آیت الله خاتمی: هرکس بدعهدی آمریکایی ها را توجیه کند در تمام جنایات آنان شریک است/ هزینه های ملت ایران برای عمل به آ‌یه نفی سبیل است

آیت الله خاتمی: هرکس بدعهدی آمریکایی ها را توجیه کند در تمام جنایات آنان شریک است/ هزینه های ملت ایران برای عمل به آ‌یه نفی سبیل است

آیت الله سید احمد خاتمی عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری امشب در اختتامیه سی و نهمین مسابقات قرآنی استان قم که در سالن همایش های امامزاده سید علی قم برگزار شد، با اشاره به برکات انقلاب گفت: انقلاب بزرگ اسلامی ایران در کنار برکات فراوانی که داشت قرآن را از انزوا خارج کرد و آن را به صحنه آورد.

وی افزود: ممکن است پرسیده شود که آیا قبل از انقلاب قرآن نبود که باید گفت جلد و چاپ قرآن وجود داشت اما روح و جان قرآن نبود، به برکت خون پاک شهیدان قرآن از انزوا خارج شد و همه شهیدان از پیش از انقلاب، تا دفاع مقدس و امروز نیز مدافعان حرم از قرآن و فرهنگ قرآنی پاسداری کردند.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه به بررسی وضعیت فعالیت های قرآنی در قبل و بعد از انقلاب پرداخت و اظهار داشت: در زمینه روخوانی قرآن این فعالیت قبل از انقلاب روال نبود بلکه متدینین جلسه قرآنی داشتند و روخوانی در این حد بود که در درس ها آیاتی از قرآن می آمد.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش طاغوت در طول 13 سال یک بهایی بود که معلوم چنین وزیری برای قرآن دلسوزی ندارد، عرصه دیگر زیبا خوانی قرآن است که طاغوت برای هنرهای آئینی ارزشی قائل نبود بلکه هنر را در ابتذال می دانست، به برکت انقلاب هنر آئینی زنده شد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران باید به قاریان بومی بیشتر بها دهد، ابراز داشت: هر زمان می بینیم یک عزیز زیبا خوان قرآن را تلاوت می کند و در آخر صدق الله العلی العظیم می گویند جانم اوج می گیرد؛ نمی گویم از قاریان کشورهای دیگر استفاده نشود  اما قاری برجسته در کشور بسیار داریم.

وی با اشاره به عرصه حفظ قرآن عنوان کرد: ما را متهم می کردند که حسابی برای قرآن باز نمی کنید چون حافظ قرآن ندارید، قبل از انقلاب حافظان قرآن ازعدد انگشتان دو دست تجاوز نمی کردند اما به برکت پیروزی انقلاب اسلامی مقام معظم رهبری چشم انداز 10 میلیون حافظ قرآن را در نظر گرفتند.

امام جمعه موقت تهران خاطرنشان کرد: روخوانی، زیباخوانی، حفظ و تفسیر قرآن مقدمه ای برای یه صحنه آوردن قرآن است، پساز پیروزی انقلاب اسلامی قرآن به صحنه حاکمیت آمد، چیزی که تحقیقا در طول تاریخ حکومت ایران بی سابقه است.

وی اضافه کرد: قانون اساسی که در زمان طاغوت بود بر اساس قوانین بیگانه نوشته شد یعنی قانون اساسی بلژیک را برداشتند و از آن رونویسی کردند یک جاهایی نیز اصولی از اسلام آمد که با خون دل علما صورت گرفت، شالوده آن قانون از بیگانگان گرفته شده بود اما شالوده قانون اساسی ما متن قرآن و فرهنگ عترت است که ار مغان بسیار ارزشمندی به شمار می رود.

آیت الله خاتمی با بیان این که بیش از 170 اصلی که در قانون اساسی آمده سیستم حکومتی اسلام را عرضه می کند، گفت: روی این قانون اساسی 50 مجتهد که برخی از آن ها همانند آیت الله العظمی مکارم و آیت الله العظمی سبحانی مرجع تقلید هستند درباره کلمه کلمه آن سه ماه بحث طلبگی  و موشکافانه کردند که به معنای به صحنه آوردن قرآن است.

وی افزود: حاکمانی که در آن زمان در رأس قرار داشتند ضد قرآن بوده و اگر بخواهیم کوتاه بیاییم سکولار بودند یعنی دین را تشریفات می دانستند و به حکومت دین معتقد نبودند، خاطراتی که از طاغوتی ها منتشر شده صفحه صفحه اهانت به اسلام است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که امروز یک بزرگ عاشق قرآن که خود قاری برجسته بوده و بسیار زیبا و فنی قرآن می خوانند زمام امور کشور را به دست دارد،  اظهار داشت: رهبر انقلاب هم زیبا قرآن می خوانند و هم درصدد اجرای قرآن هستند؛ ایشان آنچه که توان دارند را در خدمت قرآن گذاشته اند.

وی ادامه داد: در طول حکومت طاغوت پدر و پسر یعنی 57 سال استقلالی در کشور نبود چه برسد که بگوییم استقلال قرآنی وجود داشته باشد، از سال 1300 تا 28 مرداد 32 کشور به دست انگلیسی ها و آن ها همه کاره بودند، هر پست نان و آب داری که بود آن ها باید مجوز می دادند، از 28 مرداد 32 کشور تحویل آمریکا شد و تا قبل از انقلاب از استقلال خبری نبود.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که طاغوتی ها شعار استقلال سر می دادند، ابراز داشت: امروز هیچگونه سلطه ای نباید برای بیگانگان بر جامعه اسلامی باشد، هزینه هایی که ملت بزرگ ایران می پردازد هزینه آیه نفی سبیل است؛ بیگانگان نباید کمترین سلطه ای بر جامعه اسلامی داشته باشند.

وی عنوان کرد: در خاطرات مسؤول دفتر کارتر چاپ شده که وقتی او  در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد و نتوانست رییس جمهور شود به هامیلتون جردن می گوید عجیب است سرنوشت آمریکا این کشور بزرگ نه در واشنگتن یا شیکاگو بلکه در تهران تعیین می شود، این به معنای استقلال و عظمت است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که کینه های امروز آمریکا ریشه در جلوگیری از خان گسترده چپاول آن ها دارد، گفت: تمام حرف آن ها این است که بگذارید برگردیم و مثل گذشته بچاپیم اما این آرزو را به گور خواهند برد و آن دوران تمام شده است.

وی افزود: حاکمان دیروز نوکر اجانب بودند یعنی شاه پول خرج می کرد تا فلان کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا رأی بیاورد یا نیاورد اما امروز رهبر معظم انقلاب می گویند که همه آن ها یکجور هستند و ما هیچگونه اعتمادی به دو حزب آمریکا نداریم.

امام جمعه موقت تهران با بیان این که اگر امروز کسی بخواهد یک دشمن صددرصد خدا و مسلمین پیدا کند قدر مسلم آمریکا و اوباما است، اظهار داشت: ضدیت آن ها با مسلمانان واضح است، یمن به تبدیل به تل خاک شده و دیگر زیرساختی نیست که بزنند، اتاق جنگ یمن دست آمریکا و انگلیس است.

وی ادامه داد: فرماندهی جنایات بحرین با آمریکا و انگلیس است، در سوریه و عراق وحشی گری های هولناک داعش که انسان از تصور آن وحشت می کند زیر سر آمریکا و اتحادیه اروپا است، اخیرا داعش ده نفر از جوانانی را که با آنان همراهی نکردند را به وسیله اره برقی از کمر بریده است؛ دختر بچه سه ساله را به تخت می بندید و پدر و مادر آن را می آورند و سرش را می برند.

آیت الله خاتمی خاطرنشان کرد: پس از انقلاب حضرت امام بذر نفرت از استکبار و آمریکا را در دل مردم نشاند، بزرگی که فرمود آمریکا شیطان بزرگ است و هیچ غلطی نمی تواند بکند و مرگ بر آمریکا شعار اول ملت ایران شد همه ریشه در فرهنگ قرآنی دارد.

وی اضافه کرد: اجتناب از طاغوت درفرهنگ انبیا بوده و این اجتناب از طاغوت به معنای مرگ بر آمریکا است، این نفرت را تجربه حداقل دوسال اخیر نیز ثابت کرد، آن ها به عهد خود وفا نکردند؛ مسأله وفادار بودن به عهد و پیمان یک اصل انسانی است اما این نامردها مطلقا عمل نکردند، قرار بود تحریم ها به یک باره از بین برود اما از بین نرفته است.

عضو هیأت رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این که مذاکره کنندگان خود را به تعبیر مقام معظم رهبری امین می دانیم، گفت: اما آمریکایی ها خائن هستند، به صراحت می گویم هرکس به توجیه کار آمریکا بپردازد و بگوید که آن ها بدعهدی نکردند و نمی کنند در تمام جنایات آمریکا شریک است.

وی افزود: این بحث مسأله سیاسی و شخصی نیست، ما درباره مذاکره کنندگان خودمان بحثی نداریم اما طرف مقابل بدعهدی کرد، این نفرتی که مردم از آمریکا دارند که از ریشه در فرهنگ قرآنی دارد تجربه نیزنشان داد که بیگانگان قابل اعتماد نیستند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم در پایان تأکید کرد که قرآن را باید به حد توان به صحنه بیاوریم تا در قیامت قرآن به جای گله ما را شفاعت کند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید