به زندگی خود معنویت بخشید

به زندگی خود معنویت بخشید

آیـا تـــا به حال شده که فکر کنید خودتان را گم کرده اید، یا حس کنید که خودتان نیستید؟یا بخواهید کمی رشد کنید و بــــزرگتر شوید؟ در این مقاله قصد داریم شما را با نکاتی آشنا کنیم که بـشما کمک میکند خود را بیشتر بشناسید و احساس بهتری پیدا کنید.

مراحل:

1.به مکانی آرام و بی صدا بروید (اگر چنین محلی پیدا نکردید، حداقل به محلی بروید که صداهای آزار دهنده نشنوید) و بنشینید. حتماً یک دفترچه یادداشت هم با خود ببرید.
2. ذهنتان را از همه افکار پاک کنید و با فکر آزاد تمرکز کنید.
3. به زندگیتان، و خودِ درونیتان نگاه کنید، و بیندیشید که در حال حاضر چه بر شما میگذرد. هر آنچه در توان دارید انجام دهید تا به بهترین شکل تمرکز کنید و تصاویر و افکار مثبت به فکرتان بیاید. اگر می خواهید، افکارتان را در دفترچه، یادداشت یا طراحی کنید.
4. یک دعا یا آهنگی که به ذهنتان می آید را بخوانید.
5. مدیتیشن را آغاز کنید. می توانید به حالت یوگا هم بنشینید.
6. از خود بپرسید که چرا چنین احساسی دارید یا چرا احساس پوچی می کنید. چرا اینطور شده و چطور می توانید آن را برطرف کنید.
7. اهدافتان را در زندگی به یاد آورید و ببینید آیا به آنها دست یافته اید یا اینکه برای رسیدن به آنها باید برنامه ریزی کرده و مراحل مختلف را طی کنید.
8. موقعیت خودتان را در بین اطرافیانتان ارزیابی کنید. این موقعیت ممکن است بالا، متوسط یا پایین باشد، اما فکر نکنید که این موقعیت بد است یا خوب. هر موقعیت و هر رابطه را به تنهایی بررسی کنید و ببینید که آیا با نشان دادن انعطاف بیشتر از خود قادر به ارتقاء آن موقعیت خواهید بود یا نه.
9. فکر کنید که چه فعالیت یا عملی را به تازگی انجام داده اید که شما را تا حدودی ارضاء کرده است. خواندن کتاب، پیاده روی، مدیتیشن، کمک به مردم نیازمند، دعا و نیایش، یوگا، …. ؟ کمی از فکر کردن به آن کار لذت ببرید و کارهای دیگری شبیه به آن را در ذهنتان برنامه ریزی کنید که در روزهای آتی انجام دهید.
10. در آخر دعا کنید. و برای خود و مردم دیگر از خدا طلب کمک کنید.
11. هر شب قبل از رفتن به رختخواب از خود بپرسید که برای سالم و حساس ماندن خودِ درونیتان آن روز چه کارهایی را انجام داده اید. فقط به جسمتان فکر نکنید، روحتان را هم در نظر بگیرید. فقط نگرانی ها و مسائل خودتان را هم در نظر نداشته باشید، مشکلات و مسائل دیگران و اطرافیانتان هم اهمیت دارد.
12. کتاب های مقدس و مذهبی بخوانید.
13. تفسیرهای امروزی و مرتبط با زندگی روزمره کتاب های مقدس را مطالعه کنید.
14. قابلیت آسیب پذیری را در خود توسعه دهید. (بله، درست خواندید! اکثر چهره های مذهبی جهان این خصوصیت را در خود داشته اند).
15. خرد و زیرکی را در خود تقویت کنید.
16. دیدگاه های مختلف به زندگی را که با علایقتان جور است، تجربه کنید. آندسته از این دیدگاه ها را که معقول تر و برای زندگیتان کاربردی تر هستند را سرمشق قرار دهید.
17. از رهنمون های چهره های شاخص مذهبی پیروی کنید.
18. فداکاری کنید.
19. گذشت و فداکاری دیگران را پذیرا باشید.
20. هر چه می توانید بیشتر و بیشتر مطالعه کنید تا از تجربه های دیگران بیشتر استفاده کنید.
21. با افرادی که می دانید چنین تجربه هایی در زندگی خود داشته اند گفتگو کنید و از تجربیات آنها بهره مند شوید.
22. با افراد دیگر درمورد مفاهیم، افکار و عقاید معنوی مباحثه کنید تا هم خود به دیگران یاد بدهید و هم از آنها یاد بگیرید.

نکات:

– دلایل زیادی وجود دارد که انسانها به سمت معنویت گرایش پیدا می کنند. اینکار به شما کمک می کند تا به سؤالات مختلفی فکر کنید. سؤال هایی مثل: آیا زندگی معنوی واقعاً و اصالتاً وجود خارجی دارد؟ چطور می توان به چنین زندگی دست یافت؟ با این زندگی به چه می خواهید برسید؟ آیا می خواهید افق هایتان را گسترش دهید؟ آیا می دانید که می خواهید در زندگی به کجا برسید؟ آیا برای درک افراد دیگر یا توسعه یک رابطه به آن نیاز دارید؟ آیا از کسی یا اتفاقی صدمه دیده اید؟ آیا می خواهید در زندگی به چیزهای بیشتر دست یابید؟ آیا می خواهید از زندگی های شلوغ و پر هرج و مرج امروز به آرامش فکر و دل دست یابید؟ آیا می خواهید به کل هستی و خشنودی مطلق بپیوندید؟ یا شاید هم به دنبال یک منبع انرژی بزرگتر و راهنمایی برای برطرف کردن نیازهای روزمره زندگی خود هستید؟ هر کدام از این دلایل به جنبه های مختلف زندگی شما برمی گردد. اگر زمان به شما مجال داد، درمورد این سوالات فکر کنید.
-نگاهی هم به موضوعات زیر بیندازید: رابطه با خدا یا حقیقت مطلق، رابطه سازی، تعادل احساسی یا جهندگی احساسی، مذاکرات گروهی، نظم و ترتیب، حساسیت، روش های تفکر و تحقیق، سپاس و قدردانی، بندگی، رهبری، خرد، مهارت های اجتماعی، شجاعت، عشق (انواع مختلف)، جذبه روحانی، کار و زحمت، انرژی، زیرکی در انجام کارها، فداکاری، و …
-در اطراف خود یکی از این گروه های معنوی را یافته یا با دوست خود در این زمینه بحث و مذاکره کنید.
– یادتان باشد، روح و ذهن پاک و سالم، جسم را نیز سالم و پاک نگاه می دارد.

هشدارها:

1. دقت کنید. معنویت هم مثل سایر جنبه های زندگی مسئولیت هایی را در بر دارد. مراقب سوء استفاده های معنوی باشید. مراقب آنچه که قبول می کنید و به آن اعتقاد پیدا می کنید هم باشید: ایمان احساسی است که شما به چیزی که نمی بینید پیدا می کنید، اما این دلیل نمی شود که به خودتان دروغ بگویید. تردیدهای خود را بپذیرید، تا زمانیکه تجربه و اعتقاد بیشتری پیدا کنید. هر کسی که از شما می خواهد تردیدهایتان را نادیده بگیرید و کورکورانه به چیزی ایمان بیاورید، به طرزی غیراخلاقی و نادرست می خواهد شما را وادار به پذیرفتن چیزی کند که علمی به آن ندارید، که مطمئناً مشکلات زیادی را به همراه خواهد داشت. با اینکار بی حسی و بی عاطفگی شما بیشتر و بیشتر خواهد شد. باید اجازه دهید معنویتتان در موقعیت ها و با افکار مختلف سنجیده شود.
2. در این قسمت مبناها و آزمایشات مختلفی را برایتان عنوان می کنیم که به کمک آنها می توانید توانایی “معنوی” زندگیتان را برای برخورد با فرصت ها، چالش ها و موقعیت های مختلف زندگی بسنجید.

آیا معنویت شما قادر است امور زیر را به انجام رساند…..

• ….در انواع مختلف بازجویی ها و آزمایشات، ثبات داشته باشد.
• ….شما را خوشنود و راضی نگاه دارد؟
• ….یک لقمه نان در سفره تان و سقفی بالای سرتان قرار دهد؟
• ….نیازهای یک کودک درحال مرگ را در یک کشور فقیر برطرف کند؟
• ….نیازهای اطرافیانتان را جوابگو باشد؟
• ….نیازهای جامعه را، به طور کلی، پاسخگو باشد؟
• ….به تغییر نحوه زندگی جنایتکاران و بزهکاران کمک کند؟
• ….حتی زندگی بهترین و خوشبخت ترین آدم هایی را که می شناسید را هم تغییر دهد؟
• ….به شما برای شناختن و کنار آمدن با ترسهایتان کمک کند؟
• ….به مردم استفاده صحیح از قدرت، ثروت، و موفقیت را آموزش دهد؟
• ….درک شما را از فضیلت هایی مثل مسئولیت پذیری، صداقت، احترام، و امانت داری افزایش دهد؟
• ….شما را در بحث و مذاکره با افرادی که مخالف شما هستند یاری دهد؟
• ….به شما کمک کند که همیشه در اختیار و در دسترس دوستانتان باشید؟

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید