احادیثی از ائمه معصوم(ع)

احادیثی از ائمه معصوم(ع)

1. حضرت فاطمه(س) : کسی که عبادت پاک و خالص خود را به بالا بفرستد، خداوند عزیز و جلیل، بهترین مصالحش را بر او نازل می گرداند.

منبع: آیین بندگی و نیایش (ترجمه عده الداعی)؛ ص383

2. امام جواد (ع) : در روز عید قربان‏ چیزی با فضیلت‏ تر از پنج چیز نیست: قربانی‏ کردن، یا راه رفتن در جهت نیکی به پدر و مادر یا خویشاوندی که قطع رحم کرده تا به او چیزی ببخشد و آغاز سلام کند، یا مردی که از بهترین جای قربانیش به دیگران اطعام کند و بقیه آن را به همسایگان از یتیمان و بیچارگان و بردگان بدهد و از اسیران دلجویی کند.

منبع: خصال، ج1، ص: 298

3. امام صادق (ع) : پیامبر خدا صلّی اللَّه علیه و آله فرمود: شعبان ماه من و رمضان ماه خداست و آن بهار تنگدستان است و به راستی که خداوند عید قربان‏ را تنها برای سیر کردن مستمندانتان از گوشت، قرار داد؛ پس آنان را از گوشت قربانی‏ بخورانید.

منبع: ثواب الاعمال و عقاب الاعمال، ص:59

4. امام صادق (ع) : هنگامی که امام حسین بوسیله شمشیر مضروب شد و قاتل آن حضرت سبقت گرفت که سر مقدسش را جدا کند منادی از طرف پروردگار توانا از وسط عرش ندا در داد: ای امتی که بعد از پیامبر خود ظلم و ستم کردید (و حسین را سر بریدید) خدا شما را برای ادراک روز عید قربان‏ و عید فطر موفق نکند.

منبع: کافی، ج:4، ص: 170

5. امام صادق (ع) : خداوند بزرگ پیش از آنکه در روز عرفه بر اهل عرفات تجلّی کند، بر زائران قبر حسین (ع) تجلّی می‏کند، و حاجاتشان را بر می‏ آورد و گناهانشان را میآمرزد، و شفاعتشان را در باره دیگران می‏پذیرد، آن گاه به اهل عرفات توجه می‏کند و با آنان نیز این گونه رفتار می‏نماید.

منبع: کامل الزیارات، ص: 170

6. امام صادق (ع) : هر که مزار امام حسین علیه السّلام را در روز عرفه زیارت کند، همانند کسی است که خداوند را در عرش زیارت کرده باشد.

منبع: کامل الزیارات، ص: 172

7. امام صادق (ع) : ای بشیر! اگر مرد با ایمانی در روز عرفه به قصد زیارت قبر امام حسین (ع) حرکت کند و در فرات غسل کند و سپس عازم زیارت قبر آن بزرگوار شود، به ازای هر قدمی که بر میدارد ثواب یک حج با تمام مناسک و شرایطی که دارد در نامه اعمال او ثبت می‏گردد.

منبع: کافی ،ج‏ 4،ص: 580

8. امام صادق (ع) : روزه روز ترویه کفّاره (گناهان) یک سال، و روزه روز عرفه کفّاره (گناهان) دو سال بشمار می رود.

منبع: من لا یحضره الفقیه، ج ‏2، ص: 87

9. امام رضا (ع) : از امام رضا (ع) از حقیقت توکل سوال شـد. فرمود: این که جز خدا از کسی نترسی.

منبع: بحارالانوار، ج 75،ص: 338

10. امام حسن عسکری (ع) : نشانه‏ های مؤمن پنج چیز است: 1 ـ نمازهای پنجاهگانه 2 ـ زیارت اربعین 3 ـ انگشتر به دست راست کردن 4 ـ بر خاک سجده کردن 5 ـ بسم الله الرحمن الرحیم را بلند گفتن.

منبع: تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان)، ج‏ 6 ، ص: 52

11. امام سجاد (ع) : انتظار فرج از برترین اعمال است.

منبع: منتخب الاثر، ص 244

12. پیامبر اکرم (ص) : محبوب‏ترین کارها نزد خداوند، نماز در وقت آن (اول وقت) است.

منبع: کنزالعمال، ج 7، حدیث18897

13. پیامبر اکرم (ص) : نشانه مخلص چهار چیز است: دلش درست است، اعضایش بی‏آزار است، خیرش به دیگران می‏رسد و از بد کردن خوددار است.

منبع: تحف العقول ج 21 ص 15

14. امام علی (ع) : اسرافکار سه نشانه دارد:1-آنچه نباید بخورد، می خورد 2- آنچه در شأن او نیست، می پوشد. 3- آنچه را شایسته او نیست ، می خرد.

منبع: الخصال ص 98

15. امام علی (ع) : از معاشرت و همنشینی با افراد شرور و بد کردار بپرهیزید: زیرا رفت و آمد با آنها همچون آتش خوبی ها را می سوزاند.

منبع: غررالحکم، ج2، ص289

16. امام حسین (ع) : هرگاه شنیدی شخصی آبروی مردم را می ریزد بکوش تا تو را نشناسد.

منبع: بحارالانوار، ج 74، ص198

17. امام علی (ع) : گناهی که اندوهگینت سازد، نزد خدا بهتر از کاری است که به خود پسندی گرفتارت سازد.

منبع: نهج البلاغه ، خ46

18. پیامبر اکرم (ص) : برترین جهاد آن است که آدمی صبح کند و قصد ستم به کسی را نداشته باشد.

منبع: بحارالانوار ، ج 98، ص258

19. امام رضا (ع) : آن کسی که توبه کند مانند کسی است که بی گناه باشد.

منبع: عیون اخبار الرضا (ع)، ج 2، ص74

20. امام علی (ع) : شخص دروغگو با دروغ گفتنش سه چیز بدست می آورد: 1- خشم خداوند را برای خودش 2- خوار شدن در چشم مردم 3- دشمنی ملائکه با او.

منبع: غررالحکم، ج6،

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید