رژيم غذايي سلامتي و تناسب اندام

رژيم غذايي سلامتي و تناسب اندام

نويسنده: دکتر بهمن محمدي متخصص تغذيه و درمان چاقي و لاغري

بدون اغراق رژيم غذايي سلامتي و تناسب اندام رژيمي بسيار کامل و موثر است که تمامي گروه هاي غذايي ويتامين ها ، املاح معدني و در يک کلام کليه مواد مغذي مورد نياز بدن را در خود دارد . شما با مطالعه و اجراي آن پي خواهيد برد که اين رژيم با تمام رژيم هايي که قبلا ديده يا اجرا کرده ايد متفاوت است .

بعضي از مزاياي رژيم غذايي سلامتي و تناسب اندام

1- آسان و قابل اجرا در شرايط و مکان هاي مختلف نظير منزل ، محل کار ، مهماني ، مسافرت و… است .
2- در اين رژيم ، گرسنگي وجود ندارد يا مقدار آن بسيار کم است . گاهي گرسنگي در آغاز رژيم پيش مي آيد که به علت عادت هاي غذايي قبلي است و پس از چند روز از بين مي رود .
3- بدون عارضه است . زيرا تمام مواد مغذي مورد نياز بدن را در خود دارد و رژيم گيرنده دچار هيچ گونه کمبود نمي شود . ضعف جسماني ، افت فشار خون ، ضعف اعصاب عوارض گوارشي ، ريزش موها ، شل شدن و چروک شدن پوست و … که از عوارض معمول رژيم هاي غذايي است در اين رژيم ديده نمي شود .
4- تامين کننده سلامت بدن است و با رعايت اين رژيم ، قند ، تري گليسريد ، کلسترول ، اسيد اوريک و اوره خون کنترل شده و به حد نرمال مي رسد .
5- با وضعيت اقتصادي و درآمد مردم همخواني دارد و هزينه چنداني را به رژيم گيرنده تحميل نمي کند .
6- مطابق با سليقه ايراني است و شامل مجموعه متنوعي از غذاهاي ايراني است .
انواع خورش ، پلو ، ماهي ، مرغ ، کباب ، آبگوشت و غذاهاي مختلف در آن وجود دارد .
7- اين رژيم غذايي برنامه اي براي آشپزخانه شماست و به راحتي مي توانيد آن را به عنوان برنامه غذايي خانواده اجرا کنيد .
نکته : با اجراي اين رژيم تنها شما لاغر خواهيد شد و ساير اعضاي خانواده که وزن طبيعي دارند و يا لاغر هستند منعي براي استفاده از غذاهاي رژيم ندارند . يعني مي توانند هر چقدر دوست دارند از غذاهاي رژيم بخورند بدون آنکه وزنشان تغييري کند . پس غذاها را براي صبحانه ، ناهار و شام همه خانواده آماده کنيد .
نکته : اعضاي خانواده که لاغر هستند يا وزن مناسبي دارند از مواد کم کننده اشتها استفاده نکنند .
نکته : از آنجايي که رژيم غذايي هر رژيم گيرنده به طور جداگانه و مقدار غذاها با در نظر گرفتن نياز بدن و شرايط خاص وي طراحي مي شود بنابراين مقدار غذاهاي موجود در رژيم خود را به ديگران توصيه نکنيد . اين کار اشتباه و حتي گاهي خطرناک است .
نکته : ساير افراد خانواده که مايلند رژيم داشته باشند بايد رژيم متناسب با شرايط خود را دريافت کنند .
8- هم سفره بودن از ديگر مزاياي رژيم غذايي سلامتي و تناسب اندام است . يعني زماني که ديگر اعضاي خانواده بخواهند رژيم بگيرند غذاهاي هر روز براي آن ها مشابه خواهد بود اما مقدار غذاها براي هر کس متناسب با وضعيت خاص جسماني وي طراحي مي شود . بدين ترتيب درد سر درست کردن چند نوع غذاي متفاوت در يک روز را نخواهيد داشت .
9- لاغري در اين رژيم بدون بازگشت است . زيرا کاهش وزن اصولي و تدريجي مي باشد . (6-3کيلوگرم درماه) و پس از رسيدن به وزن ايده آل يا هر وقت که مايل بوديد مي توانيد وزن خود را تثبيت کرده و بدون داشتن رژيم آن را در حد دلخواه حفظ کنيد .
10- کساني که با رژيم هاي ديگر موفق به کاهش وزن نشده يا با وجود انجام همه کارهاي لازم ايست وزن پيدا کرده اند ، با اجراي اين رژيم لاغر خواهند شد .
11- رژيم غذايي سلامتي و تناسب اندام براي خانم هاي باردار و شيرده ، کودکان ، مبتلايان به ناراحتي هاي معده ، ديابت ، تري گلسيريد و کلسترول خون بالا ، بيماري هاي قلبي – عروقي ، فشار خون بالا و … نيز رژيم هاي غذايي متنوعي دارند . به علاوه براي روزه گيران هم رژيم هاي غذايي ويژه وجود دارد که غذا را در وعده هاي سحر ، افطار و شام تقسيم کرده است .
12- امکان قطع رژيم در مواقع ضروري نظير مسافرت ، بيماري و … وجود دارد و مي توان پس از رفع مشکل مجددا رژيم را از سر گرفت .
13- خطاهاي احتماي را مي توان جبران کرد . يعني اگر رژيم گيرنده در بعضي شرايط در اجراي رژيم دچار خطا شود باز هم مي تواند آن را ادامه دهد بدون آنکه لطمه اي به آن وارد شود .
منبع: مجله خانواده شماره 210.

مطالب مشابه