نارنگی در مقابل پرتقال

نارنگی در مقابل پرتقال

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

آیا نارنگی و پرتقال همانند یکدیگر هستند؟ اگر خیر، تفاوت میان این دو میوه‌ی خانواده‌ی مرکبات در چیست؟ در این مقاله مقایسه‌ای کامل از تمام جنبه‌های این دو میوه انجام شده است. آن را خوانده تا به این اطلاعات دست یابید.
بسیاری از مردم بر این باورند که نارنگی و پرتقال میوه‌های مشابهی می‌باشند. هرچند این باور به هیچ عنوان درست نمی‌باشد. تنها یک تشابه میان این دو وجود دارد و آن این است که هر دو به خانواده‌ی مرکبات تعلق دارند. گرچه هر دو این میوه‌ها به یک خانواد‌ه‌ی گیاهی (نارنگی گونه‌ای از پرتقال ماندارین می‌باشد) تعلق دارند، با این وجود از نظر شکل و طعم و حتی بو کاملاً با یکدیگر فرق دارند. در حقیقت تفاوت میان این دو حتی پیش از آنکه در واقع رشد کنند، خود را شروع به نشان دادن می‌کند! اگر به هر دو این درختان نگاهی بیاندازید، کاملاً از یکدیگر متفاوت به نظر می‌رسند. درخت پرتقال معمولاً به ارتفاع حدود 30 فوت یا 144ر9 متر رشد کرده و دارای برگهای همیشه سبز است. از سویی دیگر درخت نارنگی بسیار کوتاه‌تر یعنی به ارتفاع حدود 20 فوت و یا 096ر6 متر بوده و گلها و برگهای درخشان‌تری داشته و از بویی بسیار قوی برخوردارند. به منظور درک عمیق تفاوت میان این دو میوه، اجازه دهید این دو را از لحاظ جنبه‌های مختلفی مانند اندازه، خواص تغذیه‌ای، طعم، ارزش اسیدی وغیره مورد مقایسه قرار دهیم.
منشاء
اعتقاد بر این است که نارنگی اولین بار از دو کشور آسیایی ژاپن و چین سرچشمه و پرورش یافت. همچنین گروهی معتقدند که حدود دو هزار تا سه هزار سال است که چین، ژاپن و اوگاندا این میوه‌ی خانواده‌ی مرکبات را پرورش می‌داده‌اند. از سویی دیگر، این باور وجود دارد که پرتقال از کشورهای جنوب شرق آسیا یعنی هند، ویتنام و جنوب چین سرچشمه گرفته است.
اندازه
از میان این دو، اندازه‌ی نارنگی کوچکتر است. در واقع به دلیل همین اندازه‌ی کوچک و پوست آن که به راحتی جدا می‌شود است که بسیاری از مردم ترجیح می‌دهند این میوه را با خود همراه برده و به عنوان یک خوراکی در وقت ضرورت و اضطراری استفاده کنند.
محتوا
پوست پرتقال در مقایسه با پوست نارنگی، بسیار سفت بوده و به راحتی کنده نمی‌شود. در خصوص بخش‌های داخل پوست، این بخش‌ها در پوست نارنگی به راحتی قابل جدا شدن هستند. پرتقال دانه‌های بسیار کمی را در خود دارد. هرچند نارنگی پر از دانه می‌باشد.
طعم
پرتقال طعمی شیرین و تا حدودی ترش دارد. از سوی دیگر، نارنگی به ترشی پرتقال نبوده و طعمی بیشتر شبیه به تارت و دبشی دارد.
اسیدیته
پرتقال دارای ارزش یا میزان اسیدی بالاتری است. این امر احتمالاً می‌تواند به دلیل اندازه‌ی آن باشد، چرا که از نظر اندازه بزرگتر بوده و میزان اسیدی آن نیز بیشتر خواهد بود. به طور متوسط میزان PH (پی هاش) یک پرتقال حدود 4ر2 تا 3 است.
ارزش غذایی
ارزش غذایی این میوه‌ها نیز با یکدیگر متفاوت می‌باشد. 100 گرم نارنگی حاوی 34ر13 گرم کربوهیدرات بوده در حالی که پرتقال حاوی 54ر11 گرم کربوهیدرات می‌باشد. میزان قند و چربی در 100 گرم نارنگی به ترتیب حدود 58ر10 گرم و 31ر0 گرم است. در حالی که میزان قند پرتقال 14ر9 گرم و چربی آن 21ر0 گرم می‌باشد. محتوای پروتئین این دو نیز با یکدیگر تفاوت دارد، به طوریکه در هر 100 گرم نارنگی 81ر0 گرم پروتیئن و در پرتقال 70ر0 گرم پروتئین وجود دارد.
اگر میزان ویتامین و مواد مغذی آنها را با یکدیگر مقایسه کنید، متوجه خواهید شد که هر دو این میوه‌ها برای بدن بسیار سلامتی بخش می‌باشند. پرتقال دارای میزان خوبی از ویتامین A، B و C در خود است که همراه با آن سرشار از پتاسیم، کلسیم، فسفر، فیبر، اسید فولیک، آهن، سدیم، منیزیم، و سولفور می‌باشد. نارنگی خود دارای منبع خوبی از فولات، بتا کاروتن، پتاسیم، منیزیم، و ویتامین B است. بنابراین، به منظور برخورداری از یک بدن سالم، توصیه می‌شود که این دو میوه‌ی خانواده‌ی مرکبات را وارد رژیم غذایی خود نمایید.

 

منبع: راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید