فوائد پرتقال در سلامت

فوائد پرتقال در سلامت

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

پرتقال منبعی غنی از ویتامین C است. علاوه بر این ویتامین، حاوی بسیاری دیگر از مواد مغذی مهم می‌باشد. این مقاله خواص مختلف پرتقال در سلامت را توضیح خواهد داد.
پرتقال سرشار از ویتامین C و فیبر است. ویتامین C یک آنتی اکسیدان ضروری بوده که سبب بهبودی پوست و حفظ سلامتی بدن می‌شود. فیبرهای موجود در پرتقال می‌توانند به پیشگیری از فشار خون بالا و بیماری‌هایی مانند دیابت نیز کمک کنند. علاوه بر این دو ماده‌ی مغذی، چند ماده‌ی مغذی دیگر در پرتقال وجود دارند که فوائد متعددی در سلامت را فراهم می‌سازند.
فوائد سلامتی
سلامت استخوان‌: ماده معدنی کلسیم موجود در پرتقال به حفظ سلامتی استخوان و دندان کمک می‌کند.
تولید هموگلوبین: ویتامین B6 موجود در این میوه به تولید هموگلوبین کمک می‌کند که وجود آن جهت حمل اکسیژن به قسمت‌های مختلف بدن ضروری است.
تصلب شرایین: ویتامین C موجود در پرتقال مانع از سخت شدن شریان‌ها می‌شود که در عارضه‌ی تصلب شرایین دیده می‌شود.
فشار خون: بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که فلاونوئید موجود در پرتقال، که هسپریدین می‌باشد، موجب پایین آمدن فشار خون بالا می‌شود.
سرطان: ترکیبی خاص که در پرتقال (لیمینوید) (liminoid)وجود دارد، به مباره با بسیاری سرطان‌ها من جمله سرطان سینه، معده، ریه، پوست، دهان و سرطان روده بزرگ کمک می‌کند. ویتامین C موجود در پرتقال آنتی اکسیدان بزرگی است که به عنوان یک گیرنده یا پاک کننده در برابر رادیکال‌های آزاد مضر در بدن عمل می‌کند.
رشد مغز: اسید فولیک موجود در پرتقال به رشد و تکوین مناسب مغز کمک می‌کند.
کلسترول: آنتی اکسیدان‌های موجود در این میوه با فشار یا استرس اکسیداتیو، که منجر به اکسیداسیون لیپوپروتئین با چگالی پایین در خون می‌شوند، مبارزه می‌کنند. همچنین، آلکالوئید موجود در زیر پوست پرتقال، کلسترول تولید شده توسط کبد را کاهش می‌دهد.
یبوست: پرتقال شاید طعم اسیدی داشته باشد، اما اثری قلیایی بر دستگاه گوارش گذاشته و در نتیجه، باعث تحریک شیره‌های گوارشی شده و موجب تسکین از یبوست می‌شود.
ترمیم اسپرم: مصرف منظم این میوه به حفظ سلامت اسپرم و تعداد آن کمک می‌کند. ویتامین C از اسپرم در برابر هرگونه آسیب ژنتیکی که در طول تولد ایجاد شده است، محافظت می‌کند.
زخم معده: ویتامین C فراوان موجود در پرتقال از زخمهای گوارشی جلوگیری کرده و در نتیجه، احتمال ابتلا به سرطان معده را کاهش می‌دهد.
اختلالات قلبی: ویتامین C و فلاونوئیدهای موجود در این میوه خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را تا حد زیادی کاهش می‌دهند.
ایمنی: ویتامین C موجود در پرتقال به تحریک WBC (سلول‌های سفید خون) در بدن کمک می‌کنند. در نتیجه سلول‌های سفید خون به مبارزه با بیماری‌های عفونی و ایجاد یک سیستم ایمنی به طور طبیعی قوی کمک می‌کنند.
پیشگیری از سنگ کلیه: سنگ‌های کلسیم اگزالات تشکیل شده در کلیه را سنگ کلیه گویند. خوردن پرتقال به طور منظم تشکیل این سنگ‌ها را کاهش می‌دهد.
پوست سالم: آنتی اکسیدان‌های موجود در پرتقال رادیکال‌های آزاد را از بین می‌برند. این رادیکال‌های آزاد موجب بوجود آمدن چین و چروک و پیری پوست می‌شوند. آنتی اکسیدان‌های موجود در پرتقال همچنین سرخی و طراوت را برای پوست به ارمغان می‌آورند.
جلوگیری از عفونت‌های ویروسی: ویتامین C به مبارزه با عفونت‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک می‌کند. همچنین، مقدار زیادی از پلی فنول‌ها (نوع آنتی اکسیدان) به محافظت در برابر بسیاری از عفونت‌های ویروسی کمک می‌کنند.
سلامت بهینه: 170 فیتونوترینت (مواد مغذی برگرفته از گیاهان) و بیش از 60 فلاونوئید موجود در پرتقال از خواص ضد التهابی، آنتی اکسیدانی، ضد توموری، و بازدارندگی از لخته خون برخوردارند. این خواص به ارتقاء سطح بهینه‌ی سلامت کمک می‌کنند.
بهترین کار این است که آب پرتقال تازه و یا خود میوه را به طور مستقیم مصرف کنید. بنابراین به طور مداوم و مرتب از پرتقال مصرف کرده تا از فوائدی که در بالا اشاره شد برخوردار شوید!

 

منبع: راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید