علت غیبت امام زمان علیه السلام چه بوده است؟

علت غیبت امام زمان علیه السلام چه بوده است؟

نخست باید به این نکته توجه کرد که غیبت ایشان بدین معنی است که حضرت در میان مردم زندگی می کنند و مردم ایشان را می بینند، ولی نمی شناسند. اما فلسفه ی آن، در این زمینه، در روایات اهل بیت و کتاب های دانشمندان شیعه به حکمت های متعددی اشاره رفته است که به منظور رعایت اختصار، فقط به بخشی از آن ها اشاره می کنیم:
1. تحقق وعده ی الهی مبنی بر برپایی حکومت جهانی مهدی (عج): از آن جا که خداوند در قرآن به مؤمنان و مستضعفان وعده ی حکومت جهانی داده است ( نور، 55 و قصص، 5 ) که برای تحقق آن شرایط خاصی لازم است. فراهم شدن برخی از این شرایط بر عهده ی جامعه است و تنها با گذشت زمان و آماده شدن مردم میسر خواهد شد؛ مانند: اظهار نیاز مردم جامعه؛ به بن بست رسیدن قوانین موجود مادی جوامع؛ پیشرفت علمی و فرهنگی تا حدودی که همه ظرفیت پذیرش یک فرهنگ کامل و پیشرفته را پیدا کنند و همین طور، تکامل وسایل ارتباط جمعی برای سهولت ارتباط با همه ی انسان های کره ی زمین و مطلع ساختن آن ها از قوانین و اصول حاکم بر جهان؛ و بالاخره، نیاز چنین جامعه ای به نیروهای فعال و سازنده [ علامه مجلسی، ج 52، ص 97 و 98 ].
2. حراست از جان آن حضرت برای روز موعود ( برپایی حکومت جهانی ): تا کنون، به گواه تاریخ، از اجرای قوانین اسلام به هر نحو ممکن جلوگیری شده است تا حدی که رهبران جامعه اسلامی را به شهادت رسانده اند و از میان برداشته اند. حال اگر خداوند آخرین حجت خود روی زمین را همچون سایر ائمه به حال عادی وا می گذاشت، حکومت های ظالم بی کار نمی نشستند و او را از میان بر می داشتند و در نتیجه، این وعده ی الهی محقق نمی شد. از این رو، برخی روایات فلسفه ی غیبت را حراست از جان آن حضرت دانسته اند [ همان، ج 51، ص 224].
3. غیبت آن حضرت بر اساس سنت الهی صورت گرفته و سابقا این سنت برای پیامبران دیگر نیز به اجرا درآمده است؛ مانند حضرت موسی(ع) که خداوند وی را در خانه ی فرعون پرورش داد و تا مدت ها به عنوان فردی معمولی میان مردم می زیست. سپس هنگامی که زمینه ی ظهورش فراهم شد، خداوند او را بر همگان آشکار کرد [همان (نسخه ی قدیم)، ج 13، ص 136].
منبع:مجله آموزش قرآن

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید