نبی رحمت در کلام اندیشمندان (3)

نبی رحمت در کلام اندیشمندان (3)

پیامبر خدا

کارل مارکس
محمد مردی بود که از میان مردمی بت پرست با اراده آهنین برخاست و آنان را به یگانه پرستی دعوت کرد و در دلهای ایشان جاودانی روح و روان را بکاشت. بنابراین او را نه تنها باید در ردیف مردان بزرگ و برجسته تاریخ شمرد بلکه سزاوار است که به پیامبری او اعتراف کنیم و از دل وجان بگوییم که او پیامبر خدا بوده است.

**************

حیات پیامبر

مهاتما گاندی
حیات شخص پیامبر اسلام بنوبه خود نشانه وسر مشق بارزی برای رد فلسفه عنف واجبار در امر مذهب می باشد.

**************

تبلیغ مذهب
جواهر لعل نهرو
مذهبی که پیامبراسلام تبلیغ می کرد بواسطه سادگی و راستی و درستی آن و دارا بودن طعم دموکراسی و برابری , مورد استقبال توده های کشور های مجاور شد.

نیازمندی به تعالیم حضرت محمد(ص)

پیر سیمون لاپلاس
پیر سیمون لاپلاس منجم, ریاضیدان بسیار معروف فرانسوی قرن 18و 19 میلادی میباشد که نظریات او تحولات بزرگی در نجوم ایجاد کرده است یکی از محققین غربی است که در مورد دین مبین اسلام چنین اظهار نظر نموده است
گر چه ما به ادیان آسمانی عقیده نداریم ولی آئین حضرت محمد (ص) وتعالیم او دو نمونه اجتماعی برای زندگی بشریت است؛ بنابراین اعتراف می کنیم که ظهور دین او و احکام خردمندانه اش بزرگ و با ارزش می باشد و بهمین جهت از پذیرش تعالیم حضرت محمد بی نیاز نیستیم.

**************

مبارزه با شرک و بت پرستى

سر پرسى سایکس
عقیده شخصى من این است که [حضرت] محمد(ص) در میان مشاهیرعالم بزرگ ترین انسانى است که با یک مرام عالى تمام هم خود را مصروف این داشت که شرک و بت پرستى را از ریشه منهدم ساخته و به جاى آن افکار بلند اسلام را برقرار سازد و او خدمت وافر و نمایانى که از این راه به نوع بشر نموده خدمتى است که من آن را ستایش نموده و سر تعظیم فرود مى آورم.

**************

ولادت خیرات و برکات

امام خمینی(ره)
آن بزرگوار ولادت پیامبر(ص) را ولادت خیرات و برکات و کوبیدن‌ظلم و خاموش شدن بتکده‌ها و آتشکده‌ها مى‌شمارد. و گسترش توحید وعدل در عالم را به واسطه پیامبر(ص) مى‌داند.
امام در باره منزلت اجتماعى پیامبر(ص) مى‌فرماید: ایشان ازمیان مستضعفان برخاست و از طبقه سه، و از توده بود. ایشان شبانى کرده بود، ولى به سبب لیاقت ذاتى که داشت، خداونداو را انتخاب کرد. در نگاه امام راحل(ره)، پیامبر(ص) عابدى مقید به نماز،خیرخواه مردم، فروتن و خوش اخلاق و زاهد بود:
به قدرى ریاضت کشید و قیام براى حق کرد که قدمهایش ورم کرد واز سوى خدا آیه (ماانزلنا علیک القرآن لتشقى) نازل گشت. جبرئیل کلید خزائن ارض را براى ایشان آورد، ولى آن حضرت تواضع‌کرد و فقر را فخر خود دانست.
از بعضى زنهاى رسول خدا نقل شده است: رسول الله(ص) با ما صحبت‌مى‌کرد و ما با او صحبت مى‌کردیم چون وقت نماز مى‌شد، گویى او مارا نمى‌شناخت و ما او را نمى‌شناختیم; زیرا به خدا اشتغال پیدامى‌کرد.
ایشان وقتى کفار را ملاحظه مى‌کرد مسلمان نمى‌شوند، غصه مى‌خورد. مى‌خواست همه به عالم نور برسند و مبعوث شده بود براى این که‌هیاهوهایى را که در دنیا براى رسیدن به قدرت هست، از بین ببردو خدا خواهى در مردم ایجاد کند.
پیغمبر اکرم خدمتگزار مردم بود. با آن که مقامش آن گونه بود،ولى خدمتگزار بود و خدمت مى‌کرد. پیغمبر اکرم، که شخص اول وبنیانگذار اسلام و هدایت مردم بود، آیا هیچ وقت‌سلطه‌جو بود؟ باهمین اشخاصى که رفقایش بودند، همه باهم دور هم مى‌نشستند. سیاه‌و سفید مطرح نبود. از طریق عامه منقول است که پیغمبرخدا(ص) وقتى غضب مى‌فرمود اگرایستاده بود، مى‌نشست; و اگر نشسته بود، به پشت مى‌خوابید، غضبش‌ساکن مى‌شد. در صورتى که محارم الهى هتک مى‌شد، یارى مى‌جست وفقط براى خدا غضب مى‌نمود.
امام شیوه امامان‌علیهم السلام و اولیاى خدا و انبیا را حسن‌معاشرت و رفتار انسانى و الهى مى‌داند و مى‌فرماید: آنها خود راخدمتگزار مردم مى‌دیدند و کارهایى را که باید انجام دهند، باحسن رفتار انجام مى‌دادند.

محمد[ص] نابغه‌ای مذهبی بود

ماکسیم رود منسون
محمد[ص] نابغه‌ای مذهبی بود، یک اندیشمند بزرگ سیاسی و در عین حال مردی چون شما و من در فرانسه ماکسیم رود منسون در سال 1969 همچنان که در پاریس مشغول آفرینش شرح حال نابغه خویش از زندگی محمد(ص) بود، مانند مونتگری وات28 به اتخاذ رویکردی جهانشمول و فراگیر در خصوص دین روی آورد. وی که دانش و آگاهی خود در مورد محمد(ص) و اسلام را در نتیجه سال‌ها مطالعه و پژوهش پیگیر عمدتاً در خود ممالک بدست آورده بود یکی از کارشناسان پیشرو در این عرصه محسوب می‌شود. وی در مقدمه اثر خود «محومت» چنین بیان می‌دارد: محمد[ص] نابغه‌ای مذهبی بود، یک اندیشمند بزرگ سیاسی و [در عین حال] مردی چون شما و من. این‌ها سه جنبه از شخصیت کلی او بودند… . کسانی که محمد[ص] را به عنوان انسان مذهبی و پیام‌آور کلام خدا را مد نظر دارند از طریق فهم ودرک فعالیت‌های دنیوی او می‌توانند بسیار از او درس بگیرند.

تاریخ‌نویسان نباید پیامبر عرب را با معیار مسیحی بسنجند

رودی پارت
قرن بیستم همچنین شاهد احیا و از سرگیری تحقیقات آکادمیک درباره اسلام در غرب بود. دوره‌ای که در آن شخصیت محمد(ص) با دیدگاه‌های انتقادی و علمی مورد بررسی قرار گرفت که همگی سعی در اثبات و تایید صحت و اصالت منابع نخستین اسلامی داشتند. نمونه‌ای از این شرح حال‌های انتقادی، محمد[ص] و قرآن نام داشت که به قلم رودی پارت به رشته تحریر درآمد. وی استدلال می‌کرد که تاریخ‌نویسان نباید به اشتباه، پیامبر عرب را با معیار مسیحی بسنجند و سرمشقی را که مسیح به عنوان حاکم دنیای ملکوتی بنیان نهاده بود ملاک ارزیابی محمد(ص) قرار دهند. از نظر او اتهام بی‌صداقتی که غالباً طی سده‌های متمادی تا دوره اخیر علیه پیامبر مطرح شده است به‌راحتی قابل رد و ابطال است.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید