بادام چگونه به کاهش کلسترول کمک می‌کند؟

بادام چگونه به کاهش کلسترول کمک می‌کند؟

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

حتماً متعجب خواهید شد که بدانید بادام که خود ماده‌ی غذایی سرشار از چربی است به پایین آوردن کلسترول خون بسیار کمک می‌کند. در این مقاله، چگونگی کاهش کلسترول توسط بادام را توضیح خواهیم داد.
کلسترول ماده‌ای چرب بوده که در آب نامحلول می‌باشد. بدن شما آن را در کبد و روده فراهم می‌سازد. همچنین می‌توانید از منابع غذایی مختلفی کلسترول را بدست ‌آورید. کلسترول در عملکردهای مهم بدن مانند فعالیت‌های سلولی و تولید هورمون نقش دارد. با این حال، سطح بالای کلسترول در خون برای سلامتی خوب نیست. به این دلیل که مقدار بیش از حد کلسترول در دیواره‌ی عروق به شکل پلاک رسوب می‌کند. این امر منجر به تنگ شدن عروق خونی شده که به نوبه‌ی خود بر عرضه‌ی طبیعی خون به اندام‌های مختلفی مانند مغز و قلب اثر می‌گذارد. این وضعیت احتمال ابتلاء به بیماری‌های تهدید کننده‌ی حیات مانند حمله‌ی قلبی و سکته‌ی مغزی را بالا می‌برد.

فوائد بادام در کاهش کلسترول
انواع آجیل وجود وارد که برای سلامت قلب مفید می‌باشند. با این حال، چندین مطالعه‌ی تحقیقاتی به اثبات رسانده‌اند که بیشترین فایده‌ را بادام به بدن و سلامت قلب می‌رساند. در واقع، بادام، هسته‌ی میوه‌ی درخت بادام است. و منبعی غنی از چندین ماده‌ی مغذی مانند ویتامین E، پروتئین، فیبر، اسیدهای چرب ضروری، مواد معدنی ضروری مانند منیزیم، پتاسیم و غیره را تشکیل می‌دهد. تمام این ترکیبات مغذی به طرق مختلفی به کاهش کلسترول کمک می‌کنند.
دو نوع مختلف کلسترول یعنی لیپوپروتئین با چگالی کم یا LDL و دیگری لیپوپروتئین با چگالی بالا یا HDL وجود دارد. LDL برای سلامتی مضر می‌باشد، به این دلیل که تحت اکسیداسیون قرار گرفته و ماده‌ی چسبناکی را تشکیل داده که به راحتی در دیواره‌ی عروق رسوب می‌کند، در حالی که HDL مضر نبوده و به عنوان کلسترول «خوب» در نظر گرفته می‌شود. ویتامین E موجود در بادام به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل کرده و با مولکول‌های LDL هم کنش کرده و از اکسیداسیون آنها جلوگیری می‌کند. بدین طریق، ایجاد پلاک اضافی در عروق را تا حد زیادی تحت کنترل قرار داده و بهبود در وضعیت پوشش دیواره‌ی سرخرگ را به ارمغان می‌آورد.
بادام حاوی مقدار زیادی چربی‌های اشباع نشده با یک پیوند دوگانه (چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو) است، که یک چربی با کیفیت خوب به حساب می‌آید. این ترکیبات چربی دارای توانایی طبیعی جهت کاهش سطح LDL مضر و افزایش سطوح کلسترول «خوب» در بدن می‌باشند. اثرات مثبت چربی‌های اشباع نشده‌ی مونو می‌تواند تنها زمانی مشاهده شود که مصرف چربی‌های اشباع شده را کاهش دهید. بنابراین، بایستی مواد غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده مانند مارگارین، کره و یا پنیر را با بادام جایگزین سازید.
بادام منبع خوبی از هم فیبر خوراکی محلول و همچنین نامحلول است. فیبر محلول به دست آمده از بادام نقش مهمی در کاهش کلسترول خون ایفاء می‌کند. در طول هضم غذا، اسیدهای صفراوی، مولکولهای مواد چرب غذا را شکسته و به هضم و جذب آنها در بدن کمک می‌کنند. فیبر محلول با کلسترول درون روده‌ها پیوندهای شیمیایی را تشکیل داده و دفع آن در حین اجابت مزاج را تسهیل می‌سازد.
استرول‌های گیاهی موجود در بادام کلسترول موجود در بدن را کاهش می‌دهند. استرول‌های گیاهی که همچنین تحت عنوان فیتواسترول شناخته می‌شوند، ترکیبات شیمیایی بوده که به طور طبیعی رخ داده و در گیاهان یافت می‌شوند. در واقع در دستگاه گوارش با کلسترول مقابله کرده و از جذب آن به درون بدن جلوگیری می‌کند. در نتیجه، به کنترل سطوح کلسترول کل در بدن کمک می‌کند.
بادام دارای اثرات مفید دیگری بر روی سیستم قلبی و عروقی است. آرژنین آمینو اسیدی است که در بادام وجود داشته و جهت کاهش رسوبات پلاک درون عروق بسیار مؤثر است. این امر مانع از سفت شدن سرخرگ‌ها شده و موجب انعطاف‌پذیری بیشتر آنها می‌شود. بادام منبع گیاهی از اسیدهای چرب ضروری امگا ۳ بوده که می‌تواند چربی تری کلیسرید موجود در جریان خون را کاهش داده و از اثرات منفی آن مانند آترواسکلروز یا سخت شدن شریان‌ها جلوگیری کند. منیزیم به شل شدن عروق خونی کمک کرده و جریان خون از طریق آنها را بهبود می‌بخشد. پتاسیم موجود در بادام به حفظ فشار خون کمک می‌کند.
بنابراین، می‌توانید ببینید که بادام ترد و خوشمزه به طرق بسیاری به شما کمک کرده تا قلب شما را سالم سازد. می‌توانید یک مشت بادام خام را به عنوان میان وعده به طور روزانه مصرف کنید. و یا می‌توانید مقداری بادام خرد شده را به ماست خود افزوده و میل کنید. همچنین می‌توانید آن را به سالاد و همچنین غذاهای مختلفی بیافزایید. با این حال، از خوردن بیش از حد آن خودداری کرده به این دلیل که میزان کالری بالایی داشته و می‌تواند موجب اضافه وزن در شما گردد.

منبع:راسخون

مطالب مشابه