ازدواج؛ افسردگی را کاهش می‌هد

ازدواج؛ افسردگی را کاهش می‌هد

افرادی که به دنبال راهی برای تخفیف افسردگی خود هستند، ممکن است گزینه درمانی جدیدی را پیش رو داشته باشند: ‌ازدواج.
به گزارش لایوساینس یک بررسی تازه نشان می‌دهد که ازدواج ، حتی یک ازدواج نه چندان موفق، در افراد افسرده نسبت به افراد شاد تقویت روانی بیشتری ایجاد می‌کند.
تحقیقات قبلی نشان دهنده مزایای روانی ازدواج بسته به کیفیت آن بود – یک ازدواج موفق زوجی شاد را به وجود می‌آورد و برعکس.
تحقیقات دیگر بیانگر آن بود که افراد افسرده که خوب ارتباط برقرار نمی‌کنند و نسبت به افراد شاد نیاز به مراقبت و حمایت بیشتری دارند، ازدواج‌های ناشادتری دارند.
بر این اساس گروهی از پژوهشگران در دانشگاه ایالتی اوهایو در آمریکا فرض کردند که افراد شاد مزایای روانی بیشتری از ازدواج کسب می‌کنند تا افراد افسرده.
آنها برای آزمودن این فرضیه بیش از 3000 مرد و زن را که در سال‌های 1987 و 1988 و سپس 5 سال بعد از لحاظ گرایش به افسردگی مورد مصاحبه قرار گرفته بودند، مورد بررسی قرار دادند.
از آنها در این مصاحبه‌ها در صورت متاهل ‌‌بودن، در مورد کیفیت ازدواج‌شان نیز سوال شده بود.
افرادی که در طول این پنج سال ازدواج کرده بودند، در مصاحبه دوم بهبود وضعیت روانی‌شان را نسبت به هم‌ردیفانشان که ازدواج نکرده بودند، گزارش کرده بودند – آنها در یک مقیاس 84 نمره‌ای افسردگی به طور متوسط 3.42 نمره پایین‌تری پیدا کرده بودند.
اما هنگامی که محققان میزان تاثیر ازدواج را بر حسب افسرده بودن در شروع تحقیق اندازه گرفتند، نتایج حاصل بر خلاف انتظارشان بود.
افراد افسرده‌ای که ازدواج کرده بودند، نسبت به افراد افسرده‌ای که ازدواج نکرده بودند، به طور متوسط 7.56 نمره کاهش در مقیاس افسردگی کاهش نشان می‌دادند، در حالیکه در مورد افراد شادی که ازدواج کرده بودند، این کاهش تنها 1.87 نمره بود.
به عبارت دیگر ازدواج تقویت روانی بسیار بیشتری در افراد افسرده ایجاد کرده بود تا افراد شاد.
آدریان فچ دانشجوی دوره دکترای جامعه‌شناسی که سرپرست این تحقیق بود، می‌گوید: “این نتایج ما را غافلگیر کرد. ما انتظار داشتیم که افراد افسرده کیفیت ازدواج بدتری داشته باشند و بنابراین از انتقال به تاهل سود کمتری ببرند.”
این پژوهشگران که نتایج تحقیق خود را در Journal of Health and Social Behavior
منتشر کرده‌اند، می‌گویند گرچه افراد افسرده ازدواج‌های ناموفق تری ممکن است داشته باشند، اما “افراد افسرده از گذر به زندگی مشترک سود بیشتری می‌برند، علیرغم آن که به طور متوسط کیفیت ازدواج آنها پایین‌‌تر است.”
سوالی که باقی می‌ماند این است که چرا افراد افسرده نسبت به افراد شاد سود بیشتری از ازدواج می‌برند.
فچ می‌گوید علت ممکن است این باشد که ازدواج همراهی و حمایت عاطفی موردنیاز برای کمک به تسکین افسردگی را فراهم می‌کند.
منبع: همشهری آنلاین

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید