مواد مغذی هلو

مواد مغذی هلو

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

هلو میوه‌ی خوشمزه‌ای با ارزش غذایی بالایی است. از طریق این مقاله به برخی اطلاعات در خصوص مواد مغذی موجود در این میوه پی ببرید.
هلو میوه‌ی خوشمزه، نرم، ترد و خوش طعمی است که از درخت هلو (پرونوس پرسیکا) بدست آمده و بومی کشور چین می‌باشد. اعتقاد بر این است که مردم چین هزاران سال است که به پرورش هلو می‌پرداخته‌اند. حتی امروزه، این کشور بزرگترین تولید کننده‌ی هلو در دنیا می‌باشد.
هلو انواع بسیاری داشته که می‌تواند عموماً به عنوان هسته‌ جدا (freestones) و هسته‌ چسبان (clingstones) طبقه بندی ‌شود. در نوع هسته جدا، مغز یا هسته به راحتی بیرون آمده، در حالی که در گونه‌های هسته چسبان، هسته به راحتی جدا نمی‌شود. گوشت این میوه یا به صورت سفید و یا زرد بوده و رنگ پوست آن از سایه‌های زرد مایل به قرمز متغیر است. غیر از خوشمزه بودن آن، هلو همچنین سرشار از مواد مغذی است.
ارزش غذایی
این میوه را می‌توان به صورت خام، پخته، پوره، خشک، کبابی و یا کمپوت مصرف نمود. هلو را می‌توان به منظور تهیه‌ی مربا و دیگر خوراکی‌های خوشمزه مورد استفاده قرار داد. با این حال، ارزش غذایی تنها به صورت طبیعی آن، دست نخورده باقی می‌ماند. بنابراین چنانچه دوست دارید از فوائد هلو در سلامت برخوردار شوید، سعی کنید آن را به صورت خام مصرف نمایید. این میوه سرشار از ویتامین‌ها، مواد معدنی و دیگر ترکیبات مفید می‌باشد.
100 گرم هلوی خام حاوی حدود 39ر8 گرم قند، 5ر1 گرم فیبر خوراکی، 54ر9 گرم کربوهیدارت، 4ر1 گرم پروتئین و 9ر88 گرم آب می‌باشد. ارزش کالری‌زایی آن 39 کیلو کالری (یا همان کالری) است. سایر مواد مغذی و ارزش‌های غذایی این میوه در جدول ذیل آورده شده است:
ماده‌ی مغذی مقدار
ویتامین A 326 واحد بین الملل
ویتامین C 6ر6 میلی‌گرم
ویتامین B1 024ر0 میلی‌گرم
ویتامین B2 031ر0 میلی‌گرم
ویتامین B3 806ر0 میلی‌گرم
ویتامین E 73ر0 میلی‌گرم
ویتامین K 6ر2 میکروگرم
فولات 4 میکروگرم
کلسیم 6 میلی‌گرم
منیزیم 9 میلی‌گرم
پتاسیم 20 میلی‌گرم
آهن 25ر0 میلی‌گرم
روی 17ر0 میلی‌گرم
• منبع: پایگاه اطلاعاتی کتابخانه‌ی ملی اداره‌ی کشاورزی ایالات متحده
فوائد سلامتی
از آنجا که این میوه حاوی چندین ماده‌ی مغذی است، به طرق مختلفی برای سلامتی مفید می‌باشد. هلو دارای سطوح بالایی از آب و فیبر خوراکی بوده و از اینرو دارای اثرات ملینی می‌باشد. مصرف مرتب این میوه در حد اعتدال جهت اجابت مزاج مناسب به خصوص در افرادی که دچار یبوست شده‌اند، مفید می‌باشد. به دلیل دارا بودن منبع نسبتاً خوبی از کاروتنوئیدها، این میوه برای سلامت چشم و جلوگیری از برخی عوارض چشمی مانند آب مروارید مفید می‌باشد. به این دلیل که هلو دارای خواص ادرار آوری است، برای جلوگیری از احتباس آب، با افزایش جریان ادرار مفید است. این میوه همچنین برای افراد مبتلا به نقرس و روماتیسم خوب و مفید می‌باشد.
گفته می‌شود که هلو در از بین بردن کرم‌های روده‌ای مؤثر بوده، در نتیجه احتمال بروز مشکلات سلامتی مرتبط با آلودگی‌های انگلی و کرمی را کاهش می‌دهد. مطالعات اخیر نشان می‌دهند که این میوه سرشار از آنتی‌ اکسیدان‌هایی است که می‌توانند مانع از رشد تومور شوند. آنها همچنین برای سلامت پوست و بهتر ساختن رخسار مفید می‌باشند. هلو با سرشار بودن از ویتامین A می‌تواند سیستم ایمنی بدن را نیز تقویت سازد. گلهای هلو در برخی از انواع طب جایگزین به دلیل خواص تسکین‌ دهندگی و آرام بخشی خود مورد استفاده قرار می‌گیرند.
بعضی افراد نسبت به هلو حساسیت دارند. واکنش‌های آلرژیک آن، خارش پوست، کهیر، و اشکال در تنفس را شامل می‌شوند. واکنش‌های دستگاه گوارش نیز ممکن است در برخی افراد ایجاد شوند. با این حال، مشاهده شده است که این واکنش‌ها عمدتا به دلیل مصرف میوه‌های تازه، به جای انواع کمپوتی آن ایجاد می‌شوند. حتی با وجود آنکه هلوی تازه از نظر ارزش غذایی نسبت به انواع کمپوتی آن ارجح می‌باشند، اما مدعی می‌شود که گونه‌های کمپوتی آن نیز به همان اندازه مغذی می‌باشند. در صورتی که نسبت به هلو حساسیت دارید، می‌توانید گونه‌های کمپوت شده‌ی آن را مصرف کنید، اما چنانچه دچار واکنش‌های آلرژیک شدید، از مصرف این میوه به هر شکلی خودداری کنید. در حین خوردن هلو، هسته‌ی آن را درآورید. این هسته‌ها در صورتی که بلعیده شوند، می‌توانند مشکلاتی را برای سلامت بوجود آورند.

 

منبع: راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید