اطلاعات تغذیه‌ای آرد بادام

اطلاعات تغذیه‌ای آرد بادام

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

بادام مغز خوراکی سالمی بوده که در بسیاری نقاط جهان به عنوان آجیل، روغن و نیز آرد مورد استفاده قرار می‌گیرد. این مقاله در خصوص ارزش غذایی آرد یا پودر بادام وارد شده در رژیم غذایی صحبت خواهد کرد.
همه ما از فوائد بادام اطلاع داریم. بادام مغز میوه می‌باشد. و یکی از سالمترین و مغذی‌ترین آجیل و یا مغزهای خوراکی است. ما آن را به فراوانی در غذاهای خود مورد استفاده قرار می‌دهیم اما بیشتر از همه به عنوان تنقلات مصرف می‌شود. هنگامی که بر روی دسرهای خوشمزه پاشیده می‌شود طعم آنها را غیر قابل مقاومت می‌سازد. شکل روغن و یا پوره‌ی بادام کمتر از خود آن مورد استفاده قرار می‌گیرد. اشکال خوراکی مختلف آن همچنین از آرد تشکیل شده‌اند. اکثر ما در مورد آرد یا پودر بادام اطلاعاتی داریم. این آرد چگونه تهیه می‌شود؟ خوب بایستی گفت که این کار یک فرایند ساده بوده که در آن بادام خام سفید شده به شکل پودر آسیاب می‌شود. این یک آرد ساده است، اما برخلاف آردهای دیگر مغذی‌ترین و سالم‌ترین آنها به شمار می‌رود.
به چه علت آرد بادام؟
پودر یا آردم بادام جایگزین سالمی برای آرد گندم معمولی و یا سفید به حساب می‌آید. مزیت این آرد عاری بودن آن از گلوتن می‌باشد. بنابراین جایگزینی عالی برای طبخ سالم در شیرینی پزی و سایر غذاها است. افرادی که نسبت به گلوتن آلرژی دارند و یا افرادی که به جهت مشکلات پزشکی و یا سلامتی تحت رژیم غذایی هستند، مصرف این آرد همچنین بسیار عالی خواهد بود. آرد بادام را می‌توان به صورت آماده از فروشگاه خریداری نمود به طوریکه در انواع نشانهای تجاری یافت می‌شود در حالی که بعضی افراد این آرد را در خانه تهیه می‌کنند.


اطلاعات تغذیه‌ای آرد بادام
بادام به خودی خود بسیار مغذی است، در این صورت آیا آرد تهیه شده از این مغز نیز به همان اندازه مغذی می‌باشد؟ این میزان مغذی بودن کمتر است یا بیشتر؟ خوب اجازه دهید آن را مورد بررسی قرار دهیم. ارزش غذایی آرد بادام را با مواد مغذی موجود در “1” /”4″ فنجان (تقریباً 42 گرم) از آن طبقه بندی کرده‌ایم.
پروتئین و کربوهیدرات
مقدار کل کربوهیدرات موجود در آرد بادام 6 گرم است، که از این میزان 3 گرم فیبر خوراکی را تشکیل می‌دهد. بنابراین آرد بادام گزینه‌ای عالی برای افرادی به حساب می‌آید که تحت رژیم غذایی با کربوهیدرات پایین بوده و جایگزینی سالم‌تر برای آرد گندم است که میزان کربوهیدرات آن 24 گرم می‌باشد. میزان پروتئین موجود در آرد بادام 5 گرم است که سالم‌تر از میزان پروتئین موجود در آرد گندم و سفید است.
کالری و چربی
میزان کل کالری موجود در آرد بادام 160 کالری است. “1” /”4″ فنجان از این آرد 14 گرم چربی را در خود دارد. بیشتر چربی موجود در آن از نوع چربی‌های سالم است. بیشتر اسیدهای چرب امگا 3 (اسیدهای چرب خوب) موجود در بادام نیز در آرد بادام حفظ می‌شوند. تقریباً 20% از این چربی‌ها میزان توصیه شده‌ی روزانه را تشکیل داده و تنها 1 گرم از مجموع آن چربی اشباع شده می‌باشد. این آرد عاری از کلسترول است.
قند
پودر بادام به تحت کنترل در آوردن دیابت کمک می‌کند. میزان قند موجود در “1” /”4″ فنجان آرد بادام 1 گرم می‌باشد. مطمئناً دیگر آردها همچون آرد سفید حاوی هیچ گونه قندی نیستند، با این حال آرد بادام با خواص بسیاری که دارد آن را به تعادل می‌رساند.
مواد معدنی
بادام سرشار از مواد معدنی، به خصوص منیزیم است. آرد آن نیز منبعی از بسیاری مواد معدنی است. یک چهارم فنجان آرد بادام حاوی 64 میلی‌گرم کلسیم، 130 میلی‌گرم فسفر و 167 میلی‌گرم پتاسیم می‌باشد. همچنین حاوی 64 میلی‌گرم منیزیم، 1 میلی‌گرم آهن، 1 میلی‌گرم روی و 6ر0 میلی‌گرم منگنز است.
ویتامین
بادام و همینطور هم آرد آن سرشار از ویتامین E است. بطوریکه حاوی 25ر6 میلی‌گرم ویتامین E است. همچنین سرشار از ویتامین A، B3 (نیاسین)، B2 (ریبوفلاوین) و B1 (تیامین) می‌باشد. و نیز حاوی 12 میلی‌گرم فولات و 13 میلی‌گرم کولین در میان ویتامین‌های گروه B است.
آرد بادام همچنین حاوی 8ر0 خاکستر و 3ر1 گرم آب است. تمام این اطلاعات تغذیه‌ای آرد بادام را کامل می‌سازد. بنابراین می‌دانیم که همانند خود بادام، آرد آن نیز گزینه‌ی سلامتی بخشی است. بدینسان به کسانی که عاشق غذا و آشپزی هستند این نوید را می‌دهیم که می‌توانند از این آرد در آشپزی خود استفاده کرده و بهترین طعم و مواد مغذی را نصیب خود سازند.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید