فوائد پسته در سلامت

فوائد پسته در سلامت

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

پسته برای چشم و قلب مفید بوده و همچنین عملکرد سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد.
فوائد پسته در سلامت را می‌توان از این حقیقت مورد سنجش قرار داد که سرشار از آنتی اکسیدان، ویتامین و مواد معدنی است. خوردن پسته به عنوان میان وعده در واقع گامی صحیح در جهت حفظ سلامت خود به شکلی مطلوب است. در حقیقت، ارزش غذایی پسته برابر با دیگر آجیل‌ها است، بنابراین افزودن آنها به رژیم غذایی قطعاً فوائد بی‌شماری را در سلامت فراهم می‌سازند.

بالا بردن سلامت قلب
خوردن مغز یا آجیل پسته در حد اعتدال می‌تواند راهی طولانی را در حفظ سلامت قلب طی کند. به این دلیل که پسته منابع بسیار عالی از چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو (با یک پیوند دوگانه) بوده که می‌توانند نقشی حیاتی در پایین آوردن کلسترول بد ایفاء کنند. همانطور که همه‌ی ما می‌دانیم، کلسترول بد یا LDL مقصر اصلی انسداد عروق بوده که موجب کاهش عرضه‌ی خون به قلب شده و در نهایت به حمله‌ی قلبی منجر می‌شود. با این حال، می‌توان با وارد نمودن پسته به رژیم غذایی خود، از به خطر افتادن سلامتی خود اجتناب کنید. بنابراین راه حل ساده‌ی پیشگیری از بروز بیماری‌های قلبی مصرف روزانه‌ی یک مشت آجیل پسته خواهد بود. مطالعات نشان داده‌اند که پسته به لطف غلظت بالای چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو، توانایی شگفت انگیزی در پایین آوردن کلسترول دارد. بنابراین، بیمارانی که از یک رژیم غذایی با چربی پایین پیروی می‌کنند، حتماً بایستی پسته را وارد وعده‌های غذایی روزانه‌ی خود نمایند. می‌توان گفت که یک رژیم غذایی سالم که با پسته کامل می‌شود، قطعاً ابزاری قدرتمند برای سلامت قلب خواهد بود.

افزایش سلامت چشم
خوردن پسته به بالا رفتن سلامت چشم نیز کمک می‌کند. این آجیل حاوی کاروتنوئیدها است که نشان داده شده از چشم در برابر اختلالات وابسته به سن مانند آب مروارید محافظت می‌کنند. نتیجه گیری اشتباهی نخواهد بود که بگوییم پسته و سلامت چشم به خوبی با هم جور هستند. هنگامی که مواد غذایی و میان وعده‌هایی مانند پسته که سرشار از کارتنوئید می‌باشند را وارد رژیم غذایی خود نمایید، احتمالات آسیب به شبکیه چشم که با افزایش سن رخ می‌دهد، به حداقل می‌رسند. بنابراین چنانچه در خصوص حفظ بینایی خود نگران هستید، روزانه از پسته در حد اعتدال مصرف نمایید.

مفید بودن برای سلامت روده بزرگ
به دلیل آنکه پسته منبع خوبی از فیبر خوراکی است، خوردن آن در مقادیر معقول می‌تواند در عملکرد روان کولون یا روده‌ی بزرگ مفید باشد. وجود فیبر خوراکی در رژیم غذایی، اجابت مزاج طبیعی را تضمین می‌سازد. مصرف پسته که حاوی مقدار خوبی از فیبر می‌باشد، عملکردهای صحیح روده را تضمین خواهد ساخت.

تقویت سیستم ایمنی بدن
به منظور داشتن یک سیستم ایمنی سالم، مصرف مقدار کافی ویتامین B6 ضروری است و برای رسیدن به آن چه راهی بهتر از خوردن یک مشت پسته است. وجود ویتامین B6 به منظور حفظ عملکرد صحیح سیستم ایمنی بدن ضروری است. کمبود ویتامین B6 می‌تواند فعالیت مغز را به طور منفی تحت تأثیر قرار داده و همچنین سیستم ایمنی بدن را در مبارزه با عفونت‌ها بی‌اثر سازد. بنابراین، پسته قطعاً می‌تواند به افزایش عملکرد سیستم ایمنی کمک نماید. ویتامین B6 موجود در پسته همچنین به بدن جهت ساختن سلول‌های قرمز خون سالم کمک می‌نماید.

حفظ سلامت پوست
برای داشتن پوستی سالم و زیبا، اغلب توصیه می‌شود مواد غذایی سرشار از ویتامین E مصرف کنیم. دلیل آن ساده است: ویتامین E کار بزرگی در دور نگاه داشتن پوست از آسیب وارده توسط اشعه‌ی UV انجام می‌دهد. خوشبختانه پسته سرشار از ویتامین E است و این بدان معنا است که خوردن این آجیل به صورت روزانه همچنین محافظت در برابر اشعه‌ی UV را فراهم خواهد ساخت. برخورداری از یک پوست سالم و جوان قطعاً دور نخواهد بود چنانچه پسته را در میان وعده‌های خود مصرف نمایید.

کالری‌های موجود در پسته
در صورتی که پسته را در حد افراط میل کنید، مطمئناً میزان کالری دریافتی شما بالا خواهد رفت. خوردن تنها 49 عدد یا 1 اونس (تقریباً 28 گرم) پسته کالری دریافتی را 158 کالری افزایش می‌دهد. این بدان معنا است که 100 گرم پسته حاوی حدوداً 600 کالری است که این میزان، به طور قابل توجهی بالا می‌باشد. با این حال، میزان کالری پسته هنگامی که با دیگر آجیل‌هایی مانند بادام و گردو مقایسه می‌شود، کمتر می‌باشد. با این وجود هنگامی که قصد وارد نمودن پسته به رژیم غذایی خود را دارید، انتظار می‌رود که آن را به طور عاقلانه مصرف نمایید. مصرف بیش از حد آن احتمالاً موجب اضافه وزن شما شده که ممکن است به چاقی منجر شود.
اگر چه فوائد غذایی پسته متعدد می‌باشد، اما به هنگام خرید این آجیل بایستی بسیار مراقب باشید. مصرف روزانه‌ی پسته‌ی شور فشار خون را افزایش می‌دهد. با در نظر گرفتن این حقیقت، از انواع شور آن اجتناب کرده و مهمتر اینکه فراموش نکنید که خوردن عاقلانه‌ی پسته به منظور بهرمند شدن از فوائد آن ضرورت دارد.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید