آیت الله مصباح یزدی: تفکر سکولاریستی امروز نتیجه تک بعدی دیدن دین است/ دشمن درصدد حذف مبارزه و جهاد از قاموس اسلام است

آیت الله مصباح یزدی: تفکر سکولاریستی امروز نتیجه تک بعدی دیدن دین است/ دشمن درصدد حذف مبارزه و جهاد از قاموس اسلام است

آیت الله محمد تقی مصباح یزدی رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) ظهر امروز در همایش بسیج پیشکسوتان جهاد و شهادت که در سالن اجتماعات این مؤسسه برگزار شد، با بیان این که سنت خداوند بر این است که فداکاری ها را وسیله ای برای پیروزی های بزرگ قرار می دهد، گفت: خداوند مقدر کرده تا افرادی همانند شهدا فداکاری کنند و به مقامات عالی برسند تا پرتو آن ها سال ها در جامعه بتابد.

وی افزود: این اجتماع نشان دهنده روح مقاومت و اخلاص و فداکاری است، بسیاری از عزیزان ایثارگر حتی پس از بازنشستگی داوطلبانه مسؤولیت های سنگینی را پذیرفتند که به جامعه خدمت کنند؛ بنابراین باید یاد آن دوران مقدس زنده نگه داشته شده و اهمیت آن برای نسل جوان تبیین شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان این که دوران دفاع مقدس دورانی استثنایی در تاریخ بود، اظهار داشت: دستاوردهای آن دوران مهم باید به جامعه به ویژه نسل جدید و جوان منتقل شود، از نظر معنوی و از نظر تاکتیکی باید این آموزش و انتقال تجربه صورت گیرد.

وی ادامه داد: اگر از افراد بزرگی که به شهادت رسیدند پرسیده شود که اگر نشستی داشتیم درباره چه چیزی باید صحبت کنیم یقینا جواب می دهند که باید درباره حفظ اسلام و ولایت و پیگری وصایای حضرت امام و اوامر رهبر معظم انقلاب است.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که پیروزی انقلاب از بزرگ ترین نعمت ها الهی در تاریخ بشر بود که نصیب انسان ها شد، ابراز داشت: هنوز عظمت این انقلاب بزرگ روشن نشده و سال ها باید بگذرد تا بتوان عظمت آن را درک کرد.

وی عنوان کرد: انقلاب اسلامی ایران این ظرفیت را دارد که قرن ها انسان را از به سوی سعادت سوق داده و آن ها را از گمراهی نجات دهد اما باید توجه داشت در دنیا که عالم تزاحم است در کنار نعمت ها، آفت هایی هم وجود دارد که مشکلاتی را ایجاد می کند.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) خاطرنشان کرد: یکی از آفت ها جنبه شخصی، اخلاقی و روانی در خود افراد است یعنی اگر انسان بخواهد درست از نعمت استفاده کند باید وضعیت روحی مناسب داشته باشد که به ایمان و تعلق خاطر به مسیر انقلاب و فداکاری بازمی گردد.

فردی که اهل ایمان نباشد به راحت طلبی دچار می شود

وی اضافه کرد: اگر این ایمان نباشد انسان به راحت طلبی، تعلل و بهانه جویی مبتلا می شود و زیر بار مسؤولیت نمی رود، گاهی افراد از فرصت ها برای منافع شخصی خود استفاده می کنند، این مسأله تنها فکر و خیال و پندار ساختگی ذهن نیست بلکه این امر از صدر اسلام در بین مسلمانان وجود داشته است.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که کسانی بودند که پس از تشکیل دولت اسلامی در مدینه نماز و روزه انجام می دادند اما فرصت طلب بودند، گفت: این افراد دائما به فکر راحتی و منافع خود بودند به اندازه این مسأله و آفت روشن بوده که در قرآن کریم به آن اشاره شده است.

وی افزود: قرآن می فرماید «افرادی با کسانی که مورد غضب خداوند بودند رابطه برقرار کردند این ها نه جزو مسلمانان و نه جزو آن ها هستند بلکه راحتی خود را در نظر دارند و خداوند برای این افراد عذاب سختی در نظر گرفته است»، این افراد راحت طلب بوده و از هر فرصتی برای خواسته های خود استفاده می کنند.

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که چنین افرادی دین و خون های شهدا را بازیچه قرار می دهند، اظهار داشت: صدها هزار دسته گل در راه انقلاب و دفاع مقدس فدا شدند که یک برگ آن بر همه ثروت این افراد برتری دارد، این افراد دنبال پر کردن جیب خود هستند.

وی ادامه داد: اگر امروز و در زمان دفاع مقدس نمونه هایی از این اشخاص دیدیم یا شندیم چیز تازه ای نیست بلکه در صدر اسلام بوده و در قرآن هم به آن اشاره شده است، عنوان منافقین از تعابیر شایع قرآن است که در باطن با دشمنان اسلام ارتباط داشته و در ظاهر به گونه ای دیگر بودند، از این سنخ امروز هستند و فردا هم خواهند بود.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که باید سعی کنیم که به این آفت مبتلا نشویم، ابراز داشت: ابتدا باید حساب مان را با خود و خداوند صاف کنیم که آیا اسلام را قبول داریم و فرمایشات اهل بیت(ع) را واجب الاطاعه می دانیم یا این تشریفات و شعار است، آیا اطاعت امر نائب امام و ولی امر مسلمین را واجب می دانیم یا هر جا موافق میل باشد به آن استناد می کنیم؛ کسانی که دوران جنگ و انقلاب را گذرانده اند بهتر می توانند این مسائل را تحلیل و به نسل جوان منتقل کنند.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از آفت ها این است که برخی از مسلمانان اسلام را در یک بعد می پذیرند و آن را در جامعیت نمی بینند، یا خواسته های نفسانی انسان را به آن سمت می برد یا شرایط اجتماعی و بین المللی ایجاب می کند که بخشی را بیینند و بخشی دیگر را نادیده بگیرند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اسلام در جامعیت دین خداوند است اگر قسمتی را گرفته و بخش دیگر را رها کنیم التقاط و راه شیطان می شود و جمع راه خدا و راه شیطان امکان ندارد، خداوند دین خالص را می پذیرد اگر التقاط وجود داشته باشد و از فرهنگ های دیگر ضمیمه آن شود خدا نمی پذیرد حالا هرکس که می پذیرد برای او کار کنند، وقتی برای خدا نباشد به سعادت ابدی افراد ختم نمی شود.

وی اضافه کرد: یکی از نمونه های بارز این مسأله این است که در دوران ستمشاهی حتی کسانی در لباس روحانیت تصور می کردند مسلمان کسی است که نماز خوب بخواند، شکیات را بلد باشد، روزه بگیرد و زیارت عاشورا بخواند اما مبارزه با دشمنان اسلام و حکومت طاغوت را جزو اسلام نمی دانستند و هر کس بیشتر ذکر می گفت و عبادت می کرد را بیشتر مسلمان می دانستند.

قبل از انقلاب مسلمانی تنها در مسائل عبادی خلاصه می شد

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که قبل از انقلاب مسلمانی تنها در مسائل عبادی شخصی خلاصه می شد، گفت: قضاوت مردم درباه علما بر اساس همین موضوع بود، در دوران ستمشاهی چند مرجع و عالم داشتیم که شاگردان برجسته یک استاد بودند؛ مرحوم سید علی کاشانی، مرحوم سید احمد خوانساری، مرحوم سید محمد تقی خوانساری و سید ابوالقاسم کاشانی این علما را تشکیل می دادند.

وی افزود: این افراد از برجسته ترین شاگردان مرحوم آقا ضیاء عراقی بودند که حتی نقل شده وقتی درباره ترجیح آن ها سؤال می شده استاد ترجیحی قائل نبود، مرحوم آقا سید محمد تقی خوانساری در قم نماز جمعه و در فیضیه نماز جماعت اقامه می کردند، مرحوم سید احمد خوانساری نیز مرد بسیار شریف و صاحب کرامات بودند و مردم به همه آن ها احترام می کردند اما نسبت به آقای کاشانی خیلی این گونه نبود و ایشان را به عنوان یک عالم سیاسی می شناختند و احتمال این که ایشان در ردیف مراجع باشد به ذهن کسی نمی آمد با این که همتای مرحوم آقای خوانساری بودند.

اگر قیام امام نبود وضعیت سابق همچنان ادامه می یافت

آیت الله مصباح یزدی با بیان این که مرحوم کاشانی در مبارزه با انگلیسی ها و حکومت طاغوت شرکت فعال داشت، اظهار کرد: عمده عامل اصلی نهضت ملی شدن صنعت نفت ایشان بود که مردم حرف شان را گوش می کردند، مرحوم کاشانی در انتخابات شرکت کرد و رییس مجلس شد که جهادی بزرگ بود، کسی که در عداد مراجع است در مجلس برود جهاد بزرگی کرده است، مردم آن زمان خیلی آگاه نبودند و کسی که ایشان را می شناخت و قبول داشت حضرت امام راحل بود.

وی ادامه داد: کسانی به آقای کاشانی خوشبین نبودند که رییس مجلس شده بود که دلیلش این است که در آن زمان اسلام به مسائل عبادی خلاصه می شد، می رفت که این جریان ادامه داشته باشد اما خداوند همانند حضرت امام را مبعوث کرد تا این سد را بشکند و این خطا را از جامعه اسلامی بلکه از فقه اسلامی از بین ببرد، اگر قیام امام راحل نبود همان وضع ادامه داشت.

رییس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که حضرت امام فرمودند حفظ نظام از نماز واجب تر است، ابراز داشت: حتی در کلامی فرمودند از حفظ حیات مادی امام معصوم هم واجب تر است، این درک را امام داشتند که دیگران غافل بودند و اسلام را در بعد فردی می دیدند و گویی که مسائل اجتماعی با اسلام کاری ندارد.

بخش اعظم فقه مربوط به مسائل سیاسی است

وی عنوان کرد: این آفت به دست دولت طاغوت و به امر انگلیسی ها در ایران رواج پیدا کرده امتداد این جریان گرایش سکولاریستی در امروز است، این که دین را از سیاست جدا می کنند دنباله همان فکر است؛ امروزه کسانی مزدوران یا فریب خوردگان این مسأله هستند، امام این سد را شکست و بخش اعظم فقه ما مربوط به امور سیاسی است.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: از آفات یک بعدی دیدن دین است که ما مظاهر رأفت و رحمت  در دین را چشم بدوزیم اما نقطه مقابل آن را فراموش کنیم، کسانی هستند که اسلام را در بعد رحمت، گذشت و اغماض می بینند که این رحمانیت اصل است اما در جاهایی باید سختگیر بود و دشمنی کرد که این ها را باور ندارند.

مقاومت بزرگ ترین خطر برای استکبار جهانی است

وی اضافه کرد: گاهی می گویند این سختگیری را خشونت طلب ها درست و وارد اسلام کردند و اسلام واقعی نیست، گاهی تحت تأثیر افکار جهانی سخنانی مطرح می شود، یکی از شگردهای مهم استکبار جهانی این است که مردم را به هر صورتی که هست از دفاع و مبارزه باز بدارد چون بزرگترین خطر برای منافع آن ها مقاومت است، هرچه مردم مطیع دستورهای آنان باشند برای شان راحت تر است و سعی می کنند جهاد و مبارزه را از قاموس اسلام حذف کنند در صورتی که در بسیاری آیات قرآن تبری مقدم بر تولی آمده است.

آیت الله مصباح یزدی با اشاره به آیه«مُحَمَّدٌ رَسولُ اللَّهِ  وَالَّذینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَى الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم» گفت: نخستین صفتی که قرآن برای پیروان پیامبر اسلام معرفی می کند دشمن با کفار است کفار یعنی معاندان و کسانی که دشمن اسلام هستند، تعبیر اشدا یعنی بسیار سرسخت هستند و هیچ انعطافی ندارند.

وی افزود: آیه می فرماید مسلمین نسبت به هم گذشت دارند و فداکاری می کنند اما گذشت با کسانی است که دشمن اسلام نباشند، این فرمایش قرآن است؛ باید باطن خود را تصفیه کنیم؛ دلبستگی ها به لذایذ دنیا به پول، مقام و شهوت انسان را باز می دارد و سبب کج فهمی می شود، وقتی یک بحثی می شود از کسی حمایت می کند تا یک وقت از آن استفاده مادی کند یا موقع انتخابات به او رأی دهند، خودش تمایل ندارد و ناخودآگاه این گونه می شود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که باید بررسی کنیم که حب و بغض ها بر چه اساسی است، اظهار داشت: باید مراقب بود که دنیا غالب نشود و آخرت انسان بسوزد، کسانی بودند که در میدان جهاد در رکاب پیامبر شرکت کردند اما جهنمی شدند؛ اگر مدتی کار خوبی کردیم نباید مغرور شویم که حساب مان پاک است، انسان تا زمانی که در این دنیا قرار دارد در معرض آزمایش است و باید مراقب بود که حب دنیا غالب نشود.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید