شیرینی گذشت و ایثار

شیرینی گذشت و ایثار

و ان امراه خافت من بعلها نشوزا او اعراضا فلاجناح علیهما ان یصلحا بینهما صلحا و الصلح خیر و احضرت الانفس الشح و ان تحسنوا و تتقوا فان الله کان بما تعلمون خبیرا.
و اگر زنی، از طغیان و سرکشی یا اعراض شوهرش، بیم داشته باشد، مانعی ندارد با هم صلح کنند (و زن و مرد، ازپاره ای از حقوق خود، بخاطر صلح، صرف نظر نماید.) و صلح، بهتر است؛ اگرچه مردم (طبق غریزه حب ذات، در این گونه موارد) بخل می ورزند. و اگر نیکی کنید و پرهیزگاری پیشه سازید. (وبخاطر صلح، گذشت نمایید)، خداوند به آنچه انجام می دهید، آگاه است (و پاداش شایسته به شما خواهد داد).
نساء. 128
ولا یاتل اولوا الفضل منکم و السعه… ولیعفوا و لیصفحوا..
آنها که از میان شما دارای برتری (مالی) و وسعت زندگی هستند نباید سوگند یاد کنند … آنها باید عفو کنند و چشم بپوشند…
نور 22
امیرالمؤمنین (ع) با اشاره به نقش مهم تغافل درآرامش زندگی می فرمایند: کسی که تغافل (چشم پوشی) نکند و چشم خود را از بسیاری از امور نبندد، زندگانی تلخی خواهد داشت.
غررالحکم، ص 451
امام صادق (ع) می فرماید: اصلاح اوضاع زندگی و معاشرت با دیگران مانند ظرفی است که دو ثلث آن زیرکی و یک ثلث آن تغافل است.
کافی، ج2، ص 362
امام علی (ع) فرموند: تغافل اخلاق انسان شریف و بزرگوار است.
غررالحکم،ص 451
اگردوست دارید در روز قیامت عرق شرم بر پیشانی شما فرو ننشیند، شما در دنیا عرق شرم را بر پیشانی کسی نپسندید. شوهر نپسندد عرق شرم بر پیشانی خانمش ببیند. خانم نپسندد عرق شرم بر پیشانی شوهرش ببیند. بنابراین به جای این که او عذر خواهی کند، شما عذر خواهی کنید. به جای او تقصیر را یک طوری به طرف خودتان برگردانید و بتوانید این گونه باشید. آن وقت او بین خود و خدا، بین خود و وجدان خودش در این فشارروحی و روانی قرار خواهد گرفت که چرا خطا کرد؟! خودش جبران می کند واین بهترین عذرخواهی است.
خانواده پویا، ج2، ص 50، به نقل از حجه السلام سیدعلی اکبر حسینی
گاهی اوقات ما فکر می کنیم با بخشیدن دیگران احیاناً به کسی لطف کرده ایم. اما ابداً چنین نیست. بخشیدن، اول از همه لطفی است که ما در حق خود، می کنیم تا میدان ذهنی مان خالی شود. درباره اهمیت فوق العاده بخشایش در حدیث 704 نهج الفصاحه آمده است: «خداوند بخشاینده است و بخشایش را دوست را دوست دارد» بخشیدن بیش از هر چیز یک فرآیند ذهنی و درونی است برای ایجاد خلأ وجذب موهبت های الهی بیشتر و افزونتر.
همه چیز با خدا ممکن است.م حورایی، صص 22و23

در آشتی پیش قدم باشید
رسول خدا (ص) فرمودند: قهر کردن بیش از سه روز روا نیست. پس اگر [آن دو نفر که با هم قهرند] با هم روبرو شدند و یکی از آن دو سلام کرد و دیگری جواب سلامش را داد هر دو در ثواب شریک هستند. ولی اگر جوابش را نداد آنکه سلام کرده از گناه مبراست و دیگری گناهکار است.
الترغیب و الترهیب، ج3، ص 457

اعتراف به اشتباهات
هیچ کس را به عذرخواهی الزام نکنیم، بلکه کاری کنیم که او بین خود و خدا آگاه شود و اگر هم خواست، بین مردم و دیگران عذرخواهی کند.
خانواده پویا، ج2، ص 49
به نقل از حجه الاسلام حسینی
کسی را وادار نکنید که عذرخواهی کند، بلکه از گناه او درگذرید، یعنی نادیده بگیرید.
خانواده پویا، ج2، ص 49
به نقل از حجه الاسلام حسینی

ایثار
وقتی انسان به فکر دیگران باشد، به فکر زن و بچه اش باشد به فکر این باشد زنش در رفاه باشد، زن به فکر این باشد که مردش و بچه هایش دررفاه و آسایش باشند، این کارها یکی پس از دیگری باعث می شود که کم کم برای او ملکه ایثارگری پیدا شود، ملکه دیگر گرایی ارزشش از دنیا و آنچه که در دنیا است بالاتر است.
تربیت فرزند از نظر اسلام، حسین مظاهری، ص 155

گذشت در زندگی
گذشت داشتن، به معنای فرودست بودن نیست، بلکه به معنای استوار بودن و استفاده مناسب از قدرت معنوی به منظور ساختن لحظات زیبا و ارزشمند در زندگی است. این خود یک تمرین برای استفاده از قدرت معنوی در ارتباط با زن وشوهر، یا والدین و فرزندان، یا بین دو انسان می باشد که به گونه ای جالب و زیبا، نوع انسان را از سایر حیوانات متمایز می سازد.
قدرت زن، دکتر لارا شلسینگر، ص 14

تمرین تواضع
برای بسیاری از مردم گفتن جمله «معذرت می خواهم» از هر کاری سخت تر است. این وحشتناک است. زمانی می توانید عشق و محبت را وارد زندگی خود کنید که یاد بگیرید متواضع و فروتن باشید. این را مطمئن باشید که همسرتان ازپوزش و اعتراف شما به اشتباهتان سوء استفاده نخواهد کرد. شما با این کار به او نشان می دهید که او را درک می کنید. با این کار، او می فهمند که برایتان ارزشمند است و مطمئن باشید که این بزرگترین هدیه ای است که می توانید به او بدهید.
قدرت زن، دکتر لارا شلسینگر، ص 225
منبع: دفتر دوم – همسرداری کلبه ی مهر

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید