تاثیر مثبت اندیشی بر گذ ر موفق از موقعیت های دشوار

تاثیر مثبت اندیشی بر گذ ر موفق از موقعیت های دشوار

 

می گوید از همه چیز خسته شده است. دیگر تاب و توان ادامه راه را ندارد. نگه داری از ۲ کودک خردسالش علاوه بر کار خارج از منزل و رسیدگی به خانه تمام انرژی اش را گرفته است همیشه خسته و افسرده به نظر می رسد.
یا خسته از کار است یا خسته از انجام امور منزل و یا کلافه از دست بچه ها. اگر کمی دقت کنید می بینید که زندگی بسیاری از زنان شاغل شبیه این نمونه است.
زنانی که با وجود حضور در جامعه، تربیت نسل آینده و توانمندی های فراوانی که دارند غرق در افکار منفی می شوند و امید و شادی و لذت را خارج از چارچوبی که در آن قرار دارند، می بینند، صدالبته تفکر منفی منحصر به زنان نیست و تمامی انسان ها را درگیر می کند.
تفکر منفی باعث می شود همواره نیمه خالی لیوان را ببینیم و با تمرکز روی دشواری ها و مشکلات، فرصت ها را از دست بدهیم و مشکلات قابل حل را همچون معضلی بغرنج در نظر آوریم. اما می توان با خوش بینی همواره نوری را در انتهای راه دید و با حرکت به سوی آن، ظلمت را پشت سر گذاشت. اگر کمی دقت کنید درخواهید یافت که مشکلات همه ما کم و بیش به هم شبیه است.
چیزی که انسان ها را از یکدیگر متمایز می کند نوع نگاه آن ها به دنیای پیرامون است، حتما تا به حال درباره خوش بین بودن و مثبت اندیشی مطالب زیادی خوانده یا شنیده اید اما اگر مطلب امروز را با دقت بیشتری بخوانید و به راهکارهای آن عمل کنید بدون شک متوجه تحولی در زندگی خود خواهید شد.
برای شروع بحث در این باره به سراغ دکتر لیلا حیدری نسب، روان شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شاهد رفتیم. وی به خراسان می گوید: بحث خوش بینی بحث تازه ای نیست و سال هاست در حوزه روان شناسی مطرح شده است.
اما پایه های علمی مثبت اندیشی و ارتباط آن با سلامت جسمی، جدید و مربوط به چند دهه گذشته است. در این مطالعات ذکر شده است که انسان آینده ای از جسم و روح است که دائما با هم تعامل دارند. به این ترتیب مشخص می شود نوع تفکر، جسم را تحت تاثیر قرار می دهد و این تغییرات فیزیولوژیکی می تواند فرد را برای مقابله با موقعیت ها و شرایط مختلف آماده تر کند.
تفکر مثبت باعث آزادسازی هورمون های مربوط به خوش خلقی و عملکرد مثبت هیپوتالاموس در ایجاد لذت و سرخوشی می شود و فرد در نهایت احساس لذت و سرزندگی بیشتری می کند.
با تفکر مثبت، مدیریت استرس بهتر انجام می گیرد و با نوع تحلیل، درک و نگرش مثبت به وقایع می توان مسائل زندگی را بهتر حل و فصل کرد.
وی ادامه می دهد: هرقدر بتوانیم نگرش و درک مثبتی از زندگی داشته باشیم و سعی کنیم مثبت اندیش باشیم، بهتر می توانیم با مشکلات زندگی کنار بیاییم. مثبت اندیشی به معنای ساده اندیشی یا ساده لوحی نیست بلکه به این معناست که یک موقعیت دشوار یا منفی را فاجعه آمیز تلقی نکنیم یا آن را تنها مختص خودمان ندانیم و تصور نکنیم با وجود فلان مشکل بدبختی و گرفتاری و همه چیز به سراغمان آمده و دیگر هیچ مفری وجود ندارد.
وقتی یک موقعیت دشوار را پایدار و دائمی تصور می کنیم به تفکر منفی گرایش پیدا کرده ایم و سلامت روان خود را به خطر انداخته ایم. تفکر منفی باعث می شود فرد کنترل زندگی خود را از دست داده و احساس ناتوانی و عجز کند.
دقت کنید که مقصود ما از مثبت اندیشی و تفکر مثبت، ساده اندیشی و یا گول زدن فرد نیست بلکه داشتن احساس کنترل بر زندگی و احتمال داشتن شکست و پیروزی به میزان برابر است.
به عبارتی فرد فقط به شکست فکر نکند و پیروزی را دور نبیند. از طرفی مثبت اندیشی یکی از راه های مبارزه با افسردگی است و مطالعات زیادی نشان داده است که افسردگی ارتباط تنگاتنگی با تفکر منفی دارد.
توجه داشته باشید که همواره گفته می شود انسان های افسرده واقع بینانه تر از دیگران هستند. دلیل این امر این است که کسی که شادتر است بعضی از موقعیت ها را نادیده می گیرد و نادیده گرفتن برخی مشکلات او را از دام تفکر منفی می رهاند. او در واقع موقعیت دشوار را می بیند، درک می کند و پذیرفته است اما آن را به کناری می نهد تا بتواند از زندگی لذت ببرد.
اما فرد افسرده روی مشکلات متمرکز شده، بیش از حد واقع بین است و خود را اسیر مشکلات و محدودیت هایی می بیند و احساس یأس و افسردگی می کند.
به هر حال به نظر می رسد برگزاری کلاس ها و دوره های مثبت اندیشی برای مردمی که دچار مشکلات و مسائل متعددی هستند بسیار ضروری است و حتی نیاز به عزم ملی دارد.
برای رویارویی با شرایط دشوار و کمک به آسان کردن به چند توصیه کارشناسان مایوکلینیک توجه کنید.
▪ فیلتر کنید؛ سعی کنید ابعاد منفی موقعیت ها و وقایع را فیلتر کنید. این کار به معنای نادیده گرفتن آن ها نیست، بلکه به معنای واقع نگری و پرداختن صحیح به مسائل است. وقتی کاری را درست انجام می دهید از آن چشم پوشی نکنید و به خود آفرین بگویید. سپس با انرژی بیشتر به سراغ کارهای دشوارتر بروید.
▪ شخصی سازی نکنید؛ وقتی اتفاق بدی می افتد طبیعی است که به سرعت خود را سرزنش کنید. به طور مثال اگر قراری که با دوستتان داشته اید، لغو شده به خود نگیرید و موضوع را شخصی نکنید.
▪ فاجعه سازی نکنید؛ انسان به طور خودکار همیشه عادت دارد بدترین ها را پیش بینی کند. شما همیشه سعی کنید با تغییر برنامه هایتان از اتفاقات ناخوشایند جلوگیری کنید اما نمی توانید زیرا تفکرتان منفی است.
▪ دوقطبی نباشید و گرنه همیشه همه چیز را سیاه و یا سفید می بینید. گویی رنگ خاکستری وجود ندارد. همیشه یا به شکست کامل یا به پیروزی مطلق می رسید. در حالی که این طور نیست. می توانید تفکر منفی را حذف کنید و مثبت فکر کنید.
▪ خود را ارزیابی کنید. در طول روز یک لحظه فکر کنید تا به حال چگونه تفکری داشته اید. اگر افکار منفی داشته اید در آن تجدیدنظر کنید سعی کنید راهی پیدا کنید که از آن انکار رها شوید.
▪ شوخ طبعی را فراموش نکنید؛ به ویژه در شرایط دشوار و انجام کارهای سخت، حس شوخ طبعی را فراموش نکنید. این کار باعث می شود استرس کمتری داشته باشید و بتوانید استرس را مدیریت کنید.
▪ افکار مثبت را به زبان آورید؛ این کار یک قانون دارد هرگز حرف ناخوشایندی که دوست ندارید به دیگری بگویید، نثار خود نکنید. به جای این که بگویید «من قبلا هرگز چنین کاری نکرده ام». بگویید« فرصت خوبی است تا یک کار جدید یاد بگیرم.»طبیعی است که با یک جمله یک شبه خوش بین نمی شوید. شما خواهید توانست با تمرین کاهش انتقاد از خود، پذیرش اشتباهات و احسنت گفتن به کارهای مفید در طول زمان خوش بین تر شوید.
▪ انعطاف پذیر باشید؛ انعطاف پذیری یعنی داشتن قدرت و توان حل مشکل، این ویژگی به خودی خود مشکل را حل نمی کند اما توانایی رویارویی با مشکل را به انسان می دهد انعطاف پذیری در واقع می تواند قدرت های درونی انسان را آشکار کند، همان توانایی هایی که به هنگام بروز چالش و مشکل آشکار می شود.
▪ گذشته را به آینده پیوند دهید؛ کسانی که درگیر افکار منفی هستند عادت دارند گذشته را به آینده پیوند دهند در نتیجه امید خود را از دست می دهند. غافل از این که شکست و یا ناکامی در مورد آدم های موفق هم اتفاق می افتد اما آن ها با عبور از آن می توانند به موفقیت برسند.
▪ شکست، درد یا ناکامی را بخشی از زندگی بدانید نه همه آن، زندگی مجموعه ای از همه ویژگی ها و شاخصه های مثبت و منفی است که در کنار هم معنا پیدا می کنند. این بار که از حادثه ای یا اتفاقی رنجور و آزرده خاطر شدید بدانید شادی کنار شماست اگر از احساس قبلی عبور کنید.
منابع:
<http,//www,aftab.ir>
( www,khorasannews,com )

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید