آیا سیب شما را قوی می‌سازد؟

آیا سیب شما را قوی می‌سازد؟

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده

اخیراً از سیب در اخبار به دلیل کشف جالبی که توسط دکتر کریستوفر آدامز و همکاران، از دانشگاه آیووا در شهر آیووا، در حین مطالعه بر روی فوائد سیب در حیوانات آزمایشگاهی انجام گرفت، صحبت شد. این مطالعه عنوان می‌کند که سیب موجب قوی شدن عضلات شما می‌شود!
سیب میوه‌ی ترد و آبداری است که دارای پوست قرمز، زرد و یا سبز می‌باشد. خوردن روزانه‌ی سیب همیشه مفید بوده و فهرست بلند بالایی از خواص مرتبط با این میوه‌ی شگفت انگیز وجود دارد. سیب سابقه‌ای طولانی به عنوان یک میوه‌ی معجره‌آسا دارد. همه داستان کتاب انجیل را می‌دانند که در آن سیب به عنوان «میوه‌ی دانش» یاد می‌شود و در اساطیر نورس، به آنها گفته می‌شد که موجب جوانی همیشگی افراد می‌شود به این دلیل که سرشار از آنتی اکسیدان می‌باشد. خوردن روزانه یک عدد سیب همچنین نیازهای روزانه‌ی ویتامین C شما را تأمین می‌سازد. سیب همچنین شناخته شده است که سلامت مغز را بهبود بخشیده و از سرطان روده بزرگ جلوگیری کرده و سلامت قلب و ریه‌ها را افزایش می‌دهند. اما جدای تمام این موارد، اخیراً سیب به دلیل برخی یافته‌های جالب مورد توجه همگان قرار گرفته است.
شیفتگان تناسب اندام و تمام کسانی که مایل به از دست دادن وزن اضافی می‌باشند، چنانچه تمرینات ورزشی را با یک برنامه‌ی رژیم کامل و عالی همراه سازند، می‌توانند به طور فوق‌العاده‌ای بهره برند. البته که شما این را پیشتر می‌دانستید، اما مردم به ندرت این واقعیت را دنبال می‌کنند. آنها معمولاً به طور مرتب به باشگاه‌های ورزشی رفته، صادقانه به انجام حرکات ورزشی پرداخته و به خود گرسنگی می‌دهند با این تصور که این کار موجب کاهش وزن بیشتر خواهد شد. اما تمام این کارها منجر به ضعیف شدن عضلات و ضعف می‌شود. بنابراین، چگونه می‌توان به طور همزمان هم وزن از دست داد و هم عضلات قوی و نیرومندی بسازید؟ محققان خواص سیب را در آزمایشگاه حیوانات مورد مطالعه قرار داده‌اند به این منظور که دریابند آیا این میوه می‌تواند به کاهش وزن کمک کرده و به طور همزمان به ساختن عضلاتی قوی‌تر کمک نماید.
آیا سیب حقیقتاً موجب قوی شدن ماهیچه‌های شما می‌گردد؟
همانطور که سن ما بالا می‌رود، بدن‌مان تحت مجموعه‌ای از تغییرات قرار می‌گیرد. ماهیچه‌های ما ضعیف شده و با ضعیف شدن عضلات، کارهای کوچکی مانند بیرون کشیدن یک صندلی یا بلند شدن مکرر جهت باز کردن در می‌تواند به نظر آزار دهنده و خسته کننده رسد. ضعف عضلات در اصطلاح پزشکی آتروفی عضلانی نامیده می‌شود و عمدتاً در افرادی که قصد کاهش وزن داشته و یا افراد مسن دیده می‌شود. افرادی که قصد کاهش وزن دارند معمولاً از یک برنامه‌ی رژیمی سختگیرانه پیروی می‌کنند و ترجیح می‌دهند به منظور کاهش وزن به خود گرسنگی دهند، با این حال، تمام این کارها در نهایت به کاهش توده عضلانی منجر می‌شود. باید توجه داشت که تناسب اندام و نیز حفظ توده‌ی عضلانی دارای اهمیت است. سیب میوه‌ای است که به طور همزمان با هر دو این مشکلات مقابله می‌نماید. خوب …. بله، به این دلیل که پکتین منبع بسیار خوبی از فیبر خوراکی موجود در سیب است که به کاهش وزن کمک کرده و اسید اورسولیک که در یافته‌های اخیر مشخص گشته که به رشد عضلانی کمک می‌کند. اگر بخواهید به این سئوال که «آیا سیب عضلات شما را قوی می‌سازد» در یک کلمه پاسخ دهید، بایستی گفت که یک جواب ساده‌ی بله و خیر نخواهد بود. در ادامه پاسخی را به تفصیل در خصوص این سئوال خواهیم داد.
ظاهراً، مشخص شده است که این میوه به ساخت عضلات قوی کمک می‌کند. این اثر به دلیل این واقعیت تازه کشف شده است که سیب حاوی اسید خاصی تحت عنوان «اسید اورسولیک» است. اسید اورسولیک یک ترکیب طبیعی فوق‌‌العاده بوده و به طور عمده در پوست سیب وجود دارد. طبق نتایج حاصله از مطالعه‌ی انجام شده بر روی موش‌، مشخص گردید که این میوه تحلیل رفتن عضله را از بین می‌برد. آتروفی عضلانی معمولاً همراه و همدم بیماری و پیری است، سیب این پدیده را به تأخیر می‌اندازد. علاوه بر این، خوکچه‌های هندی که با این دوز اسید اورسولیک تغذیه شده بودند، لاغرتر شده و سطوح گلوکز خون و سطوح کلسترول آنها کاهش یافته بود. بنابراین اکنون سیب به عنوان تنظیم کننده‌ی سطوح قند خون و همچنین تری گلیسرید شناخته می‌شود. اگرچه این نکته مشخص نیست که آیا تأثیر این میوه بر روی موش، اثری مشابه را بر روی انسان نیز خواهد داشت یا خیر، اما اکثر محققین بر این نکته تأکید دارند که این میوه به همین روش عمل خواهد کرد.
همانطور که این گفتار حکیمانه یعنی «خوردن یک سیب در روز دکتر را از شما دور می‌سازد» به نظر کلیشه‌ای می‌آید، اما یک دلیل محکم و عینی وجود دارد که علت این گفتار حکیمانه را توجیه می‌کند. با فهرست بلند بالای خواص سیب در سلامت و یافته‌های اخیر مرتبط با آن، شکی نیست که بکرات از ما خواسته می‌شود آن را وارد رژیم غذایی خود نماییم. بنابراین حتماً حداقل یک عدد سیب را به طور روزانه در هر زمانی در طول روز خورده و چاقی و ضعف عضلانی را از خود دور سازید!

منبع:راسخون

مطالب مشابه