تولیت آستان قدس رضوی: ملاک اساسی در اعتدال ولی خدا است

تولیت آستان قدس رضوی: ملاک اساسی در اعتدال ولی خدا است

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدابراهیم رئیسی، تولیت استان قدس رضوی صبح امروز در مراسم بدرقه شانزدهمین کاروان پیاده مشهد کربلا به سخنرانی پرداخت و با تسلیت به مناسبت شهادت امام محمدباقر(ع)، گفت: در اصول اعتقادی بعد از شناخت توحید، معرفت امام از جایگاه خاصی برخوردار است.

وی افزود: به بیان دیگر بعد از معرفهالله هیچ امری مانند معرفهالحجه مورد تأکید قرار نگرفته است، به این دلیل که انسان سالک مؤمن راه را گم نکند و راهبر داشته باشد.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به حدیث پیامبراکرم(ص) که فرمودند «مَنْ ماتَ وَ لَمْ یَعْرِفْ إمامَ زَمانِهِ ماتَ مَیْتَهً جاهِلِیَّهً»، تصریح کرد: اگر شخصی مرگش جاهلی شود، حیاتش نیز جاهلی خواهد بود، جهل گاهی در مقابل علم به کار می‌رود و گاهی در مقابل عقل قرار می‌گیرد، در این حدیث جهل در مقابل عقل است یعنی فردی که مرگش جاهلی است نشان می‌دهد در زندگی نیز از عقل و خرد برخوردار نبوده است.

وی در ادامه اضافه کرد: معرفت به امام دو نوع است، اول، معرفت شناسنامه‌ای یعنی بدانیم که امام(ع) در چه سالی به دنیا آمد، پدر و مادرش چه اشخاصی بودند و غیره، این نوع معرفت به عنوان پیش‌نیاز بسیار ضروری است و فرد باید در این مورد کتاب بخواند و به کلاس درس برود.

حجت‌الاسلام و المسلمین رئیسی به بیان نوع دوم معرفت پرداخت و گفت: معرفت نوع دوم که بسیار مهمتر است، معرفت ولایی می‌باشد یعنی معرفت به مقام ولایت امام(ع) پیدا کنیم.

وی با بیان این‌که زیارت یکی از عنایات حضرت حق است، ابراز داشت:‌ انسان مؤمن نسبت به ائمه اطهار(ع) هم در زمان حیات مادی و هم بعد از شهادتشان باید به وسیله زیارت با آن‌ها ارتباط داشته باشد. زیارت برای سالکان الی‌الله کلاس درس است. این کلاس و مدرسه انسان‌ساز، زائرین را در مسیر انسانیت سوق می‌دهد.

تولیت آستان قدس رضوی در بیان ارکان زیارت عنوان کرد: رکن اول در زیارت، زائر است، رکن دوم آن قبر مطهر است که زائر به زیارت آن می‌رود و رکن سوم قلب زائر و روح زیارت شونده است. هر چقدر مقام زائر و زیارت‌شونده و ارتباطی که قلب و روح آن‌ها با یکدیگر برقرار می‌کنند بیشتر باشد، معرفت و ثواب زیارت بیشتر خواهد بود.

وی با بیان این‌که رمز اعتدال در راهی که انسان سالک می‌رود، نگاه به ولی خدا است، ابراز داشت: هر شخصی نمی‌تواند مسیر معلوم کند و به مردم بگوید که به کدام سمت بروند. ملاک اساسی در اعتدال ولی خداست. رمز این‌که انسان چگونه فکر کند و اخلاق و عمل خود را تنظیم نماید، ولی خداست.

شایان ذکر است، قبل از سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی، مداح اهل بیت‌(ع) میثم مطیعی دعای ندبه قرائت کرد.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید