آیت‌الله علم‌الهدی : بعد از پنج سال تازه به فکر حقوق شهروندی افتادید!؟/ نوامیس مردم امنیت ندارند، فضای مجازی را مدیریت کنید

آیت‌الله علم‌الهدی : بعد از پنج سال تازه به فکر حقوق شهروندی افتادید!؟/ نوامیس مردم امنیت ندارند، فضای مجازی را مدیریت کنید

آیت‌الله علم‌الهدی ظهر امروز در خطبه دوم نماز جمعه این هفته، اول دی‌ماه مشهد مقدس در حرم امام رضا (علیه‌السلام)، با اشاره به موضوع روز جامعه که بحث پیرامون موضوع «حقوق شهروندی» است، اظهار کرد: در چند روز گذشته، سخن در کشور و جامعه ما مخصوصاً در حوزه‌های رسانه‌ای درباره حقوق شهروندی بود؛ مسئله حقوق شهروندی، یک تفسیر در فرهنگ غربی دارد و یک تفسیر دینی و اسلامی دارد؛ همان‌طوری که خود حقوق بشر هم همین‌طور است، در روایات زیادی و در رساله حقوق امام سجاد (علیه‌السلام)، مادی درباره حقوق بشر داریم، این حقوق از دیدگاه اسلام است.

حقوق شهروندی غربی مبتنی بر لیبرالیسم است

ایشان ادامه داد: یک حقوق بشر غربی هم هست که در این حقوق بشر، کشتن بچه فلسطینی و یمنی خلاف حقوق بشر نیست، جزء حقوق بشر است اما اگر کسی آمد از این طفل بی‌گناه معصوم یمنی دفاع کرد که کشته نشود و از بچه فلسطینی دفاع کرد که کشته نشود، می‌شود ضد حقوق بشر، این حقوق بشر غربی است.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی با بیان این‌که حقوق شهروندی غربی مبتنی بر لیبرالیسم است، تصریح کرد: حقوق شهروندی غربی هم همین است، چیزی شبیه همین است، حقوق شهروندی غربی مبتنی بر لیبرالیسم است، مبنای لیبرالیسم در دنیا بر حسب نظریه هابز این است که جامعه بشری یک جامعه درندگی است، باید بیشتر خورد، بیشتر چاپید، هر استعدادی که در خوردن، چاپیدن و لذت بردن قوی‌تر است، جریان‌ها باید به آن کمک کند، این اساس لیبرالیسم است، حقوق شهروندی بر این اساس یعنی عیاشی، بی‌بندوباری و ولنگاری آزاد لذا در دنیای غربی می‌بینید که دم از فمینیسم می‌زنند، مسئله شکنجه و آزار زنان از بزرگ‌ترین مقامات سیاسی و فکری آنان گرفته تا عوام‌ترین مردمشان، یک جریان روال عادی و طبیعی است، حقوق شهروندی غرب عین حقوق بشر غرب بر این اساس است.

ما مسلمانیم و تابع حقوق بشر غرب نیستیم

آیت‌الله علم‌الهدی با تأکید بر این‌که ما مسلمان هستیم و تابع حقوق بشر غرب نیستیم، گفت: همان‌طور که در حقوق بشر تابع غرب نیستیم و تابع اسلام هستیم، حقوق بشر اسلام به ما می‌گوید باید از این بچه بی‌گناهی که در فلسطین و یمن دارند زیر بمب خاک و خاکستر می‌شوند و می‌کشند، باید از این‌ها دفاع کنید، این بشر است، آدم و انسان است؛ ما در حقوق شهروندی هم تابع حقوق شهروندی دینی و اسلامی هستیم، عزیزان ما در مسؤولیت‌های این نظام خودشان هم معتقدند این نظام، نظام جمهوری اسلامی است و بر مبنای آموزه‌های دین و معارف اسلام استوار شده و باید حقوق شهروندی در این نظام مقدس ولایی بر اساس دین و آموزه اسلام باشد. «تکبیر»

ایشان به تبیین حقوق شهروندی در اسلام پرداخت و اظهار کرد: در معارف دین و اسلام، اولاً حقوق شهروندی از ملت مسلمان و امت اسلام بر عهده دولت و حکومت است، این‌ها حقی که بر دولت دارند، حقی که بر حکومت دارند، حقی که بر کارگزاران نظام حکومتی خودشان دارند، حق شهروندی در منطق دین است؛ وجود مقدس امیرالمؤمنین (علیه‌السلام) در نهج‌البلاغه در فرمایشی می‌فرمایند «أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّ لِی عَلَیْکُمْ حَقّاً وَ لَکُمْ عَلَیَّ حَقٌّ»، مردم، شما بر من حق دارید، من هم بر شما حق دارم.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که اولین حق شهروندی مردم بر حکومت اسلامی، حق معیشت است، یادآور شد: حق شهروندی آن حقی است که شهروند این کشور و امت بر دولت و حکومت دارد، می‌فرماید «فَأَمَّا حَقُّکُمْ عَلَیَّ فَالنَّصِیحَهُ لَکُمْ»، حقی که من بر شما دارم، خیرخواهی و خیراندیشی برای شما است «وَ تَوْفِیرُ فَیْئِکُمْ عَلَیْکُمْ»، توزیع منابع بهره‌وری و اقتصادی به‌طور عادلانه برای شما است و توسعه امکانات و رشد اقتصادی معیشتی، حق شما بر من است که نسبت به شما انجام دهم، «وَ تَعْلِیمُکُمْ کَیْلَا تَجْهَلُوا» سطح آگاهی، علم، سواد و بینش شما را باید بالا ببرم که در عرصه بصیرت، شما از یک تعالی و توسعه بالایی برخوردار باشید «وَ تَأْدِیبُکُمْ کَیْمَا تَعْلَمُوا» و مسئله سوم، حق شهروندی شما بر من این است که من برای شما، تعالی فرهنگی ایجاد کنم، مدیریت فرهنگی من به‌صورتی باشد که شما برای هر رشدی آماده بشوید، این محورهای حقوق شهروندی در منطق امیرالمؤمنین است.

سه محور حق شهروندی مردم بر حکومت اسلامی

ایشان اضافه کرد: سه محور در کلام امیرالمؤمنین در حقوق شهروندی است، زندگی، معیشت و بهره‌وری مردم از مجموع امکانات رشد اقتصادی برای توسعه اقتصاد زندگی خودشان است، این را امیرالمؤمنین حق شهروندی قرار داده که حکومت باید این کار را بکند، دولت و مدیریت جامعه باید این عمل را انجام دهد، زندگی مردم را از نظر اقتصادی توسعه دهد، امکانات رشد اقتصادی از نیروی انسانی و منابع طبیعی به‌صورت عادلانه برای مردم فراهم کند و همه بتوانند از این امکانان استفاده کنند نه یک دسته و امکانات خاصی، این حق اول شهروندی است.

آیت‌الله علم‌الهدی افزود: محور دوم، توسعه آگاهی و بینش، آموزش آزاد، تعلیم رایگان و تأمین همه امکاناتی که سطح علم و آگاهی جامعه را بالا ببرد و بی‌سوادی و نادانی و جهالت را در جامعه بکشد و از بین ببرد، این محور دوم حق شهروندی است؛ محور سوم حق شهروندی، مدیریت فرهنگی جامعه مردم است؛ جامعه باید طوری مدیریت فرهنگی شود که جریان‌های لذت یاب، عناصر قدرت یاب، زورمندان و زرمندان، عناصر اجتماع و جامعه را در استخدام کامروایی‌ها، لذایذ و خوش‌گذرانی‌های خود نتوانند قرار دهند. «تکبیر»

در مقام تخریب نیستیم، برحسب وظیفه نقد می‌کنیم

ایشان با تأکید بر این‌که در مقام تخریب دولت نیستیم بلکه برحسب وظیفه، نقد می‌کنیم، خاطرنشان کرد: به‌عنوان حقوق شهروندی حکومت است که در نظام مقدس جمهوری اسلامی، مدیریت و مباشرت اجرایی آن با دولت است آن‌هم دولتی که در این کشور 5 سال سابقه اجرایی دارد؛ ما در مقام خدایی نکرده توهین و تخریب مسؤولان نظام نیستیم، این نماز جمعه است، خطبه نماز جمعه است و خطبه نماز جمعه جای دو رکعت نماز است، مسؤولی که در این کشور به‌وسیله ولایت و حجت امام زمان نصب‌شده است، کسی حق تخریبش را به‌هیچ‌عنوان ندارد، نقد می‌کنیم، اشکال می‌گیریم اما حق تخریب نداریم.

آیت‌الله علم‌الهدی تصریح کرد: مردم جمع شدند یک رئیس‌جمهور انتخاب کردند اما حجت امام زمان برحسب انتخاب مردم گفت «شما را به‌عنوان رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی منصوب می‌کنم»، وقتی این جمله را ولی امر مسلمین، حجت امام زمان گفت، مسی حق تخریب و توهین ندارد اما یکی از حقوقی که امیرالمؤمنین به‌عنوان حق والی تعیین می‌کنند، «وَ النَّصِیحَهُ فِی الْمَشْهَدِ وَ الْمَغِیبِ»، این است که شما در مقابل چشم مردم برای آقای مدیر و مسؤول، خیراندیشی و خیرخواهی داشته باشید، ما در مقام نصیحت که خیراندیشی برای مسؤولین دولت وظیفه ما هست، عرض می‌کنیم و به‌عنوان نقد نه خدایی نکرده به‌عنوان تخریب و توهین.

بعد از پنج سال تازه به فکر حقوق شهروندی افتادید!؟

ایشان با انتقاد از نبود اقدام عملی در دولت برای حقوق شهروندی، تصریح کرد: این درست نیست که بعد از پنج سال تشکیل یک دولت، رئیس دولت بیاید کارگزاران دولت را جمع کند و بگوید در سال پنجم، ما باید حقوق شهروندی را تعبیه کنیم، بعد از پنج سال باید این کار بیفتد؟ این مال روز اول بود نه سال پنجم؛ ما در این کشور برحسب فرمایش امیرالمؤمنین (علیه‌السلام)، حقوق شهروندی دارد تأمین می‌شود؟ یعنی حساب کنید وضعیت مردم در مسائل اشتغال و مسائل اقتصاد به نقطه فقر و ناداری نیست، از این هم گذشته و به نقطه استیصال رسیده است، یک عده خانواده‌ها مستأصل هستند.

نماینده ولی‌فقیه در خراسان رضوی وضعیت اقتصادی جامعه را در وضعیت «استیصال» توصیف کرد و گفت: جوان آبرومند با داشتن یک زن و دو بچه، 6 ماه است حقوق نگرفته و برای نهار و شام امروز و امشب مستأصل است، حقوق شهروندی که امیرالمؤمنین مشخص کرد، «تَوْفِیرُ فَیْئِکُمْ»، این توفیر فیء است؟ این را باید عزیزان مسؤول ما به فکر باشند آن‌هم نه‌تنها دولت، مجلس هم کنار دولت، مجلس هم کنار دولت مسؤول است، مردم نماینده انتخاب کردند از مردم برود در مجلس بایستد بر مدیریت کشور نظارت کنند، این چه نظارتی بر مدیریت کشور است که آقای نماینده به فکر این‌که فلان پل و خیابان را در شهرش بسازند، هست که این را برای رأی آوردن دوره بعد ابزار انتخاباتی کند اما در فکر این‌که الآن بر مردم چه می‌گذرد، نیستند.

بعد از پنج سال مسؤولیت، برای آلودگی هوا چه کردید؟

ایشان افزود: برادران و خواهران، مرکز این کشور که دنیا را تکان داده، منطقه را کاملاً در طیول خود در قدرت درآورده، مرکز این کشور 4 روز است به خاطر خرابی و آلودگی هوا که به حد مسمومیت رسیده، این مرکز از کار افتاده است، مشاغل و مدرسه‌ها تعطیل است؛ آقای رئیس‌جمهور در سخنرانی خود در حقوق شهروندی، سه چهار مورد را مشخص کردند که برای حفظ هوای سالم و رفع آلودگی هوا این کارها باید انجام بگیرد، یعنی چه باید انجام بگیرد؟ 5 سال است گذشته، حالا می‌گویید باید انجام بگیرد؟ آلودگی هوا به حدی رسید که انگار بمب شیمیایی در یک نقطه پخش شود، آلودگی هوا این شده، مردم در چه شرایطی زندگی می‌کنند، آن‌وقت می‌گویید باید خودروها سوختشان تنظیم شود، کارخانه‌ها چطور شوند، این بعد از پنج سال؟ این تا کی می‌خواهد عمل شود؟ تکلیف مردم با این وضع چیست؟ این حقوق شهروندی است.

نوامیس مردم امنیت ندارند، نمی‌گوییم فیلتر، فضای مجازی را مدیریت کنید

آیت‌الله علم‌الهدی به نبود مدیریت فرهنگی در فضای مجازی اشاره کرد و تصریح کرد: در مسائل توسعه فرهنگی و مدیریت فرهنگی جامعه فرمودند که اجازه نمی‌دهیم وزیر مخابرات شصتش روی فیلتر برود در فیلتر فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، می‌خواهید اجازه دهید، می‌خواهید اجازه ندهید، می‌خواهید فیلتر کنید، می‌خواهید نکنید، ما اصلاً بحثی نداریم در فیلتر فضای مجازی، ولی فضای مجازی واقعاً دارد مدیریت می‌شود؟ ما که الآن کشورمان به دو بخش تقسیم‌شده، یک فضای حقیقی و یک فضای مجازی، فضای مجازی که الآن بچه‌های کلاس دوم ما به موبایل به آن دسترسی دارند، این بی‌عفتی‌ها، این بی‌عصمتی‌ها، شهوت‌رانی‌ها و حرکات ناهنجار وقیح و شیطانی جنسی فضای مجازی را پرکرده است، هیچ‌کس در این فضای مجازی امنیت ندارد، حتی خود شما هم امنیت ندارید، به شما تهمت می‌زنند، افترا می‌بندند، خود شما هم امنیت ندارید، نگویید مردم هرچه می‌خواهند بگویند، مردم بگویند اما کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند مردم نیستند، جاسوسان انگلیس و آمریکا هستند، این‌ها سایت‌های خارجی هستند که می‌خواهند نظام، حکومت، دولت و مسؤولان را از چشم مردم بیندازند با دروغ، تهمت و ترویج فسق و فساد، این‌ها باید آزاد باشند؟

امنیت فضای مجازی، حقوق شهروندی جامعه است

ایشان یادآور شد: اگر بنا شد در کشور مسؤولان ما از نظر خانواده و داخلی خود امنیت نداشتند، چطور می‌خواهند مدیریت داشته باشند، این مدیریت فضای مجازی، تأمین امنیت در کشور برای مردم نیست؟ یکی از حقوق شهروندی تأمین امنیت مردم است، الآن هیچ‌کس از بزرگ و کوچک در فضای مجازی امنیت ندارد، نوامیس مردم امنیت ندارند، با این شبکه‌های اجتماعی دختران معصوم بی‌گناه را گول می‌زنند، با آنان رابطه برقرار می‌کنند، آنان را پای چت می‌کشانند، عکس‌برداری می‌کنند و بعد ناموس یک خانواده را مورد تهدید و خطر قرار می‌دهند، آیا این حق شهروندی نیست که یک خانواده برای دختر و ناموس خود امنیت داشته باشد؟ آن‌وقت شما بگویید اجازه فیلترینگ به وزیر مخابرات نمی‌دهیم، می‌خواهید فیلترینگ کنید، می‌خواهید نکنید، یک‌زمانی می‌گفتیم فیلترینگ، دیگر نمی‌گوییم، نمی‌گوییم چطور اما این مملکت شماست، این آقای وزیر مخابرات این مملکت است، مدیر ارتباطات این مردم است، همین‌طور می‌خواهید باشد، بعد هم بگویید حقوق شهروندی، این حقوق شهروندی نیست؟

پدافند فرهنگی، حق شهروندی مردم است

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: برادران و عزیزان، ما مسلمانیم و نظام اسلامی تشکیل دادیم، باید بر اساس نظام اسلامی در دینمان ببینیم حقوق شهروندی چیست، عزیزان مسؤول ما به دنبال تأمین حقوق شهروندی آنچه در فرمایش مولا امیرالمؤمنین معین‌شده «وَ تَأْدِیبُکُمْ کَیْمَا تَعْلَمُوا» این تعبیر امیرالمؤمنین است، تعدیبکم، یعنی پدافند فرهنگی و این حقوق شهروندی است؛ امیدواریم خداوند متعال به عزیزان مسؤول ما هم توفیق بدهد، هم سلامتی بدهد و هم ان‌شاءالله بصیرت و بینشی پیدا کنند که بتوانند در بحران این گرفتاری‌ها، سختی‌ها و شدائد مدیریت این کشور، آن‌طور که امیرالمؤمنین خواستند، حقوق شهروندی را پیاده و اجرا کنند.

 

بر گرفته شده از سایت آیت‌الله علم‌الهدی

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید