اثبات خلافت علی (ع)

اثبات خلافت علی (ع)

حسینی قمی: اصولا از نظر عقلی و وجدانی این مطلب مورد قبول همگان است که کسی باید پس از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ زمام امور مسلمین را به دست بگیرد که از غیرخود به احکام اسلام آگاهتر باشد و افضل از سایرین باشد.
عالم سنی: آری ما نیز به این مطلب معترفیم.
حسینی قمی: اکنون بگو پس از پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ چه کسی افضل امت است.
عالم سنی: برخی از علمای اهل تسنن قائل به برتری ابوبکر شده‌اند ولی برخی دیگر و خود من معتقدیم که علی ـ علیه السلام ـ برترین صحابه پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌باشد.
حسینی قمی: با این وصف چرا افضل را رها کرده‌ای و از مفضول پیروی می‌کنی؟ آیا این کار عاقلانه است؟!
عالم سنی: فرمایش شما متین است و لکن خداوند خواست که در امر خلافت، مفضول بر فاضل مقدم شود، چنان که یکی از علمای ما، به نام ابن ابی الحدید در مقدمه کتاب مشهورش که شرحی است بر نهج البلاغه سیدنا علی می‌گوید:
«الحمدلله الّذی قَدّمَ المفضول علی الفاضل»؛ سپاس خدایی را که مفضول (ابوبکر) را بر فاضل (علی ـ علیه السلام ـ) مقدم داشت.
حسینی قمی: آقا چرا کم لطفی می‌کنید! توبه کنید از این که این امور را به خداوند نسبت دهید. روح و جان قرآن و روایات انبوهی، ما را به امامت امام علی ـ علیه السلام ـ بعد از پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ هدایت می‌کند. و ادعای شما را صریحاً رد می‌کند. مگر نه این است که قرآن می‌فرماید:
«أَفَمَنْ یَهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَنْ یُتَّبَعَ أَمَّنْ لا یَهِدی إِلاَّ أَنْ یُهْدی؟ فَما لَکُمْ کَیْفَ تَحْکُمُونَ»؛[1] آیا کسی که هدایت به حق می‌کند برای پیروی شایسته‌تر است یا آن کسی که خود هدایت نمی‌شود مگر این که هدایتش کنند. شما را چه می‌شود؟ چگونه داوری می‌کنید؟
و نیز رسول گرامی اسلام ـ صلّی الله علیه و آله ـ فرموده است:
«مَن تَقَدَّمَ عَلَی المُسْلِمینَ وَ هُوَ یَری اَنَّ فیهِمْ مَن هُوَ اَفْضَلُ مِنهُ، فَقَد خَان اللهَ وَ رَسُولَهُ وَ المُؤمِنینَ»؛[2] کسی که بر مسلمانان پیشدستی کند با این که در میان آنها کسی را که برتر از اوست می‌نگرد، چنین کسی قطعا به خدا ورسولش و به انسانهای مؤمن خیانت نموده است.
شما را به خدا قسم، برای ساختن منزل خود از معمار درجه یک استفاده می‌کنید یا از معمار درجه دو. و یا جهت تحصیل علم نزد استاد باسواد می‌روید یا کم سواد؟!!
عالم سنی با حالت خجالت زده سر خود را به زیر انداخت.
حسینی قمی: بنابراین خداوند که عادل و عالم است هرگز مفضولی مانند ابوبکر را بر «اَصْلَح و اَوْرَع» آن هم کسی مانند امیر المؤمنین علی ـ علیه السلام ـ که در تقوی و علم و اجتهاد، و هجرت و انفاق مال و… یگانه است در امر مهم خلافت مقدم نمی‌کند. و نسبت دادن این قبیل امور به خداوند قطعاً کفر است.[1] . یونس، 35.
[2] . الغدیر، ج 7.
حسینی قمی با عالم سنی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید