مواد غذایی سالم

مواد غذایی سالم

مترجم: امین حسین پور

در دنیای امروز ضرب‌المثل قدیمی سلامتی ثروت است دیگر اغلب نادیده گرفته می‌شود. به قدری سرگرم موفقیت و شهرت هستیم که خود را فراموش می‌کنیم. اگرچه ورزش کردن مهم است ولی، مصرف غذاهای درست نیز ضرروی است. ما فهرستی از غذاهای سالم ارائه خواهیم کرد که مطمئناً نیاز دارید در رژیم غذایی خود بگنجانید.

سیب
اکثر ما می‌دانیم که سیب بسیار مغذی است. پکتین موجود در سیب از جذب چربی در بدن جلوگیری و همچنین اشتها را سرکوب می‌کند. این بدین معناست که خوردن سیب به رفع گرسنگی تا چند ساعت کمک خواهد کرد.

کلم بروکلی
کلم بروکلی بسیار غنی از انواع ویتامین‌ها، کلسیم و فیبر است. کلم بروکلی سبزی بسیار مفید برای جذب آهن در بدن است. کلم بروکلی همچنین به کاهش وزن، کلسترول و کنترل دیابت تا حدی کمک می‌کند.

مرکبات
مرکبات عبارتند از پرتقال، لیمو، لیمو ترش و گریپ فروت. مرکبات غنی از آنتی اکسیدان و عوامل ضد سرطانی هستند. این میوه‌ها به حفظ آب بدن کمک می‌کنند. آن‌ها همچنین دارای خاصیت ضد التهابی هستند و مانع تشکیل لخته خون می‌شوند.

شکلات تلخ
شکلات تلخ از شکلات سفید سالم‌تر است چون، قند کمتری دارد. همچنین، شکلات تلخ دارای فلاونول است که از بدن در مقابل بیماری‌های قلبی محافظت می‌کنند. شکلات تلخ همچنین به کاهش کلسترول و افزایش گردش خون کمک می‌کند.

تخم مرغ
تخم مرغ منبع غنی از پروتئین است و به عنوان منبع نمو برای بدن عمل می‌کند. پروتئین‌ها برای تشکیل عضلات بسیار مهم هستند و همچنین به رشد مناسب بدن کمک می‌کنند. کودکان هر روز باید تخم مرغ مصرف کنند.

ماهی
ماهی دارای اسید‌های چرب امگا 3 است که به حفظ فشار خون و کاهش تجمع کلسترول در رگ‌های خونی کمک می‌کنند. ماهی همچنین به رشد بینایی و قدرت مغز در کودکان کمک می‌کند.

آجیل و دانه‌های روغنی
آجیل بهترین گزینه برای اسنکی مغذی خصوصاً برای افراد دیابتی است. آجیل سرشار از پروتئین، فیبر و چربی‌های مفید و منبع غنی از ویتامین E است. آجیل و دانه‌های روغنی همچنین به کنترل سطح کلسترول بد در خون کمک می‌کنند که به نوبه خود به مبارزه با بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

بلغور جو دوسر
بلغور جو دوسر برای افزایش انرژی عالی است و به افزایش سرعت متابولیسم به خاطر محتویات فیبر بالای خود کمک می‌کند. بلغور جو دوسر همچنین سطح قند خون را حفظ می‌کند و به نوبه خود از بروز دیابت جلوگیری می‌کند. بلغور جو دوسر دستگاه ایمنی بدن را تقویت می‌کند و همچنین خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد.

روغن زیتون
روغن زیتون فواید بیشماری دارد. روغن زیتون یکی از بهترین روغن‌هایی است که برای آشپزی می‌توان استفاده کرد. روغن زیتون فاقد کلسترول است که برای افراد دارای مشکلات قلبی انتخابی ایده‌آل به شمار می‌رود. این روغن همچنین به حفظ سطح قند خون در بدن کمک می‌کند. چربی‌های موجود در روغن زیتون چربی‌های سالم و برای بدن ضروری هستند.

محصولات سویا
محصولات سویا به سرعت در حال تبدیل شدن به جایگزینی برای محصولات لبنی هستند چون، اسید‌های آمینه و پروتئین بیشتری دارند. محصولات سویا غنی از فیبر، انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی هستند. در همین زمان، محصولات سویا عوارض جانبی روی سطح کلسترول خون ندارند.

ادویه‌جات
گنجاندن ادویه‌جاتی مانند فلفل، دارچین و غیره در رژیم غذایی متابولیسم را افزایش می‌دهد. خوردن ادویه‌جات می‌تواند در عرض دو ساعت 75 کالری بسوزاند. به علاوه، ادویه‌جات مختلفی وجود دارند که نه تنها به خوش طعم‌تر شدن غذا کمک می‌کنند بلکه همچنین ارزش تغذیه‌ای بالایی دارند.

گوجه فرنگی
گوجه فرنگی یکی از بهترین آنتی اکسیدان‌ها برای بدن است. گوجه فرنگی حاوی لیکوپن است که به حفظ سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. همچنین، مشخص شده است که مصرف گوجه فرنگی به کاهش سطح کلسترول در بدن کمک می‌کند و به این ترتیب سلامت قلب را افزایش می‌دهد.

بوقلمون
بوقلمون حاوی سلنیوم است که دارای خاصیت پیشگیری کننده از سرطان است، دستگاه ایمنی را تقویت می‌کند و همچنین سطح متابولیک بدن را افزایش می‌دهد.

ماست
ماست تهیه شده از شیر بدون چربی یکی از سالم‌ترین مواد غذایی برای مصرف است. ماست منبع عالی از ویتامین‌ها، پروتئین و کلسیم است. شما می‌توانید با افزودن تکه میوه‌های مورد علاقه خود طعم آن را بهتر کنید.
برای داشتن سبک زندگی سالم باید سعی کنید مصرف غذا در بیرون را کاهش دهید و تا حد امکان در خانه به آشپزی بپردازید. به این ترتیب مطمئن خواهید شد غذایی که تهیه می‌کنید سالم‌تر است. وعده صبحانه را هیچ وقت فراموش نکنید زیرا، مهم‌ترین وعده غذایی شماست. سعی کنید حداقل 5 وعده میوه و سبزیجات در رژیم غذایی روزانه خود قرار دهید. هنگامی که میان وعده‌های غذایی گرسنه می‌شوید، به جای مصرف اسنک‌هایی مانند چیپس از مواد غذایی مانند آجیل و سریال‌ها استفاده کنید. در آخر، سعی کنید حداقل چند مورد از این مواد غذایی را حتماً در رژیم غذایی خود قرار دهید.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید