واقعیت‌های جالب درباره‌ی موز

واقعیت‌های جالب درباره‌ی موز

مترجم: امین حسین پور

موز به خاطر طعم شیرین و ارزش تغذیه‌ای خود شناخته شده است. در ادامه‌ی مقاله واقعیت‌هایی جالب درباره‌ی موز ارائه شده است.
موز میوه‌ای بلند و با پوست ضخیم است که در طول سال یافت می‌شود. منشأ موز مالزی است. موز در قرن بیستم در سرتاسر دنیا معروف شد. موز در اقلیم‌های استوایی به خوبی رشد می‌کند. از موز برای آشپزی و کابردهای صنعتی مانند تولید الیاف مورد استفاده در صنایع کاشی سازی و کاغذ سازی استفاده می‌شود. شما می‌توانید از خود موز یا مخلوط کردن آن با مواد غذایی دیگر استفاده کنید. از موز می‌توان برای تهیه‌ی انواع غذاهای خوشمزه مانند دسر‌ها ، کیک‌ها ، سالاد‌های میوه ، پودینگ‌ها و غیره استفاده کرد.
موز در اندازه‌ها و رنگ‌های مختلف وجود دارد. موز رسیده ممکن است زرد ، قرمز یا بنفش باشد. بیش از 500 گونه موز در سرتاسر دنیا وجود دارد. یک خوشه‌ موز یک دست نامیده می‌شود. هر خوشه حاوی 10-20 موز است که انگشت نامیده می‌شوند. در عربی واژه‌ی موز به معنای انگشت است. موز جزء آن دسته میوه‌هایی است که بعد از چیده شدن از درخت بهتر می‌رسد. موز هنگامی که می‌رسد نشاسته‌ی موجود در آن به قند تبدیل می‌شود و به همین خاطر طعم شیرینی پیدا می‌کند.
ارزش تغذیه‌ای
موز حاوی مقدار زیادی پروتئین ، کربوهیدرات و فیبر است. موز حاوی قند‌هایی مانند گلوکز ، لاکتوز ، مالتوز ، گالاکتوز ، ساکاروز ، فروکتوز و نشاسته است موز همچنین غنی از ویتامین‌هایی مانند ویتامین A ، C و E ، ریبوفلاوین ، تیامین ، نیاسین ، اسید فولیک ، ویتامین B12 و مواد معدنی مانند آهن ، کلسیم ، پتاسیم ، منیزیم ، فسفر ، مس ، روی و فلوراید است. اسید‌های آمینه‌ی ضروری مانند تریپوتوفان ، لیزین ، لوسین ، ترئونین ، آرژنین ، گلیسین و غیره نیز در موز وجود دارند. یک موز متوسط حاوی حدود 100 کالری است. موز اسنکی سالم و پر انرژی است.
فواید موز برای سلامتی
از موز می‌توان برای درمان برخی اختلالات استفاده کرد. موز به خاطر محتویات قند خود منبع غنی از انرژی در نظر گرفته می‌شود. موز به خاطر مواد مغذی ضروری خود فواید مختلفی برای بدن دارد.
از آنجایی که موز حاوی مقدار زیادی فیبر است، به سلامت دستگاه گوارش و دفع مدفوع کمک می‌کند. موز برای درمان یبوست مفید است. هنگام اسهال الکترولیت‌های مهم از بدن دفع می‌شوند. خوردن موز به بازگرداندن الکترولیت‌ها کمک می‌کند زیرا، موز حای مقدار زیادی پتاسیم است. موز منبع عالی از فروکتوالیگوساکارید است که به تغذیه‌ی باکتری‌های پروبیوتیک موجود در روده‌ کمک می‌کند. آنزیم‌های تولید شده توسط این باکتری‌ها عملکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشند و همچنین از بروز عفونت جلوگیری می‌کنند. اسید‌های چرب زنجیر کوتاه غیر قابل هضم موجود در موز به تغذیه‌ی سلول‌های مخاط معده کمک می‌کنند. این سلول‌ها برای جذب کلسیم مفید هستند.
تریپتوفان موجود در موز در بدن به سروتونین تبدیل می‌شود که به کاهش افسردگی و بهبود خلق و خو کمک می‌کند. موز برای درمان استرس مفید است.
مصرف روزانه‌ی موز خطر ابتلا به دژنراسیون ماکولا را کاهش می‌دهد. دژنراسیون ماکولا باعث از دست دادن بینایی در سالمندان می‌شود.
موز به خاطر محتویات پتاسیم بالا و سدیم کم خود خطر ابتلا به فشار خون بالا و سکته را کاهش می‌دهد.
از آنجایی که موز غنی از ترکیبات فنولی است، مصرف منظم موز خطر ابتلا به سرطان کلیه را کاهش می‌دهد.
موز به خاطر محتویات آهن بالای خود به افزایش هموگلوبین خون و درمان کمک خونی کمک می‌کند.
موز دارای تأثیر ضد اسید طبیعی است. موز به خلاص شدن از دست علائم سوزش سر دل کمک می‌کند و تأثیر تسکین دهنده‌ای دارد.

منبع:راسخون

مطالب مشابه

دیدگاهتان را ثبت کنید