبیعه و کان اذا استلمه قال:

اللهم امانتى ادیتها و میثاقى تعاهدته لیشهدلى عندک بالبلاغ.

امام باقر -علیه السلام- فرمود:

حجرالاسود مثل یک پیمان است و دست کشیدن بر آن چون بیعت [با خدا] است وقتى حضرت دست‏بر حجرالاسود مى‏کشید مى‏فرمود: خدایا! امانتم را ادا کردم. میثاق خود را تجدید کردم، تو گواه باش که من وظیفه‏ام را بپایان رساند.

بحار الانوار/ ج‏96/ 48
15- اهمیت‏حج

عن ابى عبد الله -علیه السلام- قال:

لا یزال الدین قائما ما قامت الکعبه.

اما صادق -علیه السلام- فرمود:

تا کعبه برپاست دین برپاست.

بحار الانوار/ ج 96/ 57
16- فلسفه نام کعبه

عن ابى جعفر -علیه السلام- قال:

قلت له: لم سمى البیت العتیق؟ قال: لانه حر عتیق من الناس و لم یملکه، احد.

از امام باقر -علیه السلام- سؤال شد، چرا کعبه را بیت العتیق نامیده‏اند؟ فرمود:

زیرا این خانه آزاد است و رها شده و در ملکیت هیچ کس درنیامده است.

بحارالانوار/ ج 96/ 59
17- مثلث مقدس

عن ابى عبد الله -علیه السلام- قال:

ان الله عزوجل حرمات ثلاث لیس مثلهن شى‏ء کتابه و هو حکمه و نوره و بیته الذى جعله قبله للناس لایقبل من احد توجها الى غیره و عتره نبیکم.

امام صادق -علیه السلام- فرمود:

خداى عزوجل سه ناموس محترم و مقدس دارد که هیچ چیز به حرمت آن نرسد. کتابش که فرمان او و نور اوست و خانه‏اش که آنرا قبله مردم قرار داده و توجه به جایى غیر آن از هیچ‏کس پذیرفته نیست و عترت پیامبر شما.

بحار الانوار/ ج‏96/ 60
18- نذر کعبه

عن على -علیه السلام- قال:

لو کان لى وادیان یسیلان ذهبا و فضه ما اهدیت الى الکعبه شیئا لانه یصیر الى الحجبه دون المساکین.

امام على -علیه السلام- فرمود:

اگر دو رودخانه مواج از طلا و نقره داشته باشم هیچ چیز به کعبه اهدا نخواهم کرد، زیرا به پرده‏داران «ناشایست‏» مى‏رسد نه به مساکین و مستمندان.

بحارالانوار/ ج 96/ 67
19- امنیت ‏حرم

عن عبد الله بن سنان، عن ابى عبد الله -علیه السلام- قال قلت:

ا رایت قوله «و من دخله کان امنا» (3) البیت عنى او الحرم؟ قال:من دخل الحرم من الناس مستجیرا به فهو امن و من دخل البیت من المؤمنین مستجیرا به فهو امن من سخط الله و من دخل الحرم من الوحش و السباع و الطیر فهو امن من ان یهاج او یؤذى حتى یخرج من الحرم.

عبد الله بن سنان گوید به امام صادق -علیه السلام- گفتم:

بفرمایید منظور از آیه «و من دخله کان امنا» چیست؟ کعبه مورد نظر است‏یا حرم؟ فرمود: هر کس از مردم به حرم پناه آورد در امان است. هرکس از مؤمنین بر حرم پناه آورد از خشم خدا در امان است و هر حیوان وحشى و درنده و پرنده‏اى که داخل حرم شود. در امان است از ارعاب و اذیت تا از آن بیرون رود.

بحار الانوار/ ج 96/ 74
20- چهار شهر برگزیده

قال رسول الله صلى الله علیه و آله:

ان الله اختار من البلدان اربعه فقال عز و جل: و التین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین. و التین المدینه و الزیتون بیت المقدس و طور سینین الکوفه و هذا البلدا الامین مکه.

رسول خدا -صلى الله علیه و آله- فرمود:

خداوند از شهرهاى چهار شهر برگزیده است و فرموده: والتین و الزیتون و طور سینین و هذا البلد الامین. منظور از تین مدینه و منظور از زیتون بیت المقدس است و مقصود از طور سینین کوفه و مقصود از این شهر امن، مکه معظمه است.

بحار الانوار/ ج 96/ 77

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید