گیاهان دارویی برای مو

گیاهان دارویی برای مو

موی ما در واقع ماده‌ای پروتئینی بنام کراتین است. و بایستی به اطلاعتان برسانیم ـ چیزی که ما روی سر خود می‌بینیم، انبوه و جنگلی از پروتئینی که عاشقانه به آن اهمیت می‌دهیم، در واقع مرده بوده و جانی ندارد. بخش زنده‌ی مو در زیر سطح پوست سر قرار داشته و فولیکول نام دارد که این سلولهای مرده را جهت آویخته نگه داشتن این گیسوان تأمین می‌سازد. در پایه‌ی فولیکول انبوهی از سلولهای زنده وجود دارند که پاپیلا نام دارند و در نهایت مو را شکل می‌دهند.
در مجاورت فولیکول غده سباسه قرار داشته که در واقع موها را براق و درخشان نگه می‌دارد. فعالیت بیش از حد سبوم می‌تواند موها را بیش از حد چرب ساخته، در حالی که کمبود یا عدم فعالیت سبوم می‌تواند مو را خشک و بی‌روح سازد. فولیکول مو بوسیله‌ی جریان خون اطراف خود تغذیه می‌شود و به همین دلیل است که یک بدن سالم موجب داشتن موهایی با ظاهری عالی می‌شود. کم خونی و یا پایین آمدن میزان خون می‌تواند مو را تحت تأثیر قرار دهد. در واقع تا این حد می‌توان گفت که ناسالم بودن بدن تأثیر خود را اول از همه با ناسالم شدن موها نشان داده و منعکس می‌سازد.
به طور خلاصه باید گفت که جغرافیا و شرح موهای ما این گونه است. متداول‌ترین ناراحتی‌هایی که هر انسانی در برهه‌ای از زندگی خود با آن مواجه می‌شود، ریزش مو، سفید شدن و بی‌روح شدن آن است. صرف نظر از رنگ موهای‌مان (که توسط زمینه‌ی ژنتیکی، ویژگی‌های نژادی و البته رنگ مویی که استفاده می‌کنیم تعیین می‌شود)، همه‌ی ما در طول عمر خود با این مشکلات روبرو می‌شویم. درمانهایی که برای دیگر دردها و ناراحتی‌های خاص وجود دارند، زیاد بوده و از تنوع فراوانی برخوردار هستند. با این حال چیزی که در همه‌ی آنها مشترک است این می‌باشد که تمام آنها بر اساس گیاهان دارویی و عصاره‌های گیاهی بوده و به طور مستقیم از آشپزخانه‌های شرقیان بیرون آمده اما می‌توانند در مواد غذایی خاور و مشرق و در میان مواد غذایی عجیب فروشگاه‌های بزرگ غربی نیز پیدا شوند.
گیاهانی که برای مو شگفتی می‌کنند

گیاه دم اسب
به دلیل محتوای بالای سیلیس گیاه دم اسب، آن را به انتخابی محبوب جهت درمان مشکلات پوست سر و ریزش مو بدل کرده است. خیلی ساده می‌توانید روغن سنتز نشده یا ترکیب نشده‌ی آن را خریداری کرده و یا می‌توانید این روغن را با روغن‌های دیگری مانند روغن کرچک و نارگیل مخلوط نمایید. همچنین می‌توانید چای یاجوشانده‌ دم اسب را مصرف نمایید.

جلبک درمانی
می‌توانید جلبک اشنه دریایی اقیانوس اطلس یا هیمانتالیا الونگاتا (Himanthalia Elongata) را به عنوان یک ماسک مو استفاده کرده و نتایج شگفت‌آور آن را مشاهده کنید. جلبک دریایی دارای مقادیر فوق‌العاده‌ای آنتی اکسیدان، ویتامین، مواد معدنی، و اسیدهای آمینه است که جهت رشد مو بسیار عالی می‌باشند.
گیاهان دارویی برای مو
جینکو بیلوبا (Ginkgo Biloba)
اعتقاد بر این است که گیاه جینکو بیلوبا سه برگی جهت رشد مو و جلوگیری از طاسی زودرس و ریزش مو بسیار عالی است. به راحتی می‌توانید این گیاه را در فرم روغن طبیعی آن در هر عطاری کنار منزلتان پیدا کنید.

نخل اره‌ای
ثابت شده است که گیاه نخل اره‌ای، طاسی زودرس در مردان را به تأخیر می‌اندازد. مردم مایا سابقاً این گیاه دارویی را به عنوان یک داروی مقوی می‌نوشیدند به این دلیل که دارای خواص دارویی و تغذیه‌ای بسیاری است. این باور وجود دارد که این گیاه ناپاکی‌‌های بدن را زدوده و هنگامی که به صورت موضعی بکار رود، می‌تواند به جوان‌سازی مجدد و بخشیدن فوری نیروی تازه‌ کمک کند.

روغن گیاهی درمانی
روغن زیتون گرم یکی از بهترین جایگزین‌ها به شمار می‌رود به این دلیل که مو را تغذیه و همچنین مرطوب می‌سازد. روغن مفید دیگری که می‌توان نام برد، روغن نارگیل گرم است. موی بی‌روح یا بی‌جان می‌تواند به راحتی با ماساژ یک روغن خوب و سپس احتمالاً با استفاده‌ی منظم از حنا درمان شود. اما سفید شدن و ریزش مو حیاتی‌تر و مهم‌تر است. شخص می‌تواند مصرف دارو و درمان‌های سخت شیمیایی را برای این عوارض برگزیند اما راه حل طبیعی و گیاهی برای این مشکل احتمال به وجود آمدن عوارض جانبی نامطلوب را نخواهد داشت.

حنا
یکی از سنتی‌ترین و هنوز هم گسترده‌ترین درمان‌ها جهت بهبود بخشیدن به رشد طبیعی مو حنا می‌باشد. گیاهی که به طور آزاد در مناطق استوایی رشد می‌کند و از زمان‌های بسیار قدیم جهت رنگ و نرم کردن مو مورد استفاده قرار می‌گرفت. هنگامی که از حنا با عصاره‌ی انگور فرنگی، قهوه و یا آب لیمو خمیری درست شود، جهت ریزش مو و همچنین بی‌روحی آن درمان بسیار عالی خواهد بود. این گیاه همچنین به موی تیره، رنگ قهوه‌ای مایل به قرمز درخشنده می‌بخشد در حالی که مویی با ته رنگ روشن‌تر را به قرمز سیر بدون اثرات بدی که رنگ‌های آمونیاکی برجای می‌گذارند، تبدیل می‌کند.

ژل آلوئه‌ورا
چنانچه نارگیل سبز تازه در دسترس دارید، سعی کنید مو را با شیر نارگیل گرم ماساژ داده و به مدت حدوداً یک ساعت در حوله پیچیده و به حال خود رها کنید. آنگاه با آب گرم موهای خود را بشویید. این کار را می‌توان دو یا سه مرتبه در هفته انجام داد. به منظور نرم‌تر و سالم‌تر ساختن مو، ژل آلوئه‌ورا را یک مرتبه در هفته به مو مالیده و سپس آن را بشویید. برای آنکه بهترین نتیجه را بگیرید، این کار را بایستی حداقل به مدت دو ماه انجام دهید.
گیاهان دارویی برای مو
برگ یا روغن چریش (neem)
گاهی اوقات، دلیل اصلی ریزش مو عفونتی است که به فولیکول و یا پوست سر آسیب می‌رساند و بهترین راه خلاص شدن آن شستن مو با آبی که در آن برگهای چریش به مدت پنچ دقیقه جوشانده شده باشند، است. پس از سرد شدن این آب، می‌توان برای شستن موی شامپو زده مورد استفاده قرار داد. چریش یک ماده‌ی ضد عفونی کننده قوی و کاملاً بی‌ضرری برای ساقه‌ی مو است. و همچنین شوره‌ی سر را که (مجدداً ممکن است دلیل ریزش مو باشد) درمان می‌سازد.

عسل و روغن زیتون
عسل یکی دیگر از هدیای طبیعت است که به بشر ارزانی شده است و جهت رفع تقریباً تمامی مشکلات شناخته شده برای بدن انسان هم مشکلات داخلی و هم خارجی مفید می‌باشد. بر این اساس، خمیری از روغن زیتون گرم با عسل و یک قاشق مرباخوری پودر دارچین را می‌توان بر روی پوست سر (و نه همراه با مو) ماساژ داده و به مدت 15 دقیقه پیش از شستن مو به حال خود رها کرد. این کار رشد مو را بهتر کرده و آن را نرم و درخشان نگه می‌دارد.

عسل و زرده تخم مرغ
متناوباً، محلولی از عصاره برگ زیتون خرد شده مخلوط با سرکه که بر روی سر مالیده شده، همچنین درمانی عالی جهت ریزش مو به حساب می‌آید. مخلوطی از عسل و زرده تخم مرغ همچنین می‌تواند به رشد مو کمک کند اما بوی بد تخم مرغ خام بر روی مو برجای می‌ماند. این وضعیت می‌تواند با شستشوی آخر همراه با آب لیمو در آب گرم که همچنین به عنوان یک نرم کننده عمل می‌کند، برطرف شود.
آیورودا (طب سنتی هند) توصیه می‌کند که رژیم غذایی شخص بایستی مساعد برای رشد مو باشد، حقیقتی که طب مدرن آن را تأیید می‌کند. بر این اساس، وجود مقدار زیادی ویتامین A در رژیم غذایی از ریزش مو ممانعت می‌کند، بنابراین به دنبال سبزیجات برگ‌دار شگفت‌انگیزی مانند اسفناج بوده، و از سالاد، شیر و جوانه‌ی حبوبات بسیار استفاده کنید. پروتئین‌هایی که به رشد مو کمک می‌کنند می‌توانند باترمیلک، جوانه گندم، سویا، غلات سبوس دار و آجیل باشند. کار جالبی که می‌توانید انجام دهید این است که یک لیوان آب را با یک قاشق چای خوری سرکه طبیعی سیب هر روز به مدت دو هفته مصرف کنید.
همیشه به یاد داشته باشید که داشتن مویی زیبا به زیبایی شخصیت افزوده و تنها بدن سالم است که می‌تواند با موهایی زیبا به اوج برسد. بنابراین خوب بخورید و اطمینان حاصل کنید که از هیچ ماده‌ی شیمیایی بر روی موهای باشکوه خود استفاده نمی‌کنید.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید