غذاهایی که استرس را کاهش می‌دهند

غذاهایی که استرس را کاهش می‌دهند

مترجم: امین حسین پور

گفته می‌شود مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها، مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا 3 به کاهش استرس کمک می‌کنند. این مواد غذایی را در رژیم غذایی خود بگنجانید و سبک زندگی خود را تغییر دهید تا با استرس مبارزه کنید.

ویتامین C استرس را کاهش می‌دهد
قرار گرفتن طولانی مدت در معرض استرس سلامت ذهنی و جسمی فرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد. به همین خاطر است که فرد باید روش‌هایی را برای از بین بردن یا مبارزه با استرس دنبال کند. اگر چه درمان‌هایی مانند مدیتیشن، موسیقی درمانی، ماساژ درمانی و آروماتراپی مفید هستند ولی، افرادی کمی می‌دانند که گنجاندن مواد غذایی خاص در رژیم غذایی می‌تواند به بدن برای مقابله بهتر با استرس کمک کند.

غذاهایی که استرس را از بین می‌برند
تحقیقات نشان داده‌اند که مواد غذایی خاصی استرس را از بین می‌برند. مصرف این مواد غذایی به حفظ تعادل شیمیایی در مغز کمک می‌کند. ثابت شده است که مصرف مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها مانند ویتامین ب کمپلکس، ویتامین C و ویتامین E می‌تواند به تسکین اعصاب کمک کند. گنجاندن منبع تغذیه‌ای مواد معدنی مانند روی، پتاسیم، آهن، منگنز و سلنیوم نیز می‌تواند مفید باشد.

مواد غذایی غنی از منیزیم
مصرف چنین مواد غذایی به تحریک تولید انتقال دهنده عصبی GABA کمک می‌کند. این به تحریک تمدد اعصاب و خواب کمک می‌کند. این انتقال دهنده عصبی مهار کننده همچنین به مقابله با اضطراب کمک می‌کند. منیزیم ماده‌ای است که عضلات را شل می‌کند و برای تسکین اعصاب مفید است. برخی از مواد غذایی غنی از منیزیم عبارتند از اسفناج، کلم بروکلی، کاهو، ماست بدون چربی، کدو حلوایی، صدف، لوبیا سیاه، موز، آوکادو، زرد آلو، گردو و بادام زمینی.

مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی
مواد غذایی غنی از ویتامین ب کمپلکس، ویتامین C و ویتامین E می‌توانند به تقویت دستگاه ایمنی کمک کنند. اسید فولیک به پایدار کردن خلق و خو کمک می‌کند. کورتیزول هورمونی است که در پاسخ به استرس ترشح می‌شود. خوردن سبزیجات و میوه‌های غنی از ویتامین C می‌تواند به بازگرداندن فشار خون و سطح کورتیزول به حالت عادی کمک کند. پس، پرتقال، انگور، کیوی، آناناس، انبه، بلوبری، آوکادو و سبزیجاتی مانند کلم بروکلی، کلم، کلم پیچ، مارچوبه، لوبیا سبز و غیره را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

مواد غذایی غنی از اسید چرب امگا 3
تحقیقات نشان داده‌اند که این اسیدهای چرب غیر اشباع نیز می‌توانند به مقابله با مشکل استرس و اضطراب کمک کنند. چون بدن ما آن‌ها را تولید نمی‌کند، باید از طریق مصرف مواد غذایی مانند ماهی آزاد اسیدهای چرب امگا 3 را دریافت کنیم. منابع دیگر عبارتند از روغن جگر ماهی، گردو، روغن دانه کتان، ریحان و زرده تخم مرغ. آن‌ها خطر ابتلا به مشکلات قلبی، فشار خون بالا، کلسترول بالا، افسردگی و اختلال دو قطبی را کاهش خواهند داد.
اگر چه استفاده از رژیم غذایی سالم مطمئناً مفید خواهد بود ولی، باید سعی کنید از روش‌های دیگر ماند تنفس عمیق، مدیتیشن و روش‌های تمدد اعصاب دیگر نیز برای کاهش علائم استرس استفاده کنید.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید