آب گیلاس برای ورزشکاران

آب گیلاس برای ورزشکاران

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

آب گیلاس سرشار از آنتی اکسیدان و بسیاری از مواد مغذی دیگری است که اثری مثبت بر روی سلامت فرد دارد. به همین دلیل است که اغلب مصرف آن را به افرادی مانند ورزشکاران که دارای فعالیت شدید بدنی هستند، توصیه می‌شود. این مقاله را خوانده تا از مزایای آب گیلاس برای ورزشکاران اطلاع یابید …
گیلاس که میوه‌ای گوشتدار، گرد و قرمز رنگ است از گیاهان جنس پرونوس (Prunus) می‌باشد. این میوه منبع بسیار غنی از انواع مواد معدنی و ویتامینهایی مانند آهن، منیزیم، کلسیم، نیاسین، ریبوفلاوین، و تیامین است. شناخته شده است که گیلاس حاوی خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است. همچنین گروهی بر این باورند که گیلاس از بدن در برابر بیماریهای مختلفی مانند سرطان، دیابت، چاقی، بیماریهای قلبی عروقی، آرتریت، نقرس، آب مروارید و رگهای واریسی محافظت می‌کند. آب گیلاس که از میوه‌ی تازه‌ی گیلاس تهیه شده است، از همان کیفیت میوه برخوردار بوده و در نتیجه فوائد مشابهی برای بدن خواهد داشت. در واقع، در تحیقاتی که در گذشته صورت گرفته مشخص شده است که این آب خصوصاً برای افرادی مانند ورزشکاران که تحت فعالیت شدید بدنی قرار داشته و کسانی که به باشگاه ورزشی می‌روند مفید است.
• فوائد
فرسودگی ماهیچه‌ها بخشی از زندگی روزمره‌ی یک ورزشکار را تشکیل می‌دهد. درد و التهاب در عضلات تجربه‌ی بسیار معمولی در آنها می‌باشد به این دلیل که مجبور بوده ساعات زیادی و تقریباً هر روز را به تمرین بگذرانند. با این حال برای آنکه تمام تلاش خود را برای ورزش انتخابی خود کنند، نیاز دارند که از سلامتی کامل برخوردار باشند. بنابراین نیاز داشته اطمینان حاصل کنند هرگونه ناراحتی، درد و یا تورمی که در حین تمرین رخ می‌دهد بلافاصله مورد رسیدگی قرار می‌گیرد. برای آنکه از عهده‌ی این کار برآیند، بسیاری از این ورزشکاران به داروهای غیر استروئیدی، ضد التهابی (NSAIDS) تکیه می‌کنند. این داروها موجب تسکین می‌شوند اما می‌توانند عوارض جانبی مختلفی تولید کنند. به همین دلیل است که همیشه بهترین گزینه جستجوی جایگزینی طبیعی جهت کاهش التهاب و درد ناشی از صدمات ورزشی است.
تحقیقات صورت گرفته نشان می‌دهند که آب آلبالو (tart cherries) دارای فوائد مشابهی همانند داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی است و همچنین عاری از عوارض جانبی می‌باشد. این امر به دلیل وجود ترکیبات آنتی اکسیدانی تحت عنوان آنتوسیانین بوده که همچنین رنگ قرمز را به آنها می‌بخشد. خواه آلبالو به صورت خام و یا به شکل آب مصرف شود همان فوائد یعنی کاهش درد و التهاب را فراهم می‌سازد. میزان آنتی اکسیدان بالای موجود در آب گیلاس و آلبالو از بدن در برابر رادیکالهای آزاد محافظت کرده، در نتیجه سلولهای بدن را سلامت نگاه داشته و از وقوع بسیاری از بیماریها جلوگیری می‌کنند.
دستور تهیه
جهت برخورداری از فوائد بیشمار آن، فرد به راحتی می‌تواند این آب میوه را در خانه تهیه کند. جهت تهیه‌ی آب گیلاس خوشمزه و مغذی به هنگام خرید گیلاس دقت داشته باشید. گیلاسها بایستی سفت و گرد و به رنگ تیره باشند. با برداشتن ساقه‌ی آنها شروع کنید. سپس آنها را درون یک کاسه ریخته و به خوبی با آب بشویید. هنگامی که گیلاسها تمیز شدند، آنها را در مخلوط کن بریزید. مقداری آب به آن بیافزایید. در صورتی که بخواهید آب میوه، رنگ طبیعی گیلاس را حفظ کند، می‌توانید قرص خرد شده ویتامین C را به مخلوط کن اضافه کنید. تا مخلوط و مایع شدن کامل آنها صبر کنید. در آخر هسته‌ی آنها را از آب با فشار دادن آن از طریق یک صافی جدا کنید. و اکنون یک آب میوه‌ی مغذی و خوشمزه آماده‌ی نوش جان کردن دارید! اگر تمایل به درست کردن اسموتی دارید، بجای آب، از ماست کم چرب استفاده کرده و همین روند را دنبال کنید.
همانطور که می‌توانید ببینید، آب گیلاس بسیار مفید بوده و بهترین بخش آن تهیه‌ آسان و بدون دردسر این آب میوه است. تنها نکته‌ی منفی وجود سوربیتول در آن است. در صورتی که فردی مبتلا به سندرم روده‌ی تحریک پذیر باشد، وجود سوربیتول در آب گیلاس می‌تواند وضعیت سلامت او را بدتر سازد. با کنار گذاشتن این موضوع، بایستی گفت که این آب بسیار مفید بوده و به این دلیل که یک محصول کاملاً طبیعی است به بهبود سریع ماهیچه‌ها کمک می‌کند. این آب میوه یک نوشیدنی عالی برای بعد از تمرین بوده که می‌تواند هرکس را خواه ورزشکار باشد و یا کسی که به باشگاه ورزشی می‌رود آرام، عاری از درد و پرانرژی سازد!

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید