آیا آب نارگیل برای مبتلایان به دیابت مفید است؟

آیا آب نارگیل برای مبتلایان به دیابت مفید است؟

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

آیا آب نارگیل برای بیماران دیابتی مفید می‌باشد؟ آیا به کنترل سطح قند شما کمک می‌کند؟ آیا مصرف آن به هر روش دیگری برای افراد دیابتی مفید است؟ اجازه دهید از طریق این مقاله به سئوالات مطرح شده، پاسخ دهیم.
آب نارگیل مایع شفاف لذیذی است که از میوه‌ی نرسیده یعنی هسته‌ی هنوز سبز، و گوشت هنوز نرم و شفاف آن بدست می‌آید. آب نارگیل که به عنوان یک نوشیدنی لذیذ در جزایر گرمسیری، و نیز یک نوشیدنی بسیار سالم مورد مصرف قرار می‌گیرد. دارای خواص تغذیه‌ای فراوانی است که به درمان بیماری‌های مختلف کمک می‌کند. از جمله‌ی فوائد تغذیه‌ای آن، کنترل بیماری دیابت را می‌‌توان برشمرد. بله، آب نارگیل سرشار از مواد مغذی فراوانی است که جهت تحت کنترل نگاه داشتن سطوح قند خون، مورد نیاز بیماران دیابتی است. در این مقاله برخی از دلایل مفید بودن آب نارگیل برای افراد دیابتی نشان داده خواهد شد.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.

بهبود گردش خون
بیماران دیابتی ممکن است برخی علائم بسیار ناراحت کننده‌ای مانند احساس بی‌حسی در پاهای خود، نارسایی کلیوی و حتی از دست دادن بینایی را تجربه کنند. تمام این علائم در نتیجه‌ی گردش خون نامناسب در بدن آنها است. آب نارگیل به هنگام مصرف، توانایی بهبود گردش خون در بدن را داشته و به گشاد کردن عروق خونی (که به دلیل تشکیل پلاک در آنها تنگ شده‌اند) کمک کرده و در نتیجه کمک می‌کند تا خون به آرامی و به طور روان در آنها جریان یابد. این امر به نوبه‌ی خود، موجب تسکین برخی علائم شده و به مبارزه با تصلب شرایین کمک می‌کند.

کمک به کنترل وزن
کار مهمی که افراد دیابتی همواره لازم دارند که علاوه بر تحت نظر داشتن مصرف قند انجام دهند، مراقبت از وزن خود است. آب نارگیل این توانایی را دارد که گرسنگی شما را فرونشانده و از خوردن بیش از حد جلوگیری کند. نه تنها این مورد، بلکه دارای ارزش تغذیه‌ای فوق‌العاده‌ای از مواد معدنی، نمکها، چربی‌های خوب و البته بدون کلسترول است. به علاوه، بسیار خوش طعم نیز می‌باشد. بنابراین می‌توانید از خواص یک لیوان آب نارگیل بهره برده و آن را به عنوان یک میان وعده هنگامی که شکمتان از گرسنگی به قار و قور افتاده، نوش جان کنید.

افزایش سرعت متابولیسم
آب نارگیل همچنین دارای خواصی است که میزان یا سرعت متابولیک یا سوخت و ساز را در بدن شما افزایش می‌دهد. هنگامی که سرعت سوخت و ساز شما افزایش می‌یابد، بدنتان قند را سریعتر هضم و می‌سوزاند. در نتیجه، انسولین موجود در خون نیز سریعتر سوزانده می‌شود. این بدان معناست که انرژی بیشتری در بدن خود دارید. بنابراین افراد دیابتی می‌توانند آن را در رژیم غذایی خود به عنوان ماده‌ی غذایی مطلوب گنجانده و حداقل دو مرتبه در هفته از آن مصرف نمایند.

حاوی فیبر بیشتر و کربوهیدرات کمتر
از یک رژیم غذایی که به طور کلی برای بیماران دیابتی تجویز می‌شود، انتظار می‌رود که محتوای کربوهیدرات آن پایین بوده و از محتوای فیبر بالایی برخوردار باشد. به این دلیل که کربوهیدارتها غنی‌ترین منابع قند بوده که لازم است افراد دیابتی آن را تحت کنترل و مراقبت قرار دهند. آب نارگیل نمونه‌ای عالی از یک ماده‌ی غذایی با کربوهیدرات پایین و فیبر بالا خصوصاً برای بیماران دیابتی است. می‌توانید یک لیوان از آن را نوش جان کرده و نیز از گوشت بسیار نرم و خوشمزه‌ی نارگیل جوان مصرف نمایید.

حاوی مواد مغذی حیاتی
زمانی که آب نارگیل می‌نوشید، و میزان متابولیسم شما افزایش می‌یابد (همانطور که در بالا ذکر شد)، خون‌تان شروع به حمل اکسیژن در سراسر بدن به طور مؤثرتری می‌نماید. هنگامی که خون شما دارای اکسیژن کافی باشد، از انرژی بیشتری برخوردار بوده و می‌توانید فعالیت‌های روزانه را به راحتی انجام دهید. علاوه بر کاربردهایی که در بالا ذکر شد، آب نارگیل همچنین حاوی مواد معدنی، آنتی اکسیدان‌ها، اسیدهای چرب امگا 3 و غیره بوده که تمامی آنها برای تحت کنترل در آوردن سطح قند و نیز وزن افراد دیابتی مورد نیاز می‌باشند.
مواردی که اشاره شده برخی از فوائد مهم مصرف آب نارگیل توسط افراد دیابتی بودند. این ماده‌ی غذایی یک نوشیدنی خنک و خوشمزه‌‌ای است که می‌توانید هرزمان از روز آن را نوش جان کنید. با این حال، به خاطر داشته باشید که هرچیزی که در حد افراط مصرف شود می‌تواند متعاقب آن مشکلاتی را به بار آورد. پس از مشورت با پزشک خود آن را در حد اعتدال مصرف کرده و از خواص تغذیه‌ای بسیار آن بهره‌مند شوید.

منبع: راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید