5 راهکار رژيمي براي سال جديد

5 راهکار رژيمي براي سال جديد

انديشه هاي نو براي کاهش وزن

آيا تا به حال دقت کرده ايد که چرا سالن هاي ورزشي فقط در ماه اول سال پر از جمعيت مي شوند و از اين تعداد در ماه هاي بعد خبري نيست؟ اين بدان سبب است که همه با آغاز سالي جديد تصميم به ورزش کردن و داشتن تناسب اندام مي گيرند، ولي حفظ و ادامه آن برايشان سخت است. البته طبيعت انسان اين چنين مي باشد، لذا لازم است تا براي خود اهدافي تعيين کنيد. از دست دادن انگيزه و نظم نمي تواند دليلي براي رها کردن اهداف باشد. با نزديک شدن به پايان سال، لازم است اين نکات و راهنمايي ها را براي رسيدن به آرزو و هدفتان به خاطر بسپاريد تا بتوانيد در سال جديد برنامه اي منظم براي خود تهيه کنيد.

1- براي داشتن اندامي مناسب، به دنبال علت و انگيزه هاي آن برويد

سعي کنيد هدف و آرزويتان را هر روز تجسم نماييد. به اين فکر کنيد که اصلا چرا مي خواهيد تناسب اندام داشته باشيد؟ چرا مي خواهيد بيشتر عمر نماييد؟ دارو کمتر مصرف کنيد؟ چرا کاهش وزن باعث تحرک بيشترتان مي شود؟ يا چرا با داشتن اندامي متناسب، اعتماد به نفستان افزايش مي يابد؟ حال، پاسخ هاي شما به اين سوالات مي توانند علت و هدف خوبي براي شروع رژيمي مناسب باشند!

2- اهداف خود را به طور خاص مشخص کنيد.

اين حرف ها و گفته ها که «امسال، سال سلامتي من است» و يا قول هايي که به خود مي دهدي که «من امسال حتما به تناسب اندام دست خواهم يافت»، تعهدات واقعي نيستند. اهداف خاص خود را با جزئيات يادداشت کنيد. يعني فقط ننويسيد «کاهش وزن»، بلکه آن تمرين ها و فعاليت هايي را که مي خواهيد براي کاهش وزن انجام دهيد يادداشت کنيد. مثلاً بنويسيد که 5 بار در هفته بِدَوم و يا 2 بار در هفته به بدنسازي بروم. وقتي جزئيات هدف مشخص شود، بيشتر تمايل داريد آن را به طور منظم و کامل انجام دهيد، زيرا انسان طبيعتاً دوست دارد همه چيز برايش به صورت واضح و روشن، مشخص شود.

3- برنامه ريزي کنيد.

هنگامي که هدفتان مشخص شد، براي رسيدن به آن نياز به برنامه داريد. آيا مي خواهيد خوردن خود را کنترل کنيد؟
آيا سخت است که ورزش را هميشه انجام دهيد؟ براي رفع اين مشکل، با يک دوست براي رفتن به ورزش قرار بگذاريد و يا همراه کسي به انجام تمرينات ورزشي بپردازيد تا نتوانيد به راحتي از آن منصرف شويد. همچنين مي توانيد نکات لازم در برنامه غذايي و استراتژي هاي کاهش وزن را با دوستان خود در ميان بگذاريد.
فراموش نکنيد که روز و زمان مناسبي را که مي توانيد به تمرينات ورزشي بپردازيد براي خود يادداشت کنيد، البته فقط ورزش کردن را به روزهاي آخر هفته و تعطيل موکول نکنيد و برنامه اي تهيه نماييد که در طي هفته هم به تمرين بپرازيد.

4- براي رسيدن به اهداف خود، جدول زماني تهيه کنيد.

تمام کارها با داشتن بازه زماني، سريع تر پيش مي روند. زمان مناسب براي رسيدن به هدفتان را مشخص کنيد. تاريخ خاصي را براي رسيدن به تناسب اندام در نظر بگيريد که در اين صورت، ميزان پيشرفت و ديدن نتايج، باعث مي شود شما براي ادامه فعاليت ها تشويق شويد.

5- موفقيت هاي کوچک و بزرگ خود را جشن بگيريد.

با برداشتن قدمي موفق به سوي هدفتان، به خود جايزه بدهيد، مثلا براي استراحت به کنار يک چشمه يا رودخانه برويد و يا يک لباس يا وسيله جديد ورزشي براي خود بخريد.
با رسيدن به آرزوهاي بزرگ تر، موفقيت به دست آمده خود را جشن بگيريد تا بتوانيد با اطمينان خاطر بيشتر هدف جديدي را براي خود در نظر بگيريد.
احساس خوبي که از رسيدن به هدف و موفقيت حاصل مي شود، نه تنها باعث شادي، بلکه باعث اعتماد به نفس مي گردد تا برنامه هاي خود را عملي نماييد.
اين نکات و راهنمايي ها را امتحان کنيد و سعي نماييد تا در تمام سال به ورزش کردن بپردازيد، نه فقط در ماه اول سال!
منبع: دنياي تغذيه شماره 106

مطالب مشابه