فوتبال زندگی(4)

فوتبال زندگی(4)

نویسنده : محمد فاتحی

استراحت بین دونیمه

در زمان استراحت بین دو نیمه به جای پیام بازرگانی به چند پیام دینی توجه فرمائید.
– ای مؤمنان بشتابید به سوی اقامه نماز.
– ای مؤمنان دست از غیبت و مسخره نمودن یکدیگر بردارید.
– ای مؤمنان بدانید محرومان و نیازمندان در اموال شما شریک و سهیم هستند.
– ای مؤمنان برای آخرت بکوشید تا لباس آتشین نپوشید.
– اگر عبادت را به ده قسمت تقسیم نمائیم نه قسمت آن درآمد حلال می باشد.

لطیفه فوتبالی

بیماری با مراجعه به پزشک گفت آقای دکتر به دادم برسید، مرا معالجه نمائید، شبها خواب ندارم، هر شب خواب مسابقات فوتبال را می بینم.
دکتر گفت: شما امشب را نخوابید دیگر چنین خوابهایی را نمی بینید.
بیمار گفت: امشب را نمی شود چون امشب بازی فینال مسابقات است.
مربیان از فاصله بین دو نیمه که بازیکنان در حال استراحت هستند استفاده می نمایند و نقاط قوت تیم و نقط ضعف تیم مقابل را بیان می دارند چه بسیار تیمهایی که پس از شنیدن تذکرات مربیان خود بین دو نیمه از شکست رهایی یافته و پیروز میدان را ترک نموده اند.
انسان نیز در این زمین بزرگ بازی و در محدوده عمر شایسته است که گاهگاهی به تذکرات مربیان خود که خداوند و پیامبران و عالمان دین شناس می باشد گوش فرا دهد قرآن کریم به پیامبر (صلی الله علیه و آله) می فرماید:
وَ ذَکَّر فَإِنَّ الذِّکری تَنفعُ المؤمنینَ. ( ذاریات: 55)
ای رسول ما مؤمنان را تذکر بده که این تذکرات برای بسیاری از آنان سودمند می باشد.

نیمه ی دوم

نکته چهل و ششم: پنالتی (3)
با اعلام ضربه پنالتی به سود یک تیم آن تیم خوشحال می شود و تیم مقابل ناراحت می گردد اگر دروازبان پنالتی را بگیرد (توپ را بگیرد) بر عکس حالت قبل تیمی که پنالتی را از دست داده ناراحت می شود و تیم مقابل که تا لحظاتی قبل نگران و ناراحت بوده خوشحال می شود. آری یک پنالتی در حالتهای مختلف گروهی را خوشحال و عده ای را غمناک می گرداند.
هلال ماه مبارک رمضان نیز چنین است با ورود ماه مبارک رمضان عده ای ناراحت می شوند چرا که باید برخی از محدودیتها را تحمل نمایند گر چه این عده اهل صیام و روزه نیستند اما از روزه سایرین و بسته بودن رستورانها و… ناراحتند بر عکس این گروه جمعی دیگر با دیدن هلال ماه مبارک رمضان خوشحال می شوند چون می دانند از مهمانان خداوند شده اند و خداوند از هر میزبانی بهتر و کاملتر از میهمانان خود پذیرایی می نماید.

نکته چهل و هفتم: فریب

بازیکنان در طول بازی ممکن است دو نفر را فریب دهند یکی فریب داورو دومی فریب دروازبان می دانیم که فریب دادن داور غیر قانونی است و مجازات دارد مجازاتهایی چون کارتهای زرد و قرمز یا جریمه های نقدی، اما فریب دادن دروازبان نه تنها جرم نیست بلکه هنر است این هنر است که بازیکن در ضربه پنالتی بکوشد با فریب دروازبان به گل برسد.
در اسلام هم نگاه دو گونه است نگاهی که گناه و جرم است و نگاهی که طاعت و عبادت است موارد مختلف آن در رساله ها و کتابهای اخلاقی اعتقادی آمده است از جمله نگاه به چهره پدر و مادر، به چهره و خانه عالم و خط قرآن، عبادت است و نگاه به چهره نامحرمان یا اسناد محرمانه دیگران حرام و گناه است.

نکته چهل و هشتم: تمرینات

هیچ عاقلی تیمی را که قبل از بازی اصلی تمرین می نماید یا مسابقات دوستانه را برگزار می نماید سرزنش نمی نماید بلکه اگر چنین برنامه هایی را نداشته باشد قابل سرزنش می داند. این تمرینات برای کسب آمادگی در مسابقه اصلی است.
اسلام هم به پدران و مادران و مربیان دستور می دهد که برخی از تکالیف و عباداتی را که در سن بلوغ برای انسان واجب می شود فرزندان و متربیان خود را سالها قبل از بلوغ تشویق به انجام آنها نمایند تا آمادگی و تمرینی برای آغاز بلوغ و آغاز انجام تکلیف اصلی و واجب باشد.

نکته چهل و نهم : آفساید

اگر بازیکنی در موقعیت آفساید قرار بگیرد و توپ را وارد دروازه تیم مقابل نماید گل پذیرفته نیست چرا؟ به خاطر اینکه این بازیکن بدون تلاش و گذر از دفاع حریف به راحتی گل زده است.
در دستورات و قوانین مقدس اسلام نیز بسیاری از راحت طلبیها ممنوع و حرام است کسانی که می خواهند راحت و بی دردسر به مال و مقام برسند و بدون کمترین تلاشی بیشترین منفعت را ببرند از نظر اسلام مطرود می باشند. قرآن کریم می فرماید:
وَلا تأکُلُوا أَموالَکم بَینَکُم بِالبَاطِلِ. (بقره: 188)
هیچ کدام از شما اجازه استفاده از اموال یکدیگر را از راه باطل و حرام ندارید. به همین دلیل درآمدهای ربا و گلدکوئیستی حرام است.

نکته پنجاهم: انتقال مصدومان

می بینیم در جریان بازی مصدومانی را که نتوانند به بازی ادامه دهند از زمین بازی بیرون می برند شاید اندکی بازی متوقف شود اما به دستور داور، بازی ادامه می یابد در بازی زندگی نیز وقتی افرادی از صحنه خارج می شوند به عبارت روشن تر می میرند اندک زمانی اطرافیان به فکر آنان هستند اما طولی نمی کشد که به دنبال زندگی خود می روند. شایسته است که انسان قبل از خروج از زمین بازی بتواند نقش خود را خوب ایفا نماید و توشه ای از عمل صالح بردارد.
حضرت علی (ع)می فرماید:
تَزَوَّدُوا رَحِمَکُمُ الله فقَدحان الرَّحیلَ.
ای انسانهایی که فرصت عمر و زندگی دارید تا از صحنه زندگی خارج نشده اید به فکر توشه برداری (عمل صالح) باشید که هر لحظه ممکن است فرصت شما پایان یابد.

نکته پنجاه و یکم: دیواره دفاعی (3)

در مسابقات گوناگون فوتبال بارها شاهد تشکیل دیواره دفاعی در مقابل مهاجم تیم مقابل هستیم گاهی این دیواره دفاعی آنچنان منظم و استوار و دقیق تشکیل شده است که مانع ورود توپ به دروازه می شود و گاهی هم این دیوارهنمی تواند در مقابل شلیک توپ مهاجم مقاومت نماید دیواره دفاعی انسانها هم در مقابل گناه و شلیک شیطان مختلف است برخی انسانها با ایمان و تقوا و توکل آنچنان دیواره محکمی در مقابل شیطان می سازند که شلیکها و شوتهای شیطان را دفع می نماید اما گروهی دیگر حمله شیطان را ناچیز شمرده و در مقابل گناهان دیواره دفاعی محکمی ندارند. بهترین دیواره دفاعی در مقابل وسوسه های شیطان تقوا و پاکدامنی است حضرت علی (ع)می فرماید:
امروز تقوا جُنه است و فردا جَنه در دنیا تقوا سپر محکم و دیواره دفاعی محکم در مقابل گناهن است و تقوا در آخرت بهشت و آسایش است.

نکته پنجاه و دوم: جایگاه بازیکنان

می دانیم در زمین بازی هر بازیکن هم جایگاه خاصی دارد و هم وظیفه ای مشخص، یکی دروازبان است دیگری مهاجم، دیگری مدافع و… اگر همه بخواهند مهاجم باشند یا همه دروازبان ممکن نیست. بازی زمانی مسیر خود را دارد و زیبا می شود که هر بازیکن وظیفه و جایگاه خود را بداند. موقعیت انسانها در هستی و زندگانی و در این زمین بزرگ بازی نیز چنین است هر انسانی جایگاه و وظیفه ای مشخص دارد. خداوند حکیم به هر انسانی استعداد و هوش و توانایی خاصی لطف نموده اند. نمی شود همه استعداد مهندسی داشته باشند یا همه استعداد پزشکی این مربی و داور هستی به هر انسانی هوش و استعداد خاصی داده است تا سیر زندگانی انسان زیبا و لذتبخش باشد.
در حدیثی آمده است که « اَلنّاسُ مَعادِنٌ کَمَعادِنِ الذَّهَبِ وَ الفِضَّهِ» پراکندگی و تنوع استعدادهای انسانها همانند تنوع و پراکندگی معادن است همانگونه که معادن مختلف و متقاوت داریم استعدادهای مختلف و متفاوت داریم. راستی اگر تمام معادن فقط طلا بود و هیچ عنصر دیگری نبود چه می شد؟!!

نکته پنجاه و سوم: حضور در ورزشگاه

علاقه مندان و عاشقان فوتبال آنانی که قصد می نمایند از نزدیک مسابقات را تماشا نمایند. تلاش می نمایند قبل از زمان شروع بازی در ورزشگاه حاضر شوند حتی مشاهده شده گروهی از علاقه مندان فوتبال ساعتها قبل از شروع بازی با تحمل خستگی و گرسنگی و گاهی بی خوابی در ورزشگاه حاضر می شوند شایسته است علاقه مندان به عبادات به ویژه علاقه مندان به حضور در نمازهای جمعه و جماعت دقایقی قبل از اقامه نماز در مساجد و نمازخانه حاضر باشند.

نکته پنجاه و چهارم: اشتباهات تیم و شکست آن

یکی از عوامل شکست تیم اشتباهات فراوان بازیکنان می باشند که در این حالت تیم مقابل از این اشتباهات استفاده نموده به زمین حریف نفوذ نموده و به گل دست می یابد.
رخنه نفوذ شیطان در ایمان انسانها از راه اشتباهات و غفلتهای انسانها است. قرآن کریم در این مورد می فرماید:
هَل أنَبِّئُکُم عَلی مَن تَنَزَّلُ الشَّیَاطینُ * تَنَزَّلُ عَلی کُلِّ أفَّاک أثِیم. (شعرا: 221-222)
ای پیامبر بگو و اعلام نما که آیا می خواهید بدانید که فرودگاه و پایگاه شیطان بیشتر بر دل و جان و قلب چه افرادی است؟!! افرادی که غرق گناه می شوند.

نکته پنجاه و پنجم: تعویض دروازه ها

می دانیم که در مسابقه فوتبال بعد از استراحت بین دو نیمه دروازه ها عوض می شود بازیکنان هر تیم دروازه ای را که در چهل و پنج دقیقه اول مسابقه از آن محافظت می نمودند به آن حمله می نمایند چون می دانند این دروازه دیگر دروازه تیم خودشان نیست.
در زندگی اجتماعی نیز گاهی انسان با شخصی یا ملتی با دولتی در حال مبارزه و جنگ است اما با تغییر شرایط لازم می شود از همان فرد یا دولت پشتیبانی و دفاع نماید همانند حکومت ایران که زمانی در مقابل حکومت عراق در حال دفاع مقدس بود اما امروزه هر دو حکومت مدافع یکدیگر می باشند در دستورات دینی نیز گاهی کاری یا سخنی یا غذایی در شریطی حرام و ممنوع می باشد اما در شرایط دیگر همان کار و همان سخن و همان غذا حلال و مجاز می باشد.

نکته پنجاه و ششم: مربیان جدید یا بازیکنان قدیم

از زیباییهای ورزش به ویژه فوتبال این است که مربیان و رهبران تیم همان بازیکنان با تجربه آن تیم یا تیم دیگری بوده اند هر مربی خود سالها بازیکن بوده بدیهی است که اکنون که مربی می باشد با بسیاری از مسائل و مشکلات بازیکنان آشنا می باشند. شایسته است در مسئولیت های بسیار مهم نیز چنین باشد و مدیران سطح پایین رشد یافته، مدیران بالاتر و مدیران کل شوند اکنون یکی از چالشها و مشکلات بسیاری از مسئولیتها در جمهوری اسلامی ما عدم سنخیت مدیران با حوزه مسئولیتی است به طور مثال فردی که بخشدار نبوده و بخشداری را تجربه نکرده یک دفعه می شود استاندار و یا شخصی که یک روز هم مدیر مدرسه ای نبوده می شود وزیر و… .

نکته پنجاه و هفتم: کیفیت بازی

در تحلیل بازیهای مختلف فوتبال گاهی می شنویم که می گویند تیم الف هر دو نیمه را خوب بازی نمود یا هر دو نیمه را بد بازی کرد یا نیمه اول خوب و نیمه دوم بد بازی نمود یا به عکس نیمه اول بد و نیمه دوم خوب بازی نمود.
انسانها نیز در زندگی از نظر کیفیت ایمان و عمل صالح همانند این چهار حالت بازی تیمها می باشند.
الف. انسانهایی که در طول زندگانی چه نیمه جوانی چه نیمه پیری خوب عمل نموده اند ایمان خود را حفظ کرده اند.
ب. انسانهایی که هر دو نیمه، عمر و زندگانی خود را چه جوانی و چه پیری به راه خطا و گناه رفتند و بد عمل نمودند.
ج. انسانهایی که در جوانی پاک و مؤمن و با صفا بودند اما فریب چرب و شیرین دنیا را خوردند و نیمه دوم رو به سوی تباهی گذاشتند.
د. انسانهایی که در نیمه اول (جوانی) بد عمل نمودند اما لطف الهی شامل حالشان شد و در نیمه عمر از خواب گران غفلت بیدار شده و رو به سوی ایمان و حقیقت آوردند. بیاییم از خود بپرسیم ما جزء کدام گروه هستیم! طوبی و خوشا به حال افرادی که جزء گروه «الف» می باشند و حبذا به افرادی که جزء گروه «د» گردیدند.

نکته پنجاه و هشتم: در چه فکری؟

در آخرین دقایق بازی مربیان تیم برنده و بازنده غرق در تفکرات خویش هستند مربی تیم برنده عوامل موفقیت را از ذهن می گذراند تا در بازیهای آینده بکار ببندد و مربی تیم بازنده به دنبال عوامل شکست تیمش می باشد به ویژه بر موقعیتها و فرصتهایی که بازیکنان تیمش از دست داده اند افسوس می خورد. در آخرین دقایق عمر نیز انسان به فکر فرو می رود.
حضرت علی (ع)در خطبه 108 نهج البلاغه می فرماید:
انسان فکر می نماید که عمرش را برای چه اموری فنا نموده است. اموالش را از چه راه هایی (حلال یا حرام) جمع نموده و در چه مسیری هزینه نموده است.

نکته پنجاه و نهم: دوپینگ ممنوع

در ورزش استفاده از داروهای نیروزا ممنوع می باشد و چنین بازیکنی را در اصطلاح ورزش دوپینگی می گویند داوران و برگزار کنندگان مسابقات حتی بعد از اتمام مسابقه و اعلام نتایج چنانچه متوجه شوند بازیکنی که از برندگان بوده دوپینگ نموده است او را از امتیاز و جایزه محروم می نمایند و جریمه می نمایند در واقع بازیکن انرژی و نیرویی غیر عادی وارد بدن خود نموده است. در شرع مقدس اسلام نیز کسانی که نیرویی غیر عادی که اسم آن را حرامخواری می گذارند وارد زندگی خود نماید اگر به اندازه وزن کوه ها هم عمل صالح و عبادت داشته باشد از آنان قبول نمی شود. آری درآمد حرام مانع قبولی عبادات می شود.

نکته شصتم: لباس بازیکنان

با نگاه به لباس هر بازیکنی تماشاگران می دانند که این بازیکن از کدام تیم می باشد غیر ممکن است بازیکن تیم الف در جریان بازی لباس تیم ب را برتر نماید.
شایسته است رفتار و لباس مؤمنان به گونه ای می باشد که هر ناظری از همان رفتار و لباس متوجه شود این افراد از گروه مؤمنان هستند متأسفانه برخی از افراد با ایمان چه مردان و چه زنان لباسهایی می پوشند که هیچ شایسته انسان مسلمان و مؤمن نیست. و یا رفتاری می نمایند که هیچگاه چنین رفتاری شایسته مؤمن نیست می گویند لباس هر انسانی نماد و پرچم شخصیتی او می باشد.

نکته شصت و یکم: فقط نود دقیقه

می دانیم که زمان بازی فوتبال نود دقیقه می باشد مربیان و بازیکنان تمام تلاش خود را می نمایند از این نود دقیقه استفاده نموده به پیروزی و نتیجه دلخواه و مطلوب برسند می دانند که با پایان یافتن این زمان دیگر امکان و فرصت جبران نیست.
این حالت برای تمام انسانها می باشد انسانها باید بدانند که فقط در طول عمرشان می توانند به سعادت و موفقیت ابدی برسند با اتمام این عمر دیگر فرصت جبران نیست و دیگر ای کاشها و افسوسها برای بازگشت عمر نتیجه ای ندارد.
قرآن کریم می فرماید: گروهی از انسانهایی که عمر را در غفلت گذرانیده از خداوند درخواست بازگشت و عمر مجدد می نمایند اما با جواب منفی خداوند روبرو می شوند.
قَالَ رَبَّ ارجِعُونِ * لَعَلِّی أَعملُ صالحاً فِیما تَرَکتُ. (مؤمنون: 99-100)

نکته شصت و دوم: دوربینها و داورها

بازیکنان فوتبال می دانند که تمام رفتار آنان بوسیله داورها و دوربینها کنترل می شود هزاران نفر مستقیم و غیر مستقیم شاهد حرکات آنان هستند. شایسته است انسانها بدانند نه تنها از بیرون وجود انسانها و ظاهر آنان بلکه از درون و نیت و باطن آنان با دقیق ترین دوربینها فیلمبرداری می شود. قرآن کریم این دوربینها و داورها را خداوند و پیامبر (ص) و مؤمنین و اعضای بدن هر انسانی و زمین معرفی می نماید.
ألَم یَعلَم بِأنَّ اللهَ یری. (علق: 14)
آیا انسانها نمی دانند که خداوند می بیند.

شصت و سوم: تشویق دروازبان

دروازبانی که توانسته پنالتی را بگیرد مورد تشویق قرار می گیرد چون بازیکن و تیم مقابل را از نفوذ به دروازهاش مأیوس و محروم نموده است. انسانهایی هم که در مواجه با گناه نگذارند شیطان توپ گناه را به قلبشان شلیک نماید و گناه را ترک نمایند مورد تشویق دین و ملائکه و خداوند قرار می گیرند.
اگر لذت ترک لذت بدانی
دگر لذت نفس لذت نخوانی

نکته شصت و چهارم: پاس اشتباه

یکی از موارد در فوتبال ارسال پاس به بازیکن تیم مقابل می باشد که به پاس اشتباه معروف است مربیان و طرفداران تیم بازیکنی را که پاس اشتباه داده سرزنش می نمایند.
قابل نکوهش هم می باشد چرا که این بازیکن امکانات و موقعیتهایی را که باید در خدمت تیم خودشان باشد به تیم مقابل واگذار نموده است. از خود می پرسیم آیا ما در زندگی پاس اشتباه نداشته ایم آیا نیروها و امکاناتی را که باید در راه بندگی خداوند و اعتلای جمهوری اسلامی عزیز صرف شود در مسیر اطاعت شیطان هزینه ننموده ایم عمر و جوانی و دارایی و اعتبار و آبروی دنیا سرمایه ماست سعی نماییم اشتباه هزینه ننماییم.

نکته شصت و پنجم: حفظ پیروزی

مربیان و بازیکنان تیمی که به تیم مقابل گل زده است خوب می دانند که باید بکوشند تا پایان بازی این نتیجه و پیروزی را حفظ نمایند.
باید مراقب حمله های حریف باشند. به تعبیر قرآن کریم مسابقه مؤمنین در دنیا مسابقه برای کسب مغفرت الهی و رسیدن به جام بهشت می باشد.
در طول این مسابقه زمانی که مؤمنین موفق به ثبت عمل صالحی در پرونده خود می شوند شیطان می کوشد این عمل صالح را نابود نماید. شیطان راه نابودی اعمال صالح مؤمنان را خوب می داند او می کوشد با القاء تکبر و ریا، عجب و خودبینی و منت و آزار و یا تشویق مؤمن به گناه اثر اعمال صالح او را نابود نماید. البته خداوند به بندگانش لطف نموده و در قرآن کریم اعلام می نماید که:
مَن جَاءَ بِالحَسَنَهِ فَلَهُ خیرٌ مِنها. (نمل : 89)
هر انسانی که بتواند حسنات و موفقیتهای دینی خود را حفظ نماید و در پایان ارائه دهد از پاداشهای افزونتر و بهتری بهره مند می گردد.

نکته شصت و ششم: شادی هرگز

درون و برون هیچ دروازبانی پس از دریافت گل شاد نیست بلکه پشیمان می باشد دروازبان پس از دریافت گل می کوشند دیگر نگذارند در طول بازی توپ وارد دروازه آنان شود. تماشاگران دروازبانانی را که مرتب گل می خورند سرزنش می نمایند. آیا این سرزنشها برای انساهای گناهکار نیست؟ گناهکاران همانند دروازبانانی می مانند که نمی توانند از دروازه خود دفاع نمایند نمی توانند از دروازه قلب خود دفاع نمایند شیطان مرتب توپ گناه را وارد دروازه قلب آنان می نماید. اگر این قلب فرو ریخت و بیمار شد انسان با چه سرمایه ای می خواهد وارد جهان دیگر شود خداوند می فرماید: در روز قیامت اموال فراوان و فرزندان انسان به کمک انسان نمی آیند بلکه آنچه سودمند است قلب سلیم می باشد قلبی که گناه او را سیاه آلوده و خراب ننموده باشد. عجب است برخی از انسانها وقتی توپ گناه به تور قلبشان دوخته شد شادی می نمایند شادی پس از گناه علامت خوبی نیست. لب خندان پس از گناه در قیامت تبدیل به چشم گریان می شود.
امام صادق (ع)می فرماید:
مَن اَذنَبَ ذَنباً فَهُو ضاحِکٌ دَخَلَ النّارُ و َ هُو باکی.
کسی که از گناه خود خوشحال و شاد باشد گریان و نالان وارد جهنم خواهد شد.

نکته شصت و هفتم: لاک دفاعی

در طول مسابقات مشاهده می شود آن تیمی که دست از حمله و هجوم بر می دارد و در حالت دفاعی یا لاک دفاعی فرو می رود میدان را به حریف و تیم مقابل واگذار می نماید و در این حالت تیم مقابل هجوم آورده و به گل دست می یابد.
ملتها و انسان ها در زندگانی خود چه در مقابل دشمنان داخلی و به ویژه نفس اماره و چه در مقابل دشمنان خارجی یعنی شیطان و شیطان صفتان
و شیطان بزرگ (استکبار جهانی) نباید در لاک دفاعی فرو روند چون دشمن حالت حمله به خود می گیرد. هر چه تیمها در حالت هجومی باشند بیشتر گل می زنند و کمتر گل می خورند. هر چه انسانها در مقابل دشمنان در حالت هجومی باشند کمتر ضربه می خورند.

نکته شصت و هشتم: خطا در هیجده قدم

در طول مسابقات فوتبال شاهد خطاهای بازیکنان هستیم، می دانیم که اگر خطای بازیکنان در محدوده نزدیک دروازه ها باشد که در اصطلاح به آن خطای هیجده قدم می گویند مجازات آن اعلام پنالتی برای تیمی است که بازیکن آن به خطا متوقف شده است. در قوانین اسلام برخی از خطاها است که اگر در زمان معین یا مکان معینی باشد مجازات سختی دارد بنابراین شایسته است انسان مؤمن این موارد را بشناسد از جمله این موارد روزه داری است که اگر با آب روزه خود را باطل نماید قضا و کفاره دارد اما اگر همین روزه دار با شراب یا مورد حرامی روزه خود را باطل نماید علاوه بر قضای روزه کفاره جمع به عهده اوست. مورد دیگر تعرض به مال و جان و آبروی دیگران می باشد که مجازات سختی در پی دارد.

نکته شصت و نهم: خطا

یکی از صحنه های مسابقه فوتبال خطاهایی است که بازیکنان مرتکب می شوند بیشتر بازیکنان پس از ارتکاب خطا از بازیکنانی که نسبت به او خطا نموده اند و از داور مسابقه عذرخواهی می نمایند که صحنه بسیار زیبایی است.
شایسته است انسان نیز در این زمین بزرگ مسابقه و میدان زندگانی دنیا هرگاه مرتکب خطا و… اشتباه شده از افرادی که در حق آنان خطا نموده عذرخواهی نماید
و کوشش در جبران بکند و از داور هستی خداوند بزرگ هم به خاطر خطاهای خود طلب عفو و مغفرت نماید و بدانند که خداوند خطای بندگان خود را می بخشد.
وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِمَن تَابَ وَ آمَنَ. (طه: 82)
خداوند می فرماید: من برای توبه کنندگان و ایمان آوردگان اهل غفران و بخشش هستم.

نکته هفتادم: تلاش و توکل

از عوامل پیروزی یک تیم تلاش و توکل آنان است هیچ تیمی به امید توکل تنها دست از حمله و تلاش برنمی دارد. هیچگاه با انشاءالله تنها و دعای تنها توپ وارد دروازه حریف مقابل نمی شود. بنابراین در سایر صحنه های زندگی نیز لازم است انسانها برای موفقیت و پیروزی همراه توکل تلاش و حرکت لازم را هم داشته باشد. در حقیقت تلاش موتور محرکه توکل می باشد و توکل چراغ راه تلاش است.

نکته هفتاد و یکم: گذشت و خودخواهی

بارها مشاهده نموده ایم که اگر بازیکنی توپ را پاس می داد دیگر هم تیمی او گل می زد اما خودخواهی او به او اجازه پاس نمی دهد و خودش توپ را به سمت دروازه شلیک می نماید و غالباً هیچ نتیجه ای ندارد. در زندگی اجتماعی و خانوادگی نیز غرور و خودخواهی موجب توقف و شکست می باشد و گذشت و فداکاری عامل رشد و موفقیت می گردد.
نکته هفتاد و دوم: آشنایی با آب و هوا و زمین بازی
یکی از عوامل موفقیت یک تیم سازگاری و آشنایی آنان با زمین بازی و آب و هوای محل بازی می باشد. برخی از عبادات می باشد که تا انسان سازگاری و آشنایی با آنان
پیدا نکند انجام آن عبادات برایش مشکل است اما مدتی که گذشت و سازگاری و آشنایی پیدا شد انسان علاقه عجیبی به آن عبادات پیدا می نماید.
منبع :فاتحی محمد / فوتبال زندگی / انتشارات زمزم هدایت /چاپ اول : 1386

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید