آیا می‌دانستید خوردن ماست به رفع یبوست کمک می‌کند؟ آن را امتحان کنید

آیا می‌دانستید خوردن ماست به رفع یبوست کمک می‌کند؟ آن را امتحان کنید

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

یبوست عارضه‌ی بسیار شایعی است که می‌تواند به راحتی درمان شود. آنچه بسیاری از افراد نسبت به آن آگاهی ندارند این است که مواد مسهل می‌توانند به از بین بردن این مشکل کمک کنند و به همین دلیل است که خوردن ماست جهت رفع یبوست فکر خوبی خواهد بود.
ماست برای نخستین بار در ایالات متحده در طول دهه‌ی 1970 به محبوبیت رسید یعنی زمانی که گرایشی نو در راستای پیروی از رژیم غذایی سالم به راه افتاده و افراد بیشتر و بیشتری به اهمیت آن پی برده و آرزو کرده به این دسته بپیوندند. تمام انواع ماست که به طور طبیعی تخمیر شده باشند برای سلامتی مفید می‌باشند، به استثنای انواعی که به آنها مواد نگهدارنده، طعم دهنده‌های غیر طبیعی و شکر افزوده باشند. ماست به عنوان ماده‌ای بسیار عالی جهت رفع عفونت قارچی و عفونتهایی که روده‌ها را تحت تأثیر قرار می‌دهند شناخته شده است. باکتریهای مفید بسیاری در ماست وجود دارند که تحت عنوان پروبیوتیک شناخته می‌شوند. بعضی از این باکتریهای مفید بیفیدوباکتریوم و یا لاکتوباسیلیس بوده که به هنگام وارد نمودن آنها، همراه با میکروارگانیسمها درون بدن، به عنوان ملین باکتریایی عمل کرده و به نرم شدن مدفوع سفت شده‌ای که به یبوست منجر می‌شود، کمک می‌کنند.
چه عواملی باعث بروز یبوست می‌شوند؟
یبوست عارضه‌ای بسیار شایع و همچنین بسیار آزار دهنده است که در آن مدفوع سفت شده به راحتی و آرامی از روده عبور نمی‌کند. این عارضه معمولاً در اثر مصرف مواد غذایی پر چرب، حاوی مواد نگهدارنده، مصرف کم آب و مایعات سالم، کمبود ملینهایی مانند محصولات لبنی، و مصرف بسیار کم فیبر از طریق سبزیجات سبز ایجاد می‌شود. این عارضه می‌تواند متداوم گشته و موجب تخلیه دردناک روده شود به این دلیل که مدفوع سفت می‌تواند موجب آزردگی اطراف مقعد شده که فراتر از آن می‌تواند به عفونت منجر شود.
افراد بسیاری که در اکثر طول عمر خود از یبوست رنج می‌برند، در برخی موارد دچار فیستول مقعدی در بافت داخلی حفره‌ی مقعد شده که به هنگام آسیب دیدگی توسط مدفوع سفت و فشار از درون می‌تواند منجر به خونریزی و تشکیل چرک شود. کسانی که مبتلا به زخم معده و مدفوع دردناک بوده‌اند بالأخره می‌توانند به آرامش رسیده و از اثرات شفا بخش و تسکین دهنده‌ی ماست بر روی دستگاه گوارش بهره‌مند شوند. این باکتریهای مفید به کاهش التهاب در زخم کمک کرده و سوزش ناشی از زخم را تسکین خواهد داد.
ماست برای نوزادان
هنگامی که نوزادان را تنها با شیر مادر تغذیه می‌نماییم، مدفوع آنها نرم بوده و معمولاً بدون بو خواهد بود اما زمانی که شروع به تغذیه با غذاهای نیمه جامد می‌کنند، مدفوعشان ممکن است یا خیلی شل شده و یا ممکن است منجر به یبوست گردد. گاهی نوزادان به مدت چندین روز اجابت مزاج ندارند که این حالت طبیعی است اما نبایستی اجازه دهیم بیشتر از دو روز ادامه یابد. چنانچه نوزاد احساس ناآرامی نموده و زیاد گریه می‌کند، بایستی سعی کرده مقداری ماست به او دهید. اجازه دهید ماست به دمای اتاق رسیده و به خاطر داشته باشید که ماست را به طور صحیح بهم زده تا نوشیدن آن برای نوزاد راحت شود. نوزاد شما در ظرف چند ساعت قادر به دفع مدفوع خواهد شد. در غیر این صورتی بایستی بلافاصله او را به متخصص اطفال رسانده تا تحت معاینه قرار گیرد. به نوزاد سه مرتبه در روز و به مدت 4 تا 5 روز آتی ماست داده و همه چیز به حال طبیعی باز خواهد گشت. جهت اطمینان سعی کنید ماست را هر زمان که امکان دارد وارد رژیم غذایی روزانه‌ی نوزاد خود کنید.
بهترین ماست جهت رفع یبوست
ماست یونانی برای رفع یبوست تا بحال یکی از مؤثرترین مواد غذایی است که موجب تسکین یبوست می‌شود به این دلیل که غلیظ‌ترین، خامه‌ای‌ترین و همچنین مغذی‌ترین نمونه در بین تمام انواع ماست است. پروبیوتیک بمراتب بیشتری در ماست یونانی وجود دارد که می‌تواند به کاهش مشکلات گوارشی مانند گاز، یبوست، اسهال و عفونت درون روده کمک کند. لاکتوز موجود در ماست به شل شدن مدفوع کمک کرده و دفع آن را بسیار آسان‌تر می‌سازد. خوشبختانه ماست موجب بروز اسهال نشده و در عوض جهت کنترل اسهال ناشی از داروهای قوی و یا عفونتهای ویروسی مفید است. امروزه پزشکان به تک تک افراد از جمله افرادی که از عدم تحمل لاکتوز رنج می‌برند توصیه می‌کنند که پروبیوتیک را وارد رژیم غذایی روزانه خود سازند. این کار یا از طریق مصرف مکمل و یا از طریق مصرف ماست انجام می‌شود.
آندسته از کسانی که از طعم تند ماست خوششان نمی‌آید می‌توانند ماست طعم دار و شیرین شده موجود در تمام سوپرمارکتها را امتحان کنند. هرچند این نوع ماست دارای جنبه‌ی منفی است به این دلیل که ماست شیرین شده برای افرادی که مبتلا به دیابت می‌باشند مناسب نبوده و همچنین نبایستی توسط افرادی که از عفونت قارچی رنج می‌برند و یا مستعد ابتلاء به آن هستند مصرف شود. به این دلیل که لاکتوز موجود در ماست مناسب و دلخواه عفونت قارچی بوده و تنها به رشد و انتشار آن با شدت بیشتری کمک می‌کند.
در حالی که ماست جهت پیشگیری از بروز یبوست مفید است، خوردن سبزیجات سبز به طور روزانه می‌تواند شگفتی کند. این سبزیجات دارای فیبر ضروری است که به عنوان زبرینه و آسان کننده‌ی اجابت مزاج عمل می‌کنند. امیدوارم این مقاله که مزایای خوردن ماست جهت رفع یبوست را مورد بررسی قرار داده، آموزنده بوده باشد.
منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید