آیت الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر صنعت: رییس جمهور از انتقادات ناراحت نشود/ مشکلات کشور با حرف زدن حل نخواهد شد

آیت الله مکارم شیرازی در دیدار وزیر صنعت: رییس جمهور از انتقادات ناراحت نشود/ مشکلات کشور با حرف زدن حل نخواهد شد

محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت، معدن و تجارت به همراه جمعی از اعضای وزارت خانه صنعت، معدن و تجارت عصر امروز با حضور در بیت حضرت آیت الله مکارم شیرازی با این مرجع تقلید دیدار و گفت‌وگو کردند.

حضرت آیت الله مکارم‌شیرازی در این دیدار اظهار داشت : این که در دولت جدید کارهای خوبی انجام شده شکی نیست و آنهایی که منفی بافی می کنند راه درستی نمی روند؛ ما می گوییم مشکلاتی هست که باید برای آنها درمانی اندیشید و فقط بیان کافی نیست بلکه راه حل هم می خواهد.

چالش های دولت یازدهم

وی با بیان این که در دولت یازدهم چند مشکل خیلی جلب توجه می کند، ابراز داشت: مسأله نخست مسائل مربوط به بانک ها است که آن چه از قرائن فهمیدیم این است که بانک ها گوش به مصوبات بانک مرکزی نمی دهند؛ وقتی بانک مرکزی می گوید سود بانکی باید 18 درصد باشد ولی در عمل برخی بانک ها 23 درصد می گیرند که این معضل بزرگ راه حلی می خواهد.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود: این مشکل بزرگ در برخی از مؤسسات اقتصادی نیز وجود دارد در حالی که در خارج کشور دقیقا تمام مؤسسات خود را موظف می دانند که به مصوبات پایبند باشند ولی در ایران این طور نیست، این هم راه حل قطعی می خواهد باید برخی مؤسسات اقتصادی که قوانین را رعایت می کنند، تقویت و آنهایی که رعایت نمی کنند تعدیل شوند که البته این کار عزم راسخی می خواهد.

وی با اشاره به مسأله قاچاق به عنوان مسأله ای که بلای اقتصاد کشور شده است، ادامه داد: در برخی از جراید می بینیم که خود دادستان کل کشور اعلام می کند روزانه کانتینرهای زیادی بدون بازرسی وارد کشور می شود که پیدا است این مسأله چه بلایی بر سر اقتصاد می آورد؛ من تصور می کنم برای پیشرفت در این مسأله راه مهم روشن کردن افکار عمومی است به این صورت که تخلف کاران در این امر افشا شوند.

کیفیت کالاها باید بالا برود

وی عنوان کرد: نکته سوم در صنایع بالا نبودن کیفیت ها است که مهمترین دلیلی است که خیلی ها به دنبال جنس های خارجی می روند؛ به عقیده من در بین مسؤولان هنوز وجدان کاری در این مسأله پیدا نشده است که برخود لازم بدانند کیفیت ها را بالا ببرند و تا کیفیت بالا نرود نمی توانیم جلوی ورود اجناس خارجی را بگیریم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی با بیان این که فرهنگ افزایش کیفیت در صنایع بسیاری از مشکلات را حل می کند، خاطرنشان کرد: تا این مشکل حل نشود تولید جنس فایده ای ندارد و فقط روی دست می ماند؛ این مسأله مهم احتیاج به میز گرد، بحث های تخصصی و رسانه ای و آموزش در مدارس و دانشگاه ها دارد؛ آموزش قوی برای بالارفتن کیفیات لازم است.

وی با اشاره به این که هنوز مشکل یارانه افراد ثروتمند حل نشده است، ابراز داشت: یارانه پول هنگفتی است که نصف آن هم می تواند اقتصاد کشور را نجات دهد بنابراین باید معیار های مشخص و با شجاعت و بدون ملاحظات سیاسی افراد غیرنیازمند حذف شوند و اگر خطایی هم پیش آمد قابل اصلاح است.

وی ابراز نگرانی کرد: مشکل بیکاری هنوز عده ای زیادی از جوانان را رنج می دهد و آمار مختلفی در مورد آن مطرح می شود ولی این که جوانان تحصیل کرده بیکار زیاد هستند شکی نیست و ما وقتی به اوج اقتصاد سالم می رسیم که جوان وقتی به دانشگاه رفت فکر کار او را برای بعد از دانشگاه کرده باشیم؛ دانشجوی زیاد فارغ التحصیل افتخار نیست بلکه افتخار این است که یک محصول قابل مصرف باشد.

وی با تأکید بر این که باید با امیدواری جلو رفت، ابراز کرد: رییس جمهور محترم نیز نباید از انتقادات ناراحت شود هرچند ما قبول داریم فضای دروغ و تهمت زیاد است که البته این موضوع برخلاف دستور اسلام است؛ درست است که یک دروغ ها با تکذیب فاش می شود ولی یک اثر منفی دارد و آن هم این که دیگر مردم به خبرها اعتماد نمی کنند.

ارتباط قوی فرهنگ و اقتصاد

وی در ادامه با بیان این که بین مسائل فرهنگی و اقتصادی رابطه قوی برقرار هست، عنوان داشت: تا مسائل فرهنگی حل نشود امور اقتصادی نیز به درستی پیش نمی رود؛ ولی باید نقطه های قوت بیان شود و فقط روی مسائل منفی زوم نکنیم.

حضرت آیت الله مکارم شیرازی گفت: همین که افراد قدرتمند پنج به علاوه یک طرف میز و جمهوری اسلامی در طرف دیگر قرار می گیرد صرف نظر از نتیجه آن قدرت و عظمت ایران را می رساند؛ این که شب و روزی بر رییس جمهور نمی گذرد که از ایران حرفی نزد، خود نماد قدرت ایران است؛ اگر چه مشکلاتی داریم ولی این مشکلات هزینه هایی است که برای پیشرفت ها باید پردازیم.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید