نویسنده: عبدالرسول کریمی
براساس مطالعات توانایی برقراری ارتباط با دیگران را طریق گفتگوهای کوتاه می تواند شما را به جاهای بالایی برساند. برای این کار باید باور داشته باشید که قابلیت برقراری ارتباط با دیگران یک امر کاملاً اکتسابی است. راهکارهای مطرح شده در این مقاله برای برقراری یک مکالمه ی کوتاه، مختصر و مفید می تواند به شما کمک کند.
1- زمانی که آماده ی ملاقات با شخصی می شوید، چند مطلب مشترک را در ذهن داشته باشید تا در مورد آنها صحبت کنید. همچنین چند سوال در ذهن داشته باشید تا آنها را مطرح کرده و طرف مقابل را نیز به صحبت کردن وادارید. اگر شخص مقابل را قبلاً ملاقات کرده اید، سعی کنید چیزهایی که از او به یادتان مانده را به میان بکشید، مثلاً علاقه ی مشترک تان به یک ورزش خاص یا عضویت مشترک در یک مرکز خیریه.
2-اولین فردی باشید که می گوید: «سلام» اگر مطمئن نیستید که طرف مقابل شما را به درستی به جا می آورد یا نه، خودتان را معرفی کنید و اسم تان را بگویید تا فشار و استرس کمتری را متحمل شود. به عنوان مثال این طور عمل کنید: «آقای علی کاظمی؟ من محسن بختیاری هستم، از دیدن شما خوشبختم» و لبخند یادتان نرود. زمانی که فردی را ملاقات می کنید، حتماً با او دست بدهید.
3- در زمان معارفه دقت کافی داشته باشدی و سعی کنید نام ها را به خاطر سپرده و در طول مکالمه به کرات از آنها استفاده کنید.
4- با بیان یک عبارت متداول کاری کنید تا طرف مقابل به صحبت کردن ادامه دهد و در نهایت هم یک سؤال کلی از او بپرسید.
5- با توجه به حرف های او و نشان دادن واکنش های مثبت از طرف مقابل پشتیانی و تمام حواس خود را به او معطوف کنید. در تمام طول گفت و گو ارتباط چشمی را برقرار نگه دارید و هنگامی که فرد در حال صحبت کردن با شماست سر خود را به این طرف و آن طرف نچرخانید و قسمت های دیگر اتاق را نگاه نکنید.
6- بیشتر از آنچه حرف می زنید، گوش کنید!
7- چیز جالبی برای ارایه دادن در دست داشته باشید. سعی کنید دانش خود را همواره به روز نگه دارید و از وقایع و اخبار جدید با اطلاع باشید. آگاهی از اخبار و وقایع فرهنگی می تواند به شما کمک کند تا راحت تر با طرف مقابل ارتباط برقرار کنید. می توانید سر صحبت را با جمله هایی به این شرح باز کنید:
«نظر شما در مورد…. چیست؟» یا «شنیده ای که…..؟» از موضوعات منفی و بحث انگیز پرهیز کنید و وارد جزییات مسایل شخصی نشوید.
8- اگر قصد دیدن شخص خاصی را دارید، بهترین راه این است که از یکی آشنایان آن فرد تقاضا کنید تا شما را به او معرفی کند. از یک دوست دوجانبه بخواهید تا این افتخار را نصیب شما کند.
9- اگر کسی کارت ویزیت خود را به شما تعارف کرد، آن را به عنوان یک هدیه قبول کنید. با هر دو دست آن را بگیرید و مدتی به آن نگاه کنید و چیزهایی که روی آن نوشته شده است را به دقت بخوانید. وقتی خواندن تمام شد، آن را در جیب کت و یا کیف دستی تان قرار دهید تا با این کار نشان دهید که برای تان ارزشمند است.
10- مراقب ژست خود باشید. افرادی که بیش از اندازه احساس ناراحتی می کنند، موجبات ناراحتی دیگران را فراهم می آورند. از سوی دیگر اگر راحت نبودید، باز هم اعتماد به نفس خود را حفظ کرده و خود را آرام و موقر نشان دهید.
11- پیش از آن که در گفت و گویی که تازه به آن پیوسته اید شرکت کنید، ابتدا برای مدتی گوش دهید و جوانب مختلف آن را در نظر بگیرید. مطمئناً دوست ندارید که با صحبت های نابجا فرصت های استثنایی را پایمال کنید.
12- راه های فراری هم برای خود و هم برای طرف مقابل بگذارید! به عنوان مثال: «من باید همین حالا به کار یکی از مشتری هایم رسیدگی کنم» یا «من وقت نکردم ناهار بخورم و به همین خاطر باید یک سر به بوفه بزنم» یا «اجازه دهید نوشیدنی های تان را عوض کنند.» اما در چه زمانی باید از یک مکالمه بیرون آمد؟ باید کاری کنید که ابتدا تأثیر مناسبی بر روی فرد مقابل بگذارید و همچنین کاری کنید که به دنبال شما بیایند به همین دلیل باید: «باهوش و مختصر عمل کنید و آنها را در انتظار بگذارید.»
منبع: 7 روز زندگی شماره123