تأثیرات قرائت قرآن بر جوانان

تأثیرات قرائت قرآن بر جوانان

شکوفائی تمایلات مذهبی
به عقیده ی روانشناسان، با فرا رسیدن ایام بلوغ، احساسات مذهبی و تمایلات دینی، در وجود نوجوانان بیدار می شود، و آنان را شیفته ی فراگرفتن تعالیم روحانی می سازد. این خواهش فطری، در سنین بحرانی بلوغ، شدید و سوزان است، و نوجوانان با علاقمندی و بی صبری، از پی مسائل مذهبی می روند.
مکتب آسمانی اسلام، در برنامه ی تربیت نسل جوان، این فرصت کوتاه را بسیار مغتنم شمرده و آنرا سر فصل کتاب تربیت جوانان قرار می دهد.

– روش تربیتی امام علی (ع)
مولود کعبه و مظهر عدالت و پرهیزکاری، خطاب به فرزند نازنینش حضرت امام حسن (ع) چنین فرمود:
« قلب کودک مانند زمنی خالی از بذر و گیاه است. هر تخمی که در آن افشانده شود، بخوبی می پذیرد و در خود می پرورد.
فرزند عزیز! از دوران کودکی تو استفاده نمودم، و پیش از آن که دل تربیت پذیرت سخت شود و مطالب گوناگونی عقلت را اشغال نماید، خیلی زود در پرورش تو قیام کردم. »(1)

تأثیر اعجاب انگیز قرآن
با توجه به انگیزه های فطری و کشش های درونی که در اعماق جان جوانان وجود دارد، و آنان را به راه فضائل اخلاقی و سجایای انسانی سوق می دهد، امام صادق علیه السلام، در یک حدیث کوتاه، تأثیر اعجاب انگیز قرائت قرآن را بر روی جوانان، بیان می فرمایند :
« هر که قرآن بخواند، و جوان و مؤمن باشد، قرآن با گوشت و خون او آمیخته می شود، و خدا او را با فرشتگانی بزرگوار که نویسندگان و حاملان قرآنند قرین می سازد، و قرآن در روز باز پسین، نگاهبان او می شود. »(2)

لحظه ای تأمل برای والدین
گر چه دوران بلوغ و جوانی، دوره ی بروز احساسات مذهبی و شکفته شدن تمایلات ایمانی و اخلاقی است، اما باز هم بنابر عقیده روانشناسان :
« قدرت و اختیار جوانان، در انتخاب صفات پسندیده یا ناپسند، یکسان است. آنها می توانند عملا نادرستی را برگزینند و به انحراف و ناپاکی بگرایند. و از سوی دیگر:
پس از طی شدن دوران بلوغ، تدریجا از شدت تمایلات روحانی و احساسات مذهبی، کاسته می شود »(3)
پس در فرصت بسیار محدود دوران بلوغ، مسئولیت والدین نوجوانان، بسیار پراهمیت و حساس و دشوار است.
پدران و مادران وظیفه شناس و موفق، کسانی هستند که از این فرصت طلائی، حد اعلای استفاده را نموده، و با برنامه ریزی های حساب شده و تشویق های مکرر، بین جوانان و قرآن، انسی پایدار و صمیمی ایجاد نموده، و شوق قرائت قرآن را در وجود آنان، ایجاد می نمایند.

پی نوشت‌ :

1- نهج البلاغه ملا فتح الله – به نقل از گفتار فلسفی، جلد 1.
2- الحیاه – به نقل از ثواب الاعمال.
3- در این فصل، فرازهائی از کتاب گفتار فلسفی – جوان جلد یکم، تألیف حجت الاسلام محمد تقی فلسفی، استفاده شده است.
منبع:کتاب آداب تلاوت قرآن

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید