نقش علما در عصر غیبت

نقش علما در عصر غیبت

امام صادق (ع) فرمود :« علمآء شیعتنا یرابطون بالثغر الذی یلی ابلیس و عفاریته ، یمنعونهم عن الخروج علی ضعفآء شیعتنا و عن ان یسلط ابلیس و شیعته النواصب ؛ (2) علمای شیعه ی ما مرزبانانی هستند در برابر شیطان و دار و دسته ی بدش که از یورش آنان بر شیعیان مستضعف و نیز از سلطه ی ابلیس و دنباله روهای ولایت ستیزش جلوگیری می کنند . »
امام هادی (ع) فرمود :« لولا من یبقی بعد غیبه قآئمکم (ع) عن العمآء الداعین إلیه و الدالین علیه و الذابین عن دینه لحجه الله و المنقذین لضعفاء عباد الله من شباک إبلیس و مردته و من فخاخ النواصب لما بقی أحد إلا ارتد عن دین الله و لکنهم الذین یمسکون ازمه قلوب ضعفآء الشیعه کما یمسک صاحب السفینه سکانها ، اولئک هم الأفضلون عند الله عزو جل ؛ (3) اگر دوران غیبت قائم آل محمد (ص) دانشمندانی نبودند که مردم را به سوی او هدایت و راهنمایی کنند وبا حجت های الهی از دینش دفاع نمایند و شیعیان ضعیف را از دام های شیطانی و پیروانش رهایی دهند و از دام های ناصبی ها ( دشمنان اهل بیت (ع)) نجات بخشند . کسی در دین خدا پا برجا نمی ماند و همه مرتد می شدند ، .ولی آنان رهبری دل های شیعیان ضعیف را با قدرت در دست می گیرند و حفظ می کنند ، چنان که ناخدای کشتی ، سکان و فرمان کشتی را نگاه می دارد ؛ بنابراین آنان نزد خدا والاترین انسان ها هستند . »
بدین ترتیب ، راه حفظ دین و سلوک در راه مستقیم ، با شناخت دین از طریق علمای دین و دین شناسان متخصص و پیروی از نظرات آن ها و نزدیک شدن به آن ها و تخلف نکردن از دستورات عملی و دینی آنان میسر است ، در غیر این صورت ، دزدان عقیده و راهزنان دینی ، متدینین را از دین منحرف می سازند .
راه دیگر برای حفظ دین و جلوگیری انحطاط ، توسل و دعا و تمسک به اهل بیت (ع)است . حضرت حجت (ع) خود دستور و سفارش فرمود که در عصر غیبت ، دعای فرج که معروف به دعای غریق است را زیاد بخوانند و در خواندن آن مداومت نمایند که آن دعا این است : « إلهی عظم البلاء و برح الخفاء …….» .

پی نوشت :

2. وسایل الشیعه : 101/18.
3. احتجاج : 502/2 ؛ بحارالانوار : 6/52.
منبع: کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید