مرد سقف زندگی

مرد سقف زندگی

ایمان و علاقه
امام صادق (ع) فرمودند: خداوند رحمت کند مردی که روابط بین خود وزنش را نیکو قرار می دهد.
فهرس الروایات الفقهیه، ج2، ص 1397
امام صادق (ع) فرمودند: دوست داشتن همسر (زن) از خلق وخوی پیامبران است.
بحارالانوار، ج103، ص 236
امام صادق (ع) فرمودند: من گمان ندارم که بر ایمان مردی، خیری اضافه شود مگر آنکه محبت و علاقه او به همسرش زیادتر شود.
وسائل الشیعه، ج20، ص 22
امام صادق (ع)هر چه محبت زن در قلب مرد زیادتر شود فضیلت ایمانش زیادتر گردد.
وسائل الشیعه، ج14، ص 11
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: بهترین مردان امت من، آن کسانی هستند که نسبت به اعضاء خانواده ی خود تکبر نورزند و بر آنان شفقت کنند و به آنان ظلم ننمایند.
مکارم الاخلاق، ص 216
پیامبر (ص) فرمودند: به درستی که مرد از این که لقمه ای را به دهان همسرش بگذارد، پاداش می گیرد.
محجه البیضاء، ج3، ص 70
حمایت و مهربانی قلبی مرد، آنقدر برای زن ارزش دارد که زندگی زناشویی بدون آن برای زن قابل تحمل نیست و چنین ازدواجی هرگز نمی تواند او را به خوشبختی برساند.
دینداری و رضامندی خانوادگی، مجتبی حیدری، ص 103

خانواده و اعتراف غرب
این خیلی مهم است که زنان بدانند، مشکل اصلی آنان با مردان نیست، بلکه با تصور نادرستشان از مرد و مردانگی است.
قدرت زن، دکترلارا شلسینگر، ص 220

محبت به زبان
پیامبراکرم (ص) فرمودند: سخن مرد به همسرش که «دوستت دارم» هرگز از قلب زن بیرون نمی رود.
وسائل الشیعه، ج20، ص 23
امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه کسی را دوست داشتی، به او اعلام کن؛ چرا که این کار مودت میان شما را پایدارتر می کند.
وسائل الشیعه، ج12، ص 54
امام صادق (ع) در ستایش از همسر خود حمیده فرمود: حمیده ازهر نوع بدی پاک می باشد چون طلا.
کافی، ج1، ص 447
امام رضا (ع) در مدح و ستایش همسر خود فرمود: این بانو مقدس می باشد… و طاهر و پاک خلق شده است و امام هادی (ع) در ستایش و مدح همسر خود سلیل فرمود: سلیل از هرآفت و هر پلیدی و ناپاکی مبراست.
اعیان الشیعه، 289/4/3
این غربی ها که اینقدر سرمسأله زن، بازی در می آورند همین جا گرفتارند می گویند ما احترام زن را نگه می داریم، بله احترام زن را در مجالس رسمی، در فروشگاهها و خیابانها، نگه می دارند آن هم به معنای تلذذ از او، اما آیا در خانواده هم، شوهر با زنش همین طور است؟ چقدرزن آزاری؟ چقدر کتک زدن زن ها به دست مردان؟ چه قدر فاجعه آفرینی در داخل خانه؟!
رهبرفرزانه انقلاب، ص 54
هر احساس کننده ای، از لحاظ روانشناسی، احتیاج به قدردانی دارد، و بدین وسیله تشویق می شود. مخصوصاً زن خانه دار در مورد کارهای تکراری و خسته کننده ی خانه داری بیش از دیگران نیازبه قدردانی دارد.
همسرداری، ابراهیم امینی، ص 80

خوش رفتاری
خداونددر قر آن کریم می فرماید:
عاشروهن بالمعروف فان کرهتموهن فعسی ان تکرهوا شیئا و یجعل الله فیه خیراکثیرا
… و با آنان، بطور شایسته رفتار کنید! و اگر از آنها، (بجهتی) کراهت داشتید، چه بسا چیزی خوشایند شما نباشد، و خداوند خیر فراوانی درآن قرار می دهد!
نساء، 19
پیامبر (ص) فرمودند: تکریم نمی نمایند زنان را مگر افراد بزرگوار و تحقیر نمی نمایند آنها را مگر فرومایگان
نهج الفصاحه، ص 318
حضرت علی (ع) می فرماید: شما مردان را به خوش رفتاری با همسرانتان سفارش می کنم.
بحارالانوار، ج77، ص 407
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: بهترین شما (مردان) کسی است که با همسرش از همه خوش رفتارتر باشد و من از همه ی شما با همسرم خوش رفتارتر هستم.
من لایحضره الفقیه، ج3،ص 443
امام صادق (ع) فرمودند: هیچ شیوه زندگانی گواراتر از زندگانی آمیخته با حسن خلق نیست.
الکافی، ج8، ص 244
پیامبراکرم (ص) فرمود: روز قیامت کسی به من نزدیکتر است که از همه شما خوش اخلاق تر بوده و خیرش بیشتر به خانواده برسد.
بحارالانوار، ج71، ص 387
وصیت پیامبر اکرم (ص) به امیرالمؤمنین (ع):… یا علی همواره اخلاقت را با خانواده نیکو قرار ده… که اگر این چنین کنی، برخورد نیکویت نزد خداوند ارزش بالایی دارد…
بحارالانوار، ج77، ص 69؛ تحف العقول، ص 13
پیامبر (ص): همانا بهترین شما آنهایی هستند که برای خانواده ی خود بهترین اند. کافی، ج2، ص 637
پیامبر (ص): جبرئیل به من خبر داد و درباره ی زنان مرتب به من سفارش می کرد، به گونه ای که گمان کردم مرد حق ندارد به همسرش «اف» بگوید. جبرئیل این گونه توصیه می کند: ای محمد تقوا را در مورد زنان رعایت کنید، به درستی که آنان مانند نیمی از شما هستند … پس نسبت به ایشان دلسوز باشید و قلبشان را نسبت به خود پاکیزه گردانید تا در کنارتان بمانند؛ آنان را ناخوش ندارید و بر آنان غضب نکنید و چیزی را که به ایشان داده اید، جزبا رضایت و اجازه آنها، از ایشان نگیرید.
مستدرک الوسائل، ج14، ص 252
امام سجاد (ع) فرمود: حق زن بر تو (شوهر) آن است که بدانی خداوند او را برای تو مایه ی آرامش و انس قرار داده، پس بدان که همسری او نعمتی الهی می باشد و بر تو واجب است که او را تکریم و احترام نمایی و با او رفاقت و دوستی نمایی.
بحارالانوار، ج 74،ص 5
امام باقر (ع) فرمود: کسی که زنی را به همسری گزیند باید او را اکرام کند. زنان شما باعث نشاط شما هستند. هر که ازدواج می کند حق ندارد زن خود را ضایع سازد.
بحارالانوار، ج103، ص 224
امام صادق (ع) فرمودند: انسان در خلال برآوردن نیازهای منزل و عیالش به سه چیز نیازمند است، حتی اگر آن چیزها با طبع او سازگار نباشد که یکی از آنها معاشرت نیکو می باشد.
بحارالانوار، ج78، ص 236
خدا رحمت کند بنده ای را که رابطه ی خود و همسرش را نیکو گرداند؛ به درستی که خداوند اختیار همسرش رابه او سپرده و سرپرست او قرار داده است.
من لایحضره الفقیه، ج3، ص443
امام موسی کاظم (ع) به نقل از پدران بزرگوارش فرمود: ام سلمه به پیامبراکرم (ص) گفت: پدر و مادرم به فدایت! زنی که دوبار ازدواج کرده است هنگامی که می میرد و داخل بهشت می شود، برای کدام شوهر خواهد بود؟ پیامبر اکرم (ص) فرمود: ای ام سلمه، زن، آن شوهری را که اخلاقش بهتر بوده و خیرش به خانواده رسیده را انتخاب می کند. کسی که اخلاق نیکو دارد، خیر دنیا و آخرت را می برد.
بحارالانوار، ج8، ص119
مرد خردمند باید در بین خانواده اش مانند کودک باشد و رفتار مردانه را برای خارج از منزل بگذارد.
محجه البیضاء، ج2، ص54، به نقل از لقمان حکیم
امام رضا (ع) به نقل از پدران بزرگوارشان فرمودند: مردی از امیرالمؤمنین (ع) دعوت به عمل آورد. آن حضرت فرمود: دعوت تو را اجابت می نمایم، مشروط بر آنکه سه چیز را ضمانت کنی. و [یکی از آن سه چیز این است] که: در حق خانواده ی خویش اجحاف نکنی! او گفت: می پذیرم، آنگاه آن حضرت دعوت او را اجابت نمود.
بحارالانوار، ج75، ص 451
به درستی که خداوند مردانی که فریاد می زنند را دوست ندارد و صدای ملایم را دوست دارد.
کنزالعمال، ح7943
مرد با تقوا چون از کسب و کار فارغ شود، و به خانه باز آید، تمام کوفتگی و خستگی خود را کنار درب خانه می ریزد و با نشاط و شادی و خوشدلی و خوشحالی وارد خانه می شود، به همسرش لبخند محبت می زند، و اززحمات روزانه او نسبت به نظافت خانه، پخت و پز، و نگهداری فرزندان قدردانی می کند و وی را ارج می نهد، وبا بچه ها با مهربانی و محبت برخورد می کند، و هریک را در خور شأنش احترام می نماید. مرد با تقوا، همه عمر و وقت خود را صرف بیرون نمی کند و خنده و نشاط خود را تنها برای دوستان نمی برد و در مسجد رفتن و شرکت در جلسات مذهبی راه افراط نمی پیماید.
نظام خانواده در اسلام، حجه السلام حسین انصاریان، ص 57
حضرت فاطمه (س) فرمودند: بهترین شما [مردان] کسی است که در برخورد با مردم نرم تر و مهربان تر باشد و همسر [زن] خویش را بیشتر مورد تکریم قرار دهد.
طبری، دلائل الامامه، ص7

نشانه ی عاشقی
ابی عبدالله (ع) فرمودند: وقتی مردی ازدواج می کند ارتباط زناشویی با همسرش صحیح نیست مگر این که چیزی در حد درهم و بیشتر یا آرد گندم و غیر از آن را به زن هدیه کند.
[قدما معتقد به وجوب پرداخت قسمتی از مهریه، قبل از زناشویی براساس این دست روایات بودند لکن الان مستحب موکد است.] وسائل الشیعه، ج21، ص 254
امام صادق (ع) فرمودند: هرگاه یکی از شما مسافرتی می رود و ازسفر برمی گردد، باید [استحباباً] برای خانواده اش آنچه ممکن است-گرچه سنگی باشد- هدیه بیاورد.
عوالی اللئالی، ج11، ص 459
پیامبرگرامی اسلام (ص) می فرماید: مردی که وارد بازار شود و هدیه ای برای خانواده اش بخرد، ارزش او برابر کسی است که نیازهای نیازمندان را برآورد.
وسائل الشیعه، ج21، ص 515

زن ریحانه است
امام صادق (ع) فرمودند: به زن فراتر از مسئولیت خودش، مسئولیت دیگری واگذار نکن. این به حال او مناسب تر است، خاطر او را بیشتر راضی می کند و زیبابی او را پایدارتر می سازد به درستی که زن گلی خوشبو است و متصدی امور نیست که کارهای خشن انجام دهد.
وسائل الشیعه، ج20، ص 167
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: شما زنانتان را از خدا به امانت گرفته اید و با کلمات خداوند آنها را بر خود حلال کردید و امانت همان بود که هنگامی که خداوند حوا را به همسری آدم در آورد، برعهده آدم گذاشت.
بحارالانوار، ج11، ص 238
زنان در نزد شما امانت الهی هستند پس به آنان زیان نرسانید…
بحارالانوار، ج103، ص 226
حضرت علی (ع) به فرزند خود امام حسین (ع) سفارش عروس خود را نموده فرمود: همسرت را حفظ نموده و به او نیکی کن.
بحارالانوار، ج46، ص 11
زن در محیط خانواده باعث دلخوشی است. مبادا کسی که او را می گیرد، ضایعش کند.
تفسیرالمیزان، ج4، ص 373

مدارا
حضرت علی (ع)، همانا زن، گلی خوش بو است، نه یک قهرمان، به همین دلیل در همه حال با او مدارا نما و با او نیکو مصاحبت کن تا زندگی ات با خوشی باشد.
من لایحضره الفقیه، ج3، ص 556
امام رضا (ع) فرمود: زنان چند گروهند… پس هر مردی که همسر صالح نصیبش شود، سعادتمند گردیده و هر کس صاحب زن بدی شود همانا آزمایش شده و نباید انتقام بگیرد.
بحارالانوار، ج103، ص 234
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: کسی که بربد اخلاقی زنش صبرکند، خداوند مانند پاداشی که به حضرت داود (ع) به خاطر گرفتاری هایش داد، به او می دهد.
بحارالانوار، ج103، ص 248
امام صادق (ع) فرمود: پدرم امام باقر (ع) همسری داشت که آن حضرت را اذیت می کرد، پدرم در مقابل او، او را عفو می نمود.
کافی، ج5، ص 510
حضرت علی (ع) می فرماید: در هر حال با زن ها مدارا کنید و با زبان خوش با آنها سخن بگویید.
بحارالانوار، ج103، ص 223

لذات حلال
للذین یولون من نسائهم تربص اربعه اشهر فان فاءو فان الله غفور رحیم
کسانی که زنان خود را «ایلاء» می نمایند [=سوگند یاد می کنند که با آنها، آمیزش جنسی ننمایند،] حق دارند چهارماه انتظار، بکشند.(و درضمن این چهارماه، وضع خود را با همسر خویش، از نظر ادامه زندگی یا طلاق، روشن سازند.) اگر (دراین فرصت،) بازگشت کنند، (چیزی بر آنها نیست؛ زیرا) خداوند، آمرزنده و مهربان است.
بقره، 226
امام باقر(ع) فرمود: نشاط مؤمن در سه چیز است: رابطه جنسی با همسر، شرکت در مهمانی برادران، نماز شب.
بحارالانوار، ج87، ص 142
هنگامی که مردی می خواهد با همسرش بیامیزد، دراین کار عجله نکند؛ چرا که زنان نیز نیازهای خاص خود را دارند.
وسائل الشیعه، ج20، ص 118

زیبا برای زن
امام باقر (ع) فرمود: همان طور که شوهران دوست دارند زن خود را زینت شده ببینند، زنها نیز دوست دارند شوهر خود را آراسته ببینند.
بحارالانوار، ج76، ص 101
ابو خالد کنکر کابلی گوید: امام سجاد (ع) را در اتاقی که فرش آن زرد رنگ و دیوارهایش سفید بود دیدم، در حالیکه لباس رنگین به تن داشت. مدت کوتاهی نزد ایشان نشستم. هنگام برخاستن، امام (ع) فرمود: فردا انشاءالله نزد من بیا. پس از خروج از منزل به یحیی گفتم: مرا نزد مردی بردی که لباس رنگین پوشیده است. تصمیم داشتم که دیگر نزد او برنگردم… فردای آن روز، نزد امام سجاد (ع) رفتم، او در اتاق گلی، بر حصیری نشسته بود و لباسی از کرباس به تن داشت و یحیی نزد او بود. آن حضرت به من فرمود: ای ابوخالد، من تازه ازدواج کرده ام و آن چیزهایی که دیروز دیدی نظر همسرم بود و من نمی خواهم با همسرم مخالفت کنم.
مستدرک الوسائل، ج3، ص 252
حکم گوید: نزد امام باقر (ع) رفتم در حالیکه ایشان در اتاقی آراسته بودند… من به اتاق نگاهی کردم… حضرت فرمود: حکم، نظر تو در مورد آنچه می بینی چیست؟… سپس حضرت فرمود:… این اتاقی که مشاهده می کنی اتاق همسرم می باشد… واتاق من همان اتاق (ساده) است که می شناسی.
عبدالله بن عطا گوید: روزی در منزل امام باقر (ع) رفتم و مشاهده کردم در منزل ایشان اثاثیه ای چیده شده و فرش و قالیچه دیدم، با تعجب پرسیدم، اینها چیست؟ آن حضرت فرمود: لوازم همسرم می باشد.
کافی، ج6، ص 476
مالک بن اعین گوید: روزی نزد امام باقر (ع) رفتم و ایشان را ملاقات نمودم در حالی که پوششی به رنگ قرمز تند داشت. هنگام ورود خنده ام گرفت. آن حضرت فرمود: گمان می کنی نمی دانم چرا می خندی؟ تواز آن لباسی که بر تن دارم خنده ات گرفته است. همانا همسرم از من تقاضا کرده آن را بپوشم و من بدلیل آنکه همسرم را دوست دارم علیرغم عدم تمایل خود، آن را پوشیده ام.
افی، ج6، ص 447
امام صادق (ع) فرمودند:… مرد به رنگ سیاه خضاب کند که پیامبر(ص)فرمود:… این کار باعث محبت و مهربانی در نزد زنانتان می گردد…
وسائل الشیعه، ج2، ص 78
حسن بن جهم گوید: به امام رضا (ع) گفتم: خضاب کرده اید؟ حضرت فرمود:بله، به حنا و کتم(گیاهی است برای خضاب و آن را وسمه نامند.) آیا نمی دانی خضاب کردن اجر و ثواب دارد؟ بدرستیکه زن دوست دارد تو را آراسته ببیند همانطور که تو دوست داری او را آراسته ببینی. به تحقیق زنها را، کمیِ آراستگی و آمادگی شوهرانشان، از عفاف به فسق خارج می کند.
مکارم الاخلاق، ص 80
پیامبراکرم (ص) فرمودند: با حنا خضاب کنید. چرا که این کار دیده را جلا می دهد، باعث رویش مو می شود، خوشبو می کند و باعث آرامش زن (همسر) می شود.
من لایحضره الفقیه، ج1، ص 121
راوی گوید: بر حضرت موسی بن جعفر (ع) وارد شدم، دیدم خضاب فرموده است. گفتم رنگ مشکی، به کار برده اید؟ فرمود: بلی، خضاب و آرایش درمرد موجب افزایش پاکدامنی در همسر است. برخی از زنان به این جهت که شوهرانشان خود را نمی آرایند، عفاف را از دست می دهند.
کافی، ج5، ص 567
گروهی نزد امام باقر(ع) آمدند و مشاهده کردند که ایشان خضاب کرده اند. (موی سر خود را رنگ کرده است) از امام دراین مورد سؤال کردند. امام باقر (ع) فرمود: من مردی هستم که همسرم را دوست دارم و برای همسرم، خود را آراسته می کنم.
بحارالانوار، ج46،ص 298
امام باقر(ع) فرمود: گروهی نزد امام حسین (ع) رفتند و به آن حضرت گفتند: ای پسر رسول خدا در منزل تو چیزهایی می بینیم که پسندیده نیست (در منزل ایشان اثاثیه چیده شده بود و فرش بود) آن حضرت فرمود: ما زمانیکه ازدواج می کنیم. مهریه همسران خود را به آنها اعطا می کنیم و آنها با آن، هر چه مایل باشند خریداری می کنند و آن چیزها متعلق به ما نمی باشد.
کافی، ج6، ص 476
ابی الحسن (ع) فرمود: آراستگی شوهر برای زن، عفت زن را زیاد میکند.
بحارالانوار، ج76، ص 307
امام رضا (ع) فرمود: پدرم به نقل از پدران بزرگوارش خبر داده است که به درستی که زنهای بی اسرائیل از عفاف خارج شدند و مرتکب گناه گردیدند و خارج نکرد آنها را مگر کمیِ آراستگی همسرانشان و فرمود: همانا زن، از تو همان چیزی را می خواهد که تو از او می خواهی.
بحارالانوار، ج76، ص102
امام رضا (ع) فرمود: خضاب (رنگ کردن مو) سه ویژگی مثبت دارد: 1. باعث ترس دشمن می شود (دشمن لشکر مومنین را جوان می پندارد)2. باعث محبت زن(همسر)می شود.3. سبب ازدیاد توانائی جنسی می شود.
بحارالانوار، ج73، ص 102

از کارِ خانه تا بهشت
سیدالانبیاء، حضرت محمد مصطفی (ص) فرمودند: خداوند نشستن مرد را در کنار همسرش از اعتکاف در مسجدالنبی بیشتر دوست دارد.
تنبیه الخواطر، ص 362
پیامبر (ص) فرمودند: به زن خود خدمت نکند مگر صدیق یا شهید یا مردی که خداوند خیر دنیا و آخرت او را بخواهد.
بحارالانوار، ج104،ص 132
عایشه همسر پیامبر می گوید: وقتی خلوت می شد پیامبر (ص) لباسش را می دوخت و کفشش را وصله می کرد و مانند سایر مردها در منزل کار می کرد.
بحارالانوار، ج16، ص 230
حضرت علی (ع) فرمود: در ابتدای ازدواج من و فاطمه، روزی پیامبر (ص) بر ما وارد شد، در حالیکه فاطمه بر سر دیگ غذا نشسته بود، حضرت خطاب به من فرمود: ای ابوالحسن: آنچه را می گویم از من بشنو!… ای علی! هر کس به خانواده اش خدمت کند، کفاره گناهان کبیره را پرداخت خواهد کرد. آتش خشم الهی را خاموش خواهد نمود و به پاداش کارش، همسر بهشتی و درجات عالیه نصیبش خواهد شد.
بحارالانوار، ج104، ص 132
در روایات می خوانیم پیامبر (ص) با آن مقامشان، بز می دوشیدند، نان می پختند، جارو می کردند، درروایات می خوانیم روزی پیامبر وارد شدند، دیدند امیر المؤمنین (ع) عدس پاک می کنند و حضرت زهرا (س) سردیگ هستند. پیامبر (ص) فرمودند: «یا علی کسی که کمک به زنش می کند ثواب هزار حج و هزار عمره دارد.» خانه یعنی جای حج وعمره، یعنی جای جهاد علاوه براین مرد متواضع می شود، تکبر و منیت مرد به طور ناخودآگاه کم کم از بین می رود.
تربیت فرزند از نظر اسلام، حسین مظاهری، ص 157

همسفره شدن
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هیچ مردی نیست که با اعضاء خانواده خود بر سرغذا بنشیند و قبل از شروع به خوردن بسم الله بگویند و در پایان غذا الحمدالله گویند مگر آنکه خداوند ایشان را بیامرزد.
وسائل الشیعه، ج7، ص 162
پیامبر (ص): مؤمن مطابق میل خانواده اش غذا می خورد و خانواده ی منافق مطابق میل او غذا می خورند.
مفتاح الفلاح، ص 175
در احوال پیامبر (ص) نقل شده است که آن حضرت هرنوع غذای حلالی را می خورد و غذای خویش را با سایر اعضای خانواده و نیز خدمتکاران می خورد. هر یک از مسلمانان که آن حضرت را به طعامی دعوت می کرد ایشان دعوت آن را پذیرفته با آنان بر روی زمین می نشست و از آنچه آنان می خوردند تناول می فرمود، مگر آنگاه که مهمانی بر او وارد می شد؛ در آن صورت آن حضرت همراه با مهمان خود غذا می خورد و دوست داشتنی ترین غذا نزد پیامبر(ص) غذایی بود که همراه با میهمان می خورد.
بحارالانوار، ج63، ص 349

جهادگران خانواده
جهادگران خانواده حکایت مردانی است که در راه رضای خداوند از جان و دل مایه می گذارند، باسختی ها مبارزه می کنند و در برابر دیو سستی می ایستند تا برای خود و خانواده روزی حلال وپاکیزه فراهم کنند. حکایت چنین مردانی به تعبیر روایات حکایت مجاهدان راه الهی است.
پیامبر (ص) فرمودند: کسی که برای روزی حلال خانواده اش تلاش کند مانند کسی است که در راه خدا جهاد کرده است.
بحارالانوار، ج103، ص 103
امام سجاد (ع) فرمود: محبوبترین شما نزد خداوند نیکوکارترین و بهترینتان در عمل است… ونزدیکترین شما به خداوند، خوش خلق ترین شما است و آنکه بیش از همه خداوند از او خشنود است آن کسی است که بیش از همه رفاه بیشتری برای خانواده اش فراهم کند.
بحارالانوار، ج78،ص 136
امام صادق (ع) فرمود: سه چیز خوشبختی است [که یکی از آنها] رزق و روزی است که برای گذران زندگی صرف می شود. مرد صبح گاهان برای بهبود روزی بیرون رفته و شبانگاهان به سمت خانواده اش باز می گردد.
بحارالانوار، ج104، ص 103
امام رضا (ع) فرمودند: همانا کسی که به دنبال فضل [روزی حلال] است تا خانواده اش را به واسطه آن تأمین کند اجرش از کسی که در راه خدا مبارزه می کند بیشتر است.
بحارالانوار، ج78، ص 339
رسول خدا (ص) فرمودند: اجر کسی که برای زندگی خود و عائله اش زحمت می کشد اجرسرباز مجاهد است.
مستدرک الوسائل، ج2، ص 424
ابن ابی یعفور گوید به امام صادق (ع) گفتم:ما دنیا را دوست داریم امام (ع) فرمودند: در آن چه می کنید؟ گفتم ازدواج می کنیم، حج می رویم، مخارج خانواده را تامین می کنیم، با برادرانمان دیدار می کنیم و به آنها کمک می کنیم. امام به من فرمودند: اینها دنیا نیست آخرت است.
بحارلانوار، ج 73، ص 62
رسول خدا (ص) فرمودند: به راستی که خوش دارم مرد با خوشحالی و افتخار چیزی را به دست خودش برای خانواده اش ببرد و بدین وسیله کبر را از خود دور کند.
میزان الحکمه، ج11، ص 5090
امام رضا (ع) فرمودند: سزاوار است مرد در مخارج اهل و عیالش توسعه دهد تا منتظر مرگش نباشند.
بحارالانوار، ج104، ص 69
امام صادق (ع) فرمودند: مؤمن؛ رهبر، سرپرست و ناظر خانواده اش است.
بحارالانوار، ج67، ص 71
امام سجاد (ع) فرمود: اگر بازار روم و پول همراه داشته باشم و برای خانواده گوشت خریده برای تغذیه آنان ببرم این کار را بیشتر از آزاد کردن بنده در راه خدا دوست دارم.
بحارالانوار، ج46، ص 66
امام کاظم (ع) فرمودند: هرگاه خداوند بر مردی نعمتی ارزانی می دارد، آن مرد وظیفه دارد که خانواده را از آن نعمت به وفور بهره مند سازد؛ اگر چنین نکند چه بسا نعمت از کف او برود و ثروتش نابود شود.
بحارالانوار، ج104، ص 69
امیرالمؤمنین (ع) فرمودند: هر جمعه برای اهل و عیالتان میوه تهیه کنید تا به فرا رسیدن جمعه خشنود گردند.
[روز جمعه یکی از اعیاد مسلمین است.] وسائل الشیعه، ج15، ص 249
پیامبراکرم (ص) فرمودند: همانا بهترین شما آن کسی است که بیشتر از دیگران خیرش به خانواده اش برسد.
بحارالانوار، ج103، ص 224
پیامبراکرم (ص) فرمودند: خدای تبارک و تعالی به اندازه خرجی مساعدت می کند و به تلافی کمی آسایش، صبر عطا می کند.
بحارالانوار، ج77، ص 121

بدترین مردان
فقر عشق، ایمان یا تدبیر… نبودن هر کدام از اینها کافیست تا سقف زندگی را بلرزاند و احساس آرامش و امنیت را از خانواده بگیرد… در این بخش، از خدا و اهل بیت مدد می گیریم تا نباید های زندگی را مرور کنیم و از آنها فاصله بگیریم…
پیامبر (ص) فرمودند: از ما نیست کسی که از جهت مال و ثروت در وسعت باشد اما بر اهل و عیالش سخت بگیرد.
مستدرک الوسائل، ج2، ص 643
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: در گناهکاری مرد همین بس که کسانی را که باید مخارجشان را تامین نماید ضایع و تباه سازد
نهج الفصاحه، ح 2127
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: آیا شما را از بدترین مردانتان آگاه کنم؟ گفتیم بله، ای رسول خدا. حضرت فرمود: بدترین مردان شما کسی است که اهل تهمت زدن، بد اخلاق و بدزبان است، به تنهایی می خورد و بخشش نمی کند… و دیگران پناه همسرش هستند.
بحارالانوار، ج72، ص 115
و نیر فرمودند: آگاه باشید که خدا و رسول خدا از شوهری که به زنش ضرری رساند تا زن، مهریه ی خود را حلال نماید و طلاق بگیرد، بیزار می باشد. و خداوند شوهری را که زن خود را مورد آزار قرار می دهد تا او حقوق خود را ببخشد، به عذابی کمتر ازآتش رضایت نمی دهد. زیرا خداوند درمورد آزار رساندن به زن غضب می کند، همانگونه که برای یتیم (و در حمایت او) غضب می کند.
بحارالانوار، ج104، ص 120
امام سجاد (ع) فرمود:… بخل ورزیدن بر نفقه زن و فرزند و نزدیکان از جمله گناهانی است که سبب رسوایی و پرده دری می شود.
بحارالانوار، ج73، ص 376
امام صادق (ع) فرمودند: سرقت سه نوع است: یک نوع آن، این است که مردی مهریه زن را بر خودش حلال بداند.
وسائل الشیعه، ج21، ص 268
پیامبر (ص) فرمود: هر مردی که به صورت همسرش سیلی بزند خدا به فرشته که مأمور دوزخ (مالک) دستور می دهد که در دوزخ هفتاد سیلی بر صورتش بزنند و هر مردی که دستش را بر موهای زن مسلمانی بگذارد (برای اذیت موی سرش را بگیرد) در دوزخ دستش با میخ های آتشین کوبیده می شود.
مستدرک الوسائل، ج2، ص 550
رسول خدا (ص) می فرماید: هرکس به خانواده اش توهین کند، خوشی زندگی را از دست خواهد داد.
مواعظ العددیه، ص 151
پیامبر (ص) فرمود: تعجب می کنم از مردی که همسرش را کتک می زند در صورتی که خودش در کتک خوردن سزاوارتر از همسرش می باشد.
بحارالانوار، ج103، ص 249
پیامبر اکرم (ص) در خطبه ای فرمودند:… هر که با مال حلال و بازنی ازدواج نماید، ولی قصدش آن باشد که به زن خود فخر بفروشد و ریا نماید، خداوند عزوجل خواری را نصیب او خواهد کرد.
بحارالانوار، ج76،ص 359
نقل شده هنگامی که سعدبن معاذ ازدنیا رفت، پیامبر (ص) در تجهیز و تدفین او تلاش فراوانی کرد. مادر سعد این وضع رامشاهده نمود، صدا زد: «ای سعد بهشت گوارایت باد». پیامبر (ص) به او فرمود: «ای مادر سعد،این چنین با قاطعیت چیزی به خدا نسبت مده، همانا سعد دچار فشار قبر گردید» هنگامی که اصحاب علت آن را پرسیدند، آن حضرت پاسخ دادند: اخلاق او با اهل و عیالش بد بود.
بحارالانوار، ج70، ص 298
پیامبر اکرم (ص) در مورد جزای شوهری که زن خود را آزار دهد و به او ظلم نماید فرموده اند: نماز و اعمال نیک چنین شوهری قبول نمی شود، هر چند روزها روزه بگیرد و عبادت به جا آورد و در راه خدا بنده آزاد نموده و انفاق نماید. علاوه بر آن اولین فردی است که وارد جهنم می شود.
بحارالانوار، ج76، ص 363

اگر می خواهید دوست داشته شوید…
اگر شما اخلاق، شخصیت و نیازهای همسرتان را به درستی بشناسید و به آنها احترام بگذارید، مطمئن باشید که او شما را بیش از گذشته دوست خواهد داشت و از بودن در کنار شما بسیار لذت خواهد برد.
قدرت زن، دکتر لارا شلسینگر، ص 239
منبع: دفتر دوم – همسرداری کلبه ی مهر

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید