مواد غذایی که موجب تسکین و رفع یبوست می‌شوند

مواد غذایی که موجب تسکین و رفع یبوست می‌شوند

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

مواد غذایی که موجب رفع یبوست می‌شوند، مواد غذایی سرشار از فیبر مانند میوه و سبزیجات خام را شامل می‌شود. مصرف مقدار زیادی آب نیز جهت تسهیل این ناراحتی مورد نیاز است. به منظور کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مواد غذایی سرشار از فیبر، این مقاله را مطالعه نمایید…
یبوست یکی از مشکلات بوجود آمده برای سلامتی است که نمی‌تواند درمان شود مگر اینکه بیمار تحت یک رژیم غذایی مناسب قرار داده شود. یبوست مشکلی است برای سلامت دستگاه گوارش که با اجابت مزاج دردناک مشخص می‌شود. افراد مبتلا به یبوست به دشواری بسیار قادر به دفع مدفوع از بدن خود هستند. به این دلیل که مدفوع خشک و سفت شده است. در نتیجه، بیمار به سختی مدفوع جامد را دفع می‌نماید. پزشکان عنوان می‌کنند که رژیم غذایی ناسالم علت اصلی یبوست به شمار می‌رود. با این حال، یکی از ساده‌ترین و ارزان‌ترین راه‌کارهای این مشکل مصرف مواد غذایی است که یبوست را برطرف می‌نمایند. در ادامه چند تغییر رژیمی ساده را که می‌توانند برای خلاص شدن از این وضعیت سخت شگفتی کنند را معرفی می‌کنیم.
مواد غذایی جهت کاهش یبوست
مواد غذایی که به جهت رفع یبوست شناخته شده‌اند، موادی هستند که در رژیم غذایی مخصوص یبوست قرار دارند. هنگامی که صحبت از مواد غذایی جهت کمک به بهبود این عارضه می‌شود، گزینه‌های زیادی در اختیارمان قرار داده می‌شود. این مواد غذایی به راحتی در بازار موجود بوده و فرد مجبور نیست که هزینه‌ی زیادی را به منظور وارد نمودن این مواد غذایی به رژیم غذایی خود صرف کند. برخی از این مواد غذایی به قرار ذیل می‌باشند:
مواد غذایی غنی از فیبر
کلید از بین بردن یبوست، نرم کردن مدفوع است. این امر در صورتی که فیبر بخش جدایی ناپذیر رژیم غذایی شود، امکان‌پذیر است. فیبر به مدفوع حجم داده که به نوبه‌ی خود به عادی شدن بافت مدفوع کمک می‌کند. بنابراین، یک رژیم غذایی با فیبر بالا جهت کاهش علائم یبوست ضروری است. میوه و سبزیجات تازه‌ای مانند گوجه فرنگی و کلم حاوی مقدار بالایی فیبر می‌باشند.

کلم بروکلی، توت فرنگی، بلک بری، گردو، گندم، سبوس و غلات سبوس دار بعضی از مواد غذایی فیبری کمک کننده به نرم شدن مدفوع می‌باشند، در نتیجه تخلیه‌ی آن را آسان می‌سازند. مصرف روزانه‌ی 20 تا 35 گرم فیبر جهت رفع یبوست مفید فایده است. کسانی که به دنبال فرونشاندن یبوست می‌باشند همچنین بایستی مواد غذایی مانند چاودار، برنج، حبوبات و جو را در رژیم غذایی خود وارد سازند. وارد نمودن برنج یا نان گندم تازه در رژیم غذایی نه تنها می‌تواند موجب تسکین این وضعیت شود، بلکه از یبوست جلوگیری می‌کند.
دیگر مواد غذایی که حاوی سطوح بالایی فیبر در رژیم غذایی می‌باشند موارد ذیل را شامل می‌شوند:
سبزیجات خام مانند هویج، سیب زمینی و نخود فرنگی
سالادهای تهیه شده از سبزیجات برگ سبز
کشمش
آلو (آلو خشک)

میوه‌هایی مانند خرما و انجیر به هضم غذا کمک کرده، و برای افراد مبتلا به یبوست بسیار مفید می‌باشند. این میوه‌ها، سرشار از فیبر و مواد معدنی بوده و می‌توانند کمک کرده یبوست در عرض چند ساعت از بین برود. میوه‌هایی مانند انگور بسیار مغذی بوده و منبعی غنی از ویتامین‌ها، فیبر و مواد معدنی است. از اینرو، اضافه شدن انگور انتخابی عالی برای رفع یبوست است.
میوه دیگری که به عنوان یکی از بهترین مواد غذایی کاهش یبوست مورد استفاده قرار می‌گیرد، پاپایا است. یک پاپایای رسیده به راحتی قابل هضم بوده و همچنین خواص درمانی متعددی را دارا می‌باشد، به این دلیل که حاوی مقدار بالایی ویتامین C و ویتامین E است. به افراد مبتلا به یبوست مزمن اغلب توصیه می‌شود که تنها پاپایای رسیده را برای صبحانه میل کنند.

آجیل
آیا یبوست شما را به ستوه آورده است؟ اگر بله، پس زمان آن فرا رسیده که انواع آجیل را وارد رژیم غذایی خود نمایید. بادام هنگامی که در حد اعتدال مصرف شود، به لطف محتوای بالای فیبر خود، به عنوان یک ملین طبیعی عمل می‌کند. بیمارانی که دچار یبوست مزمن می‌باشند، همچنین می‌توانند با خوردن بادام خام از این عارضه تسکین یابند. بسیاری از بیمارانی که تمام انواع داروهای یبوست را امتحان کرده و نتیجه‌ای نگرفته‌اند، با مصرف بادام، بهبودی چشمگیری را در عملکرد اجابت مزاج خود متوجه خواهند شد. مصرف تنها یک مشت از آن در روز می‌تواند جهت تنظیم اجابت مزاج مختل شده‌ی شما شگفتی کند. به طور دقیق، “1” /”4″ فنجان بادام خام (35 40-35 گرم) در روز مطمئناً می‌تواند به منظور سهولت حرکت روده مفید باشد.
تخم کتان

تخم کتان سرشار از فیبر محلول در آب بوده که به صورت دو جانبه یعنی هم تسکین و هم جلوگیری از یبوست عمل می‌کند. مصرف یک فنجان ماست حاوی 2 قاشق غذاخوری تخم کتان آسیاب شده در روز جهت بهبود عملکرد روده مفید می‌باشد.
لوبیا

همچنین می‌توانید با وارد نمودن لوبیا به رژیم غذایی خود، از شر اجابت مزاج ناراحت کننده خلاص شوید. لوبیا قرمز، لوبیا چیتی و لوبیا لیما تشکیل مدفوع نرم را تسهیل می‌سازند به این دلیل که حاوی مقدار قابل توجهی فیبر می‌باشند. مصرف مرتب سالاد لوبیا که در اصل از ذرت، پیاز سبز، فلفل و لوبیا چیتی تهیه شده، قطعاً به فرونشاندن یبوست کمک خواهد کرد.
ماست

ماست همچنین می‌تواند به بهبود علائم یبوست کمک کند. مشاهده شده است که رژیم غذایی فاقد ماست می‌تواند علت بوجود آمدن یبوست باشد. ماست به رشد باکتری‌های سالم که نقش کلیدی در هضم مناسب غذا دارند کمک می‌کند. عدم وجود این باکتری‌ها می‌تواند تأثیر منفی بر روند هضم غذا گذاشته، بطوریکه می‌تواند منجر به یبوست شود. در واقع، مصرف ماست درمانی مؤثر برای عوارض مختلف دستگاه گوارش به حساب می‌آید.
آب

در عین حال دلیل دیگر پشت مدفوع سفت شده، مصرف ناکافی آب است. بنابراین، همراه با مواد غذایی فیبردار، یک ضرورت است که مقدار کافی آب در روز مصرف شود. افزایش مصرف فیبر بدون نوشیدن آب کافی نتیجه‌ی دلخواه را عاید شما نخواهد ساخت. اغلب از افرادی که دچار یبوست می‌شوند، خواسته می‌شود که مصرف آب و دیگر مایعاتی مانند آب میوه و آب سبزیجات را افزایش دهند. مصرف روزانه‌ی حدوداً 6 تا 8 لیوان آب به منظور بازگرداندن اجابت مزاج به حالت طبیعی خود ضروری است.
غیر از وارد نمودن میوه و سبزیجات در رژیم غذایی، بایستی از برخی مواد غذایی که موجب بدتر شدن یبوست می‌شوند دوری گزینید. به عنوان مثال مواد غذایی فرآوری شده‌ای مانند چیپس، محصولات لبنی (بستنی) و مواد غذایی ناسالم (جانک فود یا هله هوله) می‌توانند علائم یبوست را تشدید سازند. بنابراین تا زمانی که یبوست شما درمان نشده است، از مصرف این مواد غذایی فرآوری شده به طور کامل خودداری کرده و یا مصرف آنها را محدود سازید.
یبوست به هیچ وجه یک مشکل جدی و خطرناک به حساب نمی‌آید، اما می‌تواند بسیار آزار دهنده باشد. با افزودن این مواد غذایی مغذی به رژیم غذایی خود که موجب تسکین یبوست می‌شوند، می‌توانید یبوست را در یک زمان کوتاه برطرف ساخته و همچنین از خواص زیاد این مواد مغذی در سلامت بهرمند شوید.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید