تخمه‌ی آفتابگردان و کلسترول

تخمه‌ی آفتابگردان و کلسترول

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

دانه یا تخمه‌ی آفتابگردان به اثبات رسیده است که یک درمان مؤثر جهت کنترل کلسترول بالا است. اگرچه به طور کامل ثابت نشده است، اما دانه‌های آفتابگردان دارای اثر مثبت بر روی سلامت قلب و عروق بوده و نیز نقش کلیدی در کنترل کلسترول بازی می‌کنند…
تحمل کلسترول بالا می‌تواند تاثیر بدی بر سلامت قلب داشته، و در نتیجه منجر به بروز چندین بیماری قلبی عروقی شود که می‌توانند در موارد خاص خطر جانی به همراه داشته باشند. تحقیقات اخیر ثابت کرده‌اند که این شانس وجود دارد که دانه‌های آفتابگردان بتوانند بر سطوح کلسترول به شیوه‌ای مثبت اثر گذارند. تخمه‌ی آفتابگردان که سرشار از شماری مواد مغذی است، گفته می‌شود که برای سلامت کلی سیستم بدن مفید می‌باشد. شما می‌توانید پس از در آوردن مغز تخمه، آن را به صورت خام مصرف کنید. افراد زیادی نیز نوع نمک زده‌ی این تخمه را ترجیح می‌دهند. فوائد تخمه‌ی آفتابگردان در سلامت بسیار بوده و می‌توان آن را خصوصاً در سیستم قلبی عروقی مشاهده کرد.

ارتباط تخمه‌ی آفتابگردان و سطوح کلسترول
بنابراین آیا تخمه‌های آفتابگردان برای گلسترول بد می‌باشند؟ خوب بایستی گفت که مطالعات کمی وجود دارند که نشان می‌دهند، مصرف تخمه‌ی آفتابگردان می‌تواند کلسترول بالا را پایین آورد. در صورتی که افزایش در سطوح کلسترول وجود داشته باشد، بدن به طرق مختلف تحت تأثیر قرار می‌گیرد. سیستم قلبی عروقی اولین ناحیه‌ از بدن است که تحت تأثیر قرار می‌گیرد به این دلیل که کلسترول رسوباتی را در رگهای خونی تشکیل داده و در نتیجه آنها را مسدود می‌سازد. رگهای خونی مسدود شده می‌توانند جریان خون را مختل ساخته و بر قلب و سایر اندام‌های حیاتی بدن اثر بگذارند. تخمه آفتابگردان منبعی غنی از اسید لینولنیک بوده که به از بین بردن انسداد در مویرگ‌های خونی کمک کرده و جریان خون را بهبود می‌بخشد. فیتوسترولهای موجود در این دانه‌ها در جهت افزایش سطوح لیپوپروتئین با چگالی بالا (یاHDL)، که همچنین تحت عنوان کلسترول خوب در بدن شناخته شده‌اند، عمل می‌کنند. این تخمه به نوبه‌ی خود همچنین به کاهش سطوح کلسترول بد که به لیپوپروتئین با چگالی کم (یاLDL) اشاره دارد، و به طرق بسیاری به قلب آسیب می‌رساند، کمک می‌کند. فردی که دارای سطوح غیر طبیعی از LDL در بدن می‌باشد، بیشتر مستعد حملات قلبی و سکته‌ی مغزی است. LDL مازاد توسط HDL از جریان خون بیرون رانده شده و جهت شکسته شدن به مولکول‌های کوچکتر به منظور جذب آسان آن در بدن به کبد فرستاده می‌شود. HDL همچنین به مهار سطح LDL کمک کرده، تا این سطح بالا نرفته و موجب آسیب به سیستم بدنی نشود. سطح سالم HDL همواره برای داشتن یک بازده سلامتی بخش‌ قلب و سیستم قلبی عروقی بهتر می‌باشد.

فوائد وارد نمودن تخمه‌ی آفتابگردان به رژیم غذایی
افرادی که به عنوان میان وعده از تخمه‌ی آفتابگردان خام و یا نمک زده شده استفاده می‌کنند، مشخص شده است که فوائد زیادی از آن را نصیب خود می‌سازند. جدای از پایین آوردن سطوح نامنظم کلسترول بد (و یا LDL)، خوردن تخمه‌ی آفتابگردان همچنین اثرات مثبت دیگری بر سلامت شخص دارد. در ذیل فهرستی از چند اثر مثبت وارد نمودن تخمه‌ی آفتابگردان خام به رژیم غذایی آورده شده است.
• تخمه‌ی آفتابگردان سرشار از منیزیم بوده که به جلوگیری و کاهش شماری از اختلالات مانند سردرد، آسم و بیماریهای قلبی کمک می‌کند. این ماده معدنی ضروری همچنین عملکرد سالم قلب و سایر اندام‌های بدن را تسهیل می‌سازد.
• محتوای بالای سلنیوم موجود در این تخمه به رفع خطر ابتلا به سرطان کمک می‌کند. مانع از رشد و نمو ناسالم برخی سلولها شده که یکی از از علائم اولیه‌ی سرطان می‌باشد. همچنین در مقابل سلول‌های ناسالم از پیش تشکیل شده مقابله کرده و مانع از پیشرفت آنها می‌شود.
• ویتامین E، یکی دیگر از مواد مغذی ضروری و یک آنتی اکسیدان مؤثر بوده که با رادیکال‌های آزاد در بدن، که مسئول ایجاد شماری از عفونت‌ها و بیماری‌ها می‌شوند، مبارزه می‌کند. یکی دیگر از نقش‌های حیاتی ویتامین E کمک به جلوگیری از بروز عوارض و پیچیدگی‌های مرتبط با دیابت در بیماران مبتلا به این اختلال است.
• زنان، به خصوص در مرحله‌ی یائسگی از مصرف تخمه‌ی خام و همچنین بو داده‌ی آفتابگردان به عنوان تنقلات بهره‌ی لازم را خواهند برد. علائمی از یائسگی مانند بدخلقی، نوسانات خلقی، و گر گرفتگی را می‌توان با مصرف روزانه‌ی این میان وعده‌ی جایگزینی و سالم کاهش داد.
پخت و پز با روغن آفتابگردان نیز گزینه‌ای سالم جهت حفظ تناسب اندام و بدور بودن از بیماری است. به منظور بردن بهره‌ی مثبت از این درمان طبیعی، بایستی میزان و مقدار مصرف آن را مورد توجه قرار دهید. به این منظور می‌توانید با پزشک خود در تماس بوده و در تعیین میزان مصرف آن با پزشک خود مشورت نمایید.

منبع: راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید