چگونه می توان افکار شیطانی در باب مسائل جنسی را از خود دور کرد؟
به طور طبیعی و غریزی دوره نوجوانی و جوانی، دوران شروع و اوج رشد جنسی در انسان می باشد. همان طور که هر غریزه خدادادی در وجود بشر باید از مسیر صحیح ارضاء شود. نیاز جنسی هم باید کنترل و از مسیر صحیح ارضاء گردد. با توجه به این که ارضاء نیاز جنسی با ازدواج صورت می گیرد، امّا خود شاهدیم که برای ازدواج فقط بلوغ جنسی به تنهایی مطرح نمی باشد و بلوغ های دیگری مثل عقلی، اقتصادی، اجتماعی، عاطفی و … نیاز هست.
با دیر شدن مسئله ازدواج انرژی زیاد جوان در این دوران و فشاری که بر جوان وارد می شود، پناه بردن به تخیلات و غرق شدن در افکار خود می باشد. این سیستم جدید جسمی ـ روحی جوان باید در کنترل عقل و شرع قرار گیرد تا زمینه رشد و ترقی فرد در همه ابعاد زندگی خودش را فراهم نماید. در این مبحث درباره فکر، پیدایش ، انحراف و کنترل آن بحث و بررسی خواهیم کرد.
فکر، مقدمه عمل: انسان هر کاری که انجام می دهد ناخود آگاه یا آگاهانه از «فکر» او نشأت می گیرد، یعنی این فکر انسان است که او را به عمل دعوت می کند ـ حال چه عمل خوب و چه عمل بد ـ و با انجام عمل است که نتیجه سودمند یا مضر عاید شخص می شود. با اندکی تأمل متوجه می شویم که در کل زندگی انسان ها، فرمان دهنده فکر آنها می باشد. و در مسائل جنسی هم فکر است که جوان را به عمل وا می دارد. اگر در جهان بیرونی امکان عمل و ارضاء داشت که هیچ، و الّا تخیلات پا به میدان می گذارد و فکر و حواس فرد را به خود مشغول می کند.
در اینجا سؤال مطرح می شود که چگونه این افکار را از خود دور کنیم یا فکر خود را کنترل نماییم؟
اما با توجه به مقدمه می توان گفت خود این فکر هم منشأ دیگری دارد. میتوان در همین جا نسخه ای پیچید و راه های کنترل و تسلط بر فکر را بیان کرد ولی با پیدا کردن منشأ آن و علت اصلی تر آن، بهتر میتوان پاسخگو بود.
نیازها و احساس نیاز: ما موقعی فکر میکنیم تا با انجام عملی این فکر نیاز یا نیازهای ما برطرف شود. انسان هم نیاز جسمی و هم روحی دارد که باید پاسخ داده شود. بعضی مواقع هم شاید نیاز واقعی نباشد ولی فرد احساس کند نیاز است و در پی ارضاء آن می باشد و همین مسأله احتیاج به آب و غذا، سرپناه، تفریح، امنیت و آرامش می باشد که افراد را به فکر تهیه آب و غذا و انتخاب شغل و تشکیل خانواده می اندازد. در این مسأله هم نیاز به همسر و نیز ارضاء غریزه جنسی و تعدیل این انرژی قوی وجود دارد که خود مقدمه ای برای ایجاد فکر می شود. بنابر این در چنین لحظه ای سه راه وجود خواهد داشت:
الف. فراهم بودن شرایط و امکانات و ازدواج.
ب. فراهم نبودن شرایط کنترل و هدایت صحیح فکر.
ج. فراهم نبودن شرایط رها کردن عنان افکار برای پرواز به هر کجا.
در چنین موقعیتی و با توجه به دو منشأ انجام عمل، نیاز و احساس نیاز ـ فکر ـ عمل، دو راهکار عملی در پاسخ به سؤال بیان می شود:
1. تعدیل و کنترل نیاز و احساس نیاز:
نیاز به طور طبیعی در وجود همه موجودات قرار دارد و نمی توان آن را سرکوب کرد؛ اما می توان در جهت صحیح هدایت کرد. بنابر این می توان این انرژی عظیم درونی را کنترل و متعادل کرد.
ورزش: شروع به انجام ورزش تأثیرات جسمی و روحی فراوانی دارد. انرژی موجود باید به صورتی تخلیه شود که پیاده روی و کوهنوردی و ورزش های دیگری برای این مهم انجام می گیرد. البته نباید افراط و تفریط شود. انسان از کم شروع کند و هر چه جلوتر می رود مقدار کمّی و کیفی آن را بیشتر کند تا خسته و زده نشود و مداوم و همیشگی باشد. (کم و پیوسته)
تقویت اراده و خویشتن داری:[1] با داشتن برنامه برای تقویت اراده و نیز خویشتن داری و مبارزه عملی با هوای نفس و خواهش های نابجای آن می توان قدمی در تعدیل برداشت. تقویت اراده هم با انجام کارهای کوچک و به ثمر رساندن و تمام کردن آنها و پرداختن به کار بعدی و … میسر می باشد.
موقعی که اراده ما قوی شود به راحتی می توانیم بر افکار خود مسلط باشیم و هر موقع فکر منفی و شیطانی به سراغ ما آمد، آنها را دور کنیم.
اصل جایگزینی: هنگام هجوم این افکار ذهن خود را با ذکر لا اله الا الله پر کنید. این ذکر برای راندن این افکار مجرب است. ( ر.ک به حاشیه مفاتیح الجنان)
استفاده از تلقین مثبت:[2] با تلقین می توان خود را در برابر افکار منفی مجهز و واکسیناسیون کرد. وقتی در شبانه روز در مواقع خلوت شخصی فکری به خود تلقین کنیم که می توانیم انسان خوبی باشیم و فکر بد به ذهنمان راه ندهیم، پس از مدتی به صورت ملکه خواهد شد و مدیریت افکار را خود به عهده.
سرگرمی و اشتغال:[3] جوان هر چه فکر و ذهنش به موضوع یا موضوعاتی مشروع و حلال مشغول باشد، اجازه ورود افکار شیطانی را نمی دهد. بنابراین مشغولیت ذهنی و خوابیدن به هنگام خستگی در این جهت هم می تواند کارساز باشد.
تقویت حرمت نفس:[4] عقده حقارت، نشناختن خود و کوچک شمردن و حتی هیچ شمردن خود، راه را برای نفوذ شیاطین جنّی و انسی باز می کند. فردی که هم خود و هم دیگران وی را کوچک و حقیر و پست می شمارند خیلی راحت تر از دیگران در دام شیطان و افکار منفی قرار می گیرد. ولی با ارزش قائل بودن برای خود، هدف مند بودن خدا از خلقت من و … می توان به تقویت حرمت واقعی نفس پرداخت و کسی که به جایگاه و کرامت خود نزد خداوند آگاه است هرگز راضی نمی شود با افکار شیطانی خود را به مرحله پست بیاورد.
2. تمرکز و تسلط بر فکر:
زمانی که نیاز و احساس آن را تا حدودی کنترل کردیم هم زمان با آن می توانیم فکرمان را اصلاح نماییم. نکته قابل توجه این است که نیازها بر افکار تأثیر می گذارند؛ اما فکر هم می تواند بر نیاز و احساس نیاز و نیز ارضاء آن تأثیر بگذارد.
تمرکز، سکوت می طلبد و سکوت در خلوت و مخصوصاً در خلوت شخصی یافت می شود. در خلوت شخصی میتوان به مسائلی مثل خدا و خلقت خدا و خلقت هر کسی پرداخت. می توان در خلوت خود برنامه ریزی کرد. حتی برای فکر کردن. پرداختن به نماز و انجام عملی آن و این که نماز منشوری است هزار وجه که یک جلوه آن تمرکز اندیشه است. همچنین توجه به آثار فردی و اجتماعی تمرکز خود باعث تحریک انگیزه و افزایش تمرکز به مسائل مهم و سودمند می شود. مطالعه مشاهیر تاریخ و علماء و دانشمندان و توجه در هر بعد از زندگی آنها ما را به حقایق رهنمون می کند.در کتاب پرواز تا بی نهایت که به سیر زندگی شهید بابایی می پردازد، مطالبی در همین زمینه آمده، ذکر کرده اند موقعی که شهید بابایی قبل از انقلاب برای آموزش های نیروی هوایی به آمریکا رفته بود، شبی فرمانده پادگان که از مهمانی بر می گشته دیده است فردی در میدان پادگان مشغول دویدن است، به او که می رسد، می پرسد این وقت شب این جا چه کار می کنی و عباس بابائی آن رادمرد بزرگ پاسخ می دهد: « دارم از شیطان فرار می کنم.»
در پایان: باید بدانید که یکی از زمینه های وجود افکار منفی شنیدن و گفتن و تصور کردن سخنان شهوانی می باشد. بنابر این در این جهت هم باید مواظب بود که از این گفتگوها و جلسات پرهیز نمایید. و بالاخره دوستی با افراد خود ساخته و پاک و پرهیز از شوخی های شهوانی و جنسی و مطالعه کتب عرفانی، مثل نشان از بی نشان ها و کیمیای محبت و متوسل شدن به معصومین ـ علیهم السّلام ـ می تواند در این راه سرعت سیر و حرکت شما را بسیار زیاد نماید.
پی نوشت ها:
[1] . شرفی، محمد رضا، جوان و نیروی چهارم زندگی، تهران، نشر سروش، چاپ دوم، 1380، صص 9 ـ 67 و صص 6 ـ 55
[2] . همان مدرک
[3] . صادقی اردستانی، احمد، نیازهای جوانان، قم، نشر خرم، چاپ اول، 79، صفحات مختلف کتاب 7 و 6 و 5. محمد رضا شرفی، همان
[4] . همان مدرک.