تخم اردک در مقابل تخم مرغ

تخم اردک در مقابل تخم مرغ

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

اگر نمی‌توانید تصمیم بگیرید که تخم چه پرنده‌ای را انتخاب کنید، مقایسه‌ای که در این مقاله انجام شده است، ممکن است به شما در این امر کمک کند. آن را خوانده تا به تفاوت میان تخم مرغ و تخم اردک پی ببرید.
اگر به سوپر مارکت رفته و در دو راهی خرید تخم مرغ و یا تخم اردک گیر کرده‌اید، در این صورت این مقاله برای شما مفید خواهد بود. مقایسه‌ای میان تخم مرغ و تخم اردک انجام شده بطوریکه این دو تخم در کنار تخم غاز و بلدرچین از معروف‌ترین تخم پرندگان بوده که در سرتاسر دنیا در آشپزی مورد استفاده قرار می‌گیرند. هنگامی که انتخاب‌های زیادی در پیش رو دارید، تصمیم‌گیری مشکل می‌شود. این مقایسه شاید بتواند به شما در انتخاب یکی از آنها کمک کند.

تفاوت میان تخم اردک و تخم مرغ
هر چند تخم مرغ متداول‌ترین تخمی است که مورد استفاده قرار می‌گیرد، اما تخم اردک به عنوان یکی از گزینه‌های جایگزین در حال رواج است. تخم اردک نسبت به تخم مرغ بسیار کمتر شناخته شده است. بنابراین از طریق این مقاله شاید بتوان تمام ابهامات موجود در خصوص تخم اردک را روشن ساخت.

اندازه
تخم اردک در مقایسه با تخم مرغ کاملاً بزرگتر بوده و این کار تشخیص آنها از یکدیگر را آسان می‌سازد. تفاوت دیگر میان آنها این است که پوسته‌ی تخم اردک بسیار سخت‌تر از پوسته‌ی یک تخم مرغ معمولی است. هرچند این امر شکستن و ترک خوردن آن را بسیار دشوارتر می‌سازد، اما از قرار معلوم این امر تاریخ مصرف یا عمر مفید آن را به طور قابل توجهی افزایش می‌دهد. این تاریخ مصرف در صورت قرار دادن‌ در یخچال، حداکثر شش هفته خواهد بود. با این وجود، مصرف تخم‌های تازه به شدت توصیه می‌شود.
اندازه‌ی بزرگ تخم اردک موجب گشته نسبت زرده با سفیده آن بزرگتر از تخم مرغ باشد. بنابراین اگر زرده‌ی بیشتری می‌خواهید، تخم اردک چیزی است که باید به سراغ آن بروید. با داشتن اندازه‌ی بزرگتر، قطعاً در مقایسه با تخم مرغ، برای پولی که پرداخت کرده‌اید، چیز بیشتری نصیب‌تان می‌شود.

مواد مغذی
1000 گرم تخم مرغ اردک در حدود 185 کیلو کالری انرژی را در اختیارتان قرار می‌دهد، در مقایسه با 149 کیلو کالری انرژی که تخم مرغ تأمین می‌سازد. هر دو این تخم‌ها، در میزان محتوای کربوهیدرات با یکدیگر برابر هستند، در حالی که محتوای پروتئین تخم اردک در مقایسه با تخم مرغ کمی بیشتر است. محتوای مواد معدنی تخم اردک بسیار مشابه با تخم مرغ است. هر دو حاوی سلنیوم، منگنز، روی، مس، پتاسیم، سدیم، فسفر، کلسیم و آهن می‌باشند. میزان این مواد معدنی در تخم اردک کمی بیشتر از تخم مرغ است.
همین امر در خصوص محتوای ویتامین آنها صدق می‌کند. محتوای ویتامین این دو بسیار مشابه یکدیگر بوده، اما تخم اردک داری مقدار بیشتری از هر یک از ویتامین‌ها است که تیامین، نیاسین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، فولات، ویتامین B6، ویتامین D، ویتامین E، ویتامین A، ویتامین B12 و رتینول را شامل می‌شود.
100 گرم تخم اردک در حدود 68ر3 گرم چربی اشباع شده را در مقایسه با 1ر3 گرم چربی اشباع شده در تخم مرغ تأمین می‌سازد. چربی اشباع نشده‌ با یک پیوند دوگانه (مونو) در تخم اردک در حدود 50% بیشتر از تخم مرغ است. شرح محتوایی اسید آمینه نیز در هر دو تخم مشابه یکدیگر است، اما مجدداً تخم اردک حاوی مقدار کمی بیشتر از آنها است. این اسیدهای آمینه شامل، ترئونین، ایزولوسین، تریپتوفان، لوسین، متیونین، لیزین، سیستین، تیروزین، فنیل آلانین، والین، سرین، گلیسین، پرولین، اسید اسپارتیک، هیستیدین، آلانین و آرژنین می‌شود.
بنابراین رویهم رفته، تخم اردک به لحاظ خواص تغذیه‌ای انتخاب خوبی خواهد بود. تنها نکته‌ی منفی تخم اردک محتوای نسبتاً بالای کسترول آن در مقایسه با تخم مرغ است. 100 گرم تخم اردک حاوی 884 میلی‌گرم کسترول خواهد بود که این میزان در مقایسه با 425 میلی‌گرم تخم مرغ است. به همین دلیل است که افراد دارای سابقه‌ی بیماری‌های قلبی بایستی از مصرف تخم اردک دوری کرده و یا آن را به اعتدال مصرف نمایند. افرادی که به دنبال یک رژیم غذایی با محتوای پروتئین بالا می‌باشند، می‌توانند از خوردن بخش زرده‌ی آن خودداری کرده در حالی که از محتوای سرشار از پروتئین سفیده‌ی آن بهره‌مند شوند.

طعم و میزان سودمندی
به نظر بسیاری از مصرف کنندگان، طعم و مزه‌ی تخم اردک متفاوت‌تر و خوشمزه‌تر از تخم مرغ است. سلیقه‌ی افراد ممکن است متفاوت باشد، بنابراین بهتر آن است که خودتان یکی از آنها را امتحان کنید! تمام کارهایی که با تخم مرغ انجام می‌دهید، می‌توانید با تخم اردک نیز انجام دهید. که این کارها شامل، تهیه‌ی اسکرامبل (مخلوط کردن سفیده و زرده)، آب پز و پختن می‌شود. در حقیقت، اکثر متخصصین شیرینی پزی اذعان دارند که استفاده از تخم اردک موجب می‌گردد کیک‌های آنها پف بیشتری کرده و طعم بسیار خوبی را به دلیل محتوای بالای چربی آن ارائه می‌کند. به این دلیل که محتوای آب تخم اردک کمتر از تخم مرغ است، بایستی مراقب باشید که بیش از حد آن را نپخته که موجب حالت لاستیکی آن می‌شود. محتوای بیشتر آب همچنین موجب می‌گردد زدن و پف آلود کردن سفیده‌ی تخم اردک سخت‌تر شده اما ارزش امتحان را دارد. تخم اردک نمکی یکی از مشهورترین دستور غذایی چینی است که شاید دلتان بخواهد آن را امتحان کنید. دستور غذایی زیادی در مورد تخم اردک وجود دارد که می‌توانید آنها را تهیه نمایید.
نتیجه می‌گیریم که تخم اردک قطعاً ارزش امتحان کردن به عنوان جایگزینی برای تخم مرغ را دارد.

منبع: راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید