چاق یا تپل مساله این است!

چاق یا تپل مساله این است!

نویسنده: لیلا سیف

پنج فرمان برای تشخیص چاقی و رژیم درمانی:

1- نسبت قد و وزنتان را بگیرید

اینکه در مرز انفجار باشیم و اصلا زیر بار چاق بودن نرویم، مشکلی را حل نمی کند. برای اینکه بدانیم اصلاً چاق هستیم یا نه اول باید بدانیم وزن ایده آل مان چقدر است. واقعیت این است که برای فهمیدن وزن ایده آل لازم نیست معادله ریاضی پیچیده ای حل کنید. بهترین فرمولی که وجود دارد همان نسبت وزن به قد است. در وزن ایده آل پزشکی، قد شما منهای 105 می شود وزن پزشکی شما؛ یعنی در این حالت شما سالمید و نه دچار چاقی هستید و نه لاغری. حالا اگر یک خرده به خودتان سخت بگیرید و قدتان را منهای 110 کنید، به وزن ایده آل زیبایی می رسید، همان وزنی که این روزها برایش رژیم آن چنانی می گیرند. البته این فرمول با توجه به جنسیت، سن و استخوان بندی آدم ها یک نوسان پنج کیلویی دارد؛ نوسانی که مقدارش را پزشک تشخیص می دهد.

2- آلبوم خانوادگیتان را چک کنید!

قبل از هر تصمیمی برای لاغر شدن با خودتان روراست باشید و چک کنید ببینید در خانواده تان فقط شما چاق هستید یا اینکه در فامیل تپل ها زندگی می کنید. البته چاقی شما غیر عمدی (ژنتیکی) باشد یا عمدی (نتیجه پرخوری و تنبلی) تاثیر زیادی در روش هایی که برای لاغری انتخاب می کنید، دارند. البته غیر از موارد حاد نمی توانید به این سادگی ها متوجه شوید که به ویروس چاقی خانوادگی دچار هستید یا نه. گاهی اوقات ممکن است این ویروس یک جورهایی خودش را قایم کرده باشد. بنابراین بهتر است قبل از گرفتن رژیم و حتی شروع کردن ورزش های حرفه ای یک سری آزمایش کامل بدهید تا وضعیت بدنتان دستتان بیاید. این طوری می توانید خیلی راحت تر در راه سختی که پیش رویتان است قدم بگذارید.

3- توهم چاقی نداشته باشید

بعضی ها که کلاً چاقند و حق دارند غصه چاقی داشته باشند اما بعضی های دیگر هم هستند که در بدبینانه ترین حالت هم با چاق ها در یک لانگ شات جا نمی شوند اما همیشه در حال رژیم گرفتن برای فرار از چاقی هستند. این آدم ها نه چاقند و نه در اکثر مواقع دچار چاقی می شوند، اینها توهم چاقی دارند؛ بیماری ای که یک جورهایی روی چاقی واقعی را سفید کرده و اگر چاقی یک روزی درمان داشته باشد، توهم چاقی هرگز درمان ندارد. کسانی که دچار توهم چاقی هستند کافی است یک بار وزن ایده آل پزشکی و وزن زیباییشان را پیدا کنند و اگر در محدوده خطر نبودند دست از لوس بازی و توهم بازی بردارند. اگر هم با به دست آمدن وزن ایده آل باز هم نگران چاقی در آینده بودند می توانند یک نگاهی به بزرگ ترین فامیلشان بیندازند. اگر بزرگتر ها و پا به سن گذاشته ها چاق باشند توهمشان یک جورهایی درست است و باید به فکر پیشگیری باشند اما اگر در خانواده شان چاقی در میانسالی هم وجود نداشت باز هم لازم است دست از لوس بازی بردارند اما اگر هیچ کدام از اینها جواب نداد، می توانند به یک پزشک مراجعه کنند و تایید نهایی را از او بگیرند. به هر حال انجام دادن همه این کارها از درمان بیماری بی اشتهایی و ترس از غذا خوردن که به مرور در افرادی که توهم چاقی دارند به وجود می آید، به مراتب ساده تر است.

4- به هر حرفی توجه نکنید

چاق ها همیشه یک گوش شنوا و دربست برای گرفتن دیالوگ هایی دارند که مضمونشان لاغر شدن است؛ توصیه هایی که اغلبشان آن قدر دهان به دهان چرخیده اند کاملاً عوض شده اند و یک جورهایی تاثیر عکس دارند؛ مثلاً چاق هایی که برای فرار از تاثیرات روغن مایع روغن زیتون می خورند از همین توصیه ها استفاده کرده اند؛ روغن زیتونی که به خاطر فوایدش توصیه می شود. حالا فکرش را بکنید یک چاق وقتی سالادش را با روغن زیتون می خورد مثل این است که سالادش را با روغن حیوانی بخورد. بعضی از رژیمی ها هم فکر می کنند اگر برنج نخورند شاهکار کرده اند و در عوض هر چقدر بخواهید می توانند نان بخورند. البته ارزش غذایی نان از برنج زیادتر است اما واقعیت این است که هر دوی اینها به یک اندازه در چاقی موثرند و رژیم را بی اثر می کنند.

5- خودکشی نکنید، رژیم بگیرید

بهترین رژیم، رژیمی است که پشت آن کوهی از اطلاعات در مورد مواد غذایی و تاثیرات آنها وجود داشته باشد. به هر حال بدن ما به روزی سه وعده غذای اصلی و سه وعده غذای فرعی (میان وعده ها) احتیاج دارد. حالا با شناخت مواد غذایی و میزان کالری آنها می شود بهترین غذاها و میان وعده را در بهترین زمان خورد و چاق نشد. نکته جالب این هم اینجاست که هر چقدر از مقدار غذایتان در روز کم کنید باز هم شاهد یک شاهکار نخواهید شد.
* هیچ کس نمی تواند بیشتر از 330 گرم در روز وزن کم کند. این 330 گرم هم نتیجه این است که از صبح تا شب هیچ چیز نخوریم و حتی به سرم هم فکر نکنیم. بدن یک جوان در سخت ترین شرایط هم از روزی 330 گرم بیشتر لاغر نمی شود. بنابراین افسانه هایی را که از پنج کیلو لاغری در پنج روز حکایت می کنند باور نکنید.
* تنظیم زمان خوراکی ها می تواند در راحت تر وزن کم کردن موثر باشد اما واقعیت این است که در مقدار وزنی که کم می کنید تاثیری ندارند؛ مثلاً فکر نکنید اگر شام نخورید و به جایش وقت ناهار هر چه دل تنگتان می خواهد غذا بخورید،؛ بدون دردسر لاغر می شوید. شام نخوردن فقط باعث می شود که راحت بخوابید و در لاغری تاثیر چندانی ندارد.
* آدم عاقلی که رژیم دارد با اعصاب خودش بازی نمی کند؛ مثلاً در مهمانی یا مسافرت می شود مثل آدم های معمولی غذا خورد و در روزهای دیگر اضافه وزن را جبران کرد. در خیلی از مواقع حرص خوردن به جای غذا خوردن باعث می شود بعدها مثل فنر فشرده هر چه را دم دستتان می رسد بخورید. این همان مشکلی است که به آن می گویند بازگشت پیروزمندانه چاقی.
* خیلی ها رژیم های موفقی می گیرند و به وزن ایده آلشان هم می رسند اما تعداد کسانی که این وزن را حفظ می کنند خیلی کم است. مشکلی هم که برای این افراد پیش می آید این است که بدن بعد از چند دوره تحمل رژیم یک جورهایی در برابر نخوردن واکسینه می شود. به این ترتیب رژیم های دوم و سوم به مراتب از رژیم اول سخت تر می شوند.

نکته

جهان دچار چاقی است

دیگر در هیچ کجای دنیا از جوان های بلند بالا و باریکی که تا همین 30 سال پیش همه شکل هم بودند و لاغری یکی از خصوصیات مشترکشان بود، خبری نیست؛ جوان هایی که اصلاً باورشان نمی شد نسل بعد از آنها و بچه هایشان تا 30 سال دیگر به صورت مشترک عزای چاقی بگیرند؛ نسلی که امروز یا در حال ترکیدن است، یا چاق و غمگین است یا در حال دست و پنجه نرم کردن با انواع و اقسام رژیم های با ضرر و بی ضرر و توهم چاقی است. این روزها عبارت « چاقی» در نزدگی همه مان نقش اساسی را بازی می کند؛ بیماری خطرناکی که یا آن قدر جدی نمی گیریمش که خط قرمز را رد می کند یا آن قدر جدی می گیریمش که همراهش از خط قرمز رد می شویم.

نکته

عروس رفته رژیم بگیره!

درست در زمانی که دنیا به سمت تپل شدن پیش می رود، مد هم با لجبازی خاصی به سمت استخوانی شدن می تازد. اصلاً قصه همین است. هر وقت یک چیزی کمیاب باشد، به سرعت نایاب هم می شود. در مورد چاقی هم همین طور. لااقل پدر و مادرهایمان هنوز یادشان هست که تا همین 30 سال پیش وقتی بحث خواستگاری رفتن و اینها پیش می آمد، سر و مر و گنده بودن، جزء خصوصیات مثبت عروس خانم بود! اما این روزها دور، دور کسانی است که در خصوصیات مثبتشان خبری از چاقی نیست. به خاطر همین هم هست که امروز لاغرها اعتماد به نفسشان بالاتر رفته و در عوض، چاق ها دست به هر کاری می زنند که لاغر شوند. اما برای لاغر شدن شرایطی لازم است که به کمک آن می شود هم لاغر شد و هم لاغر ماند؛ شرایطی که اگر آنها را نداشته باشیم و در صدد کسبشان هم نباشیم، شتر چاقی هیچ وقت به مقصد لاغری نخواهد رسید.

نکته های تغذیه ای

دوست ها و دشمن ها

بهترین راه برای سالم ماندن و لاغر ماندن این است که بدانیم چی بخوریم و چی نخوریم؛ اطلاعاتی که می شود با مشاوره یا خواندن انواع و اقسام کتاب های درست و درمان در حوزه تغذیه آنها را به دست آورد.

پروتئین ها

مهم ترین گروه مواد غذایی همین پروتئین ها هستند. گوشت قرمز و سفید که این روزها نخوردنشان هم خیلی مد شده است، هم کمک زیادی به تامین انرژی بدن می کند و هم چاق نمی کنند. خوبی پروتئین هم همین است که چاق نمی کند. در بدترین رژیم ها هم شما می توانید خودتان را ببندید به گوشت مرغ و خیالتان هم راحت باشد که رژیمتان سر جایش است. البته خوردن یک مرغ کنتاکی در یک وعده هیچ ربطی به رژیم ندارد اما اگر پروتئین ها به مقدار لازم مصرف شوند بیشتر از سبزیجات چاق نمی کنند.

لبنیات

بعد از پروتئین ها، از مهم ترین گروه های غذایی هستند، خیلی هم برای بدن لازمند. خطر چاقیشان هم در حد همان پروتئین هاست. اما در رژیم های غذایی خوردن شیر از این گروه به شدت توصیه می شود؛ از بقیه کمتر چاق می کند و همراه با خرما می تواند بخش زیادی از انرژی بدن آدم رژیم را تامین کند.

سبزیجات

بهترین گروه مواد غذایی برای یک رژیم واقعی همین سبزیجات هستند؛ گروهی که حتی اگر از فرط خوردن آنها بترکید یک سیر هم چاق نمی شوید. سبزیجات هم معده را پر می کنند، هم آب بدن را تامین می کنند و هم چاق نمی کنند.

چربی ها

در مفید بودنشان که حرفی نیست ولی از آنجا که ما هر چه می کشیم از این چربی ها می کشیم، خوردن یک ذره اش هم برای یک رژیم مثل لگد زدن گاو نُه مَن شیرده به سطل شیر است.

کربوهیدرات ها

غلات و حبوبات و نشاسته و خلاصه بیشتر چیزهایی که در روز می خوریم مثل برنج و نان، از همین گروهند؛ گروهی که به شدت چاق می کنند و اگر در مدت رژیم بی خیالشان شوید اتفاق خاصی نمی افتد.

میوه ها

میوه ها هم از گروه های مهم هستند؛ گروهی که اگر چه مفید است اما بعضی وقت ها باعث گمراهی رژیمی ها می شود. میوه ها به خاطر قندی که دارند اکثراً چاق کننده اند، در حالی که رژیمی ها همیشه میوه را به خیال اینکه چاق نمی کند با وجدان راحت می خورند. به هر حال میوه در رژیم خیلی مهم است. قطعاً خوردن یک خربزه به جای شام به لاغر شدن منتهی نمی شود.
منبع: همشهری جوان، شماره 288

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید