آیا شما قادر به خوردن پوست کیوی هستید؟

آیا شما قادر به خوردن پوست کیوی هستید؟

مترجم: سهیلا حاجی زاده

اکثر شما از خوردن میوه ی آبدار کیوی لذت برده اید، اما این واقعیت دارد که قادر به خوردن این میوه با پوست هستید؟ پاسخ بله است. این مقاله برخی فواید خوردن میوه ی کیوی را ذکر خواهد کرد.
کیوی میوه ای با گوشت سبز زمردی و پوستی پرزدار می باشد. گوشتی سفید در مرکز این میوه وجود دارد که بذور سیاه خوراکی اطراف آن را احاطه کرده اند. این میوه دارای طعم شیرین عجیب و شبیه به ترکیبی از موز، آناناس و توت فرنگی می باشد. این میوه بومی چین بوده و از دره ی یانگ تسه منشاء گرفته و در آن جا “یانگ تاو” نامیده می شود. بین سال های 1800 و 1900، این میوه به بخش های دیگر جهان گسترش یافت. هنگامی که بذور این میوه به نیوزیلند وارد شد، آن را انگور فرنگی چینی نامیدند. سپس آمریکایی ها این میوه راه کیوی نام نهادند.
این میوه نه تنها دارای طعم عجیب و غریبی است، بلکه غنی از ویتامین C و پتاسیم نیز می باشد. گفته می شود که این میوه غنی از ویتامین های A و E می باشد. روغن کیوی که از خرد کردن دانه های این میوه به دست می آید، غنی از آلفا لینولئیک اسید و اسید چرب امگا 3 می باشد.
فواید سلامتی کیوی
بسیاری از ما علاقه ای به خوردن کیوه با پوست نداریم. اما این کار ارزش امتحان کردن را دارد. گوشت میوه شیرین است، در حالی که پوست آن طعمی ترش دارد. بنابراین، خوردن میوه به همراه پوست آن دارای طعمی ترش و شیرین می باشد. پوست کیوی دارای رنگ قهوه ای و پرزدار می باشد، و غنی از مواد مغذی می باشد. خوردن پوست کیوی فواید سلامتی بسیاری زیادی دارد. گفته می شود که پوست این میوه حاوی ترکیبات فنولی مانند فلاونوئیدها می باشد. فلاونوئیدها دارای خواص آنتی اکسیدانی می باشند. این فلاونوئیدها خواص ضد التهاب، ضد آلرژی و ضد سرطانی دارند. پوست این میوه غنی از فیبرهای نامحلول نیز می باشد. این مواد برای عملکرد متابولیکی بدن و تنظیم سیستم قلبی عروقی نیز مفید می باشند. پوست کیوی حاوی مقادیر بالایی از فیبرهای غذایی می باشد. فیبر موجود در پوست کیوی برای سیستم گوارش بسیار مفید می باشد. اکثر ویتامین ها، مواد معدنی و فیبرها در زیر پوست کیوی ذخیره شده اند. بنابراین، خوردن پوست کیوی مقادیر مواد مغذی را در مقایسه با خوردن کیوی بدون پوست افزایش می دهد. در صورتی که پرزهای پوست شما را اذیت می کند، می توانید مقداری از پوست را جدا کرده و یا با پارچه ی نازکی به آرامی این پرزها را حذف کنید.
در صورتی که قصد خوردن میوه ی کیوه با پوست را دارید، مطمئن شوید که قبل از مصرف میوه به خوبی شسته شده است. چون وجود آفت کش ها و گرد و خاک موجود بر روی پوست ممکن است مضر باشند. برخی از گردو غبارها بر روی پوست این میوه باقی می مانند، بنابراین جهت اطمینان از تمیز بودن میوه قبل از مصرف آن را به دقت با آب بشویید. به دلیل وجود آنزیمی به نام اکتینیدین در کیوی ممکن است این میوه برای برخی از افراد آلرژی زا باشد. رایج ترین علائم آلرژی به کیوی در برخی افراد خارش دهان و لب ها و می باشد. با توجه به فواید این میوه، می تواند آن را به صورت خام مصرف کرده و یا به سالادهای میوه اضافه کرده و یا این که به عنوان یک ترد کننده ی طبیعی گوشت مورد استفاده قرار دهید.
هیچ میوه ای قابل مقایسه با طعم کیوی نیست چون دارای مزه ای عجیب و تند می باشد. بیرون میوه پرز دار و قهوه ای رنگ بوده و داخل آن سبز و خوش طعم می باشد. کیوی دارای فواید سلامتی بسیار زیادی بوده و شما می توانید از خوردن آن لذت ببرید.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید