دوران نامزدی و دوران عقد

دوران نامزدی و دوران عقد

دوران نامزدی:
دوران نامزدی در بین جوامع مختلف تعاریف متفاوتی دارد.
برخی فاصله ی بین عقد و عروسی را دوران نامزدی محسوب می کنند.و برخی نیز از زمان خواستگاری رسمی تا زمان عقد را نامزدی می گویند. اما به هر حال این دوران، دوران طلایی زندگی مشترک نامیده می شود و با توجه به اینکه شدت علاقه و صمیمیت در حد اعلای خود می باشد بهترین دوران جهت ایجاد تغییراتی در روحیه و خلق وخوی و شبیه شدن می باشد.این دوران زوجین را آماده ورود به زندگی مشترک می کند.در این دوره ارتباط نامزدها با یکدیگر بیشتر می شود و در این ارتباط بیشتر، شناخت افراد از یکدیگر عمق پیدا می کند. در دوران نامزدی، خانواده و دوستان فرد وارد رابطه می شوند.و فرد قبل از ازدواج می تواند با آنها آشنا شود.شناخت شبکه ی ارتباطی نامزد، شناخت خانواده ی نامزد و شناخت دوستان نامزد و بیرون رفتن با او این فرصت را فراهم می کند تا زوجین بتوانند شناخت های قبلی خود را بازنگری کنند و بتوانند آینده ی خود را تا حدودی ببینند و برای زندگی مشترک آماده شوند.
شیرینی و جذابیت دوران نامزدی دارای دلایل زیادی می باشد که به برخی از آنها در اینجا اشاره خواهیم نمود. یکی از مهمترین علل جذابیت این دوران آن است که در این دوران معمولاً افراد چه پسر و چه دختر بسیار امیدوارانه زندگی می کنند.در واقع امید و آرزو یکی از بهترین عوامل شادی بخش زندگی و ناامیدی یک از بزرگترین عوامل تلخ کننده ی زندگی انسان می باشد.معمولاً در زندگی نامزدها همیشه صحبت از وعده و وعید و امیدواری است و ناامیدی و اندوهگینی بسیار به ندرت به چشم می خورد. آنها آرزوهای دور و درازی دارند بسیار بلند پروازانه فکر می کنند و هر دو در آرزوی سعادت و خوشبختی همدیگر هستند. در این دوران پسرو دختر می توانند تا حدودی به هم نزدیک باشند و از نظر جوَ خانواده و اجتماع نیز به علت کنار هم بودن فشاری احساس نمی کنند و می توانند به منزل همدیگر رفت و آمد داشته باشند برای همدیگر هدایا بخرند و خلاصه اینکه از شر تنهایی دوران مجردی برای همیشه نجات پیدا می کنند. اما دوران نامزدی با تمام لذت ها و شیرینی های آن نباید صرفاً برای تفریح و خوشگذرانی گذرانده شود. در دوران نامزدی پسر و دختر وظایف خاصی به عهده دارند که باید در انجام آن کوشا باشند. دوران نامزدی اصطلاحاً دوران آشنایی و شبیه شدن نامیده می شود. در این دوران عشق و علاقه ی شدیدی بر روابط بین پسر و دختر حاکم می باشد و شدت این عشق و علاقه به حدی است که هردو فقط خوبیهای همدیگر را می بینند، تمایل زیادی دارند به اینکه رفتارشان مورد پسند طرف مقابل باشد و از آزرده خاطر کردن همدیگر به شدت اجتناب می کنند. حال با وجود این شرایط این دوران بهترین
زمان است که هر دو سعی کنند شبیه همدیگر بشوند.دوران نامزدی بهترین دورانی است که هر فردی می تواند بسیاری از عادات زشت و ناپسند خود را ترک کند.بسیاری از جوانانی که به هر دلیلی به مواد مخدر گرایش دارند در این دوران می توانند از شر اعتیاد نجات پیدا کنند. روابط فرد با دوستان مجرد خود تا حدودی کم می شود از احساس تنهایی نجات پیدا می کنید و از همه مهمتر با کسی بنای دوستی و همنشینی را گذاشته اید که خیرخواه واقعی شماست و سعادت شما سعادت او است و خلاصه اینکه بیش از همه به خیر و صلاح شما می اندیشد.
زوجین باید آگاه باشند که دراین دوران به همدیگر شدیداً عشق ورزی نمایند. هرگز همدیگر را با اسم تنها صدا نکنند بلکه باید همیشه از پسوند جانم و عزیزم در صحبت های خود استفاده کنند.و از همه مهمتر اینکه باید این عشق و علاقه را پایدار نمایند یعنی اینکه بعد از ازدواج نیز آن را حفظ کنند و مانع از بازگشت همسر خود به عادت های ناخوشایند دوران مجردی بشوند.
اگر دوران نامزدی به روش درست استفاده شود، آینده ی رضایت بخش زندگی زناشویی تضمین خواهد شد.در این دوران احساسات و عواطف بسیار قوی هستند و نامزدها تمایل دارند که شدیداً دل همدیگر را به دست آورند لذا برای افراد دانا و آگاه بهترین فرصت برای اصلاح رفتار نادرست است. بسیاری از افرادی که به هر دلیلی تحصیلات خود را ادامه نداده اند با درخواست نامزد خود تحصیلات را آغاز می کنند.بسیاری از افرادی که
عادات زشت و ناپسند دارند مانند مصرف مواد مخدر دوران نامزدی بهترین فرصتی است که این عادات را به طور کامل ترک نمایند. چهار قانون عشق و محبت وجود دارد که باید در دوران نامزدی به آنها توجه زیادی داشته باشید.

چهار قانون عشق و محبت
1-هدف زندگیتان ازدواج کردن نیست.هدف از زندگی شما تبدیل شدن به یک زن با محبت، متعهد و واقعی است.
2-شما بایستی در زندگی عاشقانه ی خود به دنبال یافتن مردی مناسب برای خود واقعیتان باشید، نه این که تنها در فکر به چنگ آوردن مرد باشید.
3-وقتی شما مرد دلخواه خود را یافتید، نباید او را به تعهد نهایی وادار کنید، بلکه با او یک رابطه ی واقعی مبتنی بر احترام متقابل، محبت آمیز و سالم برقرار کنید.
4-زمانی که یک رابطه ی واقعی توأم با احترام متقابل و سالم با مرد دلخواه خود برقرار کنید، طبیعتاً یک تعهد محبت آمیز بین شما ایجاد خواهد شد.(باربارادی آنجلیس).
نامزد شما به اندازه ی شما به عشق و حمایت نیاز دارد.
معمولاً در جامعه زنان را موجوداتی احساساتی و لطیف و مردان را موجوداتی منطقی تصور می کنند.اما این ویژگی و صفت مانع از آن نیست که شما به نامزد خود اظهار عشق و علاقه بنمائید.بلکه
مردان هم به همان اندازه ی زنان، پر احساس هستند و به اندازه ی زنان نیازمند عشق و حمایت هستند. اگر به نامزد خود اظهار عشق و محبت نمائید و در مسایل زندگی از او حمایت کنید و او را تشویق نمائید، نتایج این کارتان به خود شما منعکس خواهد شد یعنی او نیز به شما اظهار عشق و علاقه خواهد کرد و در فعالیت های خود موفق تر خواهد شد که فوائد آن نصیب شما خواهد شد. مردان همیشه یک رابطه ی متعهدانه و با محبت را دوست دارند اما آنها نیز مانند زنان از پذیرفته نشدن و ضربه دیدن می ترسند، و لذا با نشان دادن عشق و حمایت می توانید به آنها اطمینان خاطر بیشتری بدهید و رابطه ی عاطفی خود را مستحکم نمائید.
«یک راز کلی در باره ی مردان این است که از نظر عشق احساسات تفاوتی با زنان ندارند. همانند زنان پر احساس هستند و به اندازه ی آنها نیازمند عشق و حمایت نیز هستند. شاید قبل و یا حتی بعد از ازدواج به این مطلب اقرار نکنند.اما در قلبشان نیازمند احساس عشق، احساس نیاز به محبت و احساس امنیت هستند.»(باربارادی آنجلیس)
تمایلات و ترس های خاص مردان
تمایلات خاص مردان
می خواهد شما را خوشبخت کند.
می خواهد شما را خشنود کند.
می خواهد کارها را درست انجام دهد.
می خواهد ابراز عشق کند.
ترسهای خاص مردان
می ترسد، نمی داند چگونه رفتار کند.
می ترسد به اندازه ی کافی موفق نباشد.
می ترسد اشتباهی مرتکب شود.
می ترسد که شما او را نپذیرید.
پس به جای اینکه زندگی را بی هدف بگذرانید و نسبت به مردان احساس ترس داشته باشید، سعی کنید به آنها با دیدگاهی متفاوت تر و حساس تر نگاه کنید و با چشمی تیزبین تر متوجه شوید که آنها نیز به همان اندازه که شما به محبتشان نیاز دارید، نیازمند محبت شما هستند.

با نامزد خود چگونه رفتار کنیم
اولین رفتارهای شما با نامزدتان تأثیر بسیار زیادی در ایجاد عشق و علاقه و یا از بین بردن آن دارد. اکثر سؤالاتی که دختران جوان در جلسات مشاوره مطرح می کنند نحوه ی رفتار کردن با نامزدشان می باشد.جواب این سؤال به طور کلی این است که رفتار با نامزدتان جدا از نحوه ی رفتار با بقیه افراد جامعه نیست، یک اصل کلی در رابطه با رفتار کردن با دیگران وجود دارد «همانگونه با دیگران رفتار کنید که میل دارید آنها با شما رفتار کنند.» اعمال نیک شما با دیگران، تأثیر مثبتی در زندگی شما خواهد داشت و اعمال ناشایست شما با دیگران تأثیر منفی در زندگی شما ایجاد می کند.
لذا اگر می خواهید نامزدتان با مهربانی با شما رفتار کند، با او مهربان باشید.
-اگر می خواهید که با شما صادق باشد، با او صادق باشید.
-اگر می خواهید با شما محترمانه رفتار کند، با او محترمانه رفتار کنید.
-اگر می خواهید با شما روراست باشد، با او روراست باشید.
-اگر دوست ندارید با شما رفتار سردی داشته باشد، با سردی با او رفتار نکنید.
-اگر می خواهید با شما یکرنگ و یکدل باشد با او یکدل و یکرنگ باشید.
در برخورد با نامزدتان سعی کنیدخود واقعی تان را نشان دهید
یکی از بزرگترین اشتباهات دختران جوان این است که در برخورد با نامزد خود سعی می کنند چهره ای از خود نشان دهند که بیشتر مورد توجه قرار گیرند به عبارت دیگر سعی می کنند نقش زن ایده آل نامزد خود را بازی کنند. اما گاهی در این نقش بازی کردن طوری رفتار می کنند که بیشتر مورد تنفر قرار می گیرند.بهترین شخصیت هر فرد شخصیت واقعی اوست.لذا سعی نکنید خود را آنچه که نیستید نشان دهید.سعی نکنید از خودتان تصویری بسازید که دلخواه یک مرد خاص است.سعی نکنید خود را مانند زن ایده آل مرد نشان دهید تا با شما ازدواج کند.سعی نکنید فقط به خاطر این که مردان همیشه جذب دوستتان می شوند، مانند او رفتار کنید.خود بودن یعنی رفتار، ارتباط و برخوردتان باید به گونه ای باشد که واقعاً هستید. مثلاً اگر زنی شاد و پرانرژی هستید، نباید سعی کنید وقتی که با مردی شوخی می کنید خود را شاد نشان ندهید.
اگر زنی شوخ طبع هستید، زمانی که چهار ساعت با نامزدتان ارتباط دارید، نباید سعی کنید که شوخی نکنید. اگر زنی هستید که بحث های روشنفکرانه را دوست دارید نباید سعی کنید که نظراتتان را در طی گفتگو با مرد، به او نگوئید.
خود بودن همچنین بدان معناست که به جای استفاده از یک سری پند و اندرزهای از قبل تعیین شده، هر لحظه عکس العمل واقعی خود را نشان دهید. اگر قصد دارید که مردی را به مهمانی دوستتان دعوت کنید، اگر چه آن مرد، شما را به گردش دعوت کرده باشد، این کار را بکنید.اگر قصد دارید در مورد یک واقعه ی تلخ که اخیراً برای یکی از دوستانتان اتفاق افتاده به او چیزی بگوئید.اگر چه در ظاهر،«این مسئله برایتان خیلی اهمیت دارد.» پس تأمل نکنید.اگر قصد دارید نیم ساعت تلفنی به صحبت های مردی که بتازگی با او آشنا شده اید گوش دهید، و درد دل های او را در مورد جدایی والدینیش بشنوید، چون با این عمل شما می فهمد که دوستش دارید، پس این کار را حتماً بکنید و در مورد کسانی که سعی می کنند نقش بازی کنند و خود واقعی شان را نشان نمی دهند. به این سؤال جواب دهید.
آیا دوست دارید مرد در اولین ماههای روابطتان خود را آنطور که شما دوست دارید نشان دهد،و با شما ازدواج کند و ناگهان خود واقعیش را نشان دهد و شما بفهمید که او، آن کسی که شما فکر می کرده اید، نیست!
فکر می کنم که شما عصبانی شوید و احساس کنید که فریب خورده اید و از شما سوءاستفاده شده است.
زمانی که خودتان نباشید،به خود بی احترامی کرده اید.مثل این است که به روح و روان خود بگویید:«من از آنچه که هستم شرمسارم، بنابراین تا زمانی که این مرد را به چنگ آورم، خود واقعی ام را پنهان می کنم.بعد از آن خود را از آن اتاق بسته بیرون می آورم.»ممکن است با نشان ندادن خود واقعیتان، موقتاً عشق مردی را بدست آورید، اما عاشق واقعی خود را به چنگ نخواهید آورد.
واقعاً خود بودن، یکی از قدرتمندترین عواملی است که شما می توانید مرد مناسب را جذب کنید. هر چقدر بیشتر خودتان باشید، آرامتر و واقعی تر خواهید بود. هر چقدر واقعی تر و آرامتر باشید، مرد مناسب شما در کنارتان احساس راحتی و آرامش بیشتری می کند، می خواهد بیشتر در کنارتان باشد تا جایی که بدون شما نمی تواند زندگی کند، زمانی که خودتان هستید هیچ رقیبی ندارید. جشن بگیرید،به خاطر آنچه که هستید بگذارید شخصیتتان بدرخشد و زمانی که مرد مناسب خود را یافتید، او شما را دقیقاً به خاطر آنچه که هستید دوست دارد و احساس می کند که خداوند شما را مخصوص او آفریده است.
(باربارادی آنجلیس)

گوش دادن:
یکی از مهمترین روشهایی که می توانند در دوران نامزدی باعث افزایش علاقه ی بین زوجین شوند گوش دادن می باشد.گوش دادن واقعی به همسر دشوار است و خود را به نشنیدن زدن و جوابهای از قبل حاضر و آماده داشتن کار به مراتب ساده تری داست. اما همین گوش دادن مهمترین مهارت ارتباطی است که می تواند تولید صمیمیت کند و آن را حفظ نماید.«وقتی خوب گوش می دهید همسرتان را بهتر درک می کنید، با او هماهنگ می شوید و از روابط خود بیشتر لذت می برید و بی آنکه مجبور به ذهن خوانی باشید می فهمید که همسرتان چرا چنین می گوید و چنین می کند. گوش دادن یک تعهد و یک اقدامی به منظور تعریف و خوشامدگویی است. تعهدی برای فهمیدن و رسیدن به درک همدلانه است، به این معنا است که از علایق، نیازها و تعصبات خود بکاهید و با چشمان همسرتان به مسایل نگاه کنید.خودتان را به جای او بگذارید و از دریچه ی چشم او نگاه کنید. گوش دادن در ضمن نشانه ی مهر و محبت شما است. در واقع به شریک زندگیتان می گوئید «به تو علاقه مندم، می خواهم بدانم چه فکر می کنی، چه احساسی و چه نیازی داری.»

تقویت دوسویه
شکی نیست که هر رابطه ای در ابتدا جذابیت زیادی دارد و شور و اشتیاق در آن زیاد است اما به تدریج روابط تا حدودی حالت یکنواختی و سادگی به خود می گیرند البته لازم به ذکر است که این حالت بیشتر بعد از ازدواج اتفاق می افتد و در دوران نامزدی احتمال آن بسیار کمتر می باشد اما به هر حال یکی از موضوعاتی است که شما باید قبل از مواجه شدن راه برخورد با آن را بدانید.بله در اولین روزهای آشنایی حتی عیب ها، خطاها و نقطه ضعف ها نیز بسیار جالب و دوست داشتنی به نظر می رسد اما بعد از مدتی آن چه زمانی جذاب و جالب بود به تدریج رنگ می بازد. لذا برای متوقف ساخت این روند باید گاه گاه به یکدیگر رضایت های جدید بدهید. تقویت دوسویه روشی است که می تواند این رضایتمندی ها را ایجاد کند. تقویت دوسویه یعنی این که هر یک از طرفین ازدواج، کارهایی را که طرف مقابل می پسندد و دوست دارد بیشتر انجام دهد. کارهای بسیار ساده مانند نوازش کردن، شستن ظروف غذا، اهداء گل، و… این کارها اگر چه کارهای بسیار ساده ای هستند و هزینه چندانی هم ندارند اما بسیار مؤثرند و سود زیادی هم دارند. تقویت دوسویه روشی بسیار مطلوب برای بازگشت به دوران اولیه آشنایی می باشد. و دارای پنج امتیاز مهم می باشد.
1-تولید همکاری می کند- شما و همسرتان به اتفاق برای رسیدن به پیشرفت و بهبودی تلاش می کنید.
2-به سرعت مؤثر واقع می شود، بر شادی و رضایت شما می افزاید و تعهد و سفارش و توجه شما را بی درنگ افزایش می دهد.
3-به شما و به همسرتان این احساس را می دهد که بر روابط خود کنترل کافی دارید و در نتیجه بر اطمینان خاطر شما می افزاید.
4-ساده است. نیاز به یادگرفتن مهارتهای جدید ندارید.
5-می تواند صحنه را برای تغییرات بعدی مهیا سازد.
چرا دوران نامزدی اینقدر لذت بخش است
اکثریت مراجعان من کسانی هستند که ازدواج کرده اند و یا اینکه تصمیم به ازدواج دارند. تعداد کسانی که نامزد هستند و اختلاف پیدا می کنند در مقابل کسانی که ازدواج کرده اند بسیار ناچیز است سؤال اینجاست که چرا در دوران نامزدی اختلاف زیادی بوجود نمی آید.اگر شما ازدواج کرده باشید و زندگی زناشویی کاملاً موفقی هم داشته باشید باز متوجه می شوید که دوران نامزدی روابط شما روابط از راه دور می باشد. در روابط از راه دور اولاً همه چیز را زیباتر و منظم تر می بینید و ثانیاً متوجه عیب و نقص ها نمی شوید. اگر یک روز تعطیل که به کوه می روید از بالای کوه یا تپه به مناظر و کشتزارها نگاه کنید آنها را بسیار زیبا و منظم خواهید دید. به نظر می رسد که کشتزارها و مزارع را با یک خط کش دقیق تنظیم کرده اند و هیچ چیز نامساعدی در آنها وجود ندارد اما وقتی از کوه پایین می آئید و به داخل کشتزارها می روید وضعیت کاملاً متفاوت می باشد.از آن زیبایی ها خبری نیست و تازه متوجه عیب و نقص ها می شوید.اگر چهره ی خود را در آینه از فاصله ی دور نگاه کنید متوجه هیچیک از لکه ها و جوش های صورت خود نمی شوید فقط یک صورت صاف و بدون عیب و نقص دیده می شود. اما وقتی از نزدیک نگاه می کنید متوجه وجود جوش ها و لکه های آن خواهید شد. زندگی انسان در دوران نامزدی و بعد از ازدواج نیز به همین صورت است. در دوران نامزدی شما همیشه با هم نیستید و برای هر کس خیلی آسان است که در آن چند ساعت چهره ی دیگری از خود نشان دهد و عیب و نقص های خود را مخفی کند.اما بعد از ازدواج دیگر این امکان وجود ندارد و شخصیت واقعی خود و همسرتان جلوه گر می شود تازه در آن زمان متوجه وجود تفاوت های شخصیتی می شوید و زندگی آن شیرینی و جذابیت قبلی خود را از دست می دهد.

دوران نامزدی کوتاه نباشد
دوران نامزدی یک دوران شناخت است و تجربه نشان داده است که نحوه ی استفاده بهینه از این دوران می تواند تأثیر بسیار زیادی بر زندگی زناشویی داشته باشد. اما مدت دوران نامزدی نباید خیلی کوتاه باشد و نباید خیلی طولانی باشد. هر یک از این شرایط جنبه های مثبت و منفی خاصی دارد که در زیر به آنها اشاره خواهد شد.

جنبه ها مثبت طولانی شدن دوران نامزدی
1-قسمت هایی از شخصیت همسرتان را خواهید شناخت که به طور معمول امکان ندارد بر آنها آگاهی یابید، مگر آنکه با هم زندگی کنید.
برای شناخت شخصی که به طور متناوب و نه پیوسته او را می بینید، هیچ راهی بهتر از این نیست که عملاً با او زندگی کنید، در دیدارهای کوتاه دو یا سه ساعت در هفته، بیشتر افراد بهتری رفتارشان را نشان می دهند، اما واقعیت در زمان طولانی تر آن هم هنگامی آشکار می شود که با هم زیر یک سقف زندگی کنید. هنگامی که با کسی زندگی می کنید، عادت ها، نگرش ها و رفتارهایی را از او می بینید که هرگز از او سراغ نداشتید، چرا که او را در محل زندگی دائم، و یا به عبارتی «منطقه ی امن»او می بینید که همان خانه اش باشد و بنابراین جنبه هایی از شخصیت او را خواهید دید که اگر مثلاً فقط با او بیرون می رفتید، امکان نداشت که ببینید، او را هنگامی می بینید که خسته، مریض، عصبانی، و مأیوس و غرغرو است.زندگی مشترک قدرت و خویشتن داری می طلبد و ایجاب می کند طرفین، سازش و انعطاف پذیری هایی از خود نشان دهند. تنها با زندگی مشترک است که طیف کامل تری از عکس العمل های احساسی و روحی شریک زندگی تان بر شما فاش می شود.
2-در می یابید که آیا سبک زندگی شما و همسرتان از تفاهم و هماهنگی حقیقی برخوردار است یا خیر.
بسیار از مردها برای روابط عشقی دراماتیک معشوق های فوق العاده ای هستند، اما شوهرهای بسیار بدی هستند. بسیاری از زن ها نیز رفیق های «نیمه وقت» فوق العاده ای هستند، اما همسران و مادران تمام وقت وحشتناکی اند. ممکن است از عشق ورزیدن به کسی لذت ببرید، اما از زندگی با او بیزار باشید. ویژگیهایی که موجب می شوند، عاشق کسی شوید و از دیدن او لذت ببرید، ممکن است کافی نباشد تا هماهنگی همیشگی شما را پس از آن که همخانه شدید، تضمین کنند.ممکن است دریابید که سبک زندگی شما و همسرتان با یکدیگر هماهنگی و همخوانی ندارند و این چیزی است که هرگز نمی توانستید بفهمید مگر آنکه همخانه بودید.
3- در می یابید که قابلیت و توانایی همسرتان در ایجاد ارتباطی حقیقی و کانونی گرم، به چه میزان است.
زندگی مشترک، قدرت و خویشتن داری می طلبد و ایجاب می کند طرفین سازشکار و انعطاف پذیر باشند.به این دلیل که عادات و خواسته های دو انسان متفاوت و منحصر به فرد، حال با یکدیگر ادغام می شوند. ممکن است هرگز متوجه نشوید که همسرتان تا چه میزان تمایل و قابلیت ارتباطی مستحکم وصمیمی را دارد، مگر اینکه تعهد زندگی مشترک با او را عهده دار شوید. تنها وقتی که مجبوید با هم در باره ی امور اقتصادی، غذا،
مسئولیت های خانه، تملکات و… تصمیم بگیرید از اینکه آیا همسرتان همراه خوبی است یا خیر، می توانید مطئمن شوید.
4- می توانید از ازدواج به دلایل نادرست و زندگی مشترک زود هنگام و نسنجیده برحذر باشید.
گرچه زندگی مشترک می تواند تجربه شیرینی از یک رابطه باشد، اما چنانچه زودهنگام، نپخته و نسنجیده بدان وارد شوید، اشتباهی بزرگ خواهد بود. زندگی مشترک و همخانه شدن پیش از آنکه رابطه ی شما و همسرتان به سطح رضایت بخش و قابل قبولی از تعهد، پختگی و ثبات روحی رسیده باشد، می تواند عملاً موجب تسریع فروپاشی رابطه گردد.چنانچه آمادگی تحمل فشارهای زندگی مشترک را ندارید، ممکن است رابطه تان زیر بار تنش از هم بپاشد که زندگی مشترک زود هنگام با خود به همراه خواهد آورد.
5- ممکن است ازدواج زودهنگام موجب شود که از لحاظ روحی و عاطفی تنبل شوید.
چنانچه ازدواج و زندگی مشترک برایتان به صورت هدفی بزرگ درآمده باشد و نیز پیش از آنکه به راستی آمادگی آن را داشته باشید، زندگی مشترک را آغاز کنید، این خطر رابه جان خریده اید که دیگر همچون گذشته از لحاظ روحی و احساسی فعال نباشید. به این معنا که ممکن است برای حفظ آرامش از رویارویی با مسایل و مشکلات سرباز برنید، مخصوصاً اگر نیاموخته باشید که چگونه با همکاری یکدیگر بر روی مشکلات و درگیری هایتان کار کنید تا آنها را حل کنید. این امکان وجود دارد که به همسر خود توجه و قدردانی کمتری از گذشته نشان دهید و از رابطه تان در بسیاری از جهات غافل شوید، چرا که دیگر او مال شما است و همیشه در کنارتان است.
6- «توافق»و «قرار»زندگی مشترک با کسی، لزوماً به معنای رابطه و ارتباط با او نیست، بلکه تنها یک صورت واظهار و ابراز آن است
یکی از معمول ترین و رایج ترین اشتباهاتی که بسیاری از زوج ها مرتکب می شوند، این است که از لحاظ عاطفی تنبل و کم کار می شوند و این ریسک برای آن دسته از زوج هایی که پیش از تثبیت یک پیوند احساسی مستحکم، زندگی مشترک را آغاز کرده باشند، بسیار خطرناک است.

جنبه های منفی طولانی شدن نامزدی
1- ممکن است رابطه تان را که هنوز به ازدواج نینجامیده است با توقعات زیادی و نابجا از همسرتان که برای شما همه کاررا انجام دهد، خراب کنید.
2- ممکن است شما و یا نامزدتان انگیزه و تمایل تان را برای ازدواج کردن از دست بدهید.
اگر مردی با شما ارتباط داشته باشد و از مزایای زندگی خانوادگی بهره مند باشد، انگیزه ای نخواهد داشت تا از شما بخواهد با او ازدواج کنید.زوج هایی که قرار است مدت طولانی
با هم نامزد باشند ممکن است حدود حریم را رعایت نکنند و روابط جنسی کامل داشته باشند ممکن است حدود حریم را رعایت نکنند و روابط جنسی کامل داشته باشند که همین موضوع علاوه بر این که مشکلاتی برای آنها بوجود می آورد و دوران نامزدی را از حالت طبیعی و عادی خود خارج می کند ممکن است برای یکی از طرفین فشار و الزام برای ازدواج بوجود بیاورد و دیگری انگیزه ی ازدواج را به طور کامل از دست بدهد. (باربارادی آنجلیس، 1386)

دوران نامزدی و پنج مرحله ی احساسی:
دوران نامزدی با اینکه یکی از طلایی ترین و شیرین ترین دوران زندگی است دوران حساسی است که برخی از مسایل سطحی و احساسات ممکن است در این دوره باعث بروز مشکلاتی شوند.برای مثال افرادی که در دوران نامزدی تندروی می کنند و خیلی زود تمایل دارند که از نظر جنسی به هم نزدیک شوند وبه اصطلاح خودمانی باشند در بسیاری از موارد موجب آزار و اذیت و یا رنجش خاطر همسرشان خواهند شد.لذا باید در این دوران همواره مراقب خواسته ها و تمایلات خود باشید تا در روابط خللی به وجود نیاید.
فرمولی مرحله به مرحله و قدم به قدم وجود دارد که می توانید در مواقع احساس ناراحتی، تنش و یا مخالفت از آن استفاده کنید.(باربارادی آنجلیس، 1386)
مرحله اول: به این واقعیت صحه گذاشته که در آن لحظه احساساتی ناخوشایند را تجربه می کنید و مقداری تنش دارید و به خودتان بگوئید در راستای حل و فصل آن قدم بردارید.
مرحله دوم: از خودتان بپرسید اگر ناراحتم، از چه چیزی ناراحت شده ام، سپس به دلایل ناراحتی خود فکر کرده تا آن را شناسایی کنید.
مرحله سوم: با استفاده از نقشه احساسی، تمامی احساسات خود را تجربه و ابراز کنید، حتی این کار را می توانید با نوشتن نامه های محبت آمیز ابراز کنید.
مرحله چهارم: حال که با بازگو کردن تمامی حقیقت، از تمامی احساسات خود مطلع شده اید، از خودتان بپرسید خواسته واقعی من چیست؟
مرحله پنجم: پس از آنکه تمامی حقیقت را بیان کردید، خواسته های خود را نیز بگویید و یادتان باشد که حتماً در باره ی عشق، محبت و مهربانی که در هسته ی مرکزی تمامی احساسات شما پنهان شده را مورد تأکید قرار داده و دوباره آن را مستحکم کنید.
بدین طریق و با پیروی از این مراحل می توانید از بروز مشکلات سطحی جلوگیری نموده و از این دوران به نحو احسن استفاده ببرید.

ویژگیهای عشق اصیل
«عشق یعنی بخشیدن، وقف کردن و ایثار کردن. عاشق واقعی بخشنده است بی آنکه در مقابل عشق بی پایانش چیز طلب کند.» دوران نامزی دورانی است که نامزدها و بویژه دخترها باید سعی کنند عشق واقعی و اصیل را از عشق کاذب و دروغین تشخیص دهند.
اریک فروم می گوید:«اگر آدم واقعاً و صمیمانه کسی را دوست داشته باشد، حتماً همه ی مردم، دنیا و زندگی را دوست می دارد. اگر من بتوانم به کسی بگویم:«تو را دوست دارم.» باید توانایی این را هم داشته باشم که بگویم من در وجود تو همه کس را دوست دارم، با تو همه دنیا را دوست دارم، در تو حتی خودم را دوست دارم.»
عاشقان واقعی درآرزوی خوشبختی معشوق خود هستند و نسبت به معشوق خود احساس مالکیت ندارند.
روان شناسان عقیده دارند که عشق واکنشی آموختنی و احساسی فراگرفتنی است. یعنی هر آدمی عشق را با توجه به آموخته ها، باورها، شرایط ها و محدودیت هایش می شناسد و سپس تجربه می کند.
اریک فروم همچنین دلسوزی، احساس مسئولیت، احترام و دانایی را از ویژگیهای افراد عاشق می داند.
عاشق واقعی هیچ نقصی در معشوق نمی بیند.او در فکر تغییر معشوق نیست و نمی کوشد او را به رنگ خود در آورد.معشوق همه خوبی و پاکی است. او از دل محبوبش خبر دارد و می داند تغییر منش چقدر برایش سخت است.
اصولاً برای هر انسانی مشکل است دیگر خودش نباشد.بنابراین عاشق واقعی معشوق را همانگونه که هست قبول می کند.به طور طبیعی هر انسانی از نقص یا ضعف دلبندش رنج می برد.با این وجود لازمه ی عشق ابدی گذشت و بردباری است.
در زیر برخی ویژگیهای عشق اصیل فهرست وار ذکر شده اند (کیهان نیا، 1386)
1- پذیرش طرف مقابل همان طور که هست.
2- احترام به خواسته ها و عقیده های او.
3- رعایت ادب ونزاکت در برابر او.
4- مهرورزی بدون هیچ گونه چشمداشت.
5- صبوری و گذشت نسبت به کنش ها و واکنش های او.
6- ایثار تمام وکمال

تعهدات عاطفی از حلقه ی نامزدی با ارزشترند.
برخی از افراد عقیده دارند که در دوران نامزدی، باید سعی کنید نامزد خود را وادار کنید که یک حلقه ی زیبا تقدیمتان کند، اما واقعیت این است که اگر فقط به دنبال همین باشید باید گفت کاملاً در اشتباه هستید، چرا؟ چون فقط یک حلقه ی نامزدی موجب تداوم مادام العمر روابط شما نمی شود. بلکه آن تعهد عاطفی صمیمانه و
از ته قلب که از جانب مرد به شما پیشنهاد می شود مهم و اساسی است.
متأسفانه در بسیاری از موارد توجه بیش از حد به حلقه ی نامزدی و زیبا بودن و گرانقیمت بودن آن و اینکه دخترها مایل هستند آن را به تمام دوستان و اقوام خود نشان دهند باعث می شود که آنها از بسیاری از مسایل از جمله وجود رابطه ی عمیق غافل شوند و بعد از ازدواج متوجه می شوند که در رابطه ی آنها مشکلات بسیار جدی وجود دارد.برای مثال ممکن است متوجه شوید همسرتان تمام وقتش را روی کارکردن می گذارد نه عشق و عاشقی و هیچگونه توجهی به خواسته ها و تمایلات همسر خود ندارد.
آیا همه ی این مشکلات بعد از ازدواج بوجود آمده اند؟ آیا همسر شما از وقتی که با هم نامزد بودید، خیلی فرق کرده است؟ نه تمام این مشکلات از قبل وجود داشته است اما شما آنقدر غرق تفکر در باره ی حلقه ی نامزدی خود بوده اید که فرصت نکرده اید در مورد این مسایل پرس و جو کنید.
اگر این زن کمی واقع بین بود و با خود روراست بود.باید به این نکته توجه می کرد که درست است نامزدش به او انگشتر گرانقیمت و زیبا هدیه کرده است. اما هیچگاه نخواسته است که در مورد مشکلاتشان با هم صحبت کنند و برای او ارزش بیشتری قائل نشده که او را نیز در مشکلات خود وارد نماید.
چهار نوع تعهد احساسی وجود دارد که باید در دوران نامزدی در مورد آنها بارها و بارها صحبت کنید و اهمیت آنها را بر حلقه ی نامزدی خود مقدم بدارید.
این چهار نوع تعهد عبارتند از:
1- من متعهد می شوم هر چیزی را که برای بهتر شدن و همسر لایق بودن لازم باشد یاد بگیرم.
یعنی این که، فعالانه تلاش می کنم بهترین همسر باشم. و از دست هر گونه عادتهای احساسی ناخوشایندی که در گذشته داشته ام، خود را رها خواهم ساخت. در نتیجه قادر خواهم بود، کسی باشم که عشق را به همسرش ارزانی خواهد داشت.
2- متعهد می شوم عشق ورزیدن به تو را همانگونه که سزاوارش هستی یاد بگیرم.
یعنی اینکه، من سخت تلاش خواهم کرد تا عشقم را از طریق واژه ها و عاطفه بیان کنم و بدین طریق نیازت را برآورده سازم.
3- متعهد به انجام هر آنچه که موجب تداوم ارتباطمان گردد، می باشم.
یعنی اینکه، به هنگام بروز مشکل، آمادگی بحث در مورد آنها را خواهم داشت. کتاب خواهم خواند. نوار گوش خواهم کرد.مشاوره خواهم کرد. و یا از هر گونه وسایلی که موجود است، استفاده کرده تا به ازدواجمان کمک کند.
4- در تعهد به روشنفکران بودن در ارتباطمان پای بندم.
یعنی این که، احساسم را با تو قسمت خواهم کرد و از آنچه که در درونم می گذرد، تو را آگاه خواهم ساخت و تو را به جای آنکه از خود برانم، به خود نزدیکتر خواهم کرد.
مراسم عروسی یا سند ازدواج، عامل محکمی برای تضمین تعهد نیست. ازدواج یک تکه کاغذ نیست. حلقه به دست کردن و یا جمع آوری چند عکس در آلبوم برای روزهای اوقات فراغت هم نیست.صجبت کردن درباره ئ چند سال سپری کردن در منزل مشترک هم نیست.بلکه ازدواج، شیوه ای است که شما به آن عشق می ورزید، افتخار می کنید و هر روز بیشتر از روزگذشته به همسرتان عشق می ورزید و در تعهدات احساسی به یکدیگر پای بند خواهید بود. مراسم ازدواج شما، جشن مفصل و وزن حلقه، آنقدر که تعهدات احساسی به شما کمک می کنند، در ایجاد یک ازدواج موفق و شاد نمی تواند کمک شایانی باشد.

هرگز برای نامزد خود رفتار مادرانه نداشته باشید.
متأسفانه برخی از خانم ها به علت علاقه زیادی که به نامزد خود دارند در روابط با او زیاده روی می کنند و گاهی بسیاری از وظایف شخصی او را هم انجام می دهند.این کارها ممکن است در ابتدا برای نامزدتان خوشایند باشد اما در بلند مدت باعث تخریب روابط شما خواهد شد.و نهایتاً همسرتان از شما منزجر شده و بر علیه تان طغیان خواهد کرد.اگر رفتار مادرانه داشته باشید ممکن است از رفتارتان شکایتی نداشته باشد، حتی ممکن است اصرار
کند به این کارتان ادامه بدهید، اما یک چیز حتمی است که او یک روز بر علیه شما شورش خواهد کرد. اگر با نامزدتان رفتار مادرانه داشته باشید او بعد از مدتی احساس بدام افتادگی و خفگی می کند و سعی می کند که خود را از این حالت آزاد کند.
رفتار مادرانه باعث می شود که شما طوری رفتار کنید که گویی او بی لیافت است که نتیجتاً او نیز احساس ناتوانی و بی لیاقتی خواهد کرد و در نتیجه اعتماد به نفسش پایین آمده و رفتارش نیز بچه گانه تر می شود. که این امر باعث بوجود آمدن یک چرخه ی زندگی معیوب خواهد شد. هنگامی که یک مرد احساس خوبی نسبت به خودش ندارد، شما را نیز کمتر دوست خواهد داشت.
احساس عزت نفس یک مرد بستگی به احساس توانمندی او دارد.هنگامی که مردی احساس می کند کارها را به درستی انجام نمی دهد، به سختی می تواند با شما و یا خودش مهربان باشد. رفتار با مردها به مانند پسر بچه ها و به رخ کشیدن ضعف ها و ناتوانی های آنها روی قابلیت عشق ورزی مرد شما تأثیر منفی می گذارد.جنبه ی دیگر این قضیه این است که هر چه مردی در نظر شما ناتوان تر و ضعیف تر جلوه کند، از لحاظ جنسی نسبت به او سرد خواهید شد. توانایی و قابلیت های مرد باعث تحریک زنها می شود.بنابراین هر چه مردی ناتوان تر جلوه کند از جذابیت او برای شما کاسته خواهد شد.
سریع ترین راه ممکن برای کشتن عشق، شور و حال و حرارت یک رابطه، مادری کردن در حق نامزدتان می باشد.هر چه با یک مرد بیشتر به مانند مادرش رفتار کنید، او نیز به شما بیشتر فرزندگونه پاسخ خواهد داد. از طرف دیگر اگر با نامزد خود رفتاری بچه گانه داشته باشید، این رفتارتان باعث می شود که شما از لحاظ جنسی نسبت به او سرد شوید.

رعایت موازین و حریم ها:
داشتن روابط جنسی رضایت بخش یکی از موهبت های زندگی مشترک می باشد. و هیچ فردی نمی تواند برای همیشه خود را از روابط جنسی محروم کند.تحقیقات زیادی در جهان نشان داده اند که محرومیت از روابط جنسی عوارض روانی شدیدی به همراه خواهد داشت و روابط جنسی مناسب یکی از مهمترین عوامل ایجاد کننده ی آرامش روانی است.اما نکته ی مهم این است که دوران نامزدی یک دوران آشنایی است و یک ازدواج نیمه تمام است و ازدواج کامل نیست. لذا نباید انتظار داشت که آنچه افراد در زندگی مشترک تجربه می کنند، در این دوره نیز تجربه کنند. یعنی اینکه بطور کلی افراد در دوران نامزدی مجاز به داشتن روابط جنسی کامل نیستند.
اگر افراد در دوران نامزدی رابطه جنسی برقرار کنند فشار و اجبار بسیار زیادی برای ازدواج احساس می کنند که این فشار و اجبار نامزدی را از حالت طبیعی خود خارج می کند.افرادی که در دوره ی نامزدی رابطه ی جنسی ندارند صرفاً به آشنایی و شناخت می پردازند و در صورت عدم تمایل به ادامه زندگی می توانند از
هم جدا شوند. اما با داشتن رابطه ی جنسی شرایط جدا شدن را برای خود از دست می دهند.
در صورتی که رابطه ی جنسی برقرار شده باشد، هم پسر احساس تعهد بیشتری خواهد داشت و هم دختر ناتوانی بیشتری برای جدایی احساس می کند و هر دو نفر به نحوی احساس می کنند که مجبورند با هم زندگی کنند.
همچنین در مواردی ممکن است در این دوران سوء استفاده های جنسی هم انجام گیرد. در مواردی که مرد می ترسد دختر را از دست بدهد. یا این که دختر زمزمه های جدایی سر می دهد و مرد می ترسد از این که نامزدی آنها به ازدواج نینجامد، برای این که او را مجبور به ازدواج کند، ممکن است به اجبار او را وادار به رابطه ی جنسی کند که همه ی این موارد جزء هشدارهای دوران نامزدی است که مخصوصاً دختر خانم ها باید رعایت نمایند.

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید